12. Rally Liptov – o čom rozhodne
Predo dvermi máme posledné podujatie kalendára slovenskej rally 12. ročník Rally Liptov. Aj keď ide už o 12. ročník, bude to premiéra tejto súťaže v rámci Majstrovstiev Slovenska v rally. Pri minuloročnej SAMŠ-áckej premiére bolo podujatie zaradené len do Slovenského rally pohára. Organizátor pre tento rok pripravil rozsiahlu a náročnú trať, ktorá nepreverí len pripravenosť súťažných posádok, ale hlavne ich teamov, keďže sa budú musieť počas podujatia presúvať aj oni, a bude tak potrebné naplánovať si správnu logistiku.
Ako posledné podujatie tejto sezóny bude liptovská rally rozhodovať o viacerých tituloch a víťazoch jednotlivých klasifikácií. V tomto článku si povieme, kto to už má pred týmto podujatím isté, kto má aké šance na popredné umiestnenie, kde to bude najviac iskriť a sú tam očakávané napínavé súboje, ale aj to, kto pravdepodobne k tejto súťaži pristúpi práve opačne a bude sa snažiť len dôjsť do cieľa, čo by malo postačovať na spečatenie titulu.
Medzinárodné Majstrovstvá Slovenska
V Medzinárodných majstrovstvách sú klasifikované slovenské aj zahraničné posádky. V MMSR sa uskutočnilo 8 súťažných dní, spolu so súťažou na Liptove tak mohli posádky brať body 9-krát. Pri tomto počte súťaží sa bude každému započítavať 8 najlepších výsledkov. Rally Liptov má pridelený koeficient 4, teda víťazná posádka v absolútnom poradí získava 120 bodov, v jednotlivých klasifikáciách to bude bodov 100.
V absolútnom poradí už je o majstrovi rozhodnuté, medzinárodnými majstrami Slovenska sa stali po rally v Dobšinej bratia Jaroslav a Erik Melichárkovci, čím obhájili svoj minuloročný titul.
Bojovať sa ale bude o druhé miesto v absolútnom poradí, kde medzi Slovákom Róbertom Kolčákom /aktuálne na 3.mieste/ a Poliakom Zbigniewom Gabryšom je momentálny rozdiel len 4 body, pričom obom sa bude výsledok z Liptova započítavať. Štvrtý Poliak Dlugosz už stráca vyše 50 bodov, a keďže bodoval na každej súťaži, “nezapočíta si“ do absolútneho poradia všetky získané body z posledného podujatia aktuálnej sezóny. Pre posun na stupeň víťazov potrebuje skončiť na druhom mieste a zároveň, aby aspoň jeden z vyššie menovanej dvojice do cieľa nedošiel. Hlavne druhé miesto v konkurencii prihlásených posádok je málo pravdepodobné, nehovoriac o fakte, že v čase písania tohto článku zatiaľ poľský jazdec na liptovskú súťaž nebol prihlásený.
V rámci jednotlivých tried MMSRR už je rozhodnuté
trieda 3 – majstri Poliak Artur Dlugosz – Mateusz Martynek
trieda 4 – majstri Peter Klik – Erik Mižák
trieda 5 – majstri Kamil Švec – Erik Švec
trieda 6 – majstri Patrik Magyar – Adriana Marinecová
trieda 11 – majstri Jaroslav Melichárek – Erik Melichárek
2WD – majstri Kamil Švec – Erik Švec
V triede 2 si to, rovnako ako v boji o lepšie umiestnenie na stupni víťazov v absolútnom poradí, rozdajú Kolčák s Gabryšom. V tejto klasifikácii má momentálne navrch Kolčák, ktorý má pred súperom náskok 23 bodov. Robovi tak stačí dôjsť do cieľa o jedno miesto za poľským súperom a prvé miesto v triede 2 mu ostane.
V triede 7 máme troch kandidátov na titul. Miroslav Slámčik vedie s 358 bodmi pred Petrom Krišandom s 324 a Vladimírom Hudym s 291 bodmi. Ak chce titul Hudy, musí vyhrať a čakať na výsledky súperov. Potrebuje, aby Slamčík bol najlepšie deviaty a rovnako, aby Krišanda bol najlepšie štvrtý.
Rozdiel medzi Slamčíkom a Krišandom je 34 bodov, teda Slamčík dojazdom na druhom mieste nechá svojich súperov za sebou. V prípade horšieho výsledku výrazne stúpajú šance Krišandu, ktorý ale potrebuje pri zaváhaní Slamčíka optimálne víťazstvo, druhé miesto postačuje len pri Slamčíkovom umiestnení šiesty a horší.
V triede 8 a 15 medzinárodní majstri vyhlásení nebudú. Prvé miesta v týchto klasifikáciách obsadia Ákos Jobbágy s Miklósom Mariscekom a Patrik Kecer so Sebastiánom Ivanom.
Majstrovstvá Slovenska
Majstrovstvá Slovenska sú určené len pre posádky, kde jazdec a spolujazdec sú Slováci. Započítavajú sa len podujatia konané na Slovensku, čím sa táto klasifikácia dosť líši od klasifikácie MMSR. V MSR sa uskutoční 6 podujatí, z nich 5 najlepších výsledkov sa posádke započítava. Oproti MMSR sú v hre ešte aj body za Powerstage, kde víťazovi budú pridelené ďalšie 3 body do celoročného hodnotenia.
Zimnú prestávku už mohli začať Peter Klik s Erikom Mižákom, ktorí sú zatiaľ jediní majstri v MSR. Vybojovali si tak titul aj v MSR aj v MMSR v ich triede 4. Vo všetkých ostatných klasifikáciách sa bude rozhodovať až na tohomesačnej rally.
V klasifikácii 4WD máme troch jazdcov, ktorých výsledky počas sezóny zatiaľ neodpísali z boja o titul medzi vozidlami s poháňanými oboma nápravami. Momentálne prvý Melichárek má 43 bodový náskok pred druhým Kolčákom a 66 bodový náskok pred Majerčákom. Majerčák, aj keď má šancu na titul, nebol v čase písania tohto článku prihlásený, takže je možné, že sa súboj zúži na dvoch jazdcov.
Rozdiel 43 bodov v absolútnom poradí znamená, že Robert potrebuje vyhrať a Jaroslav musí byť najlepšie štvrtý. Vtedy by rozhodovala powerstage. Pri jeho horšom umiestnení by musel výrazne horšie dopadnúť aj Melichárek. Jaro má všetko vo svojich rukách, stačí mu tretie miesto a stane sa víťazom aj tejto klasifikácie. V prípade Majerčáka by išlo hlavne o čakanie na chybu súperov až ich odstúpenia, alebo veľmi výrazné chyby by mu pootvorili cestu k titulu.
Keďže ide o absolútnu klasifikáciu, určite sú zaujímavé aj druhé a tretie miesto. Okrem troch menovaných výsledky v sezóne 2024 dávajú možnosť sa o tieto priečky uchádzať aj Špavelkovi. Pri predpokladanej Vlastovej neúčasti by to mohol mať uľahčené, v každom prípade nebude to mať zadarmo. Marek bude potrebovať 4.miesto alebo by postačilo aj 5., to ale aj s povinným víťazstvom v poslednej RS. Prvú trojku majú už teraz istú Melichárkovci, pri Majerčákovej neúčasti aj Kolčák.
V klasifikácii 2WD v titul zatiaľ dúfajú rovnako traja jazdci. Momentálne vedie Švec s 12 bodovým náskokom pred Magyarom. Tretí so stratou 30 bodov je Jačišin. 12 bodov pri koeficiente 4 nie je žiaden náskok, a tak obaja vstupujú do súťaže v podstate s rovnakými podmienkami. Kto bude z nich rýchlejší, ten bude majstrom. V prípade Jačisina, aj keď je jeho strata len 30 bodová, už teraz má započítaných 5 výsledkov, a teda v prípade lepšieho ako 7. miesta, sa mu okrem započítania získaných bodov aj 56 bodov “odpočíta“. De facto tak stráca už bodov 86. V jeho prípade, keďže sa bude rozdeľovať “len“ 123 bodov, to je tiež o tom, že o titul sa môže začať uchádzať, až keď Švec s Magyarom odstúpia. V takom prípade bude potrebovať dôjsť do cieľa na druhom alebo na treťom mieste s víťazstvom v powerstage.
Rovnako ako pri 4WD aj tu si predstavíme potenciálnych uchádzačov o umiestnenie na prvých troch miestach. Aktuálnu trojicu už poznáme, z ich pozícii sa ich pokúsia zvrhnúť títo jazdci – Polovka a Kecer. Pre presnosť ale uvádzam, že Švec má umiestnenie medzi troma najrýchlejšími už istú. Vymenovaná dvojica prenasledovateľov tak môže dosiahnuť prinajlepšom na 2.miesto. Zatiaľ sme neuviedli Krišandu, ktorý má momentálne o 7 bodov viac ako kandidát Kecer. Aj keď dvojica Krišanda – Polovka má zatiaľ rovnaký počet bodov, je z nich na tom Tomáš oveľa lepšie. Po vynechanej prešovskej rally bude pripočítavať všetky získané body z Liptova, Peťovi ich možno budeme musieť 33 škrtnúť. Tým už nemá šancu sa pred Jakuba dostať. Patrik, podobne ako Polovka, už má nulové započítavané preteky.
No a teraz trochu reality.
Ak chce Polovka pohár, musí vyhrať a zároveň Magyar nesmie byť lepší ako 20-ty. Pri 19.mieste ho musí poraziť na powerstage a zároveň na nej aj bodovať. Druhá možnosť je odsunúť nižšie Jačišina. To sa Polovkovi podarí, ak bude druhý a súper prinajlepšom siedmy, pripadne šiesty, ale bez víťazstva v powerstage. Pri víťazstve v 2WD na Rally Liptov a Jačišinovom treťom mieste by o poradí rozhodovala powerstage.
Kecerove šance vedú len cez víťazstvo a Jačišinovo prinajlepšom piate miesto, pri štvrtom by rozhodovala powerstage. V prípade “len” druhého miesta by potreboval, aby Polovka nevyhral a zároveň, aby Jačišin bol nanajvýš siedmy a ešte navyše ho zdolal na powerstage.
V triede 2 potrebuje Špavelko aspoň druhé miesto, ale aj odstúpenie Kolčáka. Ináč bude majstrom Róbert. Aj tu má šance na titul aj Majerčák a oveľa lepšie ako Marek. Optimálne Kolčákovo odstúpenie a vlastné štvrté miesto bez Špavelkovho víťazstva, alebo druhé miesto. Pri Vlastovom víťazstve by Kolčákovi nepomohlo ani tretie miesto. Rozhodovalo by sa v powerstage, do ktorej by Majerčak vstupoval s výraznou výhodou pred Kolčákom.
V triede 3 majster nebude. Ak dôjde do cieľa Kovács bude víťazom on, ak nedôjde, bude víťazom Pazderák.
Podobne je to aj v triede 5. Ak Polovka dôjde a Švec nie, je víťazom Polovka, v akomkoľvek inom prípade je víťazom Švec.
V triede 6 majú Magyar s Jačišinom skoro rovnaký počet bodov, rozdiel sú 2 v prospech Patrika. Z vyššie uvedeného ale už vieme, že Jačišinovi sa do celkového poradia nezapočítajú všetky tieto body, a tak potrebuje aspoň štvrté miesto a Magyarovo odstúpenie, alebo víťazstvo a Magyarovo maximálne 4.miesto.
V triede 7 prebehne boj medzi dvojicou Krišanda (332 bodov) a Slamčík (281 bodov). Druhý je priebežne Hudy (294 bodov), ale on už za normálnych okolností šancu na titul nemá. Všetci traja už bodovali na každom podujatí, takže nie je podstatné len poradie v cieli nadchádzajúcej súťaže, ale aj aký najhorší výsledok si do posledného podujatia prinášajú. Ak Peter dôjde na stupni víťazov, ostane aj po posledných pretekoch na prvom mieste. V prípade, ak by nebol medzi troma najrýchlejšími na záverečnom podujatí, otvára sa šanca na titul pre Slamčíka. Ak Miro vyhrá, pri Krišandovej účasti v powerstage by rozhodovala ona.
