Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Rally  »  WRC

Severania kráľmi Švédskej rally 2012

Monday, 13. 02. 2012 - 13:29, Zdenka Frývaldská   

Severania kráľmi Švédskej rally 2012

Od neobvykle dlhého podniku Monte Carlo, ktorý trval až 6 dní, už uplynul skoro mesiac. Keďže čas je neúprosný, o slovo sa už prihlásila Rally Sweden, ktorá si narozdiel od Monte ponechala štvordňovú štruktúru. Avšak ani táto severská rally sa nezaobišla bez noviniek. Aby tých pravidiel nebolo náhodou málo, tak predpisy pridali ešte aj kvalifikačnú skúšku, ktorá bola pokračovaním shakedownu. Skúška sa odohrala vo štvrtok, 9. februára, v doobedňajších hodinách, a podľa jej výsledkov si smerom od víťaza mohli jazdci postupne vyberať poradie štartu v nasledujúcej etape, čiže v piatok. Víťazom kvalifikačnej skúšky, ako aj shakedownu, sa napokon stal Latvala. Aby jazdci nevypadli z nastoleného rytmu, už po ôsmej hodine večer toho istého dňa zasadli za volant opäť. Príčinou bola RS1 - Karlstadt, „superšpeciálka" s dĺžkou 1,9 km.

Vladislav Maschl;dsc-0370.jpg

Vďaka priamemu prenosu, ktorý našťastie zabezpečila Švédska televízia, sme mohli na vlastné oči vidieť, že bola organizátormi zaranžovaná atraktívne pre divácke oko. Poradie po tejto ereske, kde sa podľa vyjadrení samotných jazdcov nedalo nič stratiť, naopak získať, bolo nasledovné: 1. Sordo - Del Barrio, Mini Cooper WRC; 2. Ostberg - Andersson, Ford Fiesta RS WRC; 3. Tänak - Sikk, Ford Fiesta RS WRC. Nedá sa nespomenúť prejavená radosť Pettera Solberga z pretekov, ktorá bola jasne počuteľná z jeho vyjadrení pre Rally Radio. Petter mimochodom zajazdil v tejto prvej ereske zhodný čas ako Seb Loeb, 1:35,4, čím obaja skončili na štvrtom mieste.


Vladislav Maschl;dsc-9828.jpg

V piatok ráno už boli posádky opäť pripravené na štarte, aby sa vydali naproti ostrým kilometrom rýchlostných skúšok pripravených pre túto etapu. A práve toto ráno sa nezačalo najlepšie pre Loeba, ktorý uviedol, že museli fixovať rezervy, a preto nestihli včasný príjazd do časovky, čo im podľa pravidiel nadelilo 10 sekundový trest. Posádka Loeb - Elena sa teda prepadla na celkové 6. miesto. Zakrátko na to skončil Nobre aj so svojím Mini Cooper WRC v snehovom záveji. RS2 vyhral Latvala, no celkovo po nej viedol Ostberg. Hneď po tejto náročne dlhej skúške, ktorá mala 27 km, nasledovala ďalšia o niečo kratšia, s názvom Opaker 1, kde znova zaúradoval Loeb, čím trocha skorigoval svoju stratu z rána. Celkové poradie spoznalo nové meno lídra, ktorým sa stal Latvala. Ďalšia ereska, s poradovým číslom 4, bola podľa vyjadrení jazdcov technická, čiže aj pomalšia, to ale istotne potešilo divákov. Netešilo to ale Sorda, ktorý preferuje viac lesné trate a asi ani Pettera Solberga, ktorý so svojou Fiestou hodinoval.

Vladislav Maschl;dsc-9733.jpg

Na piatej rýchlostnej skúške Finnskogen 1 sa dostal do čela Hirvonen, kde zotrval aj počas tej nasledujúcej. O niečo sa však prepadol Mads Ostberg, ktorý ako sám povedal, nerozumel tomu, ako môžu strácať toľko času, keďže on sám robil maximum. Nepopierateľne posádkam jazdu sťažovali snehové záveje. O jednom takom by určite vedel porozprávať Loeb, keď v ňom uviazol jeho Citroen a stratil tak dve minúty. V prvej desiatke sa pekne držal aj Sandell, jazdiaci po novom na Mini Cooper WRC. Po štyroch ereskách sa do vedenia dostal opäť Latvala. Poslednú skúšku dňa, ktorou bola druhá „superšpeciálka", vyhral s náskokom 0,6 sekundy Petter Solberg a celkové poradie po prvej etape bolo nasledujúce: 1. Latvala - Anttila, Ford Fiesta RS WRC; 2. Hirvonen - Lehtinen, Citroen DS3 WRC; 3. Solberg P. - Patterson, Ford Fiesta RS WRC. Rozhodne najviac, z konštatovaní jazdcov, dostali zabrať pneumatiky. Neustály nápor a tlak často spôsobovali, že ku koncu dňa už na nich neostávali skoro žiadne hroty, to znamenalo menšiu priľnavosť a teda väčšie straty v časoch.

Vladislav Maschl;dsc-0456-2.jpg

Do sobotňajšej etapy už nenastúpil Dani Sordo, ktorému sa vypomstil jeho „výlet" do záveja v piatkovej ôsmej rýchlostnej skúške, kde mu sneh upchal chladič a motor sa začal prehrievať. Keďže bol motor poškodený, nemohol tento pilot Mini Cooper WRC využiť ani pravidlo Rally 2 (nový názov pre bývalú SuperRally), a tak musel odstúpiť zo súťaže. Do nového dňa vstúpil pravou nohou Latvala, keď už po pár kilometroch chytil správny rytmus a stále sa tak držal na vedúcej pozícii. V RS 12 s názvom Sagen 1 sa ocitol mimo trať Tänak, no o niečo neskôr už pokračoval ďalej. Počas trinástky zas kameň na trati vyrobil defekt na ľavej prednej pneumatike Škode Fabia S2000 patriacej posádke Ogier - Ingrassia. Loeb aj naďalej tlačil na pílu, aby dohnal stratu spôsobenú najprv penalizáciou, potom výjazdom do záveja a neskôr aj hodinami, no počas sedemnástej eresky k tomu všetkému dostal aj defekt na pravom prednom kolese, pokračoval síce aj s ním, ale spomalilo ho to. Počas poslednej RS tejto etapy sa už neudialo nič zásadné, a keďže sa celkové poradie na prvých troch priečkach počas soboty nemenilo, bolo aj na sklonku dňa zhodné s tým piatkovým, čiže: 1. Latvala - Anttila, Ford Fiesta RS WRC; 2. Hirvonen - Lehtinen, Citroen DS3 WRC; 3. Solberg P. - Patterson, Ford Fiesta RS WRC.

Vladislav Maschl;dsc-0276-2.jpg

Nová etapa, konkrétne tá nedeľňajšia, znamenala zrejme nové sily pre Ostberga, pretože jej úvodné rýchlostné skúšky dokázal zvládnuť s časmi postačujúcimi na druhé a dokonca aj prvé miesto. Spomínané prvé miesto dosiahol v RS číslo 21 a 22. V RS 21 sa väčšina jazdcov sťažovala na veľké kamene na trati, celkovo ju zhodnotili jedným slovom ako hroznú. To však ešte netušili, že hneď za ňou príde Lesjofors, naplnená defektmi, ktoré postihli Pettera Solberga, Latvalu a aj Mikkelsena. Okrem toho zastavil aj Tänak kvôli poruche motora a Nobre skončil mimo trate. Napokon prišla na rad posledná skúška celej súťaže, Power Stage - Hagforts 2, v ktorej ešte stihol aj Loeb povedať posledné slovo a dokonca zástupca našich susedov, Prokop s Ford Fiesta RS WRC, obsadil výborné štvrté miesto. Avšak o celkovom poradí bolo už viac menej rozhodnuté.

Vladislav Maschl;dsc-0707-1.jpg

Pred štyrmi rokmi vyhral Švédsku rally Jari-Matti Latvala, mimochodom stal sa vtedy najmladším víťazom svetového šampionátu a porazil tak Henri Toivonena, a dokázal to aj tento krát. Po všetkých tých mrazivých dňoch, prekonaných kilometroch, technických problémoch, výletoch do snehu, ale predovšetkým po tej nádhere, čo posádky predvádzajú, boli prvé tri miesta na stupňoch víťazov obsadené takto: 1. Latvala - Anttila, Ford Fiesta RS WRC; 2. Hirvonen - Lehtinen, Citroen DS3 WRC a 3. Ostberg - Andersson, Ford Fiesta RS WRC. Nezabudnime na kategóriu SWRC, kde skončili na prvej priečke Andersson - Axelsson na Protone Satria Neo S2000, za nimi Breen - Roberts na Forde Fiesta S2000 a napokon Tidemand - Bergsten na Škode Fabia S2000.

Vladislav Maschl;dsc-9877.jpg

Taká bola Rally Sweden. Najbližší podnik šampionátu WRC sa bude konať v Mexiku od 8. do 11. marca.

Lucia Petrová

 



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri