Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

Trans Orientale 2008: Škrtnite si číslo štyristopäť, LIAZ je mimo hry

Thursday, 19. 06. 2008 - 20:44, Andrej Haverda   

Trans Orientale 2008: Škrtnite si číslo štyristopäť, LIAZ je mimo hrySlovenský motocyklový reprezentant Jaroslav Katriňák skončil vo včerajšej 446-kilometrovej špeciálke, ktorá sa išla v rámci 729-kilometrovej ôsmej etapy Rallye Trans Orientale Petrohrad – Peking, na druhom mieste.

                                                                                                               

Jazdec Slovnaft Environ Servis Moto Teamu zaostal za víťazným Nórom Palom Andersom Ullevalseterom o takmer dve minúty. „Obaja vedúci jazdci na trati najdlhšie meraného úseku tohtoročnej Rallye Trans Orientale veľmi dobre spolupracovali a išli ho v podstate na dohľad od seba,“ povedal vo štvrtok pre agentúru SITA manažér Slovnaft Environ Servis Moto Teamu Andrej Žipaj. „Jaro zvolil takúto taktiku, lebo táto 729-kilometrová etapa bola veľmi náročná na orientáciu a na celkovú navigáciu. Bolo na nej veľa križovatiek a prejazdov, ktoré boli dosť neprehľadné. Preto Jaro na Ullevalsetera na niektorom ťažšom úseku radšej takticky počkal a ďalej išli spolu. Jaro si tak prakticky kontroloval svojho najväčšieho súpera, pred ktorým má náskok viac ako dvadsaťšesť minút,“ pokračoval Andrej Žipaj.
                                                                                                          

„Po dojazde do cieľa som s Jarom hovoril tesne pred tým, ako išiel spať. Bol veľmi rád, že sa konečne stretol s mechanikmi, takže oni by mali teraz urobiť bežný servis motocykla. Zatiaľ funguje bezchybne, Jaro je už značne unavený, ale zdravotne v poriadku,“ pripomenul manažér Slovnaft Environ Servis Moto Teamu. Účastníci tohtoročnej Rallye Trans Orientale v piatok prejdú z Kazachstanu do Číny a ďalšie dve etapy – deviatu a desiatu – pôjdu už na čínskom území. V sobotu ich čaká prvý špeciálny rýchlostný test v Číne a v nedeľu jediný voľný deň v programe tohtoročnej Rallye Trans Orientale. „Na voľnú nedeľu sa všetci tešia. Veria, že počas voľna naberú nové sily a v kútiku mysle dúfajú, že technici z ich sprievodných vozidiel prichystajú súťažné stroje tak, aby bez väčšej poruchy vydržali do cieľa záverečnej šestnástej etapy,“ dodal Andrej Žipaj.
                                                                                                        

Z českých jazdcov v jednej stope bol opäť úspešnejší Dušan Randýsek. Etapu dokončil na siedmej priečke (na víťazného Nóra Ullevalsetera stratil päťdesiatpäť minút) a celkovo si udržal piate miesto. Josef Macháček bol so štvorkolkou Yamaha tridsiaty a v celkovom poradí klesol na tridsiatu prvú priečku s takmer sedemhodinovým mankom na nášho Jara Katriňáka.
                                                                                                       

V triede automobilov opäť dominovali buginy. Zvíťazil Francúz Delecour (buggy SMG) s takmer deväťminútovým náskokom pred Nemcom Kahlem (buggy Honda); o viac než dve minúty za nemeckým „rallymanom“ skončil vedúci Španiel Monterde (buggy Schlesser). V celkovej klasifikácii tak došlo ku zmene: vo vedení ostali Monterde s belgickým spolujazdcom Jeanom-Marie Lurquinom na „špeciáli“ z dielní Jeana-Louisa Schlessera, na druhé miesto sa však prebojoval Francúz Jerôme Pelichet so švajčiarskou navigátorkou Eugenie Decreovou. Tí so svojim Bowlerom Wildcat postúpili zo štvrtej priečky a súčasne na tretie miesto odsunuli ďalší automobil Bowler s bratmi Gibonovcami, ktorí včera došli až na 26. mieste s jeden a trištvrte hodinovou stratou za Delecourom.
                                                                                                         

Ak vám však vo výsledkovej listine chýba jedno meno, tak máte úplnú pravdu. Doposiaľ tretí Lotyši Saukans a Zarins s automobilom OSC vypadli zo súťaže. Vďaka tomu sa Delecour, Kahle, ale aj Ronn Bailey (Chevrolet) posunuli v klasifikačnom rebríčku vyššie: na štvrté, piate, respektíve šieste miesto. Posun o štyri priečky vpred (z tridsiatej štvrtej na tridsiatu – aj napriek trojhodinovej penalizácii v tejto „erzete“) zaznamenal aj Francúz Frédéric Vivier s atraktívnou BAT buggy.
                                                                                                     

V „ťažkej väzbe“ sa včera presadil Rus Vladimír Čagin na kamaze o rovných osem minút pred Holanďanom Gerardusom De Rooyom (Iveco-Ginaf) a stajňovým kolegom Fidarusom Kabirovom s druhým truckom Kamaz. Štvrtý bol ďalší Holanďan Hans Stacey s robustným „špeciálom“ MAN s takmer štvorminútovou stratou na Kabirova. V celkovom poradí sa však veľa nezmenilo: De Rooy ostáva aj naďalej v pozícii lídra súťaže pred Čaginom (ktorý už stráca bez dvoch sekúnd na Holanďana rovných dvanásť minút). Rus má však súčasne tridsaťštyri minútový náskok pred víťazom nedávnej Central Europe Rally Hansom Staceym.
                                                                                                         

