Dakar 2014: Svitko i Jakeš patria k favoritom
Po predstavení kategórie automobilov a kamiónov sa zastavíme pri štvorkolkách a motocykloch. Práve posledne menovaná trieda nás zaujíma bezpochyby najviac, keďže v nej máme dve favorizované želiezka v ohni.
ŠTVORKOLKY: Medzi 41 štvorkolkami štyroch výrobcov (značku Yamaha reprezentuje 24 pretekárov, Hondu sedem, CAN-AM má deväť zástupcov a E-ATV jedného) na štarte je viac ako 60 percent Juhoameričanov a kandidátov na konečné pódium bude hodne. Favorit je ale iba jeden: argentínsky jazdec Marcos Patronelli, ktorý bude so svojou Yamahou obhajovať svoj triumf z roku 2013. Piateho januára vyštartuje z Rosaria pod krídlami veľkého „All stars" tímu Red Bull Desert Wings, ktorého súčasťou budú aj hviezdni jazdci - v motocykloch Cyril Despres a Marc Coma, v osobných vozidlách Carlos Sainz a Giniel de Villiers či Eduard Nikolajev nákladiakoch. Argentínsky klan Patronelliovcov súťaž štvorkoliek na Dakare ovláda už niekoľko rokov. Vlastne od posledného víťazstva českého veterána Josefa Macháčka v roku 2009, ktorý sa tentoraz premiérovo predstaví v bugine. O rok neskôr zvíťazil 33-ročný Marcos Patronelli, potom dvakrát po sebe jeho o dva roky starší brat Alejandro. Práve on sa pre Dakar 2013 do súťaže neprihlásil, pretože bol príliš zaneprázdnený svojím biznisom v Argentíne a o niekoľko mesiacov neskôr oficiálne skončil s aktívnou činnosťou úplne. Posledný ročník Dakaru ovládol po pomalšom štarte opäť Marcos, keď v druhej polovici súťaže získal na svojich súperov hodinový náskok a napokon bez problémov získal aj druhý titul. Z piatich absolvovaných ročníkov má na svojom konte štrnásť etapových víťazstiev. „Mojim jediným cieľom je obhájiť prvenstvo a udržať tak skvelú rodinnú tradíciu," poznamenal pred štartom Marcos Patronelli.
A čo jeho súperi? Najviac ich bude z Južnej Ameriky. Týchto jazdcov stále pribúda a navyše každoročne získavajú viac a viac skúseností i jazdeckého sebavedomia. V roku 2013 sa k celkovej druhej priečke prebojoval Ignacio Casale. Chiľan tak naplnil očakávanie, ktoré po stále lepšiacich sa výkonoch v minulých ročníkoch naznačoval. Dvadsaťšesťročný Casale tiež už dokázal vyhrať prestížne preteky Desafio Inca v Peru a má veľké šance, že opäť dôjde do dakarského cieľa na pódiovom umiestnení. Spoločne s 22-ročným Argentínčanom Lucasom Bonettom, ktorý v roku 2013 skončil na Dakare štvrtý (a kraľoval v pretekoch Dakar Series, konajúcich sa v Brazílii pod názvom Desafio Ruta 40), reprezentujú nastupujúcu generáciu jazdcov, ktorí to raz po Patronellim prevezmú. A k nim patrí aj iba 18-ročný Argentínčan Jeremias Gonzales Ferioli, ktorý sa stane najmladším jazdcom dakarskej histórie.
Čo sa týka Európanov, je nutné spomenúť dve mená. S holandskou licenciou jazdiaci Sebastian Husseini pred rokom pri svojom dakarskom debute dokázal držať krok s Marcosom Patronellim prvých päť dní, potom však urobil niekoľko chýb a prepadol sa na konečné šieste miesto. Teraz si už praje jedine umiestnenie do tretieho miesta. Veľkými skúsenosťami disponuje Poliak Rafal Sonik, naposledy tretí. Dvojnásobný majster sveta diaľkových súťaží (2010, 2013) vytvoril Poland National Team a so sebou bude mať silnú ekipu, vrátane vlastného fyzioterapeuta.
MOTOCYKLE: Japonská továreň Yamaha vyrazí do pretekov s úplne inými ambíciami, než tomu bolo pred rokom. Jej zostavu totiž posilnil päťnásobný víťaz Dakaru a obhajca prvenstva z roku 2013 Cyril Despres. Očakávania stajne Yamaha Factory Racing sú značné. Po rokoch neúspechov, kedy opraty jasne prevzala KTM, idú Japonci do boja s (ako sami uvádzajú) „evolučným" motocyklom YZ450F Rally a so silnou jazdeckou zostavou na čele s 39-ročnou dakarskou legendou Despresom. Toho podporia jeho francúzski krajania Michael Metge a Olivier Pain spolu s holandským veteránom Fransom Verhoevenom. Jazdci Yamahy už na Dakare 2013 dokazovali, že to s návratom ku slávnej minulosti značky myslia vážne. Pain dokonca viedol priebežnú klasifikáciu od štvrtej do konca siedmej etapy a potom odovzdal vedenie svojmu vtedajšiemu tímovému kolegovi Davidovi Casteuovi. Až neskôr prevzal líderskú pozíciu Despres. Casteu dokázal zvíťaziť v piatej etape a Verhoeven v dvanástej.
Despres je jasne najúspešnejším jazdcom na Dakare poslednej dekády, keď tieto preteky dokázal vyhrať v rokoch 2005, 2007, 2010, 2012 a 2013. Lepšiu bilanciu má iba nezabudnuteľný Francúz Stéphane Peterhansel, majúci na svojom konte šesť triumfov, všetky práve na Yamahe. Verhoeven pôjde s podporou Yamaha Motor Europe a Yamaha Motor Nederlands druhý rok po sebe. Po prvýkrát sa Dakaru zúčastnil v roku 2005, najlepšie preteky absolvoval v roku 2009, kedy skončil ôsmy. Na svojom konte má napríklad tri etapové víťazstvá a dve pódiové umiestnenia v roku 2012. Dakar 2013 dokončil ako deviaty. Tridsaťštyriročný Metge bude robiť „nosiča vody" Despresovi, s Dakarom ešte nemá priveľa skúseností. V januári minulého roka skončil osemnásty.
Vedenie športového oddelenia KTM na poslednú chvíľu nominovalo do továrenského Red Bull KTM Rally Factory Teamu pre Dakar 2014 skúseného španielskeho jazdca Jordiho Viladomsa. Ten nahradí Američana Kurta Caselliho, ktorý nedávno tragicky zahynul. Bude hlavne slúžiť ako „nosič vody" pre Španiela Marca Comu. Tridsaťtriročný Viladoms na Dakare vo farbách KTM súťažil už v rokoch 2006 až 2010, avšak jeho najlepší výsledok bolo štvrté miesto v roku 2012. Už v roku 2010 pomáhal trojnásobnému víťazovi najťažších pretekov sveta Comovi, vtedy do cieľa nedošiel. Celkovo má na svojom konte tri miesta v prvej desiatke. S Comom, ktorý patrí k najväčším favoritom, ho spája tiež fakt, že obaja sú Katalánci. Továreň KTM utrpela v novembri 2013 veľkú stratu, keď po páde v mexickej rallye SCORE Baja 1000 zahynul v zanedbateľných tridsiatich rokoch obľúbený a nedoceniteľný kolega Caselli. Kurt získal niekoľko po sebe idúcich titulov v šampionáte WORCS a pretekoch National Hare and Hound a bol vedúcim jazdcom v národnom tíme USA pre medzinárodnú šesťdňovú súťaž za posledných desať rokov. V rakúskom tíme sa objavia aj Portugalec Ruben Faria a Chiľan Francisco „Chaleco" Lopez. Všetci na značne prebudovaných strojoch KTM 450 Factory Rally, ktoré boli úspešne odskúšané v priebehu pretekov majstrovstiev sveta diaľkových súťaží 2013.
Jediným cieľom tímu je obhájiť víťazstvo z januára 2013, kedy dakarské dobrodružstvo vyhral Francúz Cyril Despres. Ten však, ako je známe, prešiel z KTM na Yamahu a bude tak teraz jazdcom rakúskej fabriky tým najväčším súperom. KTM kraľuje na Dakare nepretržite od roku 2001, s výnimkou roka 2008, kedy bolo púštne dobrodružstvo na poslednú chvíľu zrušené kvôli obavám o bezpečnosť jazdcov v severnej Afrike.
Rallye Dakar sa v posledných rokoch nezaobišla bez nemeckého tímu Speedbrain. A nebude tomu inak ani v tomto roku. Farby tímu bude na motocykli vlastnej konštrukcie hájiť päť jazdcov, najznámejšími menami sú Chiľan Jeremias Israel a Talian Alessandro Botturi. Na Dakare 2013 mala nemecká stajňa Speedbrain veľké ambície. V roku 2012 sa spojila s Husqvarnou a nasadila do súťaže množstvo známych mien, okrem iných Španiela Joana Barredu a Portugalčana Paula Gonçalvesa. Výsledkom boli veľké etapové úspechy, v konečnom poradí bol však najlepší jazdec vo farbách Speedbraina až desiaty - a síce Gonçalves. V priebehu roka 2013 sa Speedbrain čiastočne spojil s Hondou, ktorá súčasne prevzala kontrakty obidvoch najlepších jazdcov. Barreda a Gonçalves tak pôjdu v klasických farbách HRC (Honda Racing Corporation). Nemci teda museli svoju stajňu pre Dakar stavať prakticky od začiatku. Viac-menej, ich motocykle nebudú chýbať - aj za pomoci obrieho asistentského kamióna s tonami materiálu.
Farby tímu na vlastnými technikmi vyvíjanom motocykli Speedbrain 450 Rally (údajne teda nejde o prestavanú Hondu, ako sa pôvodne uvádzalo) bude v najťažšej rallye sveta hájiť päť jazdcov. Neoficiálnou „jednotkou" bol menovaný Jeremias Israel, ktorý sa osvedčil pri svojom debute na Speedbraine v priebehu októbrovej OiLybia Morocco Rally. Na Dakare 2013, ešte v sedle Hondy, neustále útočil na prvú desiatku poradia a zaujal napríklad siedmym miestom v poslednej etape. Israel spolu s ďalším jazdcom Portugalcom Pedro Olivierom do tímu pritiahli veľkého sponzora Mapfre a odštartujú ako duo Mapfre Speedbrain vo vnútri štruktúr tímu. Ďalšími jazdcami Speedbraina budú čerstvo korunovaný víťaz Svetového pohára Juan Carlos Salvatierra z Bolívie a nováčik Paolo Ceci z Talianska. Ambiciózne kvinteto skompletizuje endurové eso Alessandro Botturi, ktorý už preukázal svoje kvality nielen na poslednom Dakare, ale tiež v Marockej rallye 2013, kde došiel v prvej desiatke konečného poradia.
S dvomi jazdcami nastúpi do dakarskej rallye 2014 Sherco Factory Rally Team. Francúzska továreň vysiela do Južnej Ameriky nielen Alaina Duclosa, ktorý jazdil v modrých farbách už v 35. ročníku Dakaru, ale navyše angažovala aj jednu veľkú hviezdu: Španiela Joana Pedrera Garciu.
Francúz Duclos sa na Dakare 2013 so Shercom niekoľkokrát dostal do prvej desiatky v etape, nakoniec však inkasoval hodinovú penalizáciu a v konečnom hodnotení skončil 36. s mankom 7 hodín a 38 minút. Pre stále aktuálnejší ročník veľkého púštneho dobrodružstva sľúbila továreň Sherco obidvom jazdcom plnú finančnú a technickú podporu. Duclos s Garciom pôjdu na strojoch Sherco SR 450 Rally vychádzajúcich z modelu ročníka 2013, avšak s novými šasmi a špeciálne pre Dakar vyvinutými kitovými časťami. Cieľom novo založeného dua je útok na prvú desiatku celkového poradia a vydobyť nejaké to miesto „na debni" v jednotlivých etapách.
Tridsaťpäťročný Joan Pedrero Garcia patrí k najlepším jazdcom diaľkových súťaží posledných rokov, vlani v januári vybojoval v sedle továrenskej KTM výborné 5. miesto, hneď za Ivanom Jakešom. Býval „nosičom vody" famózneho Španiela Marca Comu a so 193 centimetrami patrí vôbec medzi najvyšších jazdcov rallye. V roku 2012 síce odstúpil po desiatej etape, ale rok predtým bol opäť piaty a v roku 2010 zakončoval prvú desiatku klasifikácie. 42-ročný Duclos je u Sherca už dva roky a bude tak v januárových etapách môcť využiť svojich skúseností zo spolupráce s technikmi a mechanikmi stajne v najťažších možných podmienkach. Dakar 2014 bude jeho dvanásta účasť, najlepšie skončil v roku 2010 ako šiesty. Robieval „nosiča vody" Cyrilovi Despresovi a tiež to skúšal napríklad na Aprilii a Yamahe.
Prejdime k našim reprezentantom. Ivan Jakeš (uvidíme ho pretekať so štartovým číslom 16) dosiahol pri svojom šiestom dakarskom vystúpení v roku 2013 životný výsledok, keď došiel do cieľa na vynikajúcom 4. mieste. Tak ako vlani, i pri svojom siedmom štarte bude Ivan jazdiť na motocykli KTM. Pre nasledujúci ročník vymenil motocykel za nový model, na ktorom urobil pár drobných zmien na motore a s navigáciou. Okrem motocykla zostáva Ivan verný i svojmu NAD-RESS Adventure Teamu. Spolu s ním do Južnej Ameriky zamierili Jaroslav Beran a Marián Smyčka, ktorých tento krát doplnil aj basgitarista skupiny Tublatanka Juraj Topor. „Verím, že január 2014 bude ešte lepší ako predošlý. Snažil som sa pripraviť čo najlepšie. Čo chcem v Južnej Amerike dosiahnuť? Základ je mať šťastie a prísť do cieľa. Chcel by som byť medzi desiatimi najlepšími, v prvej päťke by to bol zázrak. Na dosiahnutie dobrého výsledku budem mať dostatok času a priestoru. Najmä v prvých etapách nebudem jazdiť s veľkým nasadením. Treba trochu taktizovať, vyčkávať. Chcem jazdiť ešte rozumnejšie ako pred rokom," uviedol pred štartom.
Pre Štefana Svitka (organizátori mu pridelili štartové číslo 19), ktorý bude na rallye štartovať po piatykrát, sa bude 36. ročník niesť v znamení niekoľkých noviniek: na pretekoch štartuje vo farbách Slovnaft Teamu a bude ho sprevádzať nový mechanik Marek Meško. Servisnú podporu mu poskytne SP MOTO Team z Českej republiky, za ktorý jazdí aj český reprezentant David Pabiška. Štefan Svitko je aktuálne vo vynikajúcej forme, čo dokazuje i jeho víťazstvo na El Chott Rallye 2013 v Tunise. Ako prvý reprezentant Slovenska dokončil Rallye Dakar 2010 hneď pri svojej premiére, pričom obsadil vynikajúce 13. miesto a získal prestížne ocenenie „Najlepší nováčik Rallye Dakar 2010". V roku 2012 však exceloval a dosiahol historický úspech, keď v kategórii motocyklov skončil na 5. mieste. Vlani utrpel zranenie ruky, ktoré mu nedovolilo súťaž dokončiť. „Hoci nie som poverčivý človek, ale ak som prvý štart premenil na 13. miesto, druhý rok som nedokončil, tretíkrát na Dakare som bol piaty a štvrtú účasť mi prekazilo zranenie ruky, tak teraz mi to vychádza opäť na dokončenie ročníka. Aspoň tak mi velí tradícia. Dakar medzi motocyklistami sa čoraz viac výkonnostne vyrovnáva. Preto budem rád, keď 18. januára zdravý prídem do cieľa. Nemám prehnané ambície, už viem, čo všetko môže ovplyvniť umiestnenie na tejto súťaži. Skutočne budem rád, keď sa z Južnej Ameriky vrátim celý a zdravý."
Oficiálna stránka podujatia zaraďuje oboch medzi širší okruh kandidátov na prvú trojku. „Pred predošlým ročníkom Dakaru patril Štefan Svitko medzi vychádzajúce hviezdy motocyklového športu. Jeho cestu za slávou však pribrzdilo odstúpenie po dvanástej etape. Pri doterajších štyroch účastiach neprišiel slovenský jazdec do cieľa dvakrát, takže po zlom minulom ročníku by sa teraz mohol pobiť o miesto na pódiu," naznačuje dakar.com.
Vo vizitke Jakeša zdôrazňujé, ako dobre jazdil vlani. V šiestich zo záverečných siedmich etáp sa zmestil do prvej desiatky. „Jakeš dokázal, že nie je len talentovaným jazdcom, ktorý odjazdí niekoľko dobrých etáp a potom vypadne. Veľmi dobre vie, že môže pomýšľať na priečku v prvej trojke. Sám však tvrdí, že aj pozícia v desiatke bude pre neho víťazstvo," uvádza dakar.com
Oproti vlaňajšku bude zo slovenských motocyklistov na Dakare chýbať dvojica Ján Zaťko, Dušan Čipka. Prvý sa po dvoch nedokončených Dakaroch tentoraz pre obrovský záujem pretekárov nezmestil do štartového poľa, druhý si dáva minimálne na rok prestávku. Na tratiach Južnej Ameriky sa nepredstaví ani posádka buginy Štefan Svitko st./Jozef Kutlák.
Španielka Laia Sanz je úradujúcou svetovou šampiónkou ženského trialu, endura a rovnako získala tri zlaté medaily v X Games enduro. To všetko ako privátna jazdkyňa bez továrenskej podpory. Meno talentovanej Španielky bude aj v roku 2014 na Dakare spojené s tímom KH-7. Rodáčka z Corbera de Llobregat v Katalánsku, ktorú čaká už štvrtá účasť v dakarskom dobrodružstve, hodnotí predchádzajúcu sezónu v pochvalnom tóne: „Rok 2013 bol určite môj najlepší. V rámci výsledkov by sa dalo povedať, že priamo perfektný, ale rozhodne bol tiež ten najťažší," uviedla.
Dvadsaťosemročná Laia Sainz (narodeniny oslávila 11. decembra) išla prvú Rallye Dakar v roku 2011, čím si splnila svoj detský sen. V ďalšom roku havarovala, zranila si ruku, ale aj napriek tomu preteky dokončila a dokonca zvíťazila. Teraz už má na konte tri prvenstvá v ženskej kategórii (2011-2013) a jej cieľom je nielen znovu kraľovať, ale v celkovom hodnotení sa i umiestniť do dvadsiateho piateho miesta. „Nikdy predtým som Dakar neabsolvovala na tak konkurencieschopnom motocykli," uviedla na margo svojho stroja Honda CRF450 RALLY HRC sympatická španielska pretekárka. „Je pravdou, že dôležitá je predovšetkým kvalita samotného jazdca, ale určite je základ mať dobrý motocykel. Som veľmi šťastná, že mám tento stroj a tak veľkú podporu KH-7, bez ktorej by to ani nebolo možné. Dúfam, že predvediem maximálny výkon a splatím týmu dôveru, ktorú do mňa vložil," dodala. „Bol som presvedčený, že Laia pôjde Dakar znovu a som si istý, že si povedie dobre v tíme, ktorý je síce privátny, ale má výraznú podporu Hondy," uviedol prezident spoločnosti KH-7 Josep Maria Lloreda, ktorý súčasne zdôraznil, že bojovný charakter španielskej jazdkyne jej umožní prekonať všetky prekážky.
Dodajme, že na štarte sa objaví 175 motocyklov 13 značiek. Najväčšie zastúpenie má Yamaha (39 strojov), nasledovaná KTM (64) a Hondou (36). GAS-GAS zastupuje 9 strojov, Speedbrain, Husqvarnu a Kawasaki zhodne po 5, Sherco 4, Suzuki, Betu a BMW 2 a TM i HM po jednom.
Posledné ročníky maratónskej súťaže ukázali, že cesta za víťazstvom nie je oveľa ľahšia než v minulosti. Naopak, čím ďalej tým viac sa do hry dostávajú tesné súboje o každú minútu, ktoré priebeh posledných ročníkov značne priblížili zvyklostiam z klasických súťaží. Zloženie štartového poľa 36. ročníka Rallye Dakar svojou vyrovnanosťou sľubuje ďalšie nervy zničujúce „vydanie", v ktorom bude určite zaujímavé sledovať každú etapu. Predĺženie trate so zaradením väčšieho množstva skutočne maratónskych etáp môže súťaži vrátiť duch starších afrických ročníkov. Do boja s konkurentmi, technikou, ale aj vrtkavou prírodou vyrazí početné štartové pole dnes.
SLOVÁCI A ČESI NA RALLYE DAKAR 2014:
MOTOCYKLE:
č. 16 - Ivan Jakeš (SK/KTM)
č. 19 - Štefan Svitko (SK/KTM)
č. 39 - David Pabiška (CZ/KTM)
č. 68 - Jan Veselý (CZ/Yamaha)