Tomáš Ondrej po špičkovom výkone vylúčený z Dobšinského kopca
Tomáš Ondrej so Škodou Fabia WRC XIQIO Racing Teamu na Dobšinskom kopci 2016 dosahovanými časmi zaujal všetkých divákov a jednoznačne ovládol skupinu A. Po pretekoch však prišlo nezmyselné vylúčenie.
Pre Tomáša Ondreja nie je Dobšinský kopec žiadnou neznámou. Po prvé, tunajšia trať leží iba kúsok od Rožňavy, kde je Tomáš doma, po druhé, trasou na ktorej leží Dobšinský kopec prechádza Tomáš v civilnej premávke niekoľkokrát v mesiaci, po tretie tunajšie preteky absolvoval už veľakrát. Aj z týchto dôvodov sa XIQIO Racing Team nemusel na preteky zaradené do Majstrovstiev Európy pretekov automobilov do vrchu nejako zvlášť pripravovať. Všetci presne vedeli čo ich čaká.
Škoda Fabia WRC v klasickej rally úprave, čiže s restriktorom a výkonom tristo koní síce nemala oproti kopcovým špeciálom, ktoré majú dvakrát viac výkonu v absolútnom poradí šancu, napriek tomu Tomáš dokázal jazdiť časy, ktoré obrazne povedané, doslova zdvíhali divákov zo sedadiel. Jednoznačne ovládol skupinu A, ale aj triedu A nad dva litre v rámci slovenského šampionátu, pričom v každej jazde najbližšej konkurencii nadeľoval od 7 do 10 sekúnd. Pri dĺžke trate v Dobšinej môžeme konštatovať, že Tomášov najbližší súper dostával od neho viac ako sekundu na kilometer, čo sú, ako sa medzi pretekármi zvykne hovoriť, svetelné roky.
Aké však bolo prekvapenie všetkých divákov, keď pri oceňovaní najrýchlejších jazdcov, ktoré sa konalo na námestí v Dobšinej, Tomáš Ondrej zrazu chýbal. Dôvodom bolo jeho vylúčenie z pretekov z dôvodu nesúladu vozidla Škoda Fabia WRC s homologizačným listom.
„Škoda Fabia WRC má v homologizačnom liste presne definovaný rozmer rázvor kolies, ktorý je stanovený na hodnotu 2462 mm s možnou odchýlkou plus, mínus 1%,. Technický komisári v Dobšinej mi namerali rozteč kolies 2490 mm, čiže podľa nich o 3,38 mm väčšiu. Meranie však podľa mňa nebolo robené úplne presne, ani správnym spôsobom, na čo som technických komisárov aj upozornil. Napriek tomu, prišlo rozhodnutie o mojom vylúčení z pretekov v Dobšinej. Proti tomuto rozhodnutiu som sa žiaľ nemohol odvolať, keďže v stanovenom čase na odvolanie nebol v Dobšinej prítomný zástupca súťažiaceho, ale to už bola naša chyba," opísal incident Tomáš Ondrej.
Samozrejme, s týmto rozhodnutím nie je spokojný ani manažér XIQIO Racing Teamu Marián Mičák: „Nechceme sa ani vyhovárať, ani vykrúcať. Predpisy platia pre všetkých rovnaké a treba ich dodržiavať, o čo sa my v XIQIO Racing Teame aj náležite staráme. Možno sme urobili chybu my, ale Naša Škoda Fabia WRC je továrenské auto, ktoré za dvanásť rokov v rámci rally súťaží pojazdilo množstvo podujatí po celom svete, navyše na Slovensku už jazdí zaradené do skupiny A šiesty rok. Vždy bolo všetko v poriadku a zrazu nie je? Preto sa pýtam, urobili sme chybu my, alebo bolo toto meranie robené na niekoho objednávku?"
XIQIO Racing Team, Miro Majláth