Volkswagen zbrojí, BMW bez zosnulého Colina McRaea

Predstavovať Carlosa Sainza
fanúšikom motoristického športu by bolo určite nosením dreva do lesa. „El
Matadore“ sa po sedemnástich sezónach účinkovania v kolotoči svetových
rallye stal legendou, ktorá okrem dvoch majstrovských titulov získala aj tretí
najväčší počet (po Francúzovi Sebastienovi Loebovi /33/ a Fínovi Marcusovi
Grönholmovi /30/) víťazstiev (26) a najviac bodov (rovných 1 200) vo
svetových súťažiach. Okrem štyroch postov vicemajstra sveta sa Sainz vďaka
svojej obrovskej vytrvalosti výkonov môže popýšiť aj vynikajúcou bilanciou 97
umiestnení na stupňoch víťazov v jednotlivých podnikoch majstrovstiev
sveta! Svoj odchod do motoristického dôchodku ohlásil 45-ročný Sainz na konci
sezóny 2004 (v ktorej skončil celkovo na 4. mieste), v tej nasledujúcej ho
však tím Citroën opäť povolal na zaskakovanie za trápiaceho sa Françoisa Duvala
a Španiel rozhodne nesklamal – v Turecku a Grécku sa blysol 4.
a 3. miestom. Lenže rodák z Madridu dnes dobre vie, že jeho doba je
preč a preto sa začal obzerať po nových výzvach. Jeho bývalý tímový kolega
Colin McRae, ktorý dakarské šialenstvo absolvoval už dvakrát, už pred dvomi
rokmi správne usúdil, že Španiel bude v Afrike úspešný. „Carlos pôjde
veľmi dobre. V rallye šampionáte sme neraz videli, že je neuveriteľne
adaptabilným pretekárom, ktorý sa rýchlo učí a má do poradia čo povedať.
Myslím si preto, že rýchly bude aj teraz a nevidím dôvod prečo by nemohol
vyhrať pri svojom premiérovom dakarskom štarte,“ vystihol jeho neskoršie
účinkovanie majster sveta v rallye z roku 1995. Sainz „Dakar“ napokon
nevyhral, ale rozhodne nesklamal. „Žiadna z doterajších rallye a žiadne z
doterajších vozidiel sa nedajú porovnať s Dakarom. Vzdialene možno stará
Rallye Safari, ktorá sa jazdila päť dní. Ale aj to je niečo úplne iné,“ vraví
Carlos na adresu Dakarskej rallye.
Tak ako on (s tradičným
navigátorom Michelom Périnom – ktorý, len na okraj, trikrát zvíťazil na
Citroëne ZX spoločne s „dakarským Prostom polovice deväťdesiatych rokov“
Pierrom Lartigueom) i Giniel De Villiers s Dirkom von Zitzewitzom
a Mark Miller s Ralphom Pitchfordom opäť zabojujú o dakarské
vavríny. Osvedčenú trojicu posádok doplní vo štvrtom vozidle trojnásobný
nemecký majster v automobilových súťažiach Dieter Depping, ktorý nebude na
súťaži zelenáčom – veď značku s dvoma véčkami v znaku pilotoval už
pri jej come-backu v roku 2003 – a bude ho navigovať Timo Gottschalk. „Vo
Volkswagene Race Touareg som sa cítil veľmi dobre už od prvého testu
a v doterajšom priebehu roka som s ním najazdil už množstvo
užitočných kilometrov,“ hovorí Dieter Depping. „Mojou prioritou bude dôjsť až
do Dakaru, vybojovať čo najlepšie umiestnenie a odviesť vo všetkých
ohľadoch maximum pre tím Volkswagen.“
S ďalším Race Touaregom sa
predstaví „preslávená“ dvojica z posledného „vydania“ (avšak vo farbách
polotovárenskej stajne Lagos) – niekoľkonásobný účastník rallye a víťaz
Svetového pohára FIA v cross-country rallye 2003 Carlos Sousa, ktorý sa
bude opäť spoliehať na diktát skúseného Andreasa Schulza. V januári cestou
do Ataru Carlos v záchvate zúrivosti „vysadil“ uprostred púšte svojho navigátora
(zrejme zapracovala ponorková choroba) a vrátil sa poň až takmer o hodinu.
Túto story neskôr siedma najrýchlejšia posádka 29. rallye poprela
a vysvetlila, že išlo len o „Andreasove mierne stratenie sa v dunách“...
Svoje pekelné automobily bude
k Dakaru čo najrýchlejšie hnať aj ďalší nemecký výrobca – BMW. X-raid Team
pôvodne podpísal kontrakt s Colinom McRaeom (ktorý mal v zostave
stajne nahradiť Juttu Kleinschmidt a doplniť Guerlaina Chicherita i Nassera
Al Attiyaha), ale vis major žiaľ rozhodol inak: 15. septembra
v popoludňajších hodinách zahynul pri páde svojho súkromného vrtuľníka
Eurocopter AS 350 spolu s päťročným synom Johnnym a ďalšími dvoma
pasažiermi stroja, ktorý pravdepodobne sám pilotoval. Tridsaťdeväťročný škótsky
jazdec zanechal po sebe manželku Alison a osemročnú dcérku Hollie. „Je
tragické, keď niekto zomrie takýmto spôsobom, keď by mal mať najnebezpečnejší
úsek svojho života za sebou,“ nedokázal skryť zármutok prezident Medzinárodnej
automobilovej federácie (FIA) Max Mosley.
Automobily X-raid BMW X3 CC vôbec
po prvýkrát pôjdu na biodieselový pohon. Piloti sa budú snažiť napraviť
tohtoročný neúspech, hoci Katarčan Al Attiyah mal pódiové umiestnenie skutočne
na dosah ruky. Pritom išlo o banálnu záležitosť: údajné prekročenie
rýchlosti. Lenže ako on, tak i jeho spolujazdec Alain Guehennec si neboli v cieli
vedomí priestupku, lebo rýchlosť v inkriminovaných pasážach dôkladne strážili.
Bolo to veľké sklamanie s trpkou príchuťou nielen pre nich, ale aj celý
tím BMW: „Som presvedčený, že to bola chyba v systéme, pretože som
spomalil už pred kontrolovanou zónou,“ vravel
smutný Katarčan. „Vedel som predsa, že merajú už sedem metrov za jej hranicou.
Pre mňa aj celú stajňu, ktorá odviedla majstrovskú prácu, je to veľké
sklamanie. Napriek tomu sme dokázali, že BMW je spoľahlivé, konkurencieschopné.
Je to frustrujúce ako sme stratili tretie a potom aj štvrté miesto,“ dodal Al
Attiyah.

Českí zástupcovia Zapletal s Janáčekom sa v poslednom ročníku v počiatku preteku blysli vynikajúcim 29. miestom, ale v siedmej „erzete“ ostali v dunách stáť s nefunkčnou spojkou. Po celonočnej a veľmi zložitej oprave (v piesočnej búrke dokázali svoje oranžové Mitsubishi zdvihnúť a prevodovku vymontovať takmer holými rukami!) však boli schopní v pretekoch pokračovať. Do Ataru dorazili v predĺženom časovom limite a hoci klesli až na priebežné 82. miesto, nakoniec skončili na 54. priečke. Napokon sa stali len druhou českou stajňou, ktorá po Kakrdovom Tuareg Racing Teame súťaž dokončila. Stajňa tentoraz nasadí do súťaže hneď dvojicu „ostrých“ automobilov: s továrenským Mitsubishi L200 Dakar EVO pôjde Mirek Zapletal opäť s Mílom Janáčekom, v ďalšom stroji s tromi diamantmi v znaku (typu Pajero Di-D Dakar) sa objaví Petr Procházka s Vladimírom Nemajerom.

V prípade českých
motocyklistov nebudú určite chýbať Dušan Randýsek na Yamahe („Táto rallye je
finálna méta pre ľudí, ktorí robia cross country. Absolútne ide
o najväčšiu a najťažšiu výzvu,“ tvrdí), David Pabiška (majster ČR
v endure z roku 1999 a niekoľkonásobný účastník Šesťdňovej
motocyklovej súťaže opäť staví na zn. KTM) a Josef Macháček – ktorý sa podľa
vlastných slov „vracia na Dakar, aby si oddýchol od celodenného stresu“ – opäť
zvolí Yamahu Quad. Ten keď manželke vlani oznámil, že sa rozhodol znovu
postaviť na štart súťaže, išli na ňu mdloby. „Doma je slovo Dakar horšie než
spojenie vtáčia chrípka,“ vraví
niekdajší endurista, ktorý štartoval aj na niekoľkých Šesťdňových
a v minulosti sa venoval taktiež autokrosu – aj preto občas uvažuje,
že by si „Dakar“ vyskúšal s buginou. Z 13 quadov na štarte súťaž naposledy
dokončilo sedem, triedu (už po štvrtýkrát!!!) napokon ovládol práve 50-ročný
Josef Macháček. Na trati si však prežil veľa útrap, či už vyletením mimo cesty
ešte v Portugalsku, alebo veľmi nepríjemným zranením v podobe
rozleptanej kože na ľavej nohe pod kolenom od benzínu vytekajúceho
z prasknutej nádrže. Hnisajúca rana veľmi bolela a zrastajúca sa koža
stále praskala. Rad iných súperov by preteky zrejme vzdal, nie však Josef
Macháček. „Dakar na štvorkolke som šiel naposledy, to viem stopercentne“ zaprisahával sa v cieli pretekár
z Heřmanovho Městce. Ako vidieť, tak ako väčšina „dakaristov“ (ktorí
každoročne tvrdia, že ich na tejto súťaži už nikto nikdy neuvidí), aj on
nehovoril pravdu... Pripomeňme, že Davida Pabišku odmávli na 42. priečke a Dušan
Randýsek šťastie nemal vôbec: zradil ho motocykel, musel nedobrovoľne
prenocovať v púšti a v pretekoch nepokračoval. Spomínané trio
bude reprezentovať KM Racing Team.
Na štarte sa posledne objavilo aj 46 žien, zastúpených vo všetkých troch
kategóriách. Víťazstvo medzi motocyklistkami bude obhajovať Francúzska Ludivine
Puy, Nemka Patricia-Watson Miller s KTM medzi ženami skončila tretia, medzi
nich sa s Yamahou vklinila Holanďanka Gesina Pol. V klasifikácii došli
ešte Švédka Annie Seel s KTM a Anna-Charlotta Tilliette z Francúzska
na Honde.
Diskusia k článku
Najnovšie galérie






























