Topoľčany po rokoch ožili rally, ale aj prehnanými emóciami
V sedemdesiatych rokoch minulého storočia mesto Topoľčany okrem všetkým dobre známemu pivovaru preslávila aj rally súťaž, ktorá sa tu každoročne konala pod názvom Rally Tribeč. Už po jej prvom ročníku sa stala táto súťaž medzi posádkami veľmi obľúbenou, hlavne z dôvodu náročných tratí. V osemdesiatych rokoch dokonca spojila nielen svoje trate ale aj názov s azda najznámejšou automobilovou súťažou v strednej Európe a vznikla spoločná súťaž pod názvom Rallye Barum Tríbeč. Napriek všetkému snaženiu organizátora však v Topoľčanoch táto súťaž odštartovala naposledy v roku 1986.
Na slávnu starú tradíciu v tomto roku chcel nadviazať nový organizátor, čo sa mu nakoniec aj podarilo a počas uplynulého víkendu mesto Topoľčany opäť po dlhej dvadsaťpäť ročnej pauze ožilo rally športom. Všetko sa to udialo za ohromnej podpory mestskej samosprávy, ale aj zložiek polície, či záchranného systému.
V piatok, 20.mája 2011 si mohli pamätníci, ale aj ich mladší rodáci presne na rovnakom mieste ako kedysi vychutnať pohľad nielen na súdobé vozidlá, ale aj na zopár skvostných kusov z doby pred už spomínanými dvadsiatimi piatimi rokmi v rámci slávnostného predstavenia súťažiacich. Pohľad na tisíce priaznivcov rally pred miestnym Spoločenským domom napĺňali organizátorov pocitom dobre vykonanej práce.
Počas soboty sa navyše priamo v centre Topoľčian predstavili všetci súťažiaci tri krát na mestskej rýchlostnej skúške, ktorá bola opäť doslova obsypaná divákmi. Okrem tohto testu samozrejme bojovali posádky o čo najlepší čas aj na RS Uhrovecká, ale aj na RS Tríbečská, ktorá sa jazdila v rámci Rally Tríbeč už pred mnohými rokmi.
Vedenie súťaže okrem dvoch havárií, z ktorých sa jedna stala na mestskom okruhu nezaznamenalo v priebehu súťaže žiadne problémy a celá rally bežala ako po masle.
Jediným optickým kazom, ináč veľmi vydareného podujatia bolo neskoré doručenie informácie o penalizácii posádok z posledného retardéra poslednej rýchlostnej skúšky, čo okrem iných posunov vo výsledkoch spôsobilo aj zmenu na prvom mieste súťaže a to v momente, keď už boli poháre pre víťazov slávnostne odovzdané na cieľovej rampe. Následné sklamanie tímu RUFA Club a jeho poľskej posádky Grzyb - Hundla je síce pochopiteľné, ale škoda ich prehnane emotívnej reakcie, po ktorej nasledovali nadávky, obviňovanie organizátora, ale aj vedenia súťaže z ovplyvňovania výsledkov. Takéto nešportové konanie samozrejme dosť pošramotilo záver inak vydareného podujatia a ich počínanie sa dosť výrazne dotklo nielen organizátorov, ale aj činovníkov súťaže. Pre odborníkov bola situácia jasná, keďže všetci vedia, že oficiálne výsledky každej rally, i rally majstrovstiev sveta sa schvaľujú až s niekoľkohodinovým oneskorením, po prekontrolovaní všetkých záznamov o čase, výkazov o penalizáciách a po vykonaní všetkých požadovaných technických kontrol. Niektorí diváci tak odchádzali zmätení.
Napriek už spomínanému záveru súťaže patrí blahoželanie všetkým posádkam, ktoré zvládli nástrahy trate obnovenej rally a úspešne dorazili až na cieľovú rampu. Veľké poďakovanie patrí všetkým partnerom za pomoc a spoluprácu, ako aj mestu Topoľčany a všetkým priaznivcom rally, ktorí sa v tak hojnom počte prišli na obnovenú rally pozrieť.
Oficiálne výsledky XII. Rally Tribeč:
DMACK Tyres RALLY 2011 - majstrovstvá Slovenska:
1. Melico Racing Team /Jaroslav Melichárek - Richard Lasevič, Mitsibishi Lancer WRC05
2. Rufa club / Grzegorz Grzyb - Robert Hundla, Ford Focus WRC 8
3. Styllex Motorsport s.r.o. / Jozef Béreš - Róbert Muller, Škoda Fabia S2000
Súťaž Teamov:
1. Melico Racing Team
2. Styllex motosport
3. Slovakia Rally System
Slovenský Rally Pohár:
1. Autocrossový klub Revúca / Jozef Kriška - Ján Bomba, Škoda Fabia
2. MK-Baťa / Radoslav Fabian - Michal Donoval, Renault Clio
3. Peter Haluška - Peter Hnát, Seat Ibiza