Citroën C4 1,6 VTi Séduction
Avantgardná francúzska automobilka Citroën zvolila nevšednú taktiku v boji o zákazníka. Má v ponuke model C3, ale aj dvojča DS 3, o stupienok vyššie C4 a DS4. V apríli 2011 nám importér poskytol na test benzínovú verziu modelu C4 (s výkonom 120 k), ktorá zásluhou dynamického dizajnu karosérie i príjemným podvozkom a motorom znamenala príjemné prekvapenie v plejáde modelov nižšej strednej triedy.
Už na prvý pohľad dokáže zaujať svojou modernou karosériou. Zadné svetlá nie sú na rozdiel od predchádzajúceho modelu usporiadané zvisle, ale vodorovne, predné majú predĺžený dizajn a po bokoch sú zreteľné dynamické línie.
Podvozok je príjemný, naladený na pohodlnú jazdu, avšak to neznamená, že by nevyhovoval športovému štýlu jazdy. Presvedčili sme sa o tom v serpentínach na prvom automobilovom okruhu na Slovensku neďaleko Dunajskej Stredy.
Mierne nakláňanie karosérie skúseného šoféra nevyvedie z rovnováhy, C4 dobre drží zvolenú stopu a maximálnu spokojnosť vyslovujeme smerom k brzdovému systému. Pravda, zrýchlenie z pokoja na stovku za vyše 12 sekúnd je iba priemerné, avšak pri dobrej práci s prevodovými stupňami sa dá tento pocit trošku oklamať. No udržiavanie vyšších obrátok - takmer až po 6 000 - sa určite prejaví vo zvýšenej spotrebe.
My sme dosiahli celkovú priemernú spotrebu v kombinovanom režime a pri športovom štýle jazdy 7,7 litra na 100 km (reálny dojazd 600 km), no pri pokojnej jazde sa dá priemer znížiť na 6,6 l a dojazd zvýšiť na 700 km. Škoda, že v tomto modeli bola iba 5° prevodovka, na diaľnici by sa šiesty stupeň určite zišiel. Keď sme jazdili s aktivovaným tempomatom, spotreba pri rýchlosti 100 km/h bola na rovine iba 4,7 až 5 litrov a na diaľnici pri 130 km/h nám ukázal displej 6,6 l. Aj v tomto režime sa motor prejavoval tichým chodom a podvozok na ktorejkoľvek vozovke výborne filtroval nerovnosti. Páčilo sa nám aj jemné ovládanie plynu, avšak spojka zaberala netradične vysoko.
Špičková ergonómia a kvalitné materiály v kokpite C4 - napríklad spomeňme prístrojovú dosku - patria v segmente ku špičkovým. V spodnej časti je volant skosený, takže vodičovi pri vystupovaní neprekáža. Dostatočne veľké odkladacie priestory sú v kabíne účelne rozmiestnené, osobitne chválime veľké priehradky vo dverách, kam uložíte i príručnú taštičku alebo väčšiu fľašu s nápojom. Pochvalu si zaslúži aj objem batožinového priestoru (408 litrov), prah kufra je však vysoko. Zadný sedák tvorí nedelená lavica, čo je diskutabilné riešenie.
Tlačidlá, ktorými sa usmerňuje prúdenie vzduchu majú vyznačený reliéf panáčika, aký je už roky známy z automobilov značky Volvo. V každom prípade je však obsluha ventilácie a klimatizácie na stredovej konzole Citroënu C4 maximálne prehľadná a jednoduchá. Indikátor radenia prevodových stupňov je dobrou pomôckou aj pre skúsenejších šoférov, ktorým v správny čas poradí, kedy majú preradiť.
Výbornými funkciami C4 priam hýri - spomeňme svetlo do zákruty, ktoré sa rozsvieti po otočení volantu, dotykové ovládanie okien na všetkých dverách, tempomat, dvojsekundové udržanie auta na mieste v kopci (uľahčuje rozjazd menej skúseným vodičom), či prehľadný informačný displej na stredovej konzole alebo netradičnú zvukovú signalizáciu, ak nechtiac zabudnete kľúčik v spínacej skrinke.
Markantný červený obdĺžnik na aktiváciu výstražných svetiel je umiestnený veľmi správne blízko volantu, takže rukou je rýchlo dosiahnuteľný. Veľkou devízou Citroënu C4 je priestornosť v kabíne, najmä šírka na úrovni lakťov je vpredu i vzadu príkladná. Pasažieri na zadných sedadlách majú nad hlavami dostatok miesta.
Citroën C4 jednoznačne hodnotíme ako tiché, dostatočne priestranné a pohodlné rodinné auto s prijateľnou spotrebou.
Základné údaje testovaného auta
Citroën C4 1,6 VTi
Objem motora (cm3) 1 598
Výkon (kW/k) 88/120
Krútiaci moment (Nm) 160
Max. rýchlosť (km/h) 193
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 12,2
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 6,2
Cena testovanej verzie 13 640 €
Najlacnejšia verzia 12 240 €
+ Plusy
Tichý chod motora, pohodlný podvozok
Dostatočne veľké odkladacie priestory
Výborné vybavenie testovaného auta
- Mínusy
Slabšie zrýchlenie
Len 5° prevodovka