Sezóna MSR 2010 v rally pohľadom štatistík
Po kladnej odozve na štatistický článok z priebehu Majstrovstiev Slovenska v rally 2008 a po ročnej odmlke sme sa rozhodli vrátiť sa k dobrým zvykom a takýmto spôsobom si pripomenúť a zmapovať ostatný ročník slovenskej rally.
Podujatia
V roku 2010 sa v rámci Mediaracing Majstrovstiev Slovenska v rally uskotočnilo 6 podujatí, pre účely seriálu rozdelených do 10 súťažných dní, ktoré do celoročnej klasifikácie bodovali samostatne. Jedna naplánovaná súťaž sa neuskutočnila. Celková dĺžka trate, ktorú absolvovali súťažné posádky v priebehu sezóny bola 2667,57 km z čoho bolo 827,80 km rýchlostných skúšok. Priemerne sa na každom podujatí v rámci MSR predstavilo 37 jazdcov, čo je v porovnaní s ostatnými troma sezónami dosť výrazný pokles, pričom sa počas sezóny do bojov o slovenské body zapojilo 80 rôznych jazdcov a 86 rôznych spolujazdcov.
Na území Slovenska sa uskutočnili Rally Prešov, Rally Lubeník, Rally Košice a čiastočne aj Salgo-Gemer Rally, ktorá bola organizovaná spoločne s maďarmi, teda prvý deň posádky odjazdili slovenskú časť podujatia a druhý deň posádky súťažili u našich južných susedov. Na týchto podujatiach sa okrem "veľkého majstráku" išiel aj Slovenský Rally Pohár. Na ten sme nezabudli a bude mu venovaný druhý diel tejto štatistikej minisérie. Okrem podujatí na Slovensku jazdci mali v kalendári aj podujatie v maďarskom Egri - Start Autó Rallye a v poľskom Rzeszowe - Rajd Rzeszowski.
Najdlhšou rally uplynulej sezóny bola spoločná maďarsko-slovenská súťaž, ktorá mala niečo cez 632 km. Najkratším podujatím sezóny bola Rally Prešov, ktorá ponúkla súťažiacim trať dlhú 211 km, treba ale dodať, že táto trať bola z hľadiska pomeru dĺžky prejazdov a dĺžky RS pre posádky najvýhodnejšia, keďže rýchlostné skúšky tvorili 44,2 % celkovej dĺžky rally. Najdlhšiu trať z hľadiska RS mali hneď prvé preteky v Egri, kde posádky absolvovali 163 ostrých kilometrov.
Keďže posádky dostávali body za jednotlivé súťažné dni, môžeme si porovnať aj tieto. Najväčšiu porciu kilometrov v podobe rýchlostných skúšok pripravili v Prešove, ktorý sa išiel ako jednodenné podujatie a naopak najmenej 71 km bolo treba absolvovať druhý deň v Rzeszowe. Najvyváženejším dvojdňovým podujatím bolo Salgo-Gemer Rally, ktoré malo v itinerári pre oba dni 81 km dlhé rýchlostné skúšky.
Najrýchlejšie mali jazdci za sebou RS Červenica v Prešove, na ktorej dosiahol Jaroslav Orsák priemer 133 km/h, najrýchlejším podujatím boli egerské preteky, kde víťazi RS dosiahli až v 12 rýchlostných skúškach zo 14 odjazdených priemernú rýchlosť nad 120 km/h.
„Najohľaduplnejší" k jazdcom boli maďarskí organizátori v Egri, ktorí štart druhého dňa netradične dali až na 11-tu hodinu, naopak posádky sa veľmi nevyspali v Salgotariáne, kde museli vstávať už na 7:20, kedy začínal druhý súťažný deň.
Rýchlostné skúšky
Spolu sa odjazdilo 65 rýchlostných skúšok, 1 RS bola zrušená. Zrušená bola posledná rýchlostná skúška Kisterenye 3 na Salgo-Gemer Rally. Keď sa na RS pozrieme z hľadiska unikátnych úsekov, dostaneme číslo 29, teda v sezóne 2010 sa slovenská rally predstavila na 29 rôznych tratiach RS. Najdlhšiu RS pripravili organizátori v Prešove, kde RS Červenica, ktorá sa išla 2x merala 20,65 km. Najkratšou bol mestský okruh v Rzeszowe, išiel sa len raz, na záver prvého dňa a už tradične bol z neho vysielaný priamy prenos v miestnej televízii. Jeho dĺžka bola 3,8 km a bola to najpomalšia RS v roku 2010.
Najviac odstúpení priamo v RS sme zaznamenali pri prvom prejazde skúškami Zagyvaróna (Salgó) a Lubenia (Rzeszow), tieto RS sú taktiež na prvom mieste v sumárnom počte odstúpení za všetky prejazdy.
Minulú sezónu nám trochu ubudli mestské okruhy, na Slovensku ich diváci mohli vidieť len v Prešove. Okrem Prešova boli zaradené aj v Rzeszowe a na maďarskej časti Salgo-Gemer Rally. Ten prešovský bol dlhý 6,65 km a priemer víťaza bol 78 km/h. V Rzeszowe Igor Drotár, ktorý vyhral aj všetky prejazdy okruhu v Prešove, dosiahol v priemere 73,7 km/h. Maďarský okruh vyhral Jozef Béreš mladší s priemerom 93 km/h, pričom v prvom prejazde ho prekonal Asi, ktorý ale do MSR nebodoval ale pri druhom prejazde skončil až za slovenským jazdcom.
Súťažiaci
Spolu sa v MSR predstavilo 72 súťažiacich - 30 slovenských, 27 maďarských, 9 poľských a 6 českých. Z nich aspoň na polovici podujatí (teda aspoň 3 štarty zo 6) súťažilo 24 slovenských, 3 maďarské, 2 poľské a 1 český team. Všetkých 6 podujatí absolvovalo 9 slovenských a jeden poľský súťažiaci.
K najväčším teamom patrili L Racing s.r.o, za ktorý štartovalo 5 rôznych posádok, dokopy mali 14 štartov. MR Autosport mal 4 posádky, spolu 9 štartov, Beti Racing Team mal tiež 4 posádky, ale v sumáre to bolo len 6 štartov, Velt-Media s.r.o. mal len 3 posádky ale v sumáre až 11 štartov, a trojposádkový bol aj JMP Racing Team s 8 štartmi.
Jazdci a spolujazdci
Najviac jazdcov štartovalo v rámci MSR v Košiciach - 42, najobsadenejšia bola Rally Eger, kde štartovalo spolu 97 posádok z nich 39 v MSR. Na všetkých 6 podujatiach štartovalo iba 6 jazdcov - 2 Poliaci: Grzyb a Kornicki a 4 Slováci: Béreš ml., Drotár, Melichárek a Grendel. Ak to rozbijeme na súťažné dni, tak do všetkých 10-tich odštartovali len Béreš, Drotár a Melichárek. Zvyšní traja hore menovaní nenastúpili na štart druhého dňa pri poľskej súťaži. V dojazde do cieľa sme zaznamenali 4 posádky so 100% úspešnosťou, pričom Besseneye a Pavol Nagy zasiahli do bojov len na 5-tich podujatiach. Okrem nich videli vždy cieľ aj Béreš s Melichárkom.
Zastavme sa ešte pri spolujazdcoch. Tých, čo štartovali na každom podujatí bolo až 9 a okrem spolujazdcov k horeuvedeným jazdcom: Muller, Bánoci, Lasevič, Zawada, Zegarmistrz to boli aj Harabín, Zámečník, Tischler a Proschingerová. Posledným dvom sa tak podarilo aj bez svojich zvyčajných partnerov zachovať svoje série v neprerušených štartoch na podujatiach MSR. Štartovali na všetkých podujatiach za posledné 4 sezóny. Okrem nich je v tejto spoločnosti už len Bánoci. Z jazdcov sú to Drotár, Béreš, Grzyb. Veľmi blizko bol aj Pavol Nagy, žial zdravotné problémy po nehode na Barumke mu nedovolili štartovať na Rally Košice a tak táto súťaž je jeho jedinou, na ktorej sa za posledné 4 roky nezúčastnil.
Prehľad jazdcov a spolujazdov z hľadiska ich národností dáva tieto čísla: Slováci 77, Maďari 59, Poliaci 18 a Česi 14, teda spolu v rámci MSR minulý rok aspoň na jednom podujatí štartovalo 168 pretekárov. Z 10-tich bodovaných dní aspoň do 6-tich vyštartovalo 27 jazdcov.
V prehľade vyhratých RS v rámci MSR má najviac víťazstiev Jozef Béreš ml. - 25, 15 si na svoje konto pripísal Kajetan Kajetanowic a 11 RS vyhral Igor Drotár. Okrem nich sa z prvenstva na RS tešili aj Jaroslav Melichárek 8x, Grzegorz Grzyb 5x, András Hadík 2x a po jednom prvom mieste majú Miklós Bujdos a Jaroslav Orsák. Béreš dokázal navyše 9 z nich vyhrať po sebe. Štatistika vedenia v súťaži je podobná, Béreš viedol po 26 RS, Kajetanowic po 16, Drotár po 11, Grzyb po 6, Hadík po 4 a Melichárek sa vo vedeni ohrial len jednu rýchlostnú skúšku. Od toho je už len krok k vyhratým podujatiam. Béreš vyhral 3 a po jednom si rozdelili Drotár, Grzyb a Kajetanowic. V súčte víťazných súťažných dní je to 4 pre Bereša, 3 pre Kajetanowica a po jednom majú Drotár, Grzyb a Hadík.
Naopak, k posádkam, ktorým sa táto sezóna veľmi nevydarila patria Šamo a Krupko, keď obaja dokázali z 5 štartov dostať svoje vozidlo do cieľa len jedenkrát. K nim môžeme ešte zaradiť aj Csenteho a máme zoznam jazdcov, ktorí nevideli cieľ 3 súťaže v rade za sebou.
Ďalšia nepríjemná štatistika - počet obdržaných penalizácií - jej „víťazom" je v sezóne 2010 Eliáš, ktorý za 5 rôznych penalizácii dostal dohromady 410 sekúnd k svojmu času navyše. Druhé miesto si delia Csente s Kovacsom po 300s v kolónke penalizácia. Najvyššiu dostal Csente pri Salgo-Gemer Rally a mala hodnotu 250 sekúnd za 25 minútové meškanie. Dohromady bolo v MSR udelených 41 časových trestov, ktoré si podelilo 28 jazdcov.
Slovenskí jazdci neboli veľmi prieberčiví pri výbere vozidla a len traja z nich vymenili počas sezóny značku vozidla. Boli to Kupec Škoda -> Citroen, Grendel Renault -> Mitsubishi a Besseney Opel->Citroen.
Pri výbere spolujazdcov už však takí rozhodní neboli. Až 16 z nich si počas sezóny vymenilo spolujazdcov. Rusňák, Szenderák, Jurečka a Grendel dokonca vystriedali na horúcom sedadle až 3 adeptov. Spolujazdci boli o čosi vernejší a len 11 zmenili jazdca a z nich len naše dámy Gabika a Klaudia sa zviezli s troma rôznymi jazdcami. Obe povozil len Gabriel Szenderák.
Tretia naša pretekárka Zuzana Lieskovcová stihla minulý rok len 2 podujatia a tak preverila len dvoch jazdcov. Ináč z dlhodobého hľadiska je v tomto smere rekordman Greguška, ktorý za posledné 4 roky pri siedmich štartoch vystriedal až sedem rôznych spolujazdcov! Zo spolujazdcov je najviac prelietavý za posledné roky Vladimír Lieskovec (Kuňas), ktorý vystriedal 7 jazdcov, ale pri oveľa väčšom počte súťaží a okrem MSR je často "využívaný" aj v SRP.
Vozidlá
V priebehu roka sme mohli vidieť počas pretekov 16 rôznych značiek vozidiel v klasifikácii MSR. Najlepšie si z hľadiska dojazdu do cieľa počínal Citroen, ktorý mal 82% úspešnosť pri 17 štartoch. Najvyššie zastúpenie mala značka Škoda so 49 štartmi, Mitsubishi ich malo 34.Najviac podujatí a aj RS vyhrala značka Škoda, jedno podujatie vyhralo Subaru. Skóre z hľadiska súťažných dní je 6:4 pre Škoda. V porovnaní RS je pomer 40:18:9, pričom treťou značkou, ktorá vyhrala RS v MSR je Mitsubishi.
Zaujimavosti Ako jazdec a aj ako spolujazdec v minulom roku pretekali Juraj Balla a Zsolt Hoffer. Balla si najprv vyskúšal riadiť vozidlo sám, keď počas Rally Prešov odstúpil v RS 6 a potom 2x navigoval Juračku. Hoffer na rally v Egri a Salgotariáne riadil svoje Suzuki N2, aby v Lubeníku navigoval svojho súpera z dvoch maďarských súťaží Istvána Rada.
O body do MSR sa usilovalo 6 národnostne zmiešaných posádok, 3 boli slovensko-české a 3 slovensko-maďarské.
Ženské posádky a ani ženu jazdkyňu sme v roku 2010 v MSR nezaevidovali, mali sme len 12 zmiešaných posádok, z nich najviac súťaží spoločne išli Eliáš s Proschingerovou - 4 a po tri mali Pavlík s Pavlíkovou, Rado s Kovacs a Kádár s Békési.
Vo výsledkových listinách MSR roku 2010 nájdeme v rámci jednej posádky:
- manželský pár: Matúš Pavlík s manželkou Jaroslavou,
- súrodenecký pár: bratia Lukáš a Július Lapdavskí
- otca s dcérou: Gabriel a Gabriela Szenderákovi
Na súťažiach sa však objavujú aj "rodinné súboje": otec a syn Bérešovci, otec - dcéra Lieskovcoví a manželia Špavelkovci.
Najúspešnejším zo štartových čísel sa stalo číslo 6, ktoré vyhralo najviac RS 24, št. č.1 ich vyhralo 16 a št. č. 2 bolo víťazné 14x. Najvyššie štartové číslo, ktoré dokázalo vyhrať RS bolo č.14. Víťazstvá na podujatiach si čísla 1 a 6 rozdelili na polovicu, obe vyhrali po 3. Zaujímavé je aj to, že len štartové čísla 1, 2 a 3 dokázali všetkých svojich nositeľov na 6-tich podujatiach doviesť až do cieľa. Podotýkam, že štatistika štartových čísel je robená pre všetky posádky, ktoré sa zúčastnili podujatí, teda nefiltruje len jazdcov z klasifikácie MSR.
Ani jeden jazdec nedokázal vyhrať RS na každom podujatí. Najbližšie bol k tomu Béreš ml., ale nedokázal vyhrať ani jednu RS v poľskom Rzeszowe. Nadvládu Kajetanowica tu dokázal len raz narušiť Drotár.
V druhom dieli štatistík rally za rok 2010, ktorý zverejníme v priebehu niekoľkých dní, sa budeme venovať Slovenskému Rally Poháru a okrem toho máme pre všetkých fanúšikov slovenskej rally aj jedno malé prekvapenie.
Rastislav Bánoci