Opel Corsa 1,3 CDTi EcoFlex
Vraj to nejde dohromady - úsporný motor s turbom. V prípade malého agregátu pod kapotou Corsy to však je skutočnosť bez kompromisu. Kedysi bolo nepredstaviteľné, aby motor s objemom 1,3 litra dosahoval také parametre, ako je to v prípade testovaného dieselového malolitrážneho automobilu Opel Corsa. Dnešná skutočnosť vás chvíľami privedie do úžasu. Veď čítajte ďalej, čo sme na cestách zažili s týmto trpaslíkom.
Čím nižší je odpor vozidla a čím sú menšie otáčky motora, tým je nižšia spotreba a s tým ruka v ruke i emisie. To je rukavica hodená do ringu výrobcov, ktorú chtiac či nechtiac musia zodvihnúť. A prvé výsledky tohto núteného kroku sú už na svete. Nový Opel Corsa dokáže jazdiť za 3,5 l/100 km, ale pritom nie je žiadny lenivec, veď šprintuje z 0 na 100 km/h za 12,3 s (čo vôbec nie je zlý výsledok) a maximálna rýchlosť je až 177 km/h. Pravdaže, tento údaj je skôr v teoretickej rovine.
Len 5-stupňová prevodovka nie je výrazným hendikepom, aj na diaľnici sa dá jazdiť vyváženým štýlom. Využívali sme tempomat a plynulo sme prešli 200 km - bez nutnosti prudkého brzdenia, či akcelerácie. Netreba sa báť vyšších otáčok a dobré je zvyknúť si na častejšie radenie (len piatich) rýchlostných stupňov. Pochvaľovali sme si kvalitne odhlučnený interiér, dokonca aj na diaľnici sme mohli počúvať hudbu z rádia bez silného zvyšovania zvuku. V laboratórnych podmienkach je priemerná spotreba pod hranicou 4 litrov, naša reálna skutočnosť bola 4,4 l/100 km a keď sme 150 km absolvovali na tempomat stabilnou rýchlosťou 130 km/h, celková priemerná spotreba stúpla na 4,6 litra. Dojazd 900 km na jednu nádrž paliva považujeme (v kombinovanom režime) za veľmi lichotivý.
Zmerali sme aj spotrebu pri rôznych rýchlostiach. Na rovine sme pri stovke dosiahli priebežnú spotrebu 3,5 litra, pri 120-ke štyri litre a pri 130 km/h na päťke to bolo 5,4 l. Otáčkomer v tom čase ukazoval hodnotu 2 800. Zároveň však táto skúsenosť dokazuje, že zvýšenie rýchlosti nad 120 km/h znamená rapídny odber paliva z nádrže. Pre úplnosť hodnotenia jazdných vlastností ešte dodávame, že brzdy reagujú výborne. Corsa dobre drží stopu v zákrute a keby sme jej mali niečo vyčítať, tak mierne oneskorenú reakciu na stlačenie plynového pedála pri rozjazde vozidla po brzdení. Verzia EcoFlex sa však v porovnaní s bežnou Corsou 1,3 CDTi ukazuje ako výhodná alternatíva, pre tých, ktorí hľadajú maximálne úsporné auto.
Interiér nás prekvapil svojou priestrannosťou a unikátom v triede malých áut je vyhrievaný volant. No vo verzii Edícia 111 nechýbajú ani ďalšie prvky, ktoré by ste v „malej korzičke" neočakávali. Napríklad tempomat s ovládaním na ľavej páčke, obsažný informačný displej (pravá páčka), možnosť predvoľby deviatich staníc na rádiu.
V čase testovania najúspornejšej Corsy sme mali príležitosť „odskočiť si" do známeho francúzskeho letoviska Cannes a tam si zajazdiť aj s výsostne športovou verziou Opel Corsa OPC, ktorá disponuje výkonom 141 kW (192 k, zrýchli z pokoja na stovku za 7,2 s, pričom maximálna rýchlosť malého žihadla je 225 km/h. Prvé skúsenosti na trati jednej z rýchlostných skúšok rely Monte Carlo nás utvrdili v tom, že Opel dokáže svojim zákazníkom ponúknuť naozaj široký vejár modelov. Už teraz sa tešíme na tradičný test modelu OPC.
Základné technické údaje testovaného vozidla
Opel Corsa 1,3 CDTi
Objem motora (cm3) 1 248
Výkon (kW/k) 70/95
Krútiaci moment (Nm) 190
Max. rýchlosť (km/h) 177
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 12,3
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 3,6
Cena testovanej verzie 13 140 €
Najlacnejšia verzia 7 990 €
+ Plusy
Priestorný interiér, nízka hladina hluku v kabíne
Mimoriadne úsporný motor
Tempomat, predvoľba 9 staníc na rádiu
- Mínusy
Spočiatku zdĺhavé zrýchľovanie