Centrum bezpečnej jazdy
1.1 Čo je to Centrum bezpečnej jazdy?
Centrum bezpečnej jazdy (CBJ) je prvé profesionálne tréningové centrum na Slovensku, určené na výcvik bezpečnej jazdy so všetkými typmi motorových vozidiel, vrátane motocyklov. Špecializované tréningové moduly simulujú krízové situácie na cestách, od pretáčavých a nedotáčavých šmykov, cez vyhýbanie sa prekážkam na klzkej vozovke, v zákrutách a na kopci, ovládanie vozidla v aquaplaningu a pri náhlej zmene príľnavosti povrchu, ako aj mnohých ďalších situácií. Sme prvé centrum na Slovensku, ktoré dokáže vyškoliť šoférov osobných automobilov, motocyklov a šoférov nákladných vozidiel a autobusov.
1.2 CBJ v celospoločenskom význame
Hovorí sa, že automobil je dnes najbežnejšie používaným smrtiacim nástrojom: vďaka nemu aj u nás každý rok vyhasne viac životov, než strelnou, alebo inou zbraňou. Krízové situácie za volantom absolvuje počas života každý šofér. Väčšina dopravných nehôd spočíva vo včasnom neubrzdení vozidla. Najdôležitejšie je preto správne zareagovať a vyhnúť sa prekážke na každom type povrchu a zastaviť vozidlo v čo najkratšom čase. Žiaľ, ani „vrodený talent za volantom" nikomu nezaručuje správne zvládnutie náhlej krízovej situácie. Väčšina frekventantov škôl bezpečnej jazdy zistí až tu, ako správne reagovať v bežných „krízovkách," alebo ako sa im vyhnúť.
V Centre bezpečnej jazdy vám ukážeme, aké sú vaše reakčné schopnosti a čo treba spraviť, aby ste ochránili svoje zdravie, zdravie iných, svoj, aj cudzí majetok. Našou konečnou ambíciou je dodať vodičom väčšiu istotu za volantom a tak pomôcť k ochrane životov, ako aj majetku. Ide o zvyšovanie bezpečnosti na cestách a kreovanie kvalitnejších šoférov na Slovensku.
1.3 Prečo práve Centrum bezpečnej jazdy?
Školiace strediská, ako je CBJ na Slovakia Ringu, majú svoje dlhoročné miesto na mape západnej Európy. V rámci európskej legislatívy má každý vodič v Nemecku, či Rakúsku povinnosť absolvovať takýto kurz do troch mesiacov od odovzdania vodičského oprávnenia. A to pre dobré dôvody; každodenne sme svedkami dopravných kolízií a nehôd, ktorým sa dalo predísť správnou defenzívnou (obrannou) jazdou, či správnym manévrom. V autoškole vás naučia používať základné ovládacie prvky vozidla a dopravné predpisy. Škola bezpečnej jazdy vás zase naučí reagovať na krízové situácie, s ktorými sa v živote stretne každý šofér. Ich zvládnutie až príliš často rozhoduje o živote.
Aj keď sa môžeme považovať za zodpovedných a bezpečných šoférov, často riešime nepríjemné situácie vďaka nezodpovedným a arogantným vodičom. Predvídať a prispôsobiť svoju jazdu tomuto faktoru je tiež cieľom našich kurzov.
Pre porovnanie s výcvikovými strediskami v okolitých štátoch: CBJ na Slovakia Ringu poskytuje najmodernejšie technológie a know-how európskych cvičísk a tréningové moduly spĺňajú aj rozmerovo najvyššie štandardy.
1.4 Pre koho je CBJ určené?
Škola bezpečnej jazdy je určená pre všetkých, ktorí sa chcú (a potrebujú) naučiť, resp. zdokonaliť v ovládaní motorového vozidla (alebo motocykla) v komplikovaných podmienkach a situáciách. Centrum dokáže nasimulovať veľké množstvo najrozmanitejších situácií a ich kombinácií: aquaplaning, vyhýbacie manévre pred nečakanou prekážkou na suchom, vlhkom a zľadovatelom povrchu, na rovine, v zákrute, alebo aj v zákrute z kopca. Ďalej vám ukážeme, ako fungujú elektronické bezpečnostné systémy vo vašom aute (ABS, ESP...), ako zvládnuť pretáčavé, aj nedotáčavé šmyky, zmenu príľnavosti povrchov a množstvo ďalších kombinácií týchto klasických situácií. Komu môže kurz u nás pomôcť pri ochrane zdravia, majetku, alebo komu môže Centrum poslúžiť na ušľachtilú zábavu?
- Autodopravcovia s nákladnými vozidlami
- Autodopravcovia z koncernov (napr. KIA, Volkswagen a ďalší) a iných nadnárodných spoločností
- Autobusoví prepravcovia
- Šoféri sanitiek, hasičského, aj policajného zboru
- Šoféri vojenského zboru
- Šoféri väzenskej a justičnej stráže
- Šoféri SBS a zásahových jednotiek
- Prepravcovia cenností (financie, zlato, šperky, iné vzácnosti...)
- Šoféri farmaceutických spoločností a iných zásobovacích firiem
- Zásobovatelia a rozvoz tovarov aj na osobných automobiloch do 3,5 tony
- Mladí šoféri a absolventi autoškôl - prevencia a výcvik na základe európskych štandardov
- Výcvik seniorov
- Výcvik zdravotne postihnutých vodičov
- Výcvik pre vodičov motocyklov
- Povinné školenie vodičov (vyhl. 124/2006 Z.z)
- Partnerky a manželky jazdiace na drahších a rozmernejších autách (napr. SUV)
- Automobiloví a začínajúci automobiloví pretekári - škola zručnosti a zlepšovanie reakčných schopností
- Výcvik dopravných delikventov a prestupkových recidivistov
- Prenájom cvičiska na individuálne účely
- Predvádzanie nových technológií a systémov výrobcami automobilov
- Poriadanie eventov, firemných a zábavných akcií
1.5 Aký šofér budete po kurze?
Z praxe už dnes vieme, ako takýto kurz pomohol šoférom v praxi zachovať chladnú hlavu a správne zvládnuť nebezpečnú situáciu ako šmyk, aquaplaning, či náhle vyhnutie sa prekážke na klzkej vozovke. Množstvo ľudí totiž nevie reagovať na nečakané situácie. Prvá polhodina kurzu je venovaná správnym technikám brzdenia: čo im má zachrániť život je aj brzdenie na čo najkratšej dráhe. Brzda môže uškodiť napríklad v zákrute - inštinktívne skákanie na brzdu je často to najhoršie, čo môžete spraviť. Tak isto správne sedenie za volantom rozhoduje, či dokážete vyrovnať šmyk. Zistíte aj, ako sa správa auto bez podporných systémov ABS či ESP. Napokon aj tieto dokonalé systémy pracujú len v medziach fyziky a spoliehať sa na ne môže viesť k veľkému problému.
Vyhnúť sa zlozvykom, chybným reakciám a dobre si nacvičiť zvládnutie svojho motorového vozidla, to všetko s vami nacvičí tím skúsených inštruktorov.
2.1 Predstavenie Centra bezpečnej jazdy (Driving Academy)
Trvanie výstavby: máj-november 2010
Celková plocha areálu: 5 hektárov
Kapacity: približne 100 frekventantov denne
Počet tréningových modulov: 4
Časové využitie: celoročne, vďaka modernému zavlažovaciemu systému a nočnému osvetleniu
Dodávateľ technológií: Salex Engineering KG
Stavebná spoločnosť: Doprastav, a.s.
2.2 Zaujímavé technológie:
- výnimočná 40-tonová odtrhová plošina (oproti zvyčajným 10-tonovým), čo umožňuje tréning aj najťažších dopravných prostriedkov (kamióny, autobusy...)
- dostrek vodných trisiek: 5-8 metrov
- ovládanie každého modulu z pristavených unimobuniek, resp. priamo zo školiaceho strediska
- kompletné umelé osvetlenie umožňuje tréning aj v nočných hodinách
- špeciálny klzký, biely náter simulujúci zasneženú vozovku v jej plnej šírke
3.1 Stručné predstavenie tréningových modulov (TM)
3.2 TM1 skrýva 3 moduly
- umožňuje napríklad trénovanie brzdenia na rovnej ploche, ako aj na klzkej bielej ploche.
- správne techniky brzdenia s ABS, bez ABS a bez ďalších elektronických pomôcok.
- dĺžky brzdnej dráhy na rozdielnych povrchoch: pravými kolesami po mokrom povrchu, ľavými po suchom povrchu a zasneženom povrchu.
- prejazd pomedzi kužele - ako reaguje konkrétna časť nápravy - je auto pretáčavé, alebo nedotáčavé?
- možné simulovať z kužeľov vyhýbací manéver.
- do akej maximálnej rýchlosti je auto schopné vyhnúť sa prekážke bezpečne?
Model aquaplaningu - test dvoch úrovní výšky vody:
- vyfrézovaná súvislá plocha o dĺžke 50 m, s nastaviteľnou výškou vody v úrovniach 10 a 30 mm.
- simulácia aquaplaningu na všetky 4 kolesá, alebo nábeh len jednou stranou vozidla. Aquaplaning vzniká približne pri rýchlosti 80 km/h.
Model prekážky: svetlá zabudované v zemi, simulujúce prekážku - podľa toho, či sa rozsvieti pravá, alebo ľavá strana, musí vodič túto „prekážku" obísť z jednej, alebo druhej strany. Tým, že ide o suchý povrch, v reálnej rýchlosti modul simuluje vyhýbací manéver „na poslednú chvíľu" (chodec, zver, iná nečakaná prekážka...) a testuje reakčnú dobu vodiča.
3.3 TM2: pozor, zákruta!
Tri série vodných stien (fontán) na bielej kĺzkej a zavlažovanej ploche v tvare trojštvrťového kruhu. - ---- prejazd kĺzkou zákrutou s náhodne tvorenými vodnými stenami z pravej, alebo ľavej strany
- tréning pretáčavého a nedotáčavého šmyku v zákrute
- pri akej maximálnej rýchlosti je šofér schopný zvládnuť uhýbací manéver tak, aby sa udržal v predurčenej bielej ploche. Biela plocha predstavuje šírku vozovky - ak sa auto ocitne mimo túto plochu, akoby vybehlo z cesty.
- priemer kruhu: 80 m
3.4 TM3: odtrhová plošina
Vozidlo nabehne v rýchlosti (cca 40-50 km/h) na tzv. odtrhovú plošinu, ktorá podtrhne zadnú nápravu a to z pravej, ľavej strany, alebo náhodne. Úlohou je zvládnuť pretáčavý šmyk (pri rôznej intenzite odtrhu) na zavlažovanej bielej ploche. Tri série fontán z pravej, alebo ľavej strany simulujú zároveň možnú prekážku.
3.5 TM4: kopec
Okrem všetkých odstredivých síl tu pôsobí na auto aj gravitácia. Ak šofér zvládne rovnú plochu aj zákrutu, musí úspešne aplikovať nadobudnuté skúsenosti aj v spojení s gravitačnými silami. Ak pri zjazde z kopca do zákruty skočíte s autom na brzdu, zastaví vás až prekážka za hranicou vozovky (zvodidlo, jama...). Samozrejme tu v CBJ je všade veľká a bezpečná výbehová zóna. Taktiež tu môžete nacvičovať rozjazdy do kopca na klzkej ploche (simulácia zasneženej, alebo zľadovatelej cesty).
4 Základné kurzy
Kurz školy bezpečnej jazdy pre verejnosť: ŠBJ - STANDARD
Istota pri vedení vozidla, ovládanie bezpečnostných a podvozkových systémov vo vozidle, lepšie predchádzanie krízovým situáciám.
Kurz školy bezpečnej jazdy pre verejnosť: ŠBJ - PROFI
Istota pri vedení vozidla, ovládanie bezpečnostných a podvozkových systémov vo vozidle, lepšie predchádzanie krízovým situáciám.
Kurz školy bezpečnej jazdy pre verejnosť: ŠBJ - RACING
Kurz Školy bezpečnej jazdy RACING je najvyšší stupeň vzdelania zo série školy šmyku.
Kurz bezpečnej jazdy pre absolventov autoškôl a vodičov do 2 rokov od obdržania vodičského oprávnenia - BEZPEČNÝ ŠTART
Zvýšená istota pri vedení vozidla, spoznanie technických možností svojho vozidla, zvýšená schopnosť predchádzať krízovým situáciám v premávke.
Kurz bezpečnej jazdy a jazdy zručnosti pre seniorov - SENIOR
Zdokonalenie sa pri vedení vozidla v rôznych podmienkach.
Kurz bezpečnej jazdy pre zdravotne postihnutých vodičov - ZŤP
Efektívne ovládanie vozidla v zhoršených podmienkach.
Kurz bezpečnej jazdy pre vodičov nákladných vozidiel nad 3,5 tony - NÁKLADNÉ VOZIDLÁ
Zvýšená predvídavosť možných rizík v premávke, zvládnutie krízovej situácie, vyhnutie sa nečakanej prekážke.
Kurz bezpečnej jazdy pre vodičov motocyklov - Moto STANDARD
Bezpečnejšia jazda aj pri väčších rýchlostiach, pohotová a správna reakcia na vzniknuté podnety v premávke.
Kurz bezpečnej jazdy pre vodičov motocyklov - Moto PROFI
Bezpečnejšia jazda aj pri väčších rýchlostiach, pohotová a správna reakcia na vzniknuté podnety v premávke.
Kurz defenzívnej jazdy - Defensive driving STANDARD
Odbúranie zlých návykov pri vedení vozidla, schopnosť „čítať" premávku.
Kurz defenzívnej jazdy - Defensive driving PROFI
Výrazné zníženie rizika vzniku a účasti v krízovej situácií.
Povinné školenie vodičov (vyhl. 124/2006 Z.z)
Podľa zákona 124/2006 Z.z poskytujeme školenie vodičov v súlade s platnými predpismi o bezpečnosti s ochrane zdravia pri práci. Tento typ školenie poskytujeme len ako doplnok ku ktorémukoľvek kurzu Školy bezpečnej jazdy u nás vo výučbových priestoroch, alebo v prípade doplnku k defenzívnej jazde sa môže školenie uskutočniť na mieste zvolenom zákazníkom.
5 Základný harmonogram výučby
Podľa zamerania kurzu trvá teoretická výučba od jednej, do troch hodín (so začiatkom kurzu o 9.00). Tréning na cvičisku trvá podľa kurzu od dvoch do štyroch hodín. Záverečná polhodina je venovaná vyhodnoteniu a zhrnutiu získaných poznatkov. Ukončenie kurzu je zvyčajne o 16.00.
6 Ponuka pre médiá
Srdečne pozývame médiá k spolupráci s Centrom bezpečnej jazdy. Využite možnosť testovať a trénovať u nás. Radi sa s vami porozprávame o vašich požiadavkách a predstavách.
Pre akékoľvek bližšie informácie nás kontaktujte:
Martin Trenkler (delegát pre médiá): media@slovakiaring.sk, 0907 370 727
Jana Raganová (P.R.): raganova@mediashot.sk, 0905 486 129