BMW X1 xDrive20d
Vždy zostaňte v stope, ale nedržte sa nalinkovaného. Túto zásadu rešpektuje nový model BMW X1, ktorý má optimálne rozloženie hmotnosti na nápravy (takmer 50:50) a nízke ťažisko.
Kým verzie sDrive so štandardným pohonom zadných kolies sa vyznačujú príjemnou agilitou a manévrovacími schopnosťami, inteligentný pohon všetkých štyroch kolies xDrive ešte viac rozširuje možnosti nerušenej jazdy a zlepšuje v náročných podmienkach trakciu i smerovú stabilitu vozidla. Systém sa automaticky prispôsobí terénu, dodáva pohonnú silu motora obom nápravám presne podľa situácie a vždy zaručuje maximálnu trakciu. Dynamická kontrola stability a trakcie patrí do štandardnej výbavy.
V BMW X1 xDrive23d pracuje prvý naftový štvorvalec s technológiou Variable Twin Turbo na svete. Dve rozlične veľké a do série usporiadané turbodúchadlá produkujú v každom pracovnom pásme maximálny ťah. To je však čerešnička na torte. Nám poskytol importér BMW na Slovensku dvojlitrovú dieselovú verziu s inteligentným pohonom na všetky kolesá xDrive.
Spontánne reakcie na akcelerátor už od najnižších otáčok a vysoký krútiaci moment sú charakteristické znaky pre naftové motory s priamym vstrekovaním common-rail tretej generácie. V BMW X1 poskytujú vo verziách sDrive18d, xDrive18d, sDrive20d a xDrive20d solídny výkon (testovaný dvojliter = 130 kW/177 k) a nízku spotrebu. Vari ani netreba dodávať, že všetky naftové motory v BMW X1 spĺňajú emisnú normu EU5.
Sériová šesťstupňová prevodovka umožňuje dynamickú jazdu a v spojení s tempomatom aj priaznivú spotrebu. V kombinovanom režime bol priemer 6,6 litra na 100 km. Na diaľnici sme pri rýchlosti 130 km/h priebežne konzumovali len okolo 7 litrov. Na jednu nádrž sme absolvovali 850 km. Dynamický tempomat (DCC) sa aktivuje už od rýchlosti 30 km/h páčkou vľavo pod volantom. Ani v meste teda nemáte problém s dodržiavaním päťdesiatky.
Požadovanú rýchlosť si vodič zvolí podľa momentálnej rýchlosti, avšak bez nutnosti stláčať pedál plynu. Auto sa teda môže pohybovať napríklad aj z kopca na neutrál. Samozrejme, pri brzdení sa tempomat ihneď deaktivuje. Nastavenú rýchlosť obnovíte tlačidlom na páčke tempomatu.
Pri rýchlom prejazde zákrut nás nemilo prekvapilo mierne nakláňanie auta, účinok brzdovej sústavy považujeme za zbytočne tvrdý a v krízovej situácii môže vodiča nepríjemne zaskočiť. Na pedál vtedy treba veľmi silno zatlačiť. Aj radenie rýchlosti bolo tvrdé. Naopak, podvozok dobre tlmil nerovnosti vozovky alebo terénu.
O pohodlie pri nočnej jazde - najmä ak je na ceste plno zákrut - sa starajú adaptívne predné svetlá, ktoré vozovku optimálne osvetlia vďaka ich natáčaniu do zákruty, len čo do nej vojdete. Keď je zákruta prudšia, alebo keď odbočujete a zapnete smerovku, automaticky sa aktivuje aj odbočovacie svetlo. Navyše je tu dynamické riadenie dosahu svetiel, ktoré znižuje alebo zvyšuje dĺžku dosahu lúčov xenónových svetiel podľa rýchlosti jazdy a dopravnej situácie. Vozovka ostáva optimálne osvetlená, ale bez neželaného oslnenia ostatných účastníkov premávky. V meste sa intenzita svetiel zníži, no mimo mesta sa pre zmenu dosah svetelného lúča predĺži, čo výrazne zlepší viditeľnosť.
Asistent diaľkových svetiel pomáha vodičovi tým, že pri jazde v tme automaticky zapína a vypína diaľkové svetlá - vzhľadom na blízkosť ostatných účastníkov premávky a podľa intenzity vonkajšieho svetla. Brzdové svetlá majú odstupňovanú intenzitu svietenia v závislosti od sily brzdenia, čo je z hľadiska bezpečnosti veľmi užitočná vec. Takisto chválime veľké vonkajšie zrkadlá, v ktorých má vodič výborný prehľad o situácii okolo seba. Funkcia Stop&Start je vypínateľná, čo sme využili najmä v meste, kde sme v kolóne často museli zastavovať a rozbiehať sa. Časté vypínanie motora pôsobilo rušivo.
Karoséria pôsobí na pohľad príťažlivo. Jej dynamický tvar vytvárajú stúpajúce bočné línie, kým krátke previsy a šikmé zadné sklo podporujú športovo elegantnú siluetu. Vpredu je zvlášť nápadné usporiadanie šiestich svetlometov, tzv. denné svetlá tvoria štyri kruhové obrysy. Zadné svetlá v tvare písmena L sú rovnako pôsobivé; horizontálne vedené línie vizuálne rozširujú zadnú časť auta, najmä ak sú svetlá rozsvietené.
Ergonómia v kabíne nepotrebuje žiadne zdĺhavé komentovanie: všetko je nasmerované k intuitívnemu ovládaniu. Motor sa štartuje stlačením tlačidla.
Celý kokpit v modernom dizajne je orientovaný na vodiča a mierne zvýšená pozícia sedenia poskytuje dobrý výhľad z vozidla. Nad hlavou majú všetci pasažieri dostatok miesta. Ľudia s dlhšími nohami však vzadu narážajú kolenami do predných operadiel. Predné sedadlá majú elektricky nastaviteľnú šírku bočných bedrových opierok, sú vyhrievané a pod stehnami sa dajú predĺžiť. Šofér si môže sedadlo i volant nastaviť presne podľa svojej fyziognómie, poruke je aj množstvo praktických detailov. Napríklad odkladacia schránka s vekom v strede prístrojového panelu, ďalšie schránky na stredovej konzole, sieťky na mapy, či iné písomnosti za prednými operadlami, odkladacie priehradky na fľaše vo všetkých dverách... Trošku cudzorodo však pôsobí držiak na nápoje pripevnený k stredovej konzole.
Zadné sedadlá sú delené v pomere 40:20:40 a majú sklápateľné operadlá, takže BMW X1 splní množstvo rozličných nárokov. Vždy máte na výber: buď viac komfortu, alebo viac kapacity pre batožinu. Ak sú zadné sedadlá sklopené, BMW X1 ponúka pri maximálnom využití až 1 350 litrov batožinového priestoru.
V ňom sú upevňovacie oká a tiež praktická dvojitá podlaha. Drobnosti teda môžete bezpečne uložiť a nepoletujú voľne v priestore. Veko kufra sa otvára nahor dostatočne vysoko a zároveň chráni pred dažďom alebo snežením.
Základné technické údaje testovaného vozidla
BMW X1 xDrive20d
Objem motora (cm3) 1 995
Výkon (kW/k) 130/177
Krútiaci moment (Nm) 350
Max. rýchlosť (km/h) 213
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 8,4
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 5,8
Cena testovanej verzie 34 800 €
Základná verzia 27 100 €
+ Plusy
Výborná ergonómia, usporiadanie interiéru
Praktická dvojitá podlaha v kufri
Adaptívne predné svetlomety
- Mínusy
Nakláňanie auta pri rýchlom prejazde zákrut
Nečakane tvrdé brzdenie, je nutná sila na pedál