ŠKODA Slovakia Motorsport víťazom 45. Rally Košice: Martin Koči a Radovan Mozner jun. obhájili titul
- víťazné ťaženie Martina Kočiho a Rada Moznera jun. nezastavil ani defekt v prvej etape
- posádka tímu ŠKODA Slovakia Motorsport zaznamenala na jedenástich rýchlostných skúškach deväť najrýchlejších časov
- ŠKODA Fabia R5 obsadila na košickej rely kompletné stupne víťazov
Martin Koči a Radovan Mozner junior vyhrali 45. Rally Košice a obhájili titul majstrov Slovenska v automobilových súťažiach. Mladoboleslavská značka vďaka nim potvrdila svoju dominanciu na slovenských tratiach. Za ostatných desať rokov sa až šesťkrát víťazom šampionátu stala posádka sedlajúca špeciál ŠKODA Fabia S2000 alebo R5. Päťkrát s podporou importéra ŠKODA Auto Slovensko.
Snáď neexistuje fanúšik, ktorý by si počas práve skončenej Rally Košice neprišiel na svoje. Dve najúspešnejšie posádky tohtoročnej sezóny zviedli ďalší napínavý súboj o víťazstvo. Nechýbala dramatická zápletka v podobe defektov a do poslednej chvíle nebolo jasné, kto získa vytúžený majstrovský titul. Keď si k tomu prirátame slnečné a teplé počasie, víkend v metropole východu hádam ani nemohol byť krajší.
V cieli zaslúžene striekali šampanským oba tábory. Martin Koči s Radom Moznerom juniorom i Poliaci Grzegorz Grzyb a Jakub Wróbel po celý rok predvádzali maximálne nasadenie a súboje na európskej úrovni.
„Som šťastný, že sa nám podarilo získať druhý titul majstrov Slovenska práve pod hlavičkou ŠKODA Slovakia Motorsport. Je to pre nás česť a zároveň som veľmi vďačný tímu Styllex Motorsport, pre ktorý je to jubilejný desiaty slovenský titul. Každý člen kolektívu tohto roku podal stopercentný výkon. Možno ako posádka sme neboli vždy stopercentní, ale tím nám dodával sebavedomie. Je skvelé, že sme dokázali zopakovať minuloročné prvenstvo v šampionáte, pretože ako sa hovorí, obhájiť je ťažšie ako vyhrať prvýkrát,“ hovorí Martin Koči, ktorý na domácej Rally Košice dosiahol víťazný hattrick.
Ak cesta k majstrovským oslavám bola počas roka tŕnistá, tak o záverečnej súťaži to platí dvojnásobne. Martin s Radom predviedli tradične rýchly vstup do súťaže. Sedeli im divácky obľúbené Herľany i zradná a rýchla Bogota. Po štyroch vyhratých rýchlostných skúškach mali pred poľskou dvojicou Grzyb-Wróbel náskok 13,8 sekundy. Do cieľa samostatne hodnotenej prvej etapy už zostával iba záverečný prejazd Bogotou, teda bezmála sedemnásť meraných kilometrov.
„Súťaž bola o tom, že sme museli ľudovo povedané tlačiť na pílu. Celú sezónu sme museli ísť rýchlo, ale teraz bolo nutné siahnuť na limit našich možností. Samozrejme s tým, aby auto zostalo na trati. Niekde na začiatku poslednej sobotňajšej rýchlostnej skúšky sme dostali defekt ľavého predného kolesa. Existuje nepísané pravidlo, že ak do cieľa skúšky zostáva viac ako desať kilometrov, je lepšie vymeniť koleso priamo na trati. Lenže v lese už padla tma a cesta bola úzka, takže sme nemali kde zastaviť. Rado mi povedal, aby som sa snažil, veď defekt môžu dostať aj súperi. Pokračovali sme ďalej a v porovnaní s predchádzajúcim prejazdom Bogoty sme stratili asi minútu a pol. Približne rovnako dlho by nám trvala výmena kolesa, takže to bolo správne rozhodnutie,“ pokračuje Martin Koči.
Zatiaľ čo bežné auto s defektom zostáva stáť na kraji cesty, ŠKODA Fabia R5 skrátka musí vydržať. „Defekt bol na ľavom prednom kolese, takže ťažko sa mi zatáčalo doprava. Pred každou zákrutou som musel výrazne spomaliť. Ľavotočivé zákruty boli relatívne v pohode, ale na výjazdoch som nemohol akcelerovať naplno. Pri následnom prudkom brzdení by došlo k zablokovaniu poškodeného kolesa, disk by sa šúchal o asfalt a auto by bolo neovládateľné,“ opisuje košický jazdec.
Náhoda chcela, že rovnaké starosti mali aj Grzyb a Wróbel. Akurát poľská dvojica dostala defekt zrejme neskôr, stratila o 20 sekúnd menej ako Koči s Moznerom a na poslednú chvíľu sa vyšvihla do čela. Grzegorz Grzyb vyhral prvú etapu o 6,6 sekundy pred druhým Martinom Kočim. Dráma vrcholila, pretože - po vyškrtnutí dvoch najhorších výsledkov dosiahnutých v sezóne 2019 - mali obaja súperi na konte zhodný počet bodov. Čiže kto dosiahne v samostatne bodovanej druhej etape lepší výsledok, stane sa majstrom Slovenska.
„Takto vyrovnaný súboj zdvihne adrenalín asi každému,“ pokračuje Martin Koči. V nedeľu bolo na programe šesť rýchlostných skúšok, postavených na úsekoch Ružín, Jahodná a Bankov. „Pred druhým dňom som veril, že máme dobre napísaný rozpis. Ako rozhodujúca sa z nášho pohľadu ukázal hneď prvý Ružín. Na ceste bolo menej popadaného lístia ako sme čakali, ale šmýkalo sa viac ako sme čakali. Mali sme veľa krízových situácií, no čas v cieli bol výborný. Získali sme náskok päť sekúnd a to podľa mňa zlomilo súboj v náš prospech,“ dodáva Martin Koči.
Víťazné ťaženie posádky ŠKODA Slovakia Motorsport vyvrcholilo v ďalšom priebehu druhého dňa. Ovládla nielen druhú etapu, ale triumfovala aj v absolútnom poradí 45. Rally Košice, do ktorého sa započítaval súčet časov z oboch dní. Martin s Radom vyhrali deväť z jedenástich rýchlostných skúšok košickej rely.
Poradie v cieli
Sobota
- Grzyb/Wróbel (Poľ) ŠKODA Fabia R5 41:14,1 min.
- Koči/Mozner jun. (SR) ŠKODA Fabia R5 +6,6 s.
- Odložilík/Tureček (ČR) ŠKODA Fabia R5 +32,0
- Trněný/Pritzl (ČR) Ford Fiesta R5 +58,6
- Majerčák/Kušnier (SR) Ford Fiesta R5 +1:57,0 min.
- Drotár/Ferencz (SR) ŠKODA Fabia R5 +4:23,8
- Čech/Čech (SR) Ford Fiesta R5 +4:24,8
- Benček/Plichta (SR) Mistubishi Lancer Evo IX +4:49,8
- Lapdavský/Lapdavský (SR) Subaru WRX STi +4:57,6
- Žiak/Podobník (SR) ŠKODA Fabia R5 +5:53,8.
Nedeľa
- Koči/Mozner jun. (SR) ŠKODA Fabia R5 35:33,2 min.
- Grzyb/Wróbel (Poľ) ŠKODA Fabia R5 +14,6 s.
- Odložilík/Tureček (ČR) ŠKODA Fabia R5 +1:20,5 min.
- Drotár/Ferencz (SR) ŠKODA Fabia R5 +1:54,7
- Trněný/Pritzl (ČR) Ford Fiesta R5 +2:06,7
- Majerčák/Kušnier (SR) Ford Fiesta R5 +2:09,1
- Lapdavský/Lapdavský (SR) Subaru WRX STi +3:33,8
- Žiak/Podobník (SR) ŠKODA Fabia R5 +3:54,9
- Čech/Čech (SR) Ford Fiesta R5 +3:58,3
- Minarovič/Laurincová (SR) Mitsubishi Lancer Evo IX +5:16,8
45. Rally Košice - absolútne poradie
- Koči/Mozner jun. (SR) ŠKODA Fabia R5 1:16:53,9 h.
- Grzyb/Wróbel (Poľ) ŠKODA Fabia R5 +8,0 s.
- Odložilík/Tureček (ČR) ŠKODA Fabia R5 +1:45,9 min.
- Trněný/Pritzl (ČR) Ford Fiesta R5 +2:58,7
- Majerčák/Kušnier (SR) Ford Fiesta R5 +3:59,5
- Drotár/Ferencz (SR) ŠKODA Fabia R5 +6:11,9
- Čech/Čech (SR) Ford Fiesta R5 +8:16,5
- Lapdavský/Lapdavský (SR) Subaru WRX STi +8:24,8
- Žiak/Podobník (SR) ŠKODA Fabia R5 +9:42,1
- Kekeňák/Bystrán (SR) Mitsubishi Lancer Evo IX +12:13,7.
Majstrovstvá Slovenska v automobilových súťažiach 2019
|
VM1 |
VM2 |
PP1 |
PP2 |
HU1 |
HU2 |
PO |
TV |
VK |
KE1 |
KE2 |
súčet |
započítané |
KOČI |
25 |
̶1̶7̶ |
30 |
30 |
̶R̶ |
30 |
̶2̶5̶ |
25 |
30 |
25 |
45 |
282 |
240 bodov |
GRZYB |
̶2̶1̶ |
̶2̶5̶ |
̶2̶1̶ |
25 |
30 |
25 |
30 |
30 |
25 |
30 |
37,5 |
299,5 |
232,5 b. |
ODLOŽILÍK |
13 |
19 |
- |
- |
21 |
21 |
- |
21 |
19 |
21 |
31,5 |
166,6 |
166,5 b. |
Legenda: VM1/VM2: Valašská Rally, PP1/PP2: Rallye Tatry, HU1/HU2: Rally Hustopeče, TV: