Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

Zajtra štartuje premiérový ročník Rallye Trans Orientale 2008

Wednesday, 11. 06. 2008 - 12:02, Andrej Haverda   

Zajtra štartuje premiérový ročník Rallye Trans Orientale 2008Ďalší splnený sen Reného Metgea alebo rallye od západu k východu, z Petrohradu k čínskemu múru, je pred nami a s ňou aj parádne obsadená súťaž kamiónov a tiež určite krásne špeciálky strednej a východnej Ázie. Z 10 773 km celkovej diaľky, ktorú všetci ukroja medzi 12. a 28. júnom, ich síce „iba“ 7053 pripadne na špeciálne skúšky, ale je treba mať na pamäti, že prakticky až po Ural budú skúšky veľmi krátke.
                                                                                                      

Nezriedka konané vo vojenských priestoroch ako okruhy, ako sme to videli na Stredoeurópskej rallye. V priebehu piatich etáp sa účastníci dostanú cez Ural do Kazachstanu a z Európy do Ázie. Nasleduje niekoľko etáp po kazažských stepiach, prakticky všetky budú „na motor“, teda s vytočenými a veľmi vysokými rýchlostnými priemermi. Tu si svoje užijú hlavne hlavní súperi kategórie kamiónov. Deň voľna bude až v Číne, v Turfane, ktorý sa nachádza 154 metrov pod hladinou mora. Až potom príde hlavná lahôdka, púštne úseky v púštiach Gobi a Takla Makan, ako tomu bolo aj pri ročníku 1992. Prejazdy dunami a navigácia budú kľúčom k úspechu. Posledný deň sa nepreteká, dojazd preteku nie je až v Pekingu samotnom, ale pri Veľkom čínskom múre.
                                                                                                 

Pohľad do štartovej listiny motocyklov a automobilov oko znalého fanúšika nepoteší ako u Stredoeurópskej rallye. Medzi motocyklistami je jednoznačne najväčším favoritom Nór Pal Anders Ullevalseter, ktorý odštartuje s číslom 1. Hneď za ním sa na trať vydá náš Jaroslav Katriňák, už s plnepohonným strojom pre maratónske súťaže, a tým bude KTM 690 Rally prakticky v továrenskej úprave. Papierovo by všetko malo hrať do kariet Nórovi, ale Katriňák v Maďarsku a Rumunsku ukázal, ako dokáže porážať svetovú špičku aj na kompaktnejšom stroji. Trojku si na svoj stroj nalepí Rus Alexey Kolomicyn, päťku Brit Simon Pavey, obidvoch poznáme z „Dakaru“. Dodajme, že s číslom 55 na trať vyrazí Dušan Randýsek (Yamaha WR 450), ale jeho ambície budú iste vyššie než číslovka na kapotáži. S číslom 90 a s jednoznačným cieľom vyhrať svoju kategóriu bude štartovať na štvorkolke (quade) Yamaha YFZ 850 Josef Macháček.
                                                                                              

V kategórii automobilov stoja za zmienku dvaja hlavní kohúti z kraja výsledkovej listiny: s číslom 200 Chevrolet „Protruck“ Erica Vigorouxa a s číslom 201 buggy Schlesser Francúza Joseho-Louisa Monterdeho. Schlesserova družina sa teda zúčastní ako Tuniskej rallye tak aj Trans Orientale a šéf tímu bude u toho len čoby manažér v doprovodnom vozidle. Za zmienku stojí buggy Američana Rona Baileyho (štartové č. 208), buggy Honda Nemca Kahleho (štartové č. 210) alebo tradičná účasť lotyšských pretekárov na buginách vlastnej konštrukcie.
                                                                                                 

A sme pri výkladnej skrine Trans Orientale, kategórii kamiónov. Pre nás síce nie je až taká dôležitá ako motocyklová, ale určite nás budú zaujímať výkony českých posádok Martina Macíka s liazkou a Miroslava Zapletala s vozidlom MAN. Je nutné dodať, že obaja budú vo veľmi dobrej spoločnosti a obaja dostali aj lichotivé štartové čísla. Nechajme prehovoriť najskôr listinu samotnú: 400 Stacey (MAN), 401 Čagin (Kamaz), 402 Jan De Rooy (Ginaf), 403 Kabirov (Kamaz), 404 Gérard De Rooy (Ginaf), 405 Macík (LIAZ), 406 Mekthiev (MAN), 407 Bekx (DAF), 408 Echter (MAN), 409 Jacquot (MAN), 410 Duisters (Ginaf), 412 Mardejev (Kamaz), 416 Vila Roca (Mercedes-Benz), 419 Zapletal (MAN)...
                                                                                                   

Pripomeňme, že Miroslav Zapletal nebude jediným pravoverným automobilovým jazdcom, ktorý účasťou v kamióne skôr než svoje súťažné chúťky kojí túžbou po dobrodružstve: v Renaulte Kerax 6×6 s číslom 432 štartuje napríklad známy pretekár v bugine Philippe Gache.
Martin Macík štartuje na Trans Orientale sám so staršou klasickou liazkou a úplne bez doprovodu. Korba liazu teda ponesie niekoľko debien s náhradnými dielcami a dodatočnou výbavou. Macíkovou taktikou rozhodne nebude útočiť od začiatku, skôr číhať na šancu v čínskych dunách. Po Stredoeurópskej rallye kamión prešiel repasiou a výmeny dôležitých súčastí sa týkali hlavne prevodovky a bŕzd, nový je aj chladič servoriadenia. Kamión povezie štyri náhradné pneumatiky. „Pretek sa takto absolvovať dá a hovorí sa tomu maratónsky typ pretekania,“ podotýka Macíkov navigátor Josef Kalina. „Skoršie ‚Dakary‘ a ‚Pekingy‘ nás tomu naučili. Viezli sme si so sebou všetko vrátane fľaškového piva, ale to už je minulosť.“
                                                                                                          
                                                                                                     
Miroslav Zapletal nechá doma svoje červené Mitsubishi a sám sa vydá do Pekingu vo vozidle MAN poslednej špecifikácie, pôvodne pripravenom pre „Dakar“. Vedľa neho sa po ťažkom zranení už opäť posadí tradičný navigátor Miloslav Janáček a tiež mechanik Martin Mikulenčák, ktorý mal štartovať už na „Dakare“. „Účelom nie je to iba zažiť bez veľkých výsledkových ambícií, ale tiež vyskúšať v ostrom prevoze náš rýchly doprovodný kamión, ktorý by sme inak pred ‚Dakarom‘ ani nevyskúšali. Snáď všetko pôjde,“ praje si Miloslav Janáček.
                                                                                                   

Súboj titanov Staceyho, Kamazu a De Rooyovcov bude hlavným magnetom monumentálnej súťaže k čínskemu múru. Všetky tri tímy štartujú s perfektným zabezpečením a bezpochyby tiež najrýchlejšími kamiónmi súčasnosti. Na domácich tratiach sa môže zdať papierová výhoda Kamazu ako jasná vec, ale pripomeňme Staceyho prvotriedne vystúpenie na Central Europe Rally 2008...
                                                                                                   

Prehľad slovenských a českých účastníkov, štartujúcich v Trans Orientale 2008:

Motocykle:
č. 2 – Jaroslav Katriňák (KTM 690 Rally Replica; Environ Servis Moto Team)
č. 55 – Dušan Randýsek (Yamaha WR 450; Dušan Randýsek Team)
č. 90 – Josef Macháček (Yamaha YFZ 850 Special; KM Racing Team)

Kamióny:

č. 405 – Macík – Kalina – Valtr (LIAZ 111.154; Tedom Truck Team)
č. 419 – Zapletal – Janáček – Mikulenčák (MAN TGA 18.480 4×4; OFFROADSPORT)

Doprovody:
č. 503 – Mičko – Tabaka – R. Katriňák (Nissan Navara; Environ Servis Moto Team)
č. 809 – Jestřáb – Háša (Hummer H 2; OFFROADSPORT)

Foto: motoride.sk, autosportfoto.sk, archív autora





Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri