Dakarské čriepky IV – Long live the Mitsubishi
Keď začiatkom februára zverejnilo Mitsubishi svoje rozhodnutie s okamžitou platnosťou vystúpiť z cross country rally, mnoho ľudí zostalo nemilo prekvapených a zaskočených. S dvanástimi triumfami najúspešnejšia značka dakarskej histórie, v druhom tisícročí až do tohto roku nepoznajúca premožiteľa, odišla a nechala za sebou nedokončené dielo.
Reč je o Mitsubishi MRX09, známe skôr pod menom Racing Lancer. Tento posledný súťažný špeciál z dielne Mitsubishi Motorsports (MMSP) mal byť japonskou odpoveďou na Volkswagen Race Touareg. Dieselová cesta sa však pre Mitsubishi ukázala byť slepou. Zo štyroch vozidiel na štarte sa do cieľa Dakaru 2010 dostal jedine Nani Roma a aj to na nie veľmi uspokojivom desiatom mieste.
Bolo by však naivné myslieť si, že po úspešných vozidlách nebude dopyt. Prvý súkromný Racing Lancer predstavil Carlos Sousa už v marci na úvodnej súťaži Portugalského šampionátu. Pokračoval tiež výpredaj starších modelov. Holanďan Tonnie van Deijne, Francúzi Nicolas Misslin a Rodolphe Deveaux, Brazílčan Guilherme Spinelli; títo všetci sa v roku 2009 spoľahli na Pajero MPR13.
Mladý Nicolas Misslin pričuchol ku cross country v roku 2002. Hneď pri prvom štarte dokončil Dakar na fantastickom desiatom mieste. Na ďalších dvoch Dakaroch cieľ nevidel, úspechy však zaznamenal na viacerých súťažiach Svetového pohára. V tomto roku sa k starej vášni vrátil vo veľkom štýle. To čo v apríli začalo ako jednanie o kúpe súťažného vozidla, skončilo v septembri odkúpením celej divízie MMSP. Vďaka 27-ročnému zástupcovi značiek Ferrari a Maserati vo Francúzsku sa budú Racing Lancery objavovať na tratiach svetových súťaží pod hlavičkou JMB Stradale Off Road.
Všetky štyri vozidlá ktoré sa objavia na nadchádzajúcom Dakare, prešli jednou podstatnou zmenou. Pôvodný vznetový motor bol vymenený za overený zážihový. S benzínovým motorom dosiahlo Mitsubishi mnohé veľké úspechy, je to teda stávka na istotu. S číslom 318 na trať vyrazí samotný Nicolas Misslin. Tento rok absolvoval dva štarty s Pajerom MPR13 (Tuniská rally, Rali Transiberico) a na Baja Espana Aragon, už za volantom Racing Lanceru, vybojoval štvrté miesto.
Tiež Guilherme Spinelli má na konte dva štarty s Pajerom MPR13. Štvornásobný brazílsky cross country rally šampión svoju dakarskú premiéru ukončil dole hlavou. V šiestej etape tohtoročného Dakaru sa mu podarilo prevrátiť auto cez „čumák“. Na Rali Transiberico ho zas vysoké horúčky a nevoľnosť poslali domov po dvoch dňoch súťaže.
Orlando Terranova zahájil rok 2009 v tíme X-Raid. Dakar síce po havárii nedokončil, vynahradil si to však víťazstvom na Tuniskej rally. O jeho štarte na Dakare 2010 sa dlho hovorilo v spojitosti opäť s bavorským tímom. Koncom roka sa však karta obrátila a Terranova sa rozhodol pre Mitsubishi. Pred Dakarom si stihol nové auto naostro vyskúšať na poslednom podujatí argentínskeho cross country šampionátu.
Posledným do partie je Carlos Sousa. Áno, ten Carlos Sousa ktorý sa pôvodne sľúbil konkurenčnej Africa Race. Lenže nedostatok informácií od organizátorov novej africkej rally a tiež fakt, že všetka technická podpora zo strany JMB Stradale bude v tom istom čase v Južnej Amerike, ho prinútili zmeniť pôvodné rozhodnutie.