V zime netreba s pneumatikami váhať
S odborníkmi známej firmy Goodyear sme sa stretli, aby našim čitateľom vysvetlili, prečo sa oplatí na zimu namontovať na autá zimné pneumatiky a aké sú nástrahy, ak podceníte správny výber.
Boris Tománek: „Ak vonkajšia teplota klesne pod +7 °C, mäkšia zmes zimnej pneumatiky s vyšším počtom lamiel si zachová väčšiu pružnosť a priľnavosť k vozovke. Ak je teplota nula stupňov, brzdná dráha vozidla s letnými pneumatikami sa predĺži o tri metre v porovnaní so zimným obutím. Pri -10 °C je brzdná dráha dlhšia o 7 metrov a pri -20 stupňoch až o 12 m. Ak je hĺbka dezénu zimnej pneumatiky 6 mm, prejde vozidlo pri brzdení kratšiu vzdialenosť, ako keď je dezén hlboký len 2 mm. Pri výbere je dôležitá konštrukcia a zmes zimnej pneumatiky.“
Toto je len veľmi stručné zachytenie podstaty problematiky. Je chvályhodné, že samotní motoristi už pochopili, že nielen pre ich vlastnú bezpečnosť má veľký význam prezuť koncom októbra z letných na zimné pneumatiky. A vôbec netreba čakať na prvý sneh, ba ani na spomínaných sedem stupňov na Celziovej stupnici.
Potešiteľné je zistenie z pozorovaní áut na parkoviskách pri obchodných centrách v Bratislave a Košiciach. Kým na začiatku novembra bolo na letných pneumatikách takmer tristo vozidiel a na zimných len okolo stovky, začiatkom decembra sa karta obrátila v prospech zimných približne v rovnakých číslach.
Čo je pri výbere zimných pneumatík dôležité?
Treba si uvedomiť niekoľko faktorov: aké máte auto (výkonné alebo tzv. mestské), akým štýlom jazdíte (športovým alebo pokojným), kadiaľ jazdíte najviac (v meste, mimo mesta, v horách). Odborníci odporúčajú sledovať testy pneumatík – napríklad v testoch ADAC (nemecký autoklub) z veľmi odporúčaných pneumatík získala prvenstvo značka Dunlop (Winter Sport) pred Goodyear (Ultra Grip). Podobne vyzneli aj testy v motoristických časopisoch (Auto Zeitung, Auto Bild, či Auto Motor und Sport). V zásade platí, že vysoko kvalitné pneumatiky obsadzujú (v rôznom poradí) prvých päť – sedem miest, kým menej kvalitné končia pokaždé na chvoste.
Boris Tománek nám povedal aj vzdialenosti, na ktoré auto v zime zabrzdí z rýchlosti 50 km/h. Na zimných pneumatikách je to asi 46,5 m, pri letnom obutí až 70,4 m. Rýchlosť 70 km/h je na klzkom povrchu ešte nebezpečnejšia. Brzdná dráha na letných pneumatikách je až 112 m (na zimných 70 m). teda tam, kde auto so zimným obutím už stojí, vozidlo s letnými gumami má ešte rýchlosť 49 km/h! Inak povedané, kto v zime jazdí v meste rýchlosťou 70 km/h vytvára pre ostatných účastníkov premávky obrovské riziko.
Aj keď máte na aute zimné obutie, neznamená to, že zákony fyziky neplatia. Naliehavo sa teda odporúča byť pripravený ihneď brzdiť, ak to vyžaduje situácia. Treba sa mierniť v rýchlosti jazdy a najmä si ponechať odstup na dve sekundy. Kedysi sa hovorilo „jednadvadsať, dvaadvadsať“. Ak to poviete pri bode, kde je auto pred vami a za tieto dve sekundy sa svojím autom nedostanete za túto hranicu – máte správny odstup. V opačnom prípade – pri núdzovom brzdení – nabúrate. Toto pravidlo stopercentne platí a kto ho ignoruje, ten je obyčajný hazardér. Ako sa denne presviedčame v správach, takýchto hazardérov sú na slovenských cestách denne desiatky. Pritom odborníci už dokázali, že rýchlosť reakcie vodiča na nečakanú situáciu je oneskorená minimálne o 0,8 sekundy. Teda vodič začne v najlepšom prípade brzdiť až po prejdení štyroch metrov. Zamyslite sa nad tým, keď sa budete lepiť na auto pred vami – tobôž, ak budú na sebe takto nalepené tri – štyri vozidlá. To takisto nie je nijaký výnimočný jav. Najnebezpečnejšia je jazda v skupine vozidiel. Predvídavosť a včasné spomalenie pred križovatkou, priechodom pre chodcov, či pred odbočovacím pruhom je vizitkou dobrého šoféra. Napríklad v zimných mesiacoch – aj keď nesneží – môže sa na moste alebo v zákrute vytvárať námraza. Nebezpečný je tiež biely pruh na priechode pre chodcov, na ktorom sa auto pri prudkom brzdení veľmi šmýka.
Častou otázkou je, či sa dá jazdiť v lete na zimných pneumatikách – napríklad preto, že ešte majú hĺbku dezénu 3 mm, čo v lete postačuje, no v zime už nie. Boris Tománek radí: „Je to možné, avšak zimná pneumatika má v lete väčší valivý odpor a teda sa zvýši aj spotreba. Podobne je to pri tzv, celoročných pneumatikách, ktoré sú zložením zmesi viac zimné.“
Spýtali sme sa aj na to, či má význam z voliť na zimu užšie pneumatiky s menším priemerom (napríklad namiesto 15“ dať na zimu 14“ disky). Toto riešenie má opodstatnenie predovšetkým v severských štátoch (Švédsko, Nórsko, Fínsko), prípadne u nás vo vysokých horských oblastiach, kde je veľa snehu a užšia pneumatika si ľahšie preráža cestu.