Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Motormedia  »  Trendy

Značke Škoda sa darí držať kurz rastu

Wednesday, 21. 03. 2012 - 11:36, Daniel Mandzi   

Značke Škoda sa darí držať kurz rastu

- Rekordy v prvom roku Rastovej stratégie ŠKODA 2018
- Dodávky zákazníkom v roku 2011 vzrástli o 15,3 % na 879 200 vozidiel
- Obrat značky po prvýkrát prekročil hranicu desať miliárd eur
- Prevádzkový výsledok vzrástol o 66,1 % na 743 miliónov eur
- Rast v roku 2012 pokračuje, dodávky zákazníkom v prvých dvoch mesiacoch vzrástli o 11,6 %
- Značka chce po celom svete rásť rýchlejšie než trh

Rok 2011 bol pre českú automobilku ŠKODA zatiaľ najlepším rokom v jej histórii - s novými rekordmi dodávok zákazníkom, obratu a výnosov. Počet dodávok zákazníkom vzrástol od januára do decembra 2011 o 15,3 % na 879 200 vozidiel (2010: 762 600 vozidiel). Súčasne vzrástol obrat spoločnosti ŠKODA o 18,1 % na celkových 10,3 miliárd eur (2010: 8,7 miliárd eur) a prvýkrát tak prekonal hranicu 10 miliárd eur.

1a3g9199.jpg

Prevádzkový výsledok vzrástol tiež: 743 miliónov eur zodpovedá nárastu o 66,1 % (2010: 447 miliónov eur). Na nasledujúce roky je automobilka dobre pripravená. Vďaka novým modelom a rastúcej internacionalizácii chce do roku 2018 zvýšiť svoj odbyt minimálne na 1,5 milióna vozidiel ročne. S malým európskym vozidlom Citigo a kompaktným sedanom Rapid pre Indiu sa modelová ofenzíva značky už úspešne rozbehla.

„Naša Rastová stratégia prináša výsledky," povedal predseda predstavenstva spoločnosti ŠKODA Prof. Dr. hc. Winfried Vahland v rámci výročnej tlačovej konferencie v Prahe. Podarilo sa nám nadpriemerne zvýšiť ako odbyt, tak aj finančné ukazovatele. Vytvorili sme vynikajúcu východiskovú základňu pre rastový kurz najbližších rokov," dodal Vahland. „Mimoriadna vďaka patrí vynikajúcemu tímu pracovníkov spoločnosti ŠKODA, bez ktorého by nebolo možné tak dobré výsledky dosiahnuť."

prof-dr-h-c-winfried-vahland.jpg

Rast vo všetkých odbytových regiónoch

Vozidlá značky ŠKODA boli v roku 2011 žiadané ako nikdy predtým. Počet dodávok zákazníkom vzrástol o 15,3 % na 879 200 vozidiel, čo je nová rekordná hodnota. Značka pritom rástla vo všetkých predajných regiónoch silnejšie než trh a takmer vo všetkých krajinách zvýšila svoj ​​trhový podiel. Celosvetový trhový podiel k 31.12.2011 vzrástol na viac ako 1,4 %.

Najvyšší percentuálny rast dosiahla automobilka vo východnej Európe, konkrétne 47 %. Najsilnejším trhom tohto regiónu bolo Rusko. Predaj značky tu vzrástol o 62,5 % na 74 100 vozidiel (2010: 45 600). Tiež v Ázii došlo v roku 2011 k jednoznačnému posilneniu odbytu. S nárastom predaja o takmer 50 % preukázala ŠKODA svoju dobrú kondíciu najmä v Indii. V Číne, ktorá sa opäť stala najväčším trhom značky ŠKODA, vzrástli dodávky o 21,9 % na približne 220 100 vozidiel.

Výrazne proti celkovému trendu sa ŠKODA pozitívne vyvíjala na silne konkurenčnom západoeurópskom trhu. Zatiaľ čo trh poklesol o 1,5 %, predaj mladoboleslavskej automobilky vzrástol o 8,6 %. Vozidlá značky ŠKODA boli žiadané predovšetkým v Nemecku, kde odbyt vzrástol o 13 %. Stabilný bol predaj značky ŠKODA na celkovo klesajúcich trhoch strednej Európy: aj za miestami zložitých ekonomických podmienok tu značka dosiahla nárast odbytu o 1,7 %. V Českej republike zostáva ŠKODA jasnou jednotkou: každý tretí predaný automobil tu nesie logo okrídleného šípu. Rovnako aj na Slovensku značka ŠKODA posilňuje svoje postavenie jednoznačného lídra na trhu. Predaj za rok 2011 vzrástol o 9,7 % na 13 720 vodidiel. Najobľúbenejšími vozidlami slovenských zákazníkov sa stali Fabia (spolu 4 973 predaných kusov) a Octavia (spolu 4 483 kusov).

akoda-yeti.jpg

Atraktívna modelová paleta - stále žiadanejšia

Za pozitívnym vývojom odbytu značky ŠKODA stojí predovšetkým atraktívna modelová paleta. „Naše vozidlá spĺňajú nároky na kvalitný dizajn, veľkorysú ponuku priestoru, vysokú kvalitu, praktickosť, rovnako ako požiadavky na rodinnú prepravu a vynikajúci pomer ceny a ponúkanej hodnoty," povedal Vahland. „Nové modely podporia našu pozíciu." Rastúcemu dopytu sa modely značky ŠKODA tešia nielen medzi rodinami, ale aj medzi podnikateľmi. V rámci fleetových zákaziek predala spoločnosť ŠKODA v uplynulom roku viac ako 239 000 vozidiel, čo predstavuje nárast o 26,7 %.

Najpredávanejším modelom značky ŠKODA bola aj v roku 2011 Octavia. Modely Octavia sú stabilnou „chrbticou" predaja značky - ich odbyt vlani vzrástol o 10,7 % na takmer 390 000 vozidiel. Na druhom mieste rebríčka sa umiestnila Fabia s 267 000 predanými kusmi (plus 16,5 %).

Modelový rad Superb v uplynulom roku prvýkrát prelomil hranicu 100 000 vozidiel. Odbyt vlajkovej lode značky vzrástol o 18,1 % na takmer 117 000 vozidiel. Len v Číne bolo predaných 48 000 automobilov najvyššieho modelového radu ŠKODA.

Najväčší rast medzi všetkými modelmi značky ŠKODA zaznamenalo kompaktné SUV Yeti: viac ako 70 000 predaných vozidiel v roku 2011 predstavovalo nárast o 33,7 %. Automobilka pre najbližšie roky pri tomto modeli počíta s ročným odbytovým potenciálom cez 100 000 vozidiel, v neposlednom rade aj s ohľadom na začatie výroby modelov Yeti  v Číne a Rusku v roku 2013.

O 11,4 % sa zvýšil predaj modelu Roomster. Predaných bolo zhruba 36 000 vozidiel.

Vynikajúci štart zažili šiesty a siedmy modelový rad značky ŠKODA: malé mestské vozidlo Citigo a indický kompaktný sedan Rapid. Model Citigo mal svoju predajnú premiéru koncom roka 2011 na českom trhu, od mája tohto roku bude uvádzaný v jednotlivých európskych krajinách. ŠKODA Rapid, ponúkaná v Indii tiež až od konca roku 2011, dobýva pre českú značku druhý najväčší segment indického trhu. Krátko po svojom uvedení bol Rapid na subkontinente ocenený titulom „Rodinné auto roka 2011".

akoda-rapid.jpg

Finančné ukazovatele roku 2011

Pozitívny vývoj odbytu sa odrazil aj na finančných ukazovateľoch. Tu sa ŠKODA vo fiškálnom roku 2011 ukázala v skvelej kondícii. Obrat podniku vzrástol o 18,1 % na 10,3 miliárd eur a prvýkrát tak prekročil hranicu desiatich miliárd eur. Prevádzkový výsledok uplynulého roka dosiahol hodnotu 743 miliónov eur, t.j. nárast o 66,1 %, resp. o 296 miliónov eur v porovnaní s uplynulým rokom. Prevádzková rentabilita dosiahla hodnotu  7,2 %. „Obrat cez 10 miliárd eur a takmer tri štvrtiny miliardy prevádzkového výsledku - tieto hodnoty potvrdzujú ziskovosť a solídnosť podniku," zdôraznil člen predstavenstva spoločnosti ŠKODA za oblasť financií Winfried Krause. Zisk pred zdanením predstavoval 783 miliónov eur (plus 87,2 %); zisk po zdanení dosiahol hodnotu 652 miliónov eur.

K dobrým finančným výsledkom podniku prispela na strane príjmov - popri zvýšenom odbytu vozidiel - tiež inovovaná modelová paleta; na strane výdavkov potom ďalšia optimalizácia nákladov. Súčasne automobilka zvýšila svoje investície. Napríklad výška investícií bez aktivovaných vývojových nákladov vzrástla v porovnaní s rokom 2010        o 165 miliónov eur na sumu 568 miliónov eur. Výdavky na výskum a vývoj predstavovali 377 miliónov eur. „Cielenými investíciami do produktov, trhov a kapacít sme vytvorili dôležité podmienky pre ďalší rast," povedal Krause.

Presvedčivý štart do roku 2012, optimistický pohľad do budúcnosti

„So stabilným vývojom obchodov v roku 2011 a s dobrým tímom sme dobre vybavení pre nasledujúce roky," povedal predseda predstavenstva spoločnosti ŠKODA Winfried Vahland. „Výkonnosť, silný predaj a výnosy tvoria potrebný základ pre úspešný rozvoj. Naša budúcnosť sa volá ziskový rast, a v tomto duchu chceme pracovať aj v roku 2012," pokračoval Vahland. „So 147 500 predanými vozidlami a nárastom o 11,6 % v prvých dvoch mesiacoch sa značke podaril dobrý štart do roku 2012. V tomto roku nás však čaká aj niekoľko krátkodobých neistôt, najmä na niektorých európskych trhoch," uzatvára Vahland.

V tomto roku a v nasledujúcich rokoch bude ŠKODA ďalej rozširovať svoju modelovú paletu. Po úspešnom štarte modelu Rapid v Indii a modelu Citigo do portfólia značky pribudne ešte nový kompaktný model pre európske trhy. Predstavu o novom modeli dala štúdia „MissionL", blízka sériovému prevedeniu, ktorá bola predstavená na autosalóne vo Frankfurte v roku 2011.

1770.jpg

Spoločnosť ŠKODA navyše pokračuje v internacionalizácii a posilňuje svoju prítomnosť na celom svete - ako v Ázii a východnej Európe, tak na tradičných európskych trhoch. „Aj napriek určitému ochladnutiu rámcových ekonomických podmienok v západnej Európe    a v niektorých stredoeurópskych krajinách sa na našu budúcnosť pozeráme s ľahkým optimizmom," povedal Vahland.

 

 

 

 

2011

2010

Zmena v %

 

 

 

 

 

 

 

Dodávky zákazníkom

 

tis. voz.

 

879

763

+15,3

Dodávky bez Číny

 

tis. voz.

 

659

582

+13,2

Výroba

 

tis. voz.

 

902

780

+15,5

Výroba bez Číny

 

tis. voz.

 

682

583

+16,9

Odbyt

 

tis. voz.

 

690

585

+18,1

Počet zamestnancov *

 

Osôb

 

26 565

24 714

+7,5

Tržby

 

mil. EUR

 

10 266

8 692

+18,1

Prevádzkový výsledok

 

mil. EUR

 

743

447

+66,1

Prevádzkový výsledok v % k tržbám

 

%

 

+7,2

+5,1

-

Zisk pred zdanením

 

mil. EUR

 

783

418

+87,2

Zisk po zdanení

 

mil. EUR

 

652

349

+86,9

Investície (bez aktivovaných vývojových nákladov)

 

mil. EUR

 

568

403

+40,8

Čistá likvidita

 

mil. EUR

 

1 838

1 605

+14,5

 

* Počet zamestnancov bez agentúrneho personálu, vrátane učňov.



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri