Richard Gonda zaujal vo Formule Acceleration 1
Náš jediný formulový jazdec Richard Gonda má za sebou ďalšiu veľmi zaujímavú skúsenosť. Počas víkendu od 25. do 27. apríla absolvoval na portugalskom okruhu Algarve premiéru v novom šampionáte Acceleration, konkrétne v pretekoch monopostov FA1.
FA1 je nová európska séria, ktorá využíva prvú generáciu monopostov A1GP. V kalendári má 8 víkendov, počas ktorých sa pôjdu vždy dve ostré jazdy. Richard Gonda sa počas prvého víkendu predstavil vo farbách tímu Ghinzani. Jeho kolegom bol Portugalčan Armando Parente (šampión ADAC Formula Masters 2008). Od prvých tréningov však 20-ročný Banskobystričan ukazoval svoju rýchlosť. Hoci mu problémy s prevodovkou znemožnili absolvovať plnú pretekovú vzdialenosť, auto bolo na kvalifikáciu skvele pripravené. Každý z jazdcov mal k dispozícii vlastne len jedno rýchle kolo, pretože vlastnosti pneumatík Michelin viac nedovoľovali. V 1. kvalifikácii postavil Richard svoj monopost na skvelé 4. miesto.
Štart do prvých pretekov sa mu naozaj podaril, dostal sa pred Švéda Felixa Rosenqvista na 3. miesto. V šiestej zákrute však bol trochu viac optimistický a stratil jednu pozíciu. Aj po prvom pitstope si stále držal 4. priečku, no pred druhom zastávkou pre problémy s komunikáciