Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Formula 1

Vzostup a pád legendy motorizmu

Friday, 11. 02. 2011 - 18:03, Eva Rihová   

Vzostup a pád legendy motorizmu

37 sezón, 491 veľkých cien, 132 jazdcov, 50 modelov áut, 79 víťazstiev, 107 pole positions. Toto je len krátky útržok štatistiky historicky 4. najúspešnejšieho tímu Formuly 1. Lotusu. Krajinou pôvodu je Veľká Británia a jej zakladateľom bol Colin Chapman, považovaný za génia. Chapman bol nadšeným členom Motoristického klubu 750 , ktorý sa pustil do stavania svojich vlastných áut, nazývaných Lotus. Colin Chapman začal svoju životnú púť získaním inžinierskeho titulu na Londýnskej Univerzite. Vyštudoval síce odbor aeronautiky, no jeho prvé kroky praxe viedli smerom dizajnu motoristických áut. Zameral sa na dizajn elegantných športových a súťažných áut. Jeho prvý pokus sa datuje k roku 1948 keď zostavil prvé pokusné auto. Už v roku 1952 založil s peniazmi svojej manželky spoločnosť Lotus Engineering Company. Začal stavbou ľahkých športových áut predtým, než v roku 1957 skonštruoval svoj prvý jednosedadlový Type 12, ktorý bol zameraný na novú kategóriu Formuly 2. Takéto boli úplné začiatky značky Lotus, až kým neprišiel zlomový rok 1958, kedy vstúpil do Formuly 1.

lotus-ayrton-97t-1.jpg

Od začiatku mal Colin nápady, ako poraziť svoju konkurenciu. Jeho túžbou bolo vyrobiť čo najľahšie auto, tieto myšlienky ho však priviedli až k celkom krehkým konštrukciám, ktoré nie vždy boli na prospech. Jeho autá však boli rýchle a Lotus zaznamenal veľký míľnik v podobe príchodu škótskeho jazdca Jima Clarka. Dvaja z jedného cesta- ako zvykli nazývať Chapmana a Clarka, neboli len zamestnávateľom a zamestnancom, boli hlavne skvelí priatelia, čo malo skutočne pozitívny vplyv na napredovanie tímu. Stalo sa to, čo sa dalo očakávať, spolu dostali Lotus do čela. Práve Jim Clark postavil Lotus na najvyšší stupienok a v roku 1963 aj vďaka siedmim víťazstvám z desiatich veľkých cien získal titul nielen pre seba, ale aj pre konštruktérsky tím. So zmodernizovaným Lotusom 33 vyhral v roku 1965 aj svoj druhý titul pre Chapmana. Potom však tím neminuli roky neistôt a poklesov. V roku 1978 získal Mario Andretti ako jazdec Lotusu pre tím historicky posledný Pohár konštruktérov. Hoci 70. roky boli spojené s mnohými úspechmi, po nečakanej smrti otca tímu Colina Chapmana, bolo smutné dívať sa, ako sa Lotus od 80-tych rokov potáca. Lotus už nikdy nebol tým, čím býval, duch skutočného konkurenta odišiel spolu s ním. Ani s legendárnym Ayrtonom Sennom v kokpite nedokázal viac, než vyhrať sem-tam nejaké tie preteky. Práve Ayrton pripísal vôbec posledné víťazstvo pre tím, s kedysi prívlastkom „naj". A aj napriek tomu, že sa zmenil vlastník Lotusu, tímové monoposty začali postupne zaostávať a čoraz častejšie sa nachádzali na nelichotivých zadných priečkach. Tím postupne chradol a ustupoval. Ocitol sa v tieni zašlej slávy. Nasledovali dlhé spory s vedením F1, až 11.septembra 1994 nekonkurencieschopný Lotus musel vzdať nerovný finančný boj a dať spoločnosť do správy. Poslednou veľkou cenou pre tím Lotus bola Austrália 1994. V januári 1995 Lotus definitívne zanikol. 6 jazdeckých a 7 konštruktérskych titulov, s touto bilanciou Lotus ukončil svoje účinkovanie.

lotus-t127.jpg

A teraz po neuveriteľných 16 rokoch sa jedno z najznámejších mien vrátilo spať do sveta Formuly 1. Žiadny iným tím v histórii, samozrejme vynímajúc všadeprítomné Ferrari , ktoré je vo svete Formuly 1 už od jej počiatku, sa neodhodlal k návratu. Nedá sa však nevšimnúť si, že som spomenula „meno" a nie „tím" . Lotus Racing, čo je súčasný názov tímu, nespája však s pôvodným Teamom Lotus okrem názvu, na ktorý skutočne získali práva od Davida Hunta, syna bývalého jazdca, takmer nič. Nováčikovský tím patrí leteckému magnátovi Tonymu Fernandesovi a technickým riaditeľom tímu je známy a úspešný Mike Gascoyne, ktorý má za sebou už niekoľkoročné účinkovanie v mnohých tímoch. Lotus Racing je z veľkej časti podporovaný malajskou vládou a malajskou firmou Proton, ktorá je zároveň vlastníkom spoločnosti Lotus Cars. Práve s názvom Lotus prichádzalo pred sezónou 2010 množstvo očakávaní. Hoci má súčasný tím sponzorov práve z Malajzie a samotný tím je považovaný za malajzský , Lotus bol a vždy aj bude synonymom pre Britániu a to aj napriek smutnému odchodu v roku 1994. Predsa každý si bude pamätať zlaté 60. a 70. roky Lotusu a samotnej Formuly 1. Riaditeľ tímu Tony Fernandes však verejne vyhlásil, že tím cítil tlak, ktorý spôsobilo práve slávne meno, ktoré nesú. No jedno sa však uznať musí, Fernandes a celá skupina ľudí zaznamenali ohromujúci úspech, keď dokázali v extrémne krátkom čase 5 mesiacov od udelenia vstupu ako 13. tímu do FIA Formula One World Championchips pripraviť závodné auto, v takej podobe, akej ho môžeme dnes vidieť. Zo všetkých nových tímov sa práve Lotus mohol a stále môže pochváliť najskúsenejšou dvojicou jazdcov. Vo svojej „premiérovej" sezóne nieslo auto meno Lotus T127, ktorý taktiež evokuje zlatú éru tímu.

team-lotus-2011-f1-car-launch-tl11.jpg

Čas však stále a neúprosne beží a úvodná sezóna, kedy sme mohli menšie zaváhania odpustiť, pre nové tímy skončila. Avšak tím dokázal svoje skutočné zámery a úsilie sa vyplatilo v podobe 10. miesta v rebríčku tímov. Svoje nadšenie po sezóne neskrýval ani majiteľ stajne Tony Fernandes, ktorý povedal: "Je to doslova magické" . "Ukázali sme, že aj v modernej dobe, kde ide o peniaze a silu, majú šancu ambície a sny. Na rok 2010 môžeme byť hrdí. Lotus sme vrátili do F1. Je to prvá kapitola dlhej kariéry, ktorá je pred nami. Vytvoríme si svoju vlastnú budúcnosť, osud, históriu. Už sa nevieme dočkať novej sezóny."
A predsa žiadne úspechy sa nedejú cez noc, ale v prípade, že tento tím zotrvá vo Formuly 1 po dostatočne dlhú dobu, je možné, že dokáže zachytiť kúzlo stratenej éry a pomýšľať aj na úspechy historického tímu Lotus.



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri