Baja Poland 2012: Po prvý raz Svetová
Osemdielny seriál Svetového pohára FIA sa po „arabskej" jari (Abu Dhabi Desert Challenge a Sealine Cross Country Rally Qatar) v léte vrátil na starý kontinent. Trojblok európskych súťaží po Španielsku a Maďarsku zakončila Baja Poland v Štetíne.
Kvôli nedokončenej HunGarian Baja prišiel Jean-Louis Schlesser o vedenie v Pohári. Po nevydarenom pokuse s požičaným autom, do Poľska prišiel s vlastnou buggy. Jeho úhlavný súper v boji o trofej a priebežný líder seriálu Khalifa Al Mutaiewei tentoraz neprišiel sám, druhé MINI dostal do rúk dvojnásobný víťaz Baja Poland, domáca hviezda Krzysztof Hołowczyc. Dvojicu vozov postavili na štart taktiež tímy G-Force (Boris Gadašin, Vladimir Vasiljev) a Overdrive (Erik Korda, Szymon Ruta). Tri autá reprezentovali český tím Offroadsport, okrem dvoch Hummerov pre Miroslava Zapletala a Josefa Pelca to bolo aj Mitsubishi pre Adama Małysza.
Piatkový prológ a aj prvú sobotnú rýchlostnú skúšku (RS) zvládol najlepšie Miroslav Zapletal. Vasiljev a Hołowczyc mu ale dýchali na chrbát, rozdiely sa rátali v sekundách. Ani ďalší jazdci príliš nezaostávali, Gadašin, Ruta, Małysz aj Korda mali stratu menšiu než päť minút. Veľkou mierou sa o konečné výsledky pričinila druhá sobotná RS, so svojimi 240 kilometrami jedna z najdlhších európskych tratí. S náskokom sedem a pol minúty ju vyhral Hołek a to napriek tomu, že prišiel o piaty a šiesty prevodový stupeň. Druhý bol Vasiljev, ktorý zas pre zmenu zlomil zavesenie predných kolies. Al Mutaiwei sa držal na ôsmej priečke, Schlesser bol so stratou jednej a pol minúty hneď za ním.
Dve nedeľné RS priniesli smútok do ruských radov. Namiesto boja o cenné vavríny sa so súťažou rozlúčil najprv Vasiljev a v záverečnej rýchlostke aj Gadašin. Hołowczyc si prvenstvo poistil najrýchlejšími časmi v oboch RS, Zapletal si strážil striebornú priečku. Na tretí stupienok sa dostal Korda, štvrtý bol nováčik Ruta, na päťku doskočila legenda mostíkov Adam Małysz. Hoci bol Schlesser v záverečných RS rýchlejší než Al Mutaiwei, predstihnúť ho nedokázal. Rozdiel deviatich bodov v celkovom hodnotení však pred egyptskou Paharaons Rally bol zanedbateľný.
Dramatický náboj v sebe mala súťaž vozov skupiny T2. Yahya Al Helei sa opäť dal spolku so slovenským Raid Adventure Team-om, na taliansky Ralliart Off Raod Team sa zas spoliehal jeho priamy súper v boji o Svetový pohár Brazílčan Reinaldo Varela. Varela nenechal nikoho na pochybách že si ide po víťazstvo, z piatich RS vyhral štyri. Al Helei sa dlho držal štvrtom mieste v skupine, rally však napokon nedokončil. Nečakanú bodku dala súťaži záverečná technická kontrola. Víťazné talianske Mitsubishi nezodpovedalo svojej sériovej podobe a tak obaja kohúti odišli z Poľska na prázdno. Aj po piatom podujatí tak na čele hodnotenia produkčných vozidiel zostal Yahya Al Helei.