Volvo V60 D3 Summum

Za dlhé roky sme si privykli, že Volvo robí svoju verziu kombi prísne hranatú. Z tohto zaužívaného stereotypu sa vymyká najnovšie Volvo V60, ktorého karoséria je pekne zaoblená. Kombi V60 pôsobí dynamicky zo všetkých strán a určite zásadne vybočuje zo zaužívaných štandardov švédskej značky.
Na dizajn sa Volvo zameriava už od legendárneho modelu P 1800, ktorý sa preslávil aj vo filme. Kupé a športové kombi P 1800 stále patria k štýlovým ikonám automobilového sveta a ich unikátny dizajn sa odrazil napríklad pri navrhovaní kriviek Volva C30. Dizajnérskym bonbónikom v portfóliu švédskej značky Volvo, patriacej v súčasnosti (od augusta 2010) pod krídla čínskeho kolosu Geely Holding Group, je dnes Volvo V60.
Číslo 60 v modelovom rade označuje dnes najšportovejšie modely. Prvým bol model XC60, nasledoval nový sedan S60 - a teraz teda predstavujeme športové kombi V60.
Vyrábajú ho vo Švédsku a prvé vozidlá prišli na trh koncom roku 2010. Predpokladá sa počiatočný ročný objem výroby 50 000 vozidiel, z čoho bude 90 percent smerovať k európskym zákazníkom. Päť najväčších trhov predstavuje Švédsko, Veľká Británia, Holandsko, Taliansko a Nemecko.
Ako velí tradícia - značka Volvo sa vyše 70 rokov sústreďuje na maximálnu ochranu pasažierov - na prvom mieste je bezpečnosť. Možno neviete, že v roku 1944 sa táto švédska automobilka stala prvou, ktorá inštalovala vrstvené predné sklo. Zároveň vytvorili prvú bezpečnostnú klietku na ochranu cestujúcich pri havárii. V roku 1959 zaviedlo Volvo trojbodový bezpečnostný pás, ktorý vynašiel Nils Bohlin. V roku 1972 bolo Volvo prvým výrobcom, ktorý zaviedol detskú bezpečnostnú sedačku otočenú proti smeru jazdy. V roku 1991 vymysleli systém na ochranu proti bočnému nárazu a len o čosi neskôr, v roku 1994, sa vo Volve objavili prvé airbagy na ochranu proti bočnému nárazu.
Nečudo, že súčasný model V60 má už v základnom vybavení Base viacero moderných bezpečnostných prvkov: ABS s EBD (rozdelenie brzdnej sily), elektronický brzdový asistent EBA, systém CITY SAFETY na zníženie následkov havárie, prípadne na predchádzanie kolízii s chodcom do rýchlosti 30 km/h, stabilizačný a protišmykový systém DSTC, dynamický podvozok, elektricky ovládané okná - všetky s dotykovým ovládaním (Auto up/down), manuálne sklápateľné zadné opierky hlavy, aby nezacláňali vo výhľade (3x), blikanie pri prudkom zabrzdení EBL (Emergency Brake Light), informačný displej (5" farebná obrazovka), odkladací priestor v strede prístrojového panelu a v prednej časti stredovej konzoly, multifunkčný volant s ovládaním audia a tempomatu.
Adaptívny tempomat pri rýchlosti do 200 km/h prispôsobuje rýchlosť Volva tak, aby stále zostávala zachovaná bezpečná vzdialenosť od vozidla pred ním. Ak bude hroziť kolízia, šofér dostane vizuálne varovanie a pokiaľ ho náhodou prehliadne, Volvo začne automaticky brzdiť. Tento systém teda nielen že upozorní na nebezpečenstvo kolízie, ale má aj funkciu automatického brzdenia.
V zadnom rade sedadiel nechýba lakťová opierka s držiakom nápojov a odkladacím priestorom, ďalej má Volvo V60 elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča s pamäťou, aktívne Dual-xenónové svetlomety (GDL) a ostrekovače svetlometov. Samozrejme, je toho ešte viac, vymenovali sme len niektoré významnejšie prvky.
Priaznivci značky Volvo vždy kupovali mohutné verzie kombi kvôli dlhej zadnej časti s praktickým priestorom na batožinu a variabilným interiérom. S tým je v prípade V60 koniec, keďže koncepcia tohto športovo ladeného kombi je radikálne odlišná od menšieho V50 i väčšieho V70. Prioritou karosárov sa stal v tomto prípade dizajn. Kombi V60 je rovnako dlhé ako sedan, má i rovnaký rázvor (dĺžka 4,63 m, rázvor 2,77 m), pričom predná časť zostala identická až po stĺpik B. Oproti sedanu S60 teda nič nového, dlhý rázvor dovolil len malé previsy vpredu i vzadu.
Objem kufra je pri obsadení piatich sedadiel len 430 litrov a po sklopení zadných operadiel (na sedáky) iba 1 241 l. V druhom prípade vznikne za piatymi dvermi ideálne rovná plocha. Škoda, že tie sa neotvárajú vo väčšom uhle, čo trošku sťažuje nakladanie prevážaných predmetov, či batožiny.
Na zadných sedadlách majú dvaja krajní pasažieri dostatok miesta i na nohy, dospelý spolucestujúci v strede však bude kvôli tvaru sedadiel diskriminovaný, keďže prostredný pasažier sa opiera o tvrdú lakťovú opierku, integrovanú do zadného operadla a prekáža mu aj stredový tunel.
Interiér oslovuje v duchu najmodernejšieho škandinávskeho dizajnu kvalitou materiálov a veľmi dobrým spracovaním. Sedadlá majú výborný anatomický tvar, predné sme mali vyhrievané, elektricky nastaviteľné a s troma pamäťami. Páka automatickej prevodovky je poruke a ľahko sa s ňou manipuluje. Pod strešným oknom je posuvná clona.
Na stredovej konzole sa nachádzajú štyri dôležité tlačidlá: signalizácia mŕtveho uhla, aktivácia parkovacích senzorov, signalizácia prekážky pred vozidlom (upozornenie na hroziacu kolíziu s funkciou automatického brzdenia) a tiež akustická signalizácia pri vybočení z jazdného pruhu (ak šofér nezapne smerovky). Pri cúvaní sa na farebnom monitore objavia žlté pásy, vymedzujúce voľný priestor. Charakteristický panáčik Volvo rozdeľuje prúd vzduchu v kabíne.
Dvere sa odomykajú dotykom kľučky (ak je ovládač vo vrecku), štartuje sa tlačidlom. Na výborne tvarovanom volante sú tlačidlá na ovládanie audiosystému a tempomatu. Pri jazde v kolóne systém automaticky vozidlo pribrzďuje, pričom šofér si môže zvoliť jemu vyhovujúcu bezpečnú vzdialenosť v piatich stupňoch.
V priebehu testu sa model V60 s výkonom 205 koní prejavil ako pozoruhodný automobil s vysokým komfortom, výborným zrýchlením i dobrými brzdami; spoľahlivý podvozok dovoľoval prejazd série zákrut aj v športovom štýle.
Vzhľadom na zimné podmienky a silné mrazy sme nepredpokladali mimoriadne úspornú jazdu, na rovine a s tempomatom však bola priebežná spotreba pri stovke len okolo päť litrov, na diaľnici pri 130-ke tesne nad sedem litrov. Keďže sme aj v meste využívali razantný štýl jazdy, celková spotreba v kombinovanom režime atakovala hranicu 8 litrov. Teda približne o liter viac ako udáva výrobca. Napriek všetkému sme však na jednu nádrž dosiahli dojazd 900 kilometrov.
Základné údaje testovaného auta
Volvo V60 2,4 D3
Objem motora (cm3) 2 400
Výkon (kW/k) 151/205
Krútiaci moment (Nm) 420
Max. rýchlosť (km/h) 225
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 8,1
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 6,9
Cena testovanej verzie 47 720 €
Najlacnejšia verzia 33 230 €
+ Plusy
Komfort na palube, príjemný chod motora
Dobre odhlučnený interiér, tuhá karoséria
Množstvo moderných bezpečnostných prvkov
- Mínusy
Obmedzené otváranie piatych dverí
Relatívne menší batožinový priestor
Diskusia k článku
Najnovšie galérie





















