Tänak vládne aj Katalánsku
Ogier a Neuville sa udusili v šotoline, no zaujímavé to je aj vo WRC2, kde debutuje VW Polo s Camillim a Solbergom.
Relisti dobre vedia, že štartovať ako prvý na šotoline nie je žiadna sláva. Posádka si prakticky „oblieka oranžové vesty zametačov" a jej výhoda sa mení na nevýhodu. Dnes si to v šotolinovej prvej etape katalánskej rely znova užili Thierry Neuville so Sebastienom Ogierom, ktorí po prvej etape nocujú na siedmom (Ogier), respektíve deviatom mieste (Neuville)!
„Mám Toyotu! Využijeme túto výhodu!," smial sa všetkým už po včerajšom večernom prológu Estónec Ott Tänak. Na trojkilometrovom úseku ešte o nič nešlo a pilot Toyoty to naozaj rozbalil dnes ráno. Už po RS dvojke (ktorú vyhral) zaostával za vedúcim Ogierom iba jedinú desatinku a v nasledujúcom úseku to už nekompromisne preklopil na svoju stranu. Napriek tomu, že jasne nocuje na prvom mieste, tak profesionálne krotí očakávania. „Nič ešte nie je rozhodnuté. Môžem len povedať, že to bol náročný deň. Dobre sme začali, ale potom som musel zabojovať," bilancoval prvú etapu sebavedomý Tänak.
Pochopiteľne, že jeho súperi v boji o titul to videli inak. „Dnes to bolo veľmi tesné. V zradných podmienkach sme veľa stratili," tvrdil Ogier. „Rovnako náročné to však bude aj zajtra a to dáva novú šancu pre každého." Na zajtra sa totiž prestavuje podvozok na asfalt a na posádky čakajú tri dôležité úseky, ktoré podvečer zaklincuje špeciálka v Salou.
Ako to ešte videl líder priebežného poradia, ktorého začína gniaviť tlak súperov? „Išli sme, ako sme najlepšie vedeli," vraví Thierry Neuville. „Dopoludnia sme nevedeli naskočiť do rytmu a navyše sme urobili chybu. Štartovať vpredu bolo veľmi nepríjemné. Našťastie nezaostávame veľa za Ogierom a zajtra na asfalte už budú iné podmienky. Určite zatlačíme," sľubuje pilot tímu Hyundai.
Vlajku Hyundai však do druhej etapy nesie Španiel Dani Sordo. Ten sa chce pred domácim publikom ukázať a v prvej etape skončil na druhom mieste. „Pri každom štarte sa tu snažím zvíťaziť. Dnešný deň sa nám vydaril a som spokojný. Ak chceme zostať v hre o víťazstvo, tak musíme ísť rovnako tvrdo aj zajtra. Z auta má však dobrý pocit a uvidíme, aké budú naše šance po zajtrajšku," uvažoval nahlas v cieli etapy Dani Sordo.
Trochu prekvapivo tretí je Elfyn Evans s Fordom Fiesta, no len pol sekundy za ním nocuje na štvrtom mieste legendárny Sebastien Loeb, ktorý tretíkrát v tejto sezóne obliekom farby bývalého tímu Citroen. „Začiatok nebol ľahký. Bojoval som s nedotáčavosťou. Potom sme do druhej sekcie upravili nastavenie. Ak bude zajtra na asfalte pršať, tak to bude poriadne zradne," uvažuje Loeb, ktorý sa snaží dokázať, že nezabudol nič zo svojho majstrovstva.
Veľmi zaujímavé je to však aj triede RC2, teda vo WRC2. Do Španielska prišiel v tomto roku nezdolaný Honza Kopecký s jedinou ambíciou, zavŕšiť víťaznú sezónu aj v Katalánsku. Lenže po prvej etape to vyzerá, že to vôbec nebude jednoduché. Nielenže sa s Honzom pasuje „mladá puška" Kalle Rovanpera, ale premiéru tu majú aj nové VW Pola R5, ktoré využili všetko, čo doteraz vyvinula sesterská Škoda a naplno zaútočili. Továrenský tím VW Motorsport posadil za volant legendárneho Pettera Solberga a k nemu poctivého Erica Camilliho.
„Bola to skutočne rýchla etapa," trochu prekvapene konštatoval Honza Kopecký. „Trochu nám chýbajú skúsenosti. V Turecku a na Sardínii sa jazdilo pomalšie. Uvidíme zajtra, či sa nám podarí stratu dobehnúť." Po úvodnej etape totiž dvojica Kopecký - Dresler (Škoda Fabia) stráca na vedúcu posádku Camilli - Veillas (VW Polo) dvadsaťjeden sekúnd.
Francúz Camilli sa chopil vedenia od prvého kilometra a nikoho zatiaľ pred seba nepustil. Dlho sa za ním držal tímový kolega Petter Solberg, no toho v poslednom úseku etapy predbehol „hladný" Rovanpera (Škoda Fabia). Solberg je teraz na treťom mieste iba sedem desatín pred Kopeckým.
Zajtrajší prechod na asfalt teda môže všetko pekne zamotať. Svoje ešte môže urobiť premenlivé počasie a tak budeme netrpezlivo čakať, aké bude poradie v cieli katalánskej rely po sobotňajšej druhej etape. Tá sa skončí približne rovnako, ako tá dnešná.