Ako sa jazdí v Rusku: Baja Karelia
V severozápadnej časti Ruskej federácie, na hraniciach s Fínskom, v malebnej Karelskej republike sa v termíne od 21. do 23. mája konala Baja Karelia, tretie podujatie ruského ccr šampionátu.
Na štartovej čiare sa zoradilo dvadsať sedem posádok, z najväčších favoritov nechýbal nikto. Aleksandr Mironenko (Nissan Frontier) víťazstvom v prológu potvrdil vynikajúcu formu z predchádzajúcich súťaží a dal svojmu navigátorovi Sergejovi Lebedevovi pekný darček k narodeninám. Trojkilometrová trať prvej rýchlostnej skúšky (RS) neumožňovala vytvoriť si výrazný náskok, rozdiely sa počítali v sekundách. Na druhom mieste sa so zhodnou stratou dvoch sekúnd umiestnili Boris Gadašin (G-Force Proto) a Aleksandr Želudov (Mitsubishi L200).
Rýchlostná skúška s dĺžkou 98 kilometrov mala byť pokorená celkom štyri razy. Už prvý prejazd ukázal, že to nebude celkom jednoduché. Rýchle trate, kvôli prachu slabá viditeľnosť, množstvo ostrých kameňov na ceste, to všetko komplikovalo súťažiacim život. Ako prvý na trať vyrazil Mironenko a bol rovnako prvý, kto menil defekt. Každé zdržanie znamenalo prepad poradím, v prachu sa predbiehať prakticky nedalo. Po trati sa nezriedka pohyboval vláčik zložený z troch, štyroch vozidiel.
Víťazstvá v dvoch sobotných RS si podelili Gadašin a Želudov. V prospech Gadašina hovoria väčšie skúsenosti, Želudov mal však eso v rukáve. Karelské trate už pozná z rally súťaží, ktoré sa tu jazdia. Prvý však mohol byť len jeden a Želudov to tentoraz nebol. Mironenko v druhej RS stratil takmer šesť minút, v tretej už len minútu a pol a celkovo mu patrila tretia priečka. Bogdan Novickij (G-Force Proto) pri zrážke s kameňom poškodil disk, počas opravy ho predbehol Ilja Kuznecov (Mitsubishi L200) a usadil sa na štvrtom mieste.
Rovnako nebezpečné ako kamene boli aj prudké zákruty. Obeťou jednej obzvlášť zákernej sa stala hneď dvojica posádok. Najskôr na streche skončilo Mitsubishi Vladimira Frolova a len o chvíľu neskôr sa v rovnako neprirodzenej polohe ocitol aj Nissan Aleksandra Jaškova. Všetci zúčastnení z nehody vyviazli bez zranení.
Pred štartom do záverečných dvoch RS sa nad traťou prehnali dažďové mračná, čo na bezpečnosti nepridalo. Nedeľa sa však zaobišla bez výrazných drám, do cieľa sa úspešne dostalo dvadsať jeden posádok. Celkový triumf, prvý v tohtoročnej domácej sezóne, získal Gadašin. Želudov so stratou 1 min. 46 sek. skončil druhý, na trojke sa udržal Mironenko. Do boja o štvrtú priečku vyzval Bogdan Novickij Ilju Kuznecova. Do záverečnej RS vstupoval s mankom jedenástich sekúnd, aby nakoniec svojho súpera porazil o trištvrte minúty.
Veľký súboj o pódiové priečky sa odohral aj v triede T2. Po sobote bol rozdiel medzi prvým Aleksandrom Olejnikovom (Nissan Patrol) a druhým Viktorom Volikovom (Toyota LC 120) menej než jeden a pol minúty, tretí Leonid Petrov (Toyota LC 120) zaostával o takmer desať minút. Volikovov útok na prvé miesto sa nečakane zmenil na boj o udržanie si druhého. Stačila drobná chyba po ktorej nasledoval výlet do lesa a bezmocná posádka už len sledovala ako minúty bežia. Leonid Petrov sa však zachoval športovo a svojich súperov vrátil späť na trať. O čestnej prehre Petrovova sa tak rozhodlo v priamom súboji.
V hre o titul zostáva pred záverečnou súťažou trojica Mironenko (29 bodov), Gadašin a Želudov (obaja 26 bodov). Štvordielny ruský šampionát sa končí v posledný júnový víkend súťažou Riga Baja v Lotyšsku.
Konečné poradie:
1. Boris Gadašin / Vladimir Demjanenko G-Force Proto 3:39:06
2. Aleksandr Želudov / Andrej Rudnickij Mitsubishi L200 + 01:46
3. Aleksandr Mironenko / Sergej Lebedev Nissan Frontier + 10:37
4. Bogdan Novickij / Vitalij Jevtechov G-Force Proto + 18:00
5. Ilja Kuznecov / Andrej Nešin Mitsubishi L200 + 18:45
...
6. Aleksandr Olejnikov / Aleksej Kuzmič Nissan Patrol + 28:46 (víťaz triedy T2)
11. Jevgenij Batajev / Aleksej Anišenko UAZ 315195 + 1:01:33 (víťaz triedy N)