V triede 11 sa aj tento rok zopakuje minuloročná situácia, keď absolútny víťaz Melichárek /v MMSR už, v MSR 4WD to ešte musí potvrdiť/, jazdiaci s vozidlom triedy 11, nezíska titul vo svojej triede. Teda jeho šanca na titul je blížiaca sa nule, aj keď aká taká je. V minulom roku to bola neúčasť na dvoch pretekoch, tento rok si jednu súťaž “užil” vo vozidle triedy 2. Momentálne najpravdepodobnejším majstrom v tejto tiede je obhajca titulu Kekeňák. Zdolať ho môže len Šandrej, a to za predpokladu, že vyhrá celú súťaž a zároveň Kekeňák bude horší ako štvrtý a zároveň Šandrej bude najhoršie druhý na powerstage a zároveň Kekeňák bude najlepšie 2 miesta za ním vo výsledkoch poslednej RS.
V triede 15 budú o víťazstvo bojovať Kecer a Lenger. Teda, boj to až taký nebude. Ak Kecer dôjde alebo Lenger nevyhrá, bude v celoročnom hodnotení na prvom mieste Kecer.
Situácia medzi juniormi je podobná ako v triede 6, rozhoduje sa medzi Jačišinom a Magyarom, ale v tejto klasifikácii má Jačišin trochu navrch. Ak Paťo nedôjde, majstrom bude Jakub. Za iných okolností bude majstrom lepšie umiestnený jazdec z tejto dvojice.
Majstrovsvá Slovenska historických automobilov
V klasifikácii historických vozidiel máme trochu iné pravidlá ako medzi modernými autami. Nepoužívajú sa koeficienty, posledný súťažný deň je násobený koeficientom 1,5 a započítava sa minimálny počet súťaží. Po aplikovaní všetkých týchto pravidiel je situácia zaujímavá a dá sa povedať, že v každej klasifikácii ako cez kopirák rovnaká. Mení sa len obsadenie.
V klasifikácii MSR HA v absolútnom poradí, ak sa liptovskej súťaže zúčastní maďarská posádka Zsolt Kalapács – László Mohacsi, ktorá dominovala počas Rally Košice a zároveň Krajčovič nevyhrá, budú majstrami v absolútnom poradí oni. Ak neodštartujú, Krajčovič musí vyhrať, čím sa stane majstrom, ináč absolútny majster nebude nikto.
Podobne to bude aj v HK1 s tým rozdielom, že namiesto majstra budeme mať len víťaza a namiesto Krajčoviča bude s Maďarmi bojovať Dorčíková. Štart maďarskej ani slovensko-českej posádky sa ale na Liptove nepredpokladá.
V HK2 budeme mať tiež len víťaza. Ak nevyhrá maďarská posádka Péter Szonyi – Dániel Kulcsár, prvý ostane Dezider Krajčovič s Vladom Lieskovcom. Štart maďarskej posádky sa ale na Liptove nepredpokladá.
V HK4 je situácia rovnaká ako v HK2. Ak nevyhrá maďarská posádka Pawel Molgo – Rafal Marton, prvá ostane estónska dvojica Alar Hermanson a Andre Vareom. Rovnako aj tu sa štart maďarskej posádky nepredpokladá.
Slovenský rally pohár
Síce ešte nie sme na konci tohto článku, ale blížime sa k vrcholu, na ktorý sa môžeme na Rally Liptov tešiť. Sú to boje v rámci SRP, kde sa očakávajú boje až do posledných metrov záverečnej rýchlostnej skúšky.
V absolútnom poradí máme štyroch jazdcov, ktorí prídu na Liptov ako kandidáti na titul absolútneho víťaza SRP. Priebežný stav vyzerá takto:
1. Braniša 112 (97)
2. Plichta 110
3. Lukáč 110
4. Leško 101 (94)
Ako z aktuálneho poradia vyplýva, Plichta s Lukáčom už započítali nulový počet bodov, neštartovali na úvodných dvoch podujatiach SRP v Poprade a Prešove. Plichta štartoval počas Rally Tatry ako spolujazdec v MSR a na domácej Rally Prešov odjazdili celú dávku ostrých kilometrov v rámci MSR.
Z liptovskej súťaže sa im tak priráta plný získaný počet bodov do celoročného hodnotenia.
Prvý Braniša tento rok vybojoval 2x tretie a 2x štvrté miesto. Plichta s Lukáčom boli na preskačku 2x prví a 2x druhí. Leško vyhral v Poprade a k tomu pridal ešte po jednom treťom a štvrtom mieste. Jedno víťazstvo vybojoval aj Šalka, ale ten k nemu pridal množstvo odstúpení.
Plichta s Lukáčom vstupujú do posledného dielu seriálu s rovnakými podmienkami. Kto z nich dvoch bude v cieli lepší, zároveň musí byť do piateho miesta, bude celkovým víťazom. Na ostatnej rally v Moldave bol v cieli rozdiel medzi nimi len 0,6 s, pričom rovnako malé rozdiely boli v cieli každej RS. Môžeme sa tešiť na urputný boj medzi nimi. Keďže SRP nemá powerstage, poradím im vyhrať už prvú RS, aby v prípade rovnakého času v cieli súťaže, čo nie je až tak nepravdepodobné vzhľadom na rozdiely medzi nimi, mali lepšiu východiskovú situáciu.
Ak by mali obaja nejaký problém a nedokázali by prísť do cieľa medzi piatimi najrýchlejšími, majú šancu na titul ďalší dvaja vymenovaní.
Vzhľadom na výsledky a zjednodušenie situácie budeme predpokladať, že do cieľa nedôjde ani Plichta a ani Lukáč. V takom prípade bude víťazom lepšie umiestnený z dvojice Braniša – Leško. U Branišu už ďalšie podmienky nie sú. U Leška to musí byť “aspoň” druhé miesto v cieli , alebo potom musí byť medzi ním a Branišom v cieli ešte ďalší jazdec, pričom Leško musí byť najhoršie piaty.
V triede RP1 je situácia rovnako neprehľadná. Víťazom ešte môžu byť Makši 70, Siládi 64, Jakub 60 a Králik 55 bodov. Všetkým sa budú získané body započítavať. Makši k potvrdeniu víťazstva potrebuje aspoň druhé miesto. Pri treťom alebo štvrtom nesmie Siládi vyhrať.
Ak bude Makši piaty, titul bude mať víťaz súťaže, ak bude z dvojice Siládi – Jakub. Pri Makšiho odstúpení už je tých možnosti a kombinácii v prospech ostatných troch vymenovaných jazdcov veľa.
V RP2 je naopak situácia veľmi jasná. Ak vyhrá Plichta, bude víťazom triedy RP2 on. Braniša by už druhým miestom na Liptove len vyrovnal počet bodov Plichtu, ten ale má lepšie pomocné hodnotenia. Ak Plichta nevyhrá, viťazom RP2 ostane aktuálne vedúci Braniša.
V RP3 sa rozhoduje medzi Lukáčom a Leškom. Lukáčovi stačí šieste miesto. Pri jeho horšom výsledku by musel vyhrať na súťaži Leško, aby sa pred neho dostal aj v celkovom hodnotení. Ak Leško nevyhrá, nemôže pomýšľať na posun vyššie a víťazom ostane Lukáč.
V triede RP4 má najvyšší počet bodov Martin Jurečka s Kristiánom Jackom, ktorých už nemôže nikto predstihnúť.
Regionálny Rally Pohár
Regionálny Rally Pohár bol po dlhšom čase opätovne vyhlásený ako celoročná klasifikácia v rámci SAMŠu, takže je potrebné sa pozrieť aj naňho. Boli vypísané dve triedy, do 1600 a nad 1600 a v oboch už poznáme víťazov.
Triedu X1 po štyroch víťazstvách a jednom druhom mieste ovládol Juraj Schwarzbacher s Róbertom Belákom.
V triede X2 bol ešte dominantnejší Stanislav Zeman s Jánom Konfalom, ktorí vyhrali na všetkých súťažiach.
Slovenská trofej pravidelnosti historických vozidiel
V STRHP prvenstvo obhájil Gabriel Szenderák s Milanom Godušom.
Na záver ešte dodáme, aby ste sa na tieto neoficiálne prepočty nespoliehali a snažili ste sa na poslednom podujatí sezóny 2024 v rally na 12. Rally Liptov dosiahnúť čo najlepšie umiestnenie.