Trans Orientale 2008: Nová rallye má prvé obete!
Vo včerajšom špeciálnom 395-kilometrovom rýchlostnom teste v rámci šiestej etapy Rallye Trans Orientale, ktorá merala 705 kilometrov, dominoval Jaroslav Katriňák s náskokom jednej minúty a tridsiatich štyroch sekúnd pred Nórom Palom Andersom Ullevalseterom. Na treťom mieste v tejto etape skončil Rus Alexej Kolomycyn. Jazdec slovenského Slovnaft Environ Servis Moto Teamu si utorňajším triumfom upevnil vedúcu pozíciu v kategórii motocyklov – po šiestich odjazdených etapách totiž zvýšil svoj náskok pred Nórom Ullevalseterom na viac ako dvadsaťosem minút.
„V utorok sa na území Kazachstanu prvýkrát išla etapa bez sprievodných vozidiel, čo v praxi znamená, že jazdci počas nej vôbec nemôžu meniť kolesá na motocykloch, nemôžu vymieňať olej a nesmú zasahovať do motorovej časti motocyklov,“ povedal manažér Slovnaft Environ Servis Moto Teamu Andrej Žipaj. „Jazdci a ich motocykle dostali v utorok v stepiach poriadne zabrať, lebo v Kazachstane v týchto dňoch panujú veľké horúčavy. Ortuť na teplomeroch sa opäť vyšplhala ku 36. stupňom Celzia,“ pripomenul manažér Jaroslava Katriňáka.
„Trasa šiestej etapy viedla po tvrdom kamenisto – štrkovo – šotolinovom povrchu a Jaro, ktorý v utorok skoro ráno odštartoval na trať dve minúty za Ullevalseterom, neskôr s prehľadom kontroloval jazdu svojho najväčšieho súpera. Keď ho mal na dohľad, vedel, že ak sa nič mimoriadne nestane, etapu s prehľadom opäť vyhrá. Takže už začal šetriť aj svoj motocykel, aby ho zbytočne neničil. Jeho služby ešte bude potrebovať,“ dodal A. Žipaj.
Ako manažér ďalej uviedol, aj ďalšia siedma etapa sa v Kazachstane pôjde bez sprievodných vozidiel, preto viacerí jazdci v utorok určite mysleli aj na tento moment a svoje stroje počas jazdy cez kazašskú step aj trochu šetrili. Navyše účastníci Rallye Trans Orientale budú v Kazachstane dve noci spať pod holým nebom a so svojim sprievodom, respektíve mechanikmi sa stretnú až tristo kilometrov pred cieľom stredajšej siedmej etapy.
„Všetci mechanici zúčastnených tímov sa počas dvoch dní presúvajú po vlastnej osi 1120 kilometrov a na svojich pretekárov počkajú až tesne pred cieľom stredajšej etapy. Takže v našom tíme veľmi držíme Jarovi palce, aby mu motocykel tieto dve kazašské etapy fungoval bez väčších problémov. Ak by sa niečo s ním stalo, Jaro bude mať smolu, lebo mechanici budú od neho stále stovky kilometrov vzdialení,“ podotkol Andrej Žipaj o zákulisí nevšedného motoristického podujatia na trase Petrohrad – Peking, ktoré v nasledujúcich dňoch dôkladne preverí nie iba fyzické a psychické sily jazdcov, ale aj spoľahlivosť a výkonnosť ich techniky.
My svoju pozornosť už tradične venujeme aj českým motocyklistom. Spomeňme v prvom rade Dušana Randýska, ktorý včerajšiu špeciálku dokončoval až na 27. priečke so stratou hodiny a desiatich minút na Jara Katriňáka. V celkovej klasifikácii tak klesol za tretieho Rusa Alexeja Kolomytsyna (ktorý bol pred včerajšou „erzetou“ ešte na ôsmom mieste) a štvrtého Taliana Fabrizia Mugnaioliho na piatu priečku s viac ako tridsaťštyriminútovou stratou na ruského pretekára. Josef Macháček na quade došiel tridsiaty ôsmy a z rovnakej pozície sa v celkovom poradí posunul o deväť priečok dopredu.
Zatiaľ čo v kategórii automobilov sa na vedúcich priečkach veľa nezmenilo (naďalej vedie Španiel Monterde pred Francúzom Gibonom a Lotyšom Saukansom), v truckoch to bolo ako v presypávajúcich sa hodinách. Zatiaľ čo druhý v etape Vladimír Čagin (Kamaz) si udržal rovnakú priečku aj v celkovom poradí, Holanďania De Rooy a Stacey si svoje pozície vymenili. Tentoraz vedie Gerardus De Rooy (ktorý v cieli na tretieho Staceyho získal takmer 55 minútový náskok) a celkovo sa mu už vzdialil na rovných štyridsať minút. Z ôsmej sa na štvrté miesto dotiahol Fidarus Kabirov na ďalšom trucku Kamaz. Martin Macík, Josef Kalina a Jaroslav Valtr z Tedom Truck Teamu zajazdili vo včerajšej etape devätnásty najrýchlejší čas a zaznamenali posun o dve miesta vpred (15. priečka). Horšie dopadli Miroslav Zapletal s Miloslavom Janáčekom a Martinom Mikulenčákom, ktorí došli v etape na 28. priečke. Od organizátorov „vyfasovali“ (za odchýlenie sa od trasy) trojhodinovú penalizáciu a klesli z dvadsiateho na dvadsiate štvrté miesto.
Ako informovali organizátori na svojej webovej stránke (a kolega Michal Kostka v poznámke k predošlej etape), včera o dvanástej hodine a deviatej minúte miestneho času (siedmej hodine a deviatej minúte stredoeurópskeho času) sa na stodvadsiatom kilometri šiestej etapy Rallye Trans Orientale – vedúcej z Bogoce do Arkaliku – odohral incident ktorého aktérmi boli francúzsky jazdec Philippe Tonin (KTM, štartové číslo 42) a posádka ruského kamióna Kamaz štartového čísla 401 – Vladimír Čagin, Eduard Nikolajev a Sergej Savostin.
„Organizátori rallye s ľútosťou oznamujú, že napriek úsiliu zdravotníckeho tímu, ktorý sa na mieste nehody objavil v priebehu pár minút, sa život 49-ročného jazdca zachrániť nepodarilo,“ uvádza sa vo vyhlásení. Organizátori a súťažiaci sú z tohto nešťastia šokovaní a vyjadrujú svoju sústrasť rodine a priateľom zosnulého Philippe Tonina. Telo jazdca (ktorý doposiaľ figuroval na 46. priečke priebežného poradia) bolo z miesta nešťastia prevezené vrtuľníkom do Arkaliku a následne lietadlom do nemocnice v Astane.
Tento smutný deň prvej Trans Orientale Rally bol poznamenaný oznámením o úmrtí ďalšieho z účastníkov. „Čínsky pilot Xu Lang (tím Zhengzhou Nissan, štartové číslo 239) včera ráno podľahol zraneniam, ktoré utrpel pri vyslobodzovaní zapadnutého vozidla jedného zo súťažiacich počas piatej etapy. Organizátori vyjadrujú svoju sústrasť rodine a priateľom zosnulého Xu Langa.“
Dnes sa súťaží na trase Arkalik – Botakara. Etapu tvorí 692 kilometrov, z ktorých 322 km „zhltne“ špeciálka.
foto: motoride.sk, transorientale.com
Poradie po 6. etape:
Motocykle:
1. Jaroslav Katriňák (SR/KTM) 8h 55´ 27
2. Pal Anders Ullevalseter (NOR/KTM) 9h 23´ 58
3. Alexej Kolomytsyn (RUS/KTM) 10h 12´ 36
5. Dušan Randýsek (CZE/KTM) 10h 46´ 50
29. Josef Macháček (CZE/Yamaha) 14h 05´ 56
Automobily:
1. Monterde – Lurquin (ESP/Schlesser buggy) 7h 10´ 37
2. Gibon – Gibon (F/Bowler Wildcat) 7h 19´ 57
3. Saukans – Zarins (LET/OSC) 7h 24´ 08
Kamióny:
1. De Rooy – Colsoul – Slaats (NL/Iveco-Ginaf) 7h 37´ 51
2. Čagin – Savostin – Nikolajev (RUS/Kamaz) 7h 57´ 49
3. Stacey – Gotlib – Der Kinderen (NL/MAN) 8h 17´ 51
15. Macík – Kalina – Valtr (CZE/LIAZ) 11h 42´ 26
24. Zapletal – Janáček – Mikulenčák (CZE/MAN) 17h 13´ 42
Diskusia k článku
Diskusia k článku
Najnovšie galérie
Offroad trial Lúky 2024
9. 9. 2024
Off road trial Hruštín
20. 5. 2024
Off road trial Vyšný Slavkov
6. 5. 2024
Offroad Tisovec IV
30. 4. 2024
Offroad Tisovec III
29. 4. 2024
Offroad Tisovec II
29. 4. 2024
Offroad Tisovec
29. 4. 2024
Offroadtrial Brezno II
15. 10. 2023
Offroadtrial Brezno
15. 10. 2023
Offroadtrial Vyšný Slavkov
29. 9. 2023
Offroad Tisovec 2023
5. 5. 2023
Eurotrial Červená skala nedeľa
1. 8. 2022
Eurotrial Červená skala sobota
1. 8. 2022
Eurotrial Červená skala piatok
1. 8. 2022
Jakeš vs Miloň II
19. 9. 2021
Jakeš vs Miloň
19. 9. 2021
Hungarian Baja
10. 8. 2021
Vyhlásenie ankety Zlatý volant
18. 2. 2021
Dakarské víťazstvo tímu Honda
2. 2. 2021
Tomeček na Dakaru
28. 1. 2021
Hungarian Cross-Country Rally 2019
21. 3. 2020
Rally Dakar cieľ
18. 1. 2019
Rally Dakar 10. etapa II
18. 1. 2019
Rally Dakar 10. etapa
18. 1. 2019
Rally Dakar 9. etapa
17. 1. 2019
Rally Dakar 8. etapa II
17. 1. 2019
Rally Dakar 8. etapa
17. 1. 2019
Rally Dakar 7. etapa
15. 1. 2019
Rally Dakar 6. etapa III
14. 1. 2019
Rally Dakar 6. etapa II
14. 1. 2019
Rally Dakar 6. etapa
14. 1. 2019