Dobre sa včera vodilo aj českej trojici Zapletal – Janáček – Mikulenčák (MAN), ktorí špeciálku dokončili na štrnástej pozícii a v celkovom poradí sa prebojovali z dvadsiatej štvrtej na pätnástu priečku. Horšie dopadla liazka Tedom Truck Teamu – Martin Macík, Josef Kalina a Jaroslav Valtr boli po prvej prejazdovej kontrole na dvadsiatom mieste, v ďalších však už nefigurovali a súťaž sa pre nich bohužiaľ skončila.
                                                                                                

V súvislosti s úmrtiami dvoch jazdcov – Francúza Philippa Tonina a Číňana Xu Langa – sa stále vedú nejasné polemiky. „Oficiálne tu zatiaľ nikto nič nepovedal,“ uviedol šéf výpravy Slovnaft Environ Servis Moto Teamu František Mičko. „Vieme len toľko, čo nám telefonicky povedal Jaro Katriňák. Ťažké ploché lano, ktoré už bolo v prípade Xu Langa v súvislosti s vyslobodzovaním vozidla zapnuté, sa naraz odtrhlo a oceľový hák ho trafil rovno do tváre. Bol na neho príšerný pohľad. Hlavu mal vraj rozmlátenú na kašu, aspoň tak to tvrdia Česi, ktorí šli okolo.“
                                                                                                       

Ako došiel k úrazu Philippe Tonin, je zatiaľ predmetom vyšetrovania. „Je to záhada, pretože sa jazdilo po rovnej stepi, kde nebol takmer žiadny porast a na široko – ďaleko je dobrá viditeľnosť,“ pokračoval František Mičko. „Tiež nechápem, ako sa zamotal medzi kamióny, ktoré idú podstatne pomalšie než motocykle. Zrejme zablúdil a celý incident sa musel odohrať na mieste, kde boli nejaké kríky, ktoré bránili dobrému výhľadu.“ Rovnako je nepochopiteľné, že Čagin pokračoval ďalej a bol klasifikovaný na druhej priečke! Podľa strohých oficiálnych zdrojov štyridsaťdeväťročný Francúz mal kolíziu s Čaginovým kamazom a podľa vyjadrenia lekára bol na mieste mŕtvy. Pravdepodobne ruský jazdec nepostrehol, že niekoho zachytil, pretože inak by zostal stáť a snažil by sa mu poskytnúť prvú pomoc. Nejaké iné vysvetlenie by zaváňalo riadnym škandálom. Ako však uvádza kolega Michal Kostka v poznámke k predošlému článku, podľa vyjadrenia tímu Kamaz k tomu došlo nasledovne: Vladimír Čagin signalizoval Toninovi, že ho bude predbiehať, na čo vraj francúzsky jazdec nereagoval. Až pri samotnom predbiehacom manévri Tonin nečakane zmenil smer jazdy a Čagin už nedokázal zrážke zabrániť. Na mieste nehody sa ruský pretekár zdržal do príchodu lekárskeho tímu, potom pokračoval v jazde... V každom prípade za tento incident - ako to uvádza najčerstvejšia novinka na stránke organizačného tímu - tím Kamaz dnes ráno, teda pred štartom do deviatej etapy, odstúpil zo súťaže.
                                                                                                      

Vo včerajšej „erzete“ sa so súťažou nedobrovoľne rozlúčilo osem automobilov (pokračuje ich tridsaťsedem), sedem motocyklov (v súťaži ich ostalo štyridsaťpäť) a päť kamiónov (s nástrahami trate ich zápasí už iba dvadsaťpäť). Dnes celý súťažný konvoj čaká deviata, päťstodvadsaťosemkilometrová etapa (82 kilometrov bude tvoriť „rýchlostka“) z Ajaguz cez Beketaj a Blagodatnoje do mesta Karamaj.

foto: motoride.sk, transorientale.com

Poradie po 8. etape:

Motocykle:
1. Jaroslav Katriňák (SR/KTM) 14h 17´ 04
2. Pal Anders Ullevalseter (NOR/KTM) 14h 43´ 20
3. Alexej Kolomytsyn (RUS/KTM) 15h 44´ 43

5. Dušan Randýsek (CZE/KTM) 17h 01´ 14
31. Josef Macháček (CZE/Yamaha) 21h 14´ 39

Automobily:
1. Monterde – Lurquin (ESP/Schlesser buggy) 12h 12´ 24
2. Pelichet – Decre (F/Bowler Wildcat) 13h 30´ 38
3. Gibon – Gibon (F/Bowler Wildcat) 13h 55´ 52

Kamióny:
1. De Rooy – Colsoul – Slaats (NL/Iveco-Ginaf) 12h 31´ 44
2. Čagin – Savostin – Nikolajev (RUS/Kamaz) 12h 43´ 42
3. Stacey – Gotlib – Der Kinderen (NL/MAN) 13h 17´ 41

15. Zapletal – Janáček – Mikulenčák (CZE/MAN) 17h 32´ 10









Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri