Volvo V60 2,4 D4 AWD Summum
Elegantné a komfortné kombi na dlhé cesty: Švédska značka Volvo je spoľahlivým synonymom pre bezpečný a moderný automobil s viacerými nadštandardnými technológiami. Treba si len vybrať podľa toho, či hľadáte rodinnú limuzínu, vozidlo pre podnikateľa, praktické kombi alebo športovo úžitkový automobil. Model V60 je elegantné, komfortné kombi na dlhé cesty, výborne sa ovláda a testovací týždeň nám s ním ubehol rýchlo ako vianočné sviatky.
Kto si sadne do Volva V60, určite bude uveličený od prvej chvíle. Anatomicky tvarované sedadlá pevne fixujú telo aj pri rýchlom prejazde zákruty. Predné sú vyhrievané a sedadlo vodiča má tri pamäte nastavenia. Na volante sú tlačidlá na ovládanie rádia (vpravo) a tempomatu (vľavo), pričom na rádiu je možnosť vopred si nastaviť 10 staníc.
Prístrojový panel pôsobí elegantne, farebný dizajn prístrojov je efektný a zároveň praktický. Na jedinom kruhovom prístroji pred vodičom dominuje otáčkomer a vôkol neho sú ostatné ukazovatele vrátane digitálneho rýchlomeru uprostred. Pri jedinom pohľade sa dozviete všetky potrebné údaje o spotrebe, dojazde, rýchlosti, nastavení tempomatu a podobne.
Tlačidlá s pamäťou na boku elektricky nastaviteľného sedadla vodiča slúžia na fixovanie troch polôh pre rôzne postavy šoférov. Zapamätajú si súčasne i pozíciu vonkajších spätných zrkadiel, ktoré sa dajú nastaviť tak, aby sa natočili a sklopili k vozovke pri cúvaní. Ale môžete ich ponechať aj v pevnom nastavení. Samozrejme, po vypnutí motora sa sklopia k oknám.
Vpredu i vzadu sú parkovacie senzory, avšak ani najlepšie vybavené Volvo V60 nemá parkovaciu kameru, ktorá by prenášala obraz za vozidlom. To v prípade auta tejto kategórie považujeme za mínus. Museli sme sa teda uspokojiť len s akustickou signalizáciou, doplnenou o miniatúrne čiaročky okolo siluety vozidla na monitore.
Štartuje sa tlačidlom na prístrojovej doske. Na tradičnom „švédskom" stredovom paneli je duálne ovládanie klimatizácie i vyhrievania sedadiel, nechýba rýchle odmrazovanie vyhrievaného čelného skla. Pod volantom sú páčky na radenie rýchlostných stupňov, môžete využiť aj tzv. sekvenčné radenie po vyklopení páky.
Objem batožinového priestoru je pri základnom usporiadaní sedadiel 692 litrov, po sklopení zadných sa zväčší na 1 241 litrov. Prekvapujúco málo miesta majú pasažieri na zadných sedadlách - najmä vtedy, ak si vodič alebo spolujazdec posunú svoje úplne dozadu.
Kupujúci si môže priplatiť za rôzne balíky, napríklad obsiahly balík s názvom Podpora vodiča prikúpite za 2 150 €. Ten obsahuje informačný systém o prítomnosti vozidla v tzv. mŕtvom uhle (BLIS) s asistentom zmeny jazdného pruhu a systémom varovania pred kolíziou pri cúvaní, ďalej systém kontroly vodiča a varovanie pri vybočení auta z pruhu vrátane detekcie dopravných značiek a inteligentného ovládania diaľkových svetiel, ako aj adaptívny tempomat ACC vrátane systému upozornenia na nebezpečenstvo kolízie, s funkciou automatického brzdenia plnou silou a detekciou chodcov, či cyklistov; obsahuje tiež systém upozorňujúci na bezpečný odstup vrátane asistenta pre jazdu v kolóne.
V testovanom aute sme mali balík Zima za 500 eur, ktorý nám aj v miernej zime prišiel vhod. Veď rozmrazenie čelného skla v priebehu pol minúty, či vyhrievané predné sedadlá nás príjemne rozmaznávali v každom studenom ráne.
Na obrazovke si môžete jednoduchým obsluhovaním prostredníctvom kruhového ovládača na stredovej konzole zistiť rôzne potrebné i menej potrebné údaje. Okrem iného sa dozviete napríklad aj štatistiku spotreby počas jazdy alebo kde je najbližšia čerpacia stanica. Možností je naozaj veľa.
No sústreďme sa konečne na samotnú jazdu. Aj na dlhej trase prevláda v kabíne príjemná atmosféra vďaka dobrej aerodynamike a príkladnému odhlučneniu motora. Brzdy reagujú dostatočne razantne, pričom netreba vyvinúť veľký tlak na pedál. Hoci údaj o zrýchlení vyzerá v tabuľke nepresvedčivo, s týmto kombíkom sme jazdili i zrýchľovali svižne.
V zákrute presne kopíruje zvolenú stopu a pohon všetkých kolies umožňuje aj na mokrej vozovke športovú jazdu. S päťvalcovým motorom pohotovo spolupracuje 6° automatická prevodovka Geartronic, ktorá preraďuje jednotlivé stupne veľmi jemne a nenápadne.
Keď sme aktivovali tempomat (jeho obsluha je veľmi jednoduchá), zaznamenali sme pri rýchlosti 100 km/h priebežnú spotrebu 5,5 litra, pri rýchlosti 130 km/h stúpla na 6,8 litra. Celkový priemer vrátane jazdy v meste sme ustálili na 7,3 litra, čo je takmer o liter viac, ako uvádza výrobca. No predpokladáme, že v letných mesiacoch by sme sa dostali pod sedem litrov. Reálny dojazd 750 kilometrov na jednu nádrž nafty nás však, úprimne povedané, nenadchol.
Údaje výrobcu o testovanom aute
Volvo V60 2,4 D4
Objem motora (cm3) 2 400
Výkon (kW/k) 120/163
Krútiaci moment (Nm) 420
Max. rýchlosť (km/h) 215
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 10,4
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 6,4
(Skutočná spotreba pri teste 7,3)
Cena testovanej verzie 44 840 €
Najlacnejšia verzia 30 490 €
+ Výrazné plusy
Dobrá aerodynamika, účinné brzdy
Obsiahly informačný systém
Tempomat už v základnej výbave
- Najväčšie mínusy
Málo miesta pre pasažierov vzadu
Chýba parkovacia kamera