Štartuje 36. ročník Rallye Dakar 2014
Už dnes odštartujú z argentínskeho Rosaria stovky dobrodruhov, ktorí budú v rámci 36. ročníka Rallye Dakar štrnásť dní dobrovoľne ničiť seba i techniku iba preto, aby prekonali trať dlhú tisíce kilometrov.
Dlhotrvajúce bezpečnostné riziká na africkom kontinente viedli v roku 2008 ku zrušeniu vtedajšieho Dakaru a uzavreli tri desiatky rokov trvajúcu epochu tejto slávnej púštnej súťaže v Afrike. Od roku 2009 sa už maratónske preteky s logom ovinutého Tuaréga odohrávajú v predsa len o niečo bezpečnejšej Južnej Amerike. Prvé obavy, že situovanie súťaže tak ďaleko od Európy povedie k veľkému odlivu štartujúcich, sa našťastie ukázali byť zbytočné a Dakar aj v novom teritóriu nadväzuje na slávnu históriu. Organizátori sa každoročne snažia trať rôzne obmieňať a navštevovať rozdielne štáty a nie inak tomu bude aj v aktuálnom šiestom juhoamerickom ročníku. Súťaž totiž po prvýkrát zavíta aj do Bolívie. Tamojšie trate však neumožňujú štart nikomu inému než motocyklistom, takže si zostatok štartového poľa bude musieť vystačiť s navštívením Argentíny a Chile.
Napokon vôbec veľká časť aktuálnej trate bude odlišná pre motocykle a štvorkolky v porovnaní s tou, ktorú absolvujú automobily a trucky. Do určitej miery sa tým zmiernia aj bezpečnostné riziká, kedy najrýchlejšie automobily dobiehali posledné motocykle a dochádzalo k nebezpečným situáciám. Fanúšikov klasického poňatia maratónskej súťaže iste poteší fakt, že ročník 2014 bude najdlhší zo všetkých, ktoré sa doposiaľ v Amerike odohrali. Posádky automobilov absolvujú celkom 9374 kilometrov, z ktorých 5,5 tisíca bude meraných a práve na nich sa odohrajú tie najpodstatnejšie veci. Taká porcia kilometrov radí Dakar 2014 medzi tie vôbec historicky najdlhšie a za zmienku rozhodne stojí aj fakt, že päť z trinástich plánovaných etáp bude pre automobily merať viac ako 500 kilometrov. Prvá polovica súťaže, ktorá odštartuje v Rosariu, sa odohraje na argentínskom území a po tradičnom dni voľna motocyklisti vyrazia do Bolívie, zatiaľ čo piloti dvojstopových vozidiel pomaly zamieria do cieľovej destinácie Chile. Cieľ súťaže je naplánovaný na osemnásteho januára do Valparaisa.
AUTOMOBILY: V kategórii automobilov sa skupina hlavných favoritov oproti predchádzajúcim ročníkom príliš nezmenila, ale niekoľko jazdcov našlo nové miesta v iných stajniach. Za hlavných favoritov sú aj tento rok považované posádky tímu X-Raid, ktoré si opätovne sadnú do „špeciálov" značky Mini. Dieselové Mini bude riadiť najmä jedenásťnásobný dakarský šampión Stéphane Peterhansel, ktorý práve s týmto vozidlom ovládol posledné dva ročníky súťaže. Jeho cieľom je získať svoje už dvanáste dakarské víťazstvo. Tentoraz to však nebude mať vôbec jednoduché, na podporu zo strany minimálne jedného zo svojich desiatich kolegov sa rozhodne spoľahnúť môcť nebude, ba naopak. Ku starým známym z X-Raidu sa totiž vracia Nasser Al-Attiyah, takže Francúz tentoraz bude mať najsilnejšieho súpera priamo v radách svojej stajne. Katarčan vlani rozbehol za podpory svojho štátu a Red Bullu veľkolepý projekt s buginou Demon Jefferies, do ktorej si okrem neho sadol aj jeho niekdajší kolega z Volkswagenu „El Matador" Carlos Sainz. Do budúcna Al-Attiyah počíta s nasadením až piatich identických bugín a do jednej z nich chce získať rovnako fenoména svetovej rallye Sébastiena Loeba. Prvá účasť dopadla katastrofálne, keď obidve posádky museli kvôli technickým problémom odstúpiť, a katarský jazdec projekt odpískal. S podporou Kataru a francúzskou buggy Optimus MD sa každopádne do púštneho dobrodružstva vydá Albert Llovera, rallye pretekár (známy zo svojich štartov v súťažiach MS) a bývalý alpský lyžiar z Andorry. Najmladší športovec Zimných olympijských hier v Sarajeve (1984) ako 19-ročný ochrnul na spodnú polovicu tela.
Zostava Mini však nebude iba o dvojici Peterhansel - Al-Attiyah, z popredných „maratóncov" si do týchto „špeciálov" sadnú aj Španiel Joan „Nani" Roma (niekdajší víťaz kategórie motocyklov), Poliak Krzystof Holowczyc alebo miestny obľúbenec Orlando Terranova z Argentíny. Zatiaľ čo automobilmi britskej značky bude Dakar doslova zahustený, konkurenčných vozov Toyota zase toľko neuvidíme. Na druhej strane práve automobily Toyota Hilux patrili v posledných dvoch ročníkoch k hlavným súperom víťaznej stajne. Juhoafričania ani tentoraz nezaháľali a na svojich „špeciáloch" odviedli ďalší kus práce. Okrem silnejšieho benzínového motora do vozidiel inštalovali klimatizáciu, ktorú si priamo vyžiadala „jednotka" a víťaz Dakaru 2009 Giniel de Villiers. Nahradí úbytok výkonu vozidla posádka svojou sviežosťou a lepšou koncentrovanosťou v takto vylepšenom kokpite? Ťažko povedať. Každopádne po bronze z roku 2012 a striebre o rok neskôr možno vystúpiť už iba na stupienok najvyšší. K splneniu tohto cieľa bude mať de Villiers k dispozícii tímového kolegu Leeroya Poultera, s ktorým sa stretával v identickom Yarise Super 2000 v automobilových majstrovstvách Juhoafrickej republiky 2013.
Na juhu Afriky sa však pre dakarské „vydanie" s letopočtom 2014 stavali aj ďalšie úplne nové „špeciály" Ranger, ktoré do tejto slávnej súťaže zapojí značka Ford. Nová stajňa bude skutočným národnostným mixom, keďže vozidlá vyrobila v Juhoafrickej republike, logistiku zaisťuje nemecký South Racing a do kokpitov si sadnú Juhoafričan Chris Visser a Juhoameričan Lucio Alvarez. Práve druhý menovaný bude hlavným ťahákom Fordu, pretože ročník 2012 dokončil ako piaty a na Dakare 2013 až do problémov s technikou okupoval peknú bronzovú pozíciu. Zato žiadnym nováčikom na dakarských cestách nebude čínska značka Great Wall, ktorá sa bude aj tentoraz spoliehať na „špeciál" Haval - nie nepodobný produktom od X-Raidu - a skúseného Portugalčana Carlosa Sousu. V druhom vozidle ho doplní nemenej skúsený Francúz Christian Lavieille a nadväzovať budú na šieste miesta z posledných ročníkov.
Zoznam prihlásených číta množstvo ďalších zaujímavých mien a vozidiel, dve z nich však rozhodne nemožno nespomenúť. Pocit víťazstva už na Dakare Carlos Sainz zažil a určite by si taký úspech ešte aspoň raz chcel zopakovať. Vlani to s buggy nevyšlo, ale Španielovi sa očividne tento typ vozidla natoľko zapáčil, že to tohto roku skúsi s buginou znovu. Tentoraz pôjde o „špeciál" SMG, s ktorým vlani štartoval napríklad Guerlain Chicherit. Úplne nový automobil chystá rovnako obľúbený showman a milovník Hummerov Robby Gordon. Ten síce rozpredal svoje zázemie vrátane starých Hummerov a chcel po Dakare 2013 skončiť, nakoniec však neodolal a s úplne novým Hummerom na štart dorazí znovu. Najskôr to vyzeralo, že by mohol okrem ostatných súperov zabojovať rovnako proti svojmu minuloročnému vozidlu, avšak zo strany Yazzeda Al-Rajhiho, ktorý ho mal riadiť, kvôli jeho zdravotným problémom nakoniec vzišlo.
KAMIÓNY: Aspoň pre Čechov bude určite najsledovanejšou kategória kamiónov, v ktorej už roky má najväčšie a najsilnejšie zastúpenie. V rodinnej tradícii bude opäť pokračovať Aleš Loprais, ktorý sa na štart postaví s úplne novým vozidlom, kapotovaným „špeciálom" nazvaným Queen 69, vychádzajúcim z kamióna Tatra T 163 Jamal. Obdobné vozidlo s „ňufákom" síce použil už v roku 2012, avšak po hrozivej havárii vtedy z kamióna nič nezostalo a pre Dakar 2013 Loprais musel zavďač použiť starší model. Teraz sa vracia s absolútnou novinkou, s ktorou bude chcieť konečne dosiahnuť na vytúžený dakarský triumf. K tomu mu výdatnou mierou majú dopomôcť belgický navigátor Serge Bruynkens a mechanik Radim Pustějovský. Za stajňu InstaForex Loprais však bude súťažiť i Jan Tománek, ibaže na rozdiel od synovca slávneho šesťnásobného víťaza Karla Lopraisa s kamiónom Tatra 815. Pre Tománka - ktorého v zostave doplnia Michael a Tomáš Kašpárkovci - to bude jeho prvý Dakar s kamiónom - a to je vždy krst ohňom.
Najväčší český tím, ktorým je Bonver Dakar Project, aj pre tento ročník nasadí posádky v medzinárodnom zložení. „Jednotkou" stajne je kazašský motoristický pretekár Artur Ardavičus, ktorý v týchto slávnych automobilových a motocyklových pretekoch štartoval v posledných troch rokoch a v roku 2012 obsadil vynikajúce 3. miesto. K úspechu mu má dopomôcť úplne nový kapotovaný „špeciál" Tatra T 163 Jamal, v ktorom sa okrem neho objavia i ďalší Kazach Alexej Nikizhev a Čech Radim Kaplánek.
Vodičom druhého vozidla - tentoraz osvedčenej „osemstopätnástky" - je talentovaný poľský „súťažiar" Robert Jan Szustkowski, ktorý si náročnosť a nevyspytateľnosť slávnej dakarskej rallye vyskúšal už vlani, keď štartoval v kategórii sériových kamiónov a až do záveru súťaže siahal po víťazstve (s Mercedesom Unimog U 400 musel dva dni pred koncom odstúpiť z 24. priečky). K tomu si do kabíny prisadne jeho krajan Jaroslaw Kazberuk (doposiaľ šesťnásobný účastník tohto podujatia debutoval v roku 2002 po boku známej modelky, novinárky, cestovateľky a v neposlednom rade spisovateľky Marty Elizy „Martyny" Wojciechowskej) a ďalší český zástupca Filip Škrobánek. V treťom nákladnom aute Tatra T 815 4×4 sa okrem Tomáša Vrátneho a jeho českého kolegu Milana Holáňa objaví aj (v úlohe navigátora) Slovák Jaroslav Miškolci. Pripomeňme, že v tejto zostave získali v poslednom juhoamerickom „vydaní" dvadsiate miesto. Mimochodom, Miškolciho čaká - po rokoch 2010 a 2013 - už tretia účasť.
Veľké ambície má aj ďalší jazdec Tatry Martin Kolomý, ktorý sa v poslednom ročníku dokonca prebil až „na debnu", z ktorej ho bohužiaľ v závere odsunuli problémy s defektmi a stávkujúcou technikou. V priebehu minulého roka došlo ku spojeniu Kolomého so stajňou Buggyra, ktorá je dobre známa zo svojho pôsobenia v okruhových majstrovstvách ťahačov, a vznikol úplne nový „špeciál". Kolomého v tatrovke budú sprevádzať bratia René a David Kiliánovci.
Popredných českých protagonistov čaká s novou technikou trochu krok do neznáma, takže nezostáva než dúfať, že ich nové tatrovky posunú blízko najrýchlejším truckom. S ďalším kopřivnickým vozidlom - i keď modelu Phoenix vo farbách holandského súkromného tímu - tentoraz nepôjde Marcel Schoo, ktorý sa kvôli bližšie nešpecifikovaným rodinným dôvodom tohtoročného „vydania" slávnej dakarskej rallye nezúčastní, ale Pierre Blom (so spolujazdcami Jeffrey Schoom a Michel van Herpenom).
Pilotom poslednej posádky idúcej s kamiónom Tatra 815 bude Slovák Róbert Kasák. Motoristický pretekár, ktorý má už skúsenosti z účasti na Africa Eco Race, absolvuje Dakar s Austrálčanom Chrisom Watmanom. Spoločne budú zaisťovať rýchlu asistenciu austrálskej stajne rallyOZ.com. „Bol to môj sen štartovať na týchto slávnych pretekoch. Som rád, že sa mi to teraz splní. Je to pre mňa nová výzva, chcem spoznať túto rallye aj z pohľadu súťažiaceho," vyznal sa jazdec, ktorý sa postaví na štart ako pätnásty Slovák v histórii a len druhý za volantom kamióna. S Chrisom pôjdu takpovediac ,na dostrel‘ česko-austrálskej dvojici Petr Jerie/Glenn Watman, ktorí budú pretekať s automobilom Isuzu D-Max. Druhú posádku, rovnako s Tatrou 4×4 so skriňovou nadstavbou, ktorá však nebude súťažiť v hlavnej súťaži, tvorí česko-austrálska posádka so šoférom Milanom Křistekom a mechanikom Scottom Prestonom.
České farby bude hájiť aj tím KM Racing, ktorý však vsádza na kamióny značky Liaz. S tými sa predstavia skúsení českí piloti Jaroslav Valtr (so „spolutrpiteľmi" Josefom Kalinom a Jakubom Firstom) a Vlastimil Vildman (s Martinom Macíkom juniorom a Michalom Mrkvom). Zatiaľ čo Vildman jazdí rozumne a dokáže taktizovať, Valtr je výborný pilot, špičkovo fyzicky pripravený. Liazky sú jedným z čiernych koní súťaže a môžu prekvapiť.
Najlepšími kamiónmi boli na Dakare 2013 po ročnej odmlke znovu Kamazy. Rok predtým to už vyzeralo, že s odchodom matadorov Vladimira Čagina a Fidarusa Kabirova do dôchodku ruskému tímu skončia zlaté časy, avšak smola súperov v posledne odjazdenom ročníku ho znovu vrátila na najvyššie priečky. Ako obhajca víťazstva na Dakar 2014 nastúpi Eduard Nikolajev, chrbát mu budú kryť a v prípade súhry okolností dúfať vo vlastný triumf Ayrat Mardejev a Andrej Karginov. Všetci traja potom budú mať ešte k dispozícii rýchly servis v podobe ďalších súťažných Kamazov (riadia ich Anton Šibalov a Dimitrij Sotnikov). „Je to najšpičkovejší tím na svete s najlepším zázemím a najlepšou logistikou, pre mňa to sú absolútni favoriti na víťazstvo," hovorí Tomáš Vrátný.
Pozornosť budú bezpochyby pútať i bieloruské MAZ-y (nasadzujúce tentoraz hneď tri kamióny), ktoré prekvapili na Silk Way Rally 2013, keď najlepší z nich získal 3. priečku.
Holandský tím Gérarda de Rooya sa síce tak početnou asistentskou skupinou chváliť nemôže, ale aj napriek tomu bol jeho nový „špeciál" v posledných dvoch ročníkoch najrýchlejší. V roku 2012 mu to prinieslo premiérový triumf, ktorý vlani kvôli problémom s turbodúchadlom bohužiaľ neobhájil. Teraz je tu však ďalší ročník a Holanďan podporený ďalšími tromi vozidlami Iveco Hansa Staceyho, Pepa Vila Rocy a Josepha Aduu bude chcieť ruské komando so svojim „torpédom" znovu rozdrviť. Do hry sa ako obvykle zapojí aj ďalšia silná stajňa s kamiónmi MAN. S predsa len slabšou technikou to však Peter Versluis, Marcel van Vliet, René Kuipers, Steven Rotsaert a Dave Ingels budú mať ťažšie a do hry o víťazstvo ich skôr môže zapojiť spoľahlivosť, ktorá bude v tohtoročnom dlhom dakarskom „vydaní" hrať dôležitú úlohu.
Na štarte sa objaví celkovo 71 kamiónov jedenástich značiek - MAN disponuje sedemnástimi vozidlami, Ginaf jedenástimi, Tatra, DAF a Mercedes zhodne ôsmimi, Kamaz piatimi, Iveco štyrmi, MAZ a Renault troma a LIAZ i Hino majú po dvoch.
SLOVÁCI A ČESI NA RALLYE DAKAR 2014:
AUTOMOBILY:
č. 379 - Josef Macháček/Vlastimil Tošenovský (CZ/buggy MD Optimus)
č. 432 - Petr Jerie/Glenn Watman (CZ-AUS/Isuzu)
KAMIÓNY:
č. 502 - Kolomý/Kilián/Kilián (CZ/Tatra)
č. 504 - Loprais/Bruynkens/Pustějovský (CZ-BEL/Tatra)
č. 513 - Valtr/Kalina/First (CZ/LIAZ)
č. 515 - Vrátný/Holáň/Miškolci (CZ-SK/Tatra)
č. 519 - Tománek/Kašpárek/Kašpárek (CZ/Tatra)
č. 525 - Vildman/Macík/Mrkva (CZ/LIAZ)
č. 536 - Szustkowski/Kazberuk/Škrobánek (PL-CZ/Tatra)
č. 542 - Ardavičius/Nikizhev/Kaplánek (KAZ-CZ/Tatra)
č. 575 - Kasák/Watman (SK-GB/Tatra)