Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Motormedia  »  Extra

Trištvrte na tri: správny spôsob držania volantu

Thursday, 28. 02. 2013 - 12:40, Martin Trenkler   

Trištvrte na tri: správny spôsob držania volantu

Držanie volantu počas vedenia automobilu zásadným spôsobom ovplyvňuje bezpečnosť vodiča aj jeho spolujazdcov. Aj malý posun v držaní volantu môže mať vplyv na to, či sa vodičovi podarí zvládnuť kolíznu situáciu. O tom ako správne držať volant a aj o tom správne nastaviť sedadlo rozpráva Andrej Korbel, inštruktor z Centra bezpečnej jazdy.

„Slovenskí vodiči majú nesprávne zaužívané držanie volantu. Väčšina vodičov považuje za správnu polohu na hodinách pri čase „o desať dve". Dnešná teória, aj prax ukazujú, že táto poloha nie je správna. V prípade potreby náhlej zmeny smeru je možné volant točiť iba v malom rozsahu a teda nie je možné výrazne zmeniť smer. Navyše pri vystrelení airbagu hrozí vážne poranenie rúk, v najhoršom prípade až zlomeniny." upozorňuje Andrej Korbel.

mg-7137.jpg

Najideálnejšou polohou je trištvrte na tri, ktorá vám umožní najväčší rozsah točenia. Prakticky je možné prekrížiť ruky a otočiť volant o 200° bez toho, aby ste ruky museli prekladať. Keď ich vrátite späť, automaticky viete, že kolesá smerujú rovno. Správnym držaním volantu navyše včas rozpoznáte nedotáčavý šmyk v zákrute.

„Veľmi častou chybou slovenských vodičov je držanie volantu jednou rukou," dopĺňa Andrej Korbel. Pri krízovej situácií sa predlžuje reakčný čas, vodič nevie previesť vyhýbavý manéver a príliš neskoro rozpozná nedotáčaný šmyk.

Pre bezpečnosť vodiča je rovnako dôležité správe nastavenie „pracoviska." Sedák by s operadlom mal zvierať uhol 100°. Pri nastavovaní sedadla vytlačte spojku do maxima. Koleno by malo byť mierne pokrčené. Ak máte pri vytlačenej spojke vystretú nohu, máte sedadlo príliš ďaleko a pri čelnom náraze vám hrozí vážne poškodenie kĺbov.

„Oprite sa o sedadlo a položte jednu ruku voľne na volant. Ak ho máte pod zápästím za predpokladu že rameno je stále opreté o sedadlo, vzdialenosť je správna. Vtedy dokážete vozidlo bezpečne ovládať," odporúča Andrej Korbel.

Správne nastavenie sedadla je dôležité aj keď nasadnete do iného auta a riadiť ho budete iba na krátku vzdialenosť. Nezabudnite ani na správne nastavené zrkadlá. Uľahčia orientáciu na preplnených cestách.



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri