Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné

V európskom Shell Eco-marathone 2008 bude na okruhu súťažiť 200 tímov

Thursday, 17. 04. 2008 - 00:01, T. Szabosi   

V európskom Shell Eco-marathone 2008 bude na okruhu súťažiť 200 tímovShell Eco-marathone 2008 - 22. až 24. mája 2008, automobilový okruh Nogaro (Francúzsko) - Rôznorodosť, inovácie a dobrodružstvo v jadre každoročného úsilia spoločnosti Shell nájsť riešenie na minimálnu spotrebu paliva.

V Bratislave 10.apríla 2008 Tohtoročný 24. ročník európskych pretekov Shell Eco-marathon bude zrejme patriť medzi najostrejšie ročníky v histórii súťaže. Po náročnom výbere z viac než 300 prihlášok pozval organizačný výbor do maratónu, zameraného na dosiahnutie minimálnej pomernej spotreby paliva 200 tímov. Súťaž sa bude konať v dňoch 22. až 24. mája na automobilovom okruhu Nogaro vo Francúzsku.

Pri výbere zúčastnených tímov chcel organizačný výbor zaistiť najvyššiu úroveň bezpečnosti na okruhu i mimo neho spolu s čo najväčšou rôznorodosťou z hľadiska súťažiacich krajín, vzdelávacích inštitúcií, kategórií palív a typov motorov.



Najdôležitejšie údaje tohto ročníka Shell Eco-marathon 2008

 200 tímov reprezentujúcich 25 rôznych krajín – v porovnaní s minulým rokom ide o 25% nárast počtu účastníckych krajín.
 Do súťaže sa prihlásili 4 nové európske krajiny: Bulharsko (1 tím), Maďarsko (2 tímy) a Ukrajina (2 tímy).
 Do súťaže sa prihlásili 2 nové mimoeurópske krajiny: Irán (1 tím) a Maroko (1 tím).
 Kategórie vozidiel: 75 % vozidiel v kategórii Prototypy; 25 % vozidiel v kategórii UrbanConcept (nárast o 40 % v porovnaní s rokom 2007, čo dokazuje rastúcu obľúbenosť tejto kategórie).
 Spolu 4 kategórie paliva: benzín, nafta, LPG a alternatívne zdroje energie, vrátane biopalív, vodíka, skvapalneného plynu (GTL) a solárnej energie (alternatívne energie sú hneď po benzíne druhou najobľúbenejšou kategóriou).
 Tretina vybraných tímov prichádza zo stredných škôl a dve tretiny z univerzít.



Ani tohto roku nebude chýbať slovenský tím

Slovenský tím pod vedením prof. Ing. Aurela Slobodu, PhD. z Katedry bezpečnosti a kvality produkcie Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach sa na súťaži tento rok opäť plánuje zúčastniť už po štrnásty raz. Bude súťažiť so špeciálne upraveným vozidlom B&S 3, ktoré bude poháňať spaľovací jednovalcový motor vlastnej výroby so zdvihovým objemom 25,4 cm3 a výkonom 0,7 kW. Benzínový motor pritom bude využívať dvojventilovú techniku a rozvod DOHC.



Technika si podáva ruky s trvalo udržateľným rozvojom
Dôjsť čo najďalej s čo najmenším množstvom paliva a vyprodukovať čo najmenej emisií… jednoduchá myšlienka, avšak jedna z najväčších výziev, pred ktorou dnes ľudská spoločnosť stojí.

V posledných 24 rokoch bol Shell Eco-marathon výzvou pre niektorých z najbystrejších európskych študentov a pre ich učiteľov, aby vyvinuli nové úsporné technológie a skonštruovali vozidlá, ktoré sú schopné prejsť obrovské vzdialenosti a spotrebovať pri tom minimálne množstvo paliva. Avšak tým to nekončí. Shell Eco-marathon je skvelým príkladom vzájomného pôsobenia medzi akademickým svetom a priemyslom. Vzhľadom na rastúci tlak na dosahovanie vyššej úspornosti a trvalej udržateľnosti dopravy môžu byť vozidla a technológie študentských tímov použité v eco-marathone cenným zdrojom inšpirácie pre automobilový a energetický priemysel.

„Je zaujímavé, že v tomto roku sme v kategórii UrbanConcept svedkami príchodu niekoľkých hybridných vozidiel. Tieto vozidlá sú vybavené kombináciou spaľovacieho motora, vodíkového palivového článku alebo solárneho panelu s elektrickým akumulátorom – vo väčšine prípadov ide o superkondenzátor – na optimálne využívanie energie počas pretekov,“ vysvetľuje Vincent Tertois, technický riaditeľ Shell Eco-marathonu. „V súčasnej dobe je vývoj hybridných systémov jednou z najväčších priorít pre výrobcov automobilov. Dokazuje to opäť, že študenti, ktorí sa zúčastnia Shell Eco-marathonu, sa skutočne zaoberajú reálnymi problémami a sledujú aktuálne trendy v tomto odvetví,“ uviedol Vincent Tertois.

Ako príklad možno uviesť tím KTH Stockholm zo Švédska. Títo študenti používajú pre svoje vozidlo z kategórie UrbanConcept hybridný motor HCCI. Podľa niektorých odborníkov a správ v oznamovacích prostriedkoch, je HCCI alebo Homogeneous Charge Compression Ignition (vznetový motor s homogénnym naplnením spaľovacieho priestoru) jednou z najvýznamnejších noviniek v technológii motorov v posledných rokoch. Okrem univerzít a štátnych laboratórií pracuje na tejto perspektívnej technológii prakticky každý významný výrobca automobilov vo svete a výskum v oblasti HCCI teraz prináša hmatateľné výsledky. Dúfame, že švédsky tím skutočne dokáže dosiahnúť v tohtoročnom ročníku Shell Eco-marathonu skvelé výsledky.



Ľudské dobrodružstvo
V Shell Eco-marathone nejde len o techniku a konštrukciu. Okrem toho, že sú študenti počas tohto celoročného projektu konfrontovaní so širokou škálou technických úloh a problémov, učia sa tiež ako uplatniť svoje nápady v súkromnom sektore a ako získať sponzorstvo, ktoré im umožňujú priviesť ich konštrukčné návrhy k životu.

Táto spolupráca so súkromným sektorom dláždi týmto mladým inžinierom cestu k veľmi sľubnej budúcnosti. Jeden z konštruktérov švajčiarskeho vozidla v kategórii prototypov, ktoré vyhralo Shell Eco-marathon v roku 2005, bol neskôr prijatý do tímu stajne Sauber formuly 1.

Shell Eco-marathon je skvelým príkladom toho, aký dôraz kladie spoločnosť Shell na vedu a techniku, a ukazuje, ako Shell podporuje absolventov v týchto odboroch, aby sa vydali na profesnú dráhu, na ktorej využijú získané zručnosti.



Priviesť myšlienky Shell Eco-marathonu do nových miest
Od svojich začiatkov v roku 1985 je Shell Eco-marathon stále úspešnejší vo Francúzsku aj za jeho hranicami. Tohtoročných 200 tímov z 25 účastníckych krajín predstavuje veľký vývojový skok v porovnaní so 4 krajinami a 25 tímami v roku 1985. V kontexte celoeurópskej pôsobnosti sa spoločnosť Shell rozhodla priviesť myšlienky týchto pretekov do nových miest a poskytla tak novým tímom príležitosť súťažiť v pomernej spotrebe paliva. Po starostlivom vyhodnotení niekoľkých okruhov v Európe sa rozhodla usporiadať v roku 2009 Shell Eco-marathon na okruhu Hockenheim v Nemecku. Okrem svojho európskeho renomé a centrálneho umiestnenia tento okruh splňa všetky technické a bezpečnostné podmienky a požiadavky na infraštruktúru, ktoré sú potrebné na realizáciu podobne úspešnej akcie, akou je podujatie usporiadané na automobilovom okruhu Nogaro vo Francúzsku.´



O Shell Eco-marathone


 Od roku 1985 sú študenti z celej Európy aj mimo nej vyzývaní, aby v rámci svojich štúdií navrhli a postavili vozidlo, ktoré prejde maximálnu vzdialenosť pri spotrebovaní čo najmenšieho množstva paliva a pri vyprodukovaní čo najmenšieho množstva emisií.

 Študenti môžu do súťaže prihlásiť dva rôzne typy vozidiel: „Prototypy“ alebo tzv. „UrbanConcept“. Prototypy sú výsledkom kreativity a predstavivosti študentov a obvykle sú navrhnuté ako aerodynamické vozidlá v rámci futuristického dizajnu výhradne za účelom maximalizácie úspornosti vďaka ľahkým materiálom a aerodynamike. Vozidlá „UrbanConcept“ sú postavené podľa klasických kritérií prevádzkyschopnosti vozidla na vozovke, a preto obvykle vyzerajú skôr ako automobily, ktoré sme zvykli vídať
na našich cestách. Od roku 2003, kedy bola táto kategória prvý raz zavedená, jej popularita rastie exponenciálnym tempom.

 V roku 2007 v súťaži prototypov triumfoval francúzsky tím z Lycée St. Joseph La Joliverie v Nantes, ktorého benzínový motor s vnútorným spaľovaním dosiahol impozantný výsledok 3 039 kilometrov na jeden liter. Prvú cenu v kategórii „vodíkový palivový článok“ v súťaži UrbanConcept získal holandský tím z De Haagse Hogeschool potom, čo prešiel 557 km po spotrebovaní ekvivalentu jedného litra paliva. Skupina DTU Roadrunners z Dánskej technickej univerzity získala Ocenenie za šetrnosť k podnebiu vďaka rekordne nízkej emisii CO2 v hodnote 9 g/km, čím prekonala minuloročný rekord 15 g/km. Okrem toho vyhrala aj v kategórii „motorov s vnútorným spaľovaním“ v rámci súťaže UrbanConcept.





Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri