Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Formula 1

1. august – zlý deň pre Laudu aj Depaillera

Monday, 01. 08. 2016 - 22:22, Ľuboš Kašický   

1. august – zlý deň pre Laudu aj Depaillera

Dnes to je presne 40 rokov, čo Niki Lauda stratil svoju tvár. O štyri roky neskôr sa zabil Patrick Depailler.

Pred týždňom sme stáli s Martinom Trenklerom v paddocku F1 a čakali na Niki Laudu, ktorý sa rozprával s Charlie Whitingom. Martin mu chcel dať podpísať fotku, ktorú odfotil a chcel ňou niekoho potešiť. Ja som si mimochodom uvedomil, že je to presne 40 rokov, čo tento chlapec z dobre postavenej viedenskej rodiny 1.augusta 1976 nešťastne havaroval na Nurburgringu a napísal tak jeden z najznámejších príbehov histórie F1.

lauda-2011.jpg

Niki Lauda bol vtedy môj detský vzor a ako úradujúci majster sveta bol na najlepšej ceste titul obhájiť, čo sa v tej dobe už dlho (16 rokov) nikomu nepodarilo. Navyše vo Ferrari, ktoré pred jeho príchodom malo jedenásťročný majstrovský pôst.

lauda1976-1.jpg

Lauda sa vrátil do kolotoča F1 len neuveriteľných šesť týždňov po svojom zmŕtvychvstaní a šokujúco sa vrátil do boja o titul, ktorý nakoniec prehral o jediný bod na daždivej veľkej cene pod japonskou horou Fuji. Tento príbeh však pozná každý fanúšik formuly jeden a jediným dôvodom prečo si ho pripomíname, je jeho dnešné okrúhle výročie. Oveľa menej známy je však príbeh Francúza Patricka Depaillera, ktorý tragicky zahynul pri testoch F1 1.augusta 1980.

Talentovaný bonviván Depailler po niekoľkých rokoch v tíme Kena Tyrrella dostal príležitosť v čisto francúzskom tíme Guya Ligiera, ktorý za štátne peniaze musel najať francúzskych pilotov. Nikto však nečakal, že model JS11 sa tak vydarí, že dvojica Laffite a Depailler ovládnu úvod sezóny 1979. Laffite vyhral v Argentíne i Brazílii a Depailler pridal víťazstvo v Španielsku. Krátko na to však Patrick Depailler nešťastne spadol s rogalom (3.6.1979) a polámal si obe nohy. V tíme Ligier ho nahradil veterán Jacky Ickx, no počítalo sa, že len na niekoľko pretekov. Pri rekonvalescencii však Depailler v nemocnici spadol a znova si zlomil zlomenú nohu. To znamenalo definitívny koniec sezóny.

depailler.jpg

Pre nasledujúcu sezónu Guy Ligier angažoval radšej Didiera Pironiho (Francúzov bolo v tej dobe až sedem!) a Depailler sa chytil aspoň zmluvy od italského tímu Alfa Romeo, ktorý sa pokúšal vrátiť na výslnie. Talianom však nepomohol silný dvanásťvalec, ktorý sa často kazil a frustrovaný Depailler s ním ani raz nevidel cieľ (osem štartov). V polovici sezóny nasledovali súkromné testy Alfy Romeo na Hockenheimringu, ktoré mali posunúť vývoj auta, no v rýchlej východnej zákrute na starom okruhu sa Depaillerovi zlomilo zavesenie kolesa a Francúz v prevrátenom aute nemal šancu. Bolo to presne 1.augusta pred 36 rokmi.

A tak zatiaľ, čo Lauda sa po svojom návrate stal jednou z najväčších legiend F1, tak prvým augustom 1980 Depailler pomaly a nenápadne odišiel do zabudnutej histórie. Preto si ho dnes pripomeňme. Patrick odjazdil 95 GP, dve z nich vyhral a získal 139 majstrovských bodov. A to teda vôbec nie je zanedbateľné.

 



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri