Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Motormedia  »  Testy

SEAT Altea XL 1,6 TDI Style CR-7 DSG

Saturday, 07. 09. 2013 - 10:22, Ivan Václavík   

SEAT Altea XL 1,6 TDI Style CR-7 DSG

Ak chcete stráviť príjemný víkend s rodinou: Po rokoch hľadania svojho miesta na výslní prešla Altea XL podstatným faceliftom. Výsledkom sú nové svetlomety, príťažlivejšia karoséria i širšia ponuka lakov a diskov, aby si cestu k tomuto modelu našli ďalší zákazníci. Teraz je Altea XL o 187 mm dlhšia ako pôvodný model Altea a zväčšil sa tiež objem batožinového priestoru na 532 litrov. Po sklopení operadiel vznikne rovná podlaha a objem sa zväčší na 1 604 litrov. Pri zatváraní piatych dverí poslúži držadlo po celej ich šírke.

seat-altea-xl8485g.jpg

Všeobecné nadšenie zrejme vzbudí volant (priemer, povrch, hrúbka venca) a tiež radiaca páka v jeho blízkosti: vyznačujú sa totiž ľahkou ovládateľnosťou. Zaujímavosťou je relatívne nízke sedenie na predných sedadlách. A keďže Altea XL disponuje multifunkčnými sedadlami, v kabíne je k dispozícii dostatočný priestor pre deti i dospelých, ako aj na batožinu a všetko, čo potrebujete naložiť do auta, ak chcete stráviť príjemný víkend alebo dovolenku.

seat-altea-xl8479g.jpg

Na zadnej strane predných operadiel sú sklápacie stolíky, podobné tým v lietadle, ktoré však prekážajú kolenám vyšších jedincov. Nechýbali ani záclonky na oknách zadných dverí, pričom v druhom rade nájdu cestujúci dostatok miesta na nohy i nad hlavou. Stredná pozícia je však vhodná len pre väčšie dieťa.

Na multifunkčnom, výborne tvarovanom volante s dostatočne hrubým vencom nachádzame tlačidlá na ovládanie rádia a informačného systému. Údaje o spotrebe, dojazde, či prejdenej vzdialenosti sa prehľadne premietajú na miniatúrny obdĺžnik v ľavom kruhovom tubuse. Vľavo na páčke smeroviek je výborne riešené ovládanie tempomatu, ktoré je maximálne jednoduché: kolískovým prepínačom fixujete zvolenú rýchlosť (smerom nadol), respektíve ju obnovujete (nahor).

seat-altea-xl8480g.jpg

Páčilo sa nám tiež vtipné označenie zvolenej vnútornej teploty duálnej klimatizácie; okolo kruhových ovládačov svieti výrazným červeným svetlom zvolená hodnota. Všetko, čo súvisí s nastavením teploty a prúdením vzruchu, je sústredené v strede prístrojovej dosky a pod tým sa nachádzajú ovládače na rádio. Ergonómia v Seate Altea XL si celkovo zaslúži veľkú jednotku.

seat-altea-xl8484g.jpg

V testovanom aute sme mali pod stropom pre cestujúcich na zadných sedadlách obrazovku. Okrem neho sú pod stropom (smerom dopredu) ešte ďalšie tri výklopné odkladacie priehradky na rôzne drobnosti (doklady, okuliare a podobne). Predné opierky hlavy majú nastaviteľný sklon, takže sa dajú individuálne prispôsobiť. Lakťová opierka medzi prednými sedadlami je fixná, kým vzadu je výklopná; obe však dobre poslúžia aj ako podložka pri písaní. Za zadnými sedadlami sú pripravené držiaky na sieťku po celej šírke kabíny, ktorou sa dá oddeliť batožinový priestor - napríklad pri preprave zvierat alebo rozmerných predmetov, či väčšieho množstva batožiny. V kufri je k dispozícii dvojité dno, takže menšie predmety nepoletujú v priestore.

seat-altea-xl8483g.jpg

Prístroje na palubnej doske majú bielu farbu, pri nočnej jazde preberá dominanciu červená. Vonkajšie zrkadlá sú elektricky sklápateľné, majú však malú činnú plochu, takže autá vo vedľajšom pruhu sa v nich strácajú v mŕtvom uhle. Na rozdiel od zrkadiel si zasluhuje pochvalu netradičné umiestnenie stieračov predného skla za stĺpikmi; neprekážajú vo výhľade a dostatočne očistia čelné sklo.

seat-altea-xl8486g.jpg

Viacprvková zadná náprava typu Multilink zabezpečuje vyváženie medzi športovým a komfortným nastavením. K pohodovej jazde prispievajú bezpečnostné systémy: štandardne dodávaný antiblokovací systém (ABS) a elektromechanický posilňovač, ktorý v závislosti od rýchlosti prispôsobuje citlivosť riadenia, aby mal šofér vždy plnú kontrolu nad vozidlom. Po zaradení spiatočky sa automaticky stíši zvuk rádia.

seat-altea-xl8481g.jpg

Altea XL je vybavená aj elektronickým stabilizačným systémom ESP (štandardne od verzie Style), ktorý zasahuje v momente, keď koleso stratí kontakt s vozovkou a koriguje rýchlosť jeho otáčania. Ak si potrpíte na športovejšiu jazdu, odporúčame motor 1.8 TSI so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a s výkonom 160 koní. Ten sa dodáva aj so 7-stupňovou automatickou prevodovkou DSG a rýchlostné stupne môžete radiť pomocou ovládačov pod volantom. V testovanom aute s motorom 1,6 TDI CR a s výkonom 77 kW (105 koní) sme tiež mali prevodovku DSG, avšak bez páčok pod volantom. Sedem prevodových stupňov sme však mohli zaraďovať manuálne po vyklopení radiacej páky do pravej strany.

seat-altea-xl8487g.jpg

Náročnejší motoristi si môžu vybaviť Alteu i ďalšími systémami: od svetelných senzorov, ktoré v šere automaticky zapnú svetlá, až po dažďový senzor, ktorý udržiava výhľad cez predné sklo aj v daždivom počasí čistý. Na testovanom aute boli aj hmlové svetlomety s prídavným svietením do zákrut (štandardne od verzie Style). Ďalším dôležitým prvkom sériovej výbavy je denné svietenie; vďaka nemu je Altea XL aj cez deň na ceste dobre viditeľná.

seat-altea-xl8488g.jpg

Koncernový turbodiesel 1,6 TDI s maximálnym výkonom 77 kW patrí medzi komótnejšie agregáty. Testovaná verzia je vhodná predovšetkým pre tých vodičov, ktorí nechcú svoje auto naháňať do vysokých otáčok, ale volia pokojnú jazdu bez vysokých nárokov na dynamiku. To však neznamená, že s týmto autom sa nedá jazdiť pohotovo a plynulo. Avšak čím menšiu dynamiku šofér vyžaduje, tým viac (a pomerne dramaticky) klesá spotreba.

seat-altea-xl8489g.jpg

Bežná jazda po rovnakej trase v meste tak môže znamenať hodnoty spotreby v rozpätí medzi 5,8 a 7,5 l/100 km - všetko bude závisieť od štýlu jazdy. S aktivovaným tempomatom sme na rovine dosiahli pri ustálenej rýchlosti 100 km/h priebežnú spotrebu 4,7 litra, na diaľnici (130 km/h) to bolo 5,4 litra a celková priemerná spotreba v kombinovanom režime s malým zaťažením vozidla sa ustálila na prijateľných 6,3 l. Dojazd 750 kilometrov patrí k lepšiemu priemeru.

seat-altea-xl8494g.jpg

V zákrutách sme neregistrovali žiadne problematické situácie, Altea XL spoľahlivo drží zvolenú stopu aj vo vyššej rýchlosti a to bez výrazného nakláňania. A hoci podvozok nie je vyslovene mäkký, dobre tlmí aj nerovnosti na vozovke. Ako rodinné auto môžeme tento model odporúčať, pričom menej nároční motoristi si ho môžu obstarať aj za relatívne príjemnú cenu.

seat-altea-xl8492g.jpg

Údaje výrobcu o testovanom aute
SEAT Altea XL 1,6 TDI

Objem motora (cm3) 1 598
Výkon (kW/k) 77/105
Krútiaci moment (Nm) 230
Max. rýchlosť (km/h) 183
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 12,6
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,9
(Skutočná spotreba pri teste 6,3)

Cena testovanej verzie 20 526 €
Najlacnejšia verzia 12 490 €

+ Výrazné plusy
Priestor v interiéri a variabilita
Podvozok dobre tlmí nerovnosti
Dá sa udržať nižšia spotreba
- Najväčšie mínusy
Malá činná plocha vonkajších zrkadiel
Letecké stolíky prekážajú kolenám

 



Diskusia k článku

Najnovšie galérie

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri