Z Leona sa stáva príťažlivý tínedžer
Dnes predstavili slovenským motoristickým novinárom pozoruhodný SEAT Leon tretej generácie, ktorý sa tým dostáva aj do predaja u jednotlivých dílerov po celom Slovensku. Ešte tento týždeň prinesieme autentické skúsenosti z testovania verzie s dieselovým motorom 1,6 TDI. Ako predjedlo ponúkame prvé poznatky, ktoré sme získali na prezentácii v Bratislave.
Tretia generácia z rodu Leon nadväzuje na svojho predchodcu, ktorý bol synonymom pôžitku z jazdy a vysokej funkčnosti. Vyrábajú ho rovnako ako druhú generáciu v španielskom závode v Martorelli neďaleko Barcelony. Pripomeňme, že prvá generácia nastúpila na trh v roku 1999 a odvtedy predal SEAT z tohto modelu 1,2 milióna kusov.
No venujme sa nováčikovi, ktorý chce výrazne zvýšiť svoj predaj; vlani zaregistrovali na polícii SR 371 Leonov. Jeho predné reflektory sú teraz kompletne vytvorené zo svietiacich diód LED, čo možno považovať za priekopnícky čin. Majú efektný dizajn a vysoký svetelný výkon. Diódy spotrebujú len minimum energie, no na druhej strane majú extrémne dlhú životnosť.
K veľkým prednostiam Seatu Leon patrí nízka pohotovostná hmotnosť 1 113 kg. Tento Leon je prvým modelom, ktorý nesie nové logo značky. Vizuálne je kabna mierne posunutá nad zadné kolesá, línia z predného blatníka jemne prechádza smerom dozadu. Povrch karosérie má výrazné predely svetla a tieňa, čo jej dodáva trojrozmerný efekt. Veľké logo na zadnej časti slúži na otváranie dverí batožinového priestoru.
Zadné skupinové svetlá zvýrazňujú šírku auta, pričom na želanie môžu byť vytvorené zo svietiacich diód (verzia FR ich má štandardne). Leon FR zvýrazňuje svoj športový charakter difúzorom v nárazníku a dvoma chrómovanými koncovkami výfuku. Náladové osvetlenie v kabíne prispieva k príjemnému prostrediu vo vozidle. Stredová konzola je natočená smerom k šoférovi, ovládače sú ľahko identifikovateľné. V novom Leone je prehľadný dotykový monitor (14,7 cm) so senzorom priblíženia. Predné sedadlá sa dajú znížiť a sú športovo tvarované; šofér každej postavy si ich môže nastaviť podľa vlastnej potreby. Operadlá zadnej lavice sú delené v pomere 60:40. Batožinový priestor má základný objem 380 litrov.
Po prvý raz sú všetky motory hneď od počiatku predaja vybavené systémom Stop&start. V ponuke sú dieselové agregáty 1,6 TDI s výkonom 77 kW (105 k) a 2,0 TDI so 110 kW (150 k), ako aj benzínové 1,4 TSI v dvoch výkonových modifikáciách s 90 kW (122 k) a 103 kW (140 k). Pre nový Leon je na výber niekoľko prevodoviek, ktoré sú optimalizované pre príslušné motory. Ponuka obsahuje 5°a 6°manuálnu prevodovku, ako aj ľahkú prevodovku DSG s dvoma spojkami, ktorá má 6 alebo 7 prevodových stupňov (podľa použitého motora).
Menší dieselový motor dosahuje podľa výrobcu spotrebu len 3,8 litra, dvojliter si vypýta okolo štyroch litrov, pričom jeho maximálny krútiaci moment dosahuje 320 Nm. Ešte v tomto roku má pribudnúť štvorvalec 1,6 TDI s menším výkonom 66 kW (90 k) bez systému Stop&start, ktorého spotreba by teda mala byť nad 4 litre paliva. Postupne bude v ponuke aj malý motor 1,2 TSI s výkonmi 63 kW (86 k) alebo 77 kW (105 k) a špičkovou verziou bude Leon FR s motorom 1,8 TSI, ktorý poskytne výkon 132 kW (180 k). Aj táto verzia sa dostane na trh ešte v roku 2013.
Podvozok nového Leona má podľa očakávania športový charakter, pričom priemer otáčania je iba 10,2 metra.
Zaujímavosťou (iba v najvýkonnejšej verzii FR - 1,8 TSI 180 k a 2,0 TDI 184 k) bude systém Drive Profile, ktorý ovplyvní zvuk motora, ako aj náladové osvetlenie interiéru. Podľa nastaveného režimu jazdy sa farba prepne medzi bielou a červenou.
Z revolučných asistenčných systémov podčiarknime indikovanie únavy vodiča, asistenčný systém diaľkových svetiel (od rýchlosti 60 km/h), automatické korektúry smeru jazdy (zabráni vybočeniu auta z pruhu).
Cenový vejár je veľmi široký - od 11 990 € až po 22 990 € za verziu FR.