S prezúvaním neponáhľajte
Aj keď by sa mohlo zdať, že zima sa blíži ku koncu, s prezúvaním pneumatík ešte počkajte. Letné pneumatiky sú pri nižšej teplote ako 7 °C nebezpečné. Ich jazdné vlastnosti sa menia, čo môže viesť až k dvojnásobnému predĺženiu brzdnej dráhy na klzkej vozovke. Andrej Korbel z Centra bezpečnej jazdy, v areáli Slovakia Ring rozpráva o nebezpečenstvách, ktoré hrozia v prípade unáhlenej výmeny.
Okrem odlišného dezénu sa zimné a letné pneumatiky líšia technológiou výroby. Zimné pneumatiky sú vyrobené z mäkkej zmesi (silika). Preto si počas celej zimy udržia vhodné jazdné vlastnosti. Letná pneumatika je vyrobená zo zmesi, ktorá pri nízkej teplote stvrdne a stráca pružnosť. Taká pneumatika stráca priľnavosť k vozovke mení jazdné vlastnosti, neprispôsobí sa povrchu vozovky a tým pádom sa jazda stáva nebezpečnou.
So stratou priľnavosti úzko súvisí predlženie brzdnej dráhy, ktorá sa môže predĺžiť pri nízkych teplotách vo vysokej rýchlosti až dvakrát. Vďaka zníženým schopnostiam sa vozidlo môže ľahko dostať do šmyku. Navyše s nedostatočne priľnavými pneumatikami ťažšie vrátite auto späť pod kontrolu.
Najvhodnejšie obdobie pre prezutie pneumatík je, keď sa priemerná denná teplota dlhodobo (nepretržite 2 - 3 týždne) ustáli na 7 °C. Nezabúdajte pri tom na nižšie teploty počas noci. Aj keď teplota počas dňa vystúpi na 10 stupňov, počas noci klesne pod úroveň 7 °C. Preto sa zbytočne neponáhľajte.
Prezúvanie by mali odložiť najmä vodiči jazdiaci vo vyšších nadmorských výškach, kde sa dlhšie udržuje sneh a námrazy a tiež vodiči jazdiaci do oblastí s premenlivým počasím. „Nezabudnite na krajiny, v ktorých dátum prezúvania pneumatík upravuje zákon. Pri ceste Rakúskom vám môžu skontrolovať pneumatiky do 15. apríla a v Čechách v úsekoch, ktoré upravuje značka ‘Zimná výbava‘ do 31. marca," pripomína Andrej Korbel.