Transsyberia Rallye 2007
Križovať Ázijský kontinent v terénnom aute nie je vôbec žiadna novinka. Tejto výzve neodolalo už veľké množstvo dobrodruhov. Organizovaných tu bolo mnoho diaľkových súťaží, štartujúcich vo veľkých európskych metropolách, s cieľom často až na čínskom pobreží. Organizátori Transsyberia Rally 2007 si za štart vybrali exkluzívne miesto slávneho Červeného námestia v Moskve. Štartovné pole obsahovalo napokon 33 viac i menej exotických posádok z celého sveta. Išlo predovšetkým o ostrieľaných veteránov všemožných motoristických disciplín. Spomeňme napríklad niekoľkonásobného európskeho šampióna v rely Armina Schwarza, či dvojnásobného rely majstra Stredného Východu Saeeda Al-Hajriho. Najväčšou osobnosťou mal byť víťaz Dakaru 2006 Marc Roma, zranenie mu však štart znemožnilo. Nechýbala jedna čisto ženská posádka a za volant druhého Suzuki Vitara sa pre zmenu posadil iba 19 ročný nemecký študent. Na štart sa mohol postaviť ktokoľvek, kto spĺňal pomerne nenáročné pravidlá organizátora. Nechýbala tak jedna Toyota Land Cruiser, dva Mercedesy, ba dokonca SsangYong Rexton. Bezkonkurenčné technické zázemie však priniesla nemecká automobilka Porsche, ktorá upravila špeciálne pre toto podujatie a postavila na štart 25 Cayennov S Transsyberia. Najkrajším z celého vozového parku bol však bezpochyby už snáď zberateľský kus Porsche 911 Safari.
Trať viedla z hlavného mesta Ruska priamo na východ, smer pohorie Ural, ktoré je oficiálnou hranicou medzi dvoma kontinentmi Európa – Ázia. Po ôsmych dňoch ruskej Tajgy opustili všetky posádky územie Ruskej Federácie, aby pokračovali druhou najredšie osídlenou krajinou sveta Mongolskom, až do jej hlavného mesta Ulaanbaatar, skrz ďalšie pohorie Altair a púšť Gobi. Pred slávnou bazilikou centra Mongolska bol po ďalších šiestich etapách naplánovaný cieľ, vzdialený od turisticky atraktívneho Leninovho hrobu vyše
Pre Transsyberian Rally je špecifické, že sú na vozidlách povolené iba minimálne úpravy a dá sa tak považovať za najťažšiu súťaž sériových áut vôbec. Prirodzene, organizátor sa pri stavbe trate nemôže pustiť do neznáma sériovým Cayennom a výsledkom sú miesta, kde majú posádky často viac či menej vážne problémy.
3. – 10. augusta Moskva - Ölgy
Prvá polovica súťaže sa odohrávala na území Ruskej Federácie. Bola považovaná za tú ľahšiu aj keď kilometrovo dlhšiu. Viedla však prevažne po asfaltových cestách ruskej kvality a o zábavu sa posádkam starali v podstate iba krátke špeciálne sekcie. Na území Európy sa pritom odohrávali iba prvé tri dni. V dvoch špeciálkach si pritom rozdelili po jednom víťazstve španielsko-nemecký tím v osadení Carles Celma - Joern Pugmeister a Američania Rod Millen - Richard Kelsey, obaja na Cayennoch. Napriek tomu však pred takmer tisíc kilometrov dlhou presunovou etapou priebežne viedla nemecká nádej Armin Schwarz.
Špeciálka štvrtej tristo kilometrov dlhej etapy musela byť zrušená. Množstvo dažďa vytvorilo na trati meter hlboké brody plné blata, ktoré jednoducho autá v tejto úprave neboli schopné prekonať a prvé
Šiesta etapa končiaca v meste Omsk sa následne odjazdila bez incidentu a plynule. Nasledovali posledné dva dni na území Ruska, smer Novosibirsk a hranice Mongolska s pohorím Altai. V praxi to znamenalo
12. – 17. augusta Ölgy – Ulaanbaatar
Skutočne náročné podmienky čakali na účastníkov až na území Mongolska. Deviata etapa pritom priniesla niekoľko drobných senzácií i sklamaní pre favoritov. Mnoho z nich skončilo svoju honbu za najlepším časom temer sto kilometrovej špeciálky na lane vyprosťovacích áut, nechýbalo mnoho defektov a technických problémov. V týchto skutočne offroadových podmienkach si najlepšie počínala „Veľká biela krabica“ (Toyota Land Cruiser), ktorá jednak ťažila z úzkeho offroadového obutia, ale aj z dobrej pripravenosti britskej posádky Matt a Simon Garnham. Zaujali zároveň vedúcu pozíciu v celkovej klasifikácii. Omnoho väčším prekvapením však bol druhý najlepší čas a rovnaké celkové umiestnenie pre technický skvost Transsyberie Porsche 911 Safari. Erik Brandenburg a jeho co-driver Stefan Preuss meškali do cieľa iba desať sekúnd. Na vynikajúcu pozíciu postúpili až z 18. miesta. Mongolsko sa však ukázalo ako mimoriadne nevyspytateľné a do cieľa bolo ešte veľmi ďaleko.
„Veľká biela krabica“ (Big White Box) sa tak porúčala z prvej pozície hneď nasledujúci deň. V blatistom brode strávila temer dve hodiny, nebola však jediná. Blatisté skutočné offroadové extrémy vystriedali tri etapy pred koncom rýchle šotolinové úseky, kde si prišli konečne na svoje silné Cayenny. Ani tie si však v tejto chvíli nedokázali poradiť s najmenším Porsche v pelotóne a z najmenšieho auta súťaže sa stalo vzápätí najväčšie. 911 Safari totiž stála na priebežnom najvyššom poste, nasledovaná vyrovnane jazdiacou posádkou Severnej Ameriky, ktorá spoľahlivo dokazuje svoje kvality od samého štartu. Zo súťaže sa musel porúčať Kanadský tím, ktorý tesne po štarte predviedol niekoľko efektných kotrmelcov a zdravie posádky zachránila iba ochranná klietka Cayenna S Transsyberia.
Podobný osud čakal v záverečných etapách ešte ďalšie tri tímy. Medzi nimi aj veľkú nemeckú hviezdu Armina, ktorý trafil predposledný deň veľkú jamu a vo vyše 120 kilometrovej rýchlosti a z dobrej stíhacej jazdy bolo okamžité odstúpenie a zdemolovaný Cayenne. Dovtedy vedúca posádka na 911-ke strávila veľa času v jednom z hlbokých riečnych brodov, uspokojiť sa tak museli so záverečným 9. miestom, ostali však jednoznačnými morálnymi víťazmi.
O prvenstve sa rozhodovalo až na samý záver. V okolí Ulaanbaataru bol pripravený záverečný navigačný test, merajúci iba
Motoristický šport, offroad a hlavne Sibír sú nevyspytateľné...
Štefan Malák
Foto: www.transsyberia-rallye.com, Porsche
Konečné výsledky Transsyberia Rallye 2007
1. Millen Rod / Kelsey Richard Porsche Cayenne Team North America 2 13:42:28.59
2. Tognana Antonio / Cassina Carlo Porsche Cayenne Team Italy 1 +17:19.48
3. Abdulla Adel / Lutteri Norbert Porsche Cayenne Team Quatar +23:14.42
4. Kern Lars / van Kan Daniel Suzuki Grand Vitara Joungster Team +01:12:23.44
5. Soler Pau / Peinado Laia Porsche Cayenne Team Ibérica 2 +01:19:21.80
6. Garnham Simon / Garnham Matt Toyota Landcruiser The Big White Box +01:44:10.14
7. Metge Rene / Reisser Silvain Porsche Cayenne Team France +02:15:23.80
8. Schmidt Oliver / König Thomas Porsche Cayenne Team Prototyp +02:39:34.85
9. Brandenburg Erik / Preuß Stefan Porsche Carerra Dr. Brandenburg +02:42:26.33
10. Al-Azhari Karim / Cole Blair Porsche Cayenne Team Dubai +03:25:05.88