Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Motormedia  »  Trendy

V zime netreba s pneumatikami váhať

Tuesday, 26. 10. 2010 - 00:08, Ivan Václavík   

V zime netreba s pneumatikami váhať

S odborníkmi známej firmy Goodyear sme sa stretli, aby našim čitateľom vysvetlili, prečo sa oplatí na zimu namontovať na autá zimné pneumatiky a aké sú nástrahy, ak podceníte správny výber.

 

action-shot-ug7-bmw-1-1g.jpg

Boris Tománek: „Ak vonkajšia teplota klesne pod +7 °C, mäkšia zmes zimnej pneumatiky s vyšším počtom lamiel si zachová väčšiu pružnosť a priľnavosť k vozovke. Ak je teplota nula stupňov, brzdná dráha vozidla s letnými pneumatikami sa predĺži o tri metre v porovnaní so zimným obutím. Pri -10 °C je brzdná dráha dlhšia o 7 metrov a pri -20 stupňoch až o 12 m. Ak je hĺbka dezénu zimnej pneumatiky 6 mm, prejde vozidlo pri brzdení kratšiu vzdialenosť, ako keď je dezén hlboký len 2 mm. Pri výbere je dôležitá konštrukcia a zmes zimnej pneumatiky.“

action-shot-ug7-opel-astrag.jpg

Toto je len veľmi stručné zachytenie podstaty problematiky. Je chvályhodné, že samotní motoristi už pochopili, že nielen pre ich vlastnú bezpečnosť má veľký význam prezuť koncom októbra z letných na zimné pneumatiky. A vôbec netreba čakať na prvý sneh, ba ani na spomínaných sedem stupňov na Celziovej stupnici.

Potešiteľné je zistenie z pozorovaní áut na parkoviskách pri obchodných centrách v Bratislave a Košiciach. Kým na začiatku novembra bolo na letných pneumatikách takmer tristo vozidiel a na zimných len okolo stovky, začiatkom decembra sa karta obrátila v prospech zimných približne v rovnakých číslach.

pneu-sp-winter-sport-3d-1g.jpg

Čo je pri výbere zimných pneumatík dôležité?
Treba si uvedomiť niekoľko faktorov: aké máte auto (výkonné alebo tzv. mestské), akým štýlom jazdíte (športovým alebo pokojným), kadiaľ jazdíte  najviac (v meste, mimo mesta, v horách). Odborníci odporúčajú sledovať testy pneumatík – napríklad v testoch ADAC (nemecký autoklub) z veľmi odporúčaných pneumatík získala prvenstvo značka Dunlop (Winter Sport) pred Goodyear (Ultra Grip). Podobne  vyzneli aj testy v motoristických časopisoch (Auto Zeitung, Auto Bild, či Auto Motor und Sport). V zásade platí, že vysoko kvalitné pneumatiky obsadzujú (v rôznom poradí) prvých päť – sedem miest, kým menej kvalitné končia pokaždé na chvoste.

Boris Tománek nám povedal aj vzdialenosti, na ktoré auto v zime zabrzdí z rýchlosti 50 km/h. Na zimných pneumatikách je to asi 46,5 m, pri letnom obutí až 70,4 m. Rýchlosť 70 km/h je na klzkom povrchu ešte nebezpečnejšia. Brzdná dráha na letných pneumatikách je až 112 m (na zimných 70 m). teda tam, kde auto so zimným obutím už stojí, vozidlo s letnými gumami má ešte rýchlosť 49 km/h! Inak povedané, kto v zime jazdí v meste rýchlosťou 70 km/h vytvára pre ostatných účastníkov premávky obrovské riziko.

action-shot-ug7-peugeot-407g.jpg

Aj keď máte na aute zimné obutie, neznamená to, že zákony fyziky neplatia. Naliehavo sa teda odporúča byť pripravený ihneď brzdiť, ak to vyžaduje situácia. Treba sa mierniť v rýchlosti jazdy a najmä si ponechať odstup na dve sekundy. Kedysi sa hovorilo „jednadvadsať, dvaadvadsať“. Ak to poviete pri bode, kde je auto pred vami a za tieto dve sekundy sa svojím autom nedostanete za túto hranicu – máte správny odstup. V opačnom prípade – pri núdzovom brzdení – nabúrate. Toto pravidlo stopercentne platí a kto ho ignoruje, ten je obyčajný hazardér. Ako sa denne presviedčame v správach, takýchto hazardérov sú na slovenských cestách denne desiatky. Pritom odborníci už dokázali, že rýchlosť reakcie vodiča na nečakanú situáciu je oneskorená minimálne o 0,8 sekundy. Teda vodič začne v najlepšom prípade brzdiť až po prejdení štyroch metrov. Zamyslite sa nad tým, keď sa budete lepiť na auto pred vami – tobôž, ak budú na sebe takto nalepené tri – štyri vozidlá. To takisto nie je nijaký výnimočný jav. Najnebezpečnejšia je jazda v skupine vozidiel. Predvídavosť a včasné spomalenie pred križovatkou, priechodom pre chodcov, či pred odbočovacím pruhom je vizitkou dobrého šoféra. Napríklad v zimných mesiacoch – aj keď nesneží – môže sa na moste alebo v zákrute vytvárať námraza. Nebezpečný je tiež biely pruh na priechode pre chodcov, na ktorom sa auto pri prudkom brzdení veľmi šmýka.

beauty-shot-sp-winter-sport-3d-4g.jpg

Častou otázkou je, či sa dá jazdiť v lete na zimných pneumatikách – napríklad preto, že ešte majú hĺbku dezénu 3 mm, čo v lete postačuje, no v zime už nie. Boris Tománek radí: „Je to možné, avšak zimná pneumatika má v lete väčší valivý odpor a teda sa zvýši aj spotreba. Podobne je to pri tzv, celoročných pneumatikách, ktoré sú zložením zmesi viac zimné.“

Spýtali sme sa aj na to, či má význam z voliť na zimu užšie pneumatiky s menším priemerom (napríklad namiesto 15“ dať na zimu 14“ disky). Toto riešenie má opodstatnenie predovšetkým v severských štátoch (Švédsko, Nórsko, Fínsko), prípadne u nás vo vysokých horských oblastiach, kde je veľa snehu a užšia pneumatika si ľahšie preráža cestu.



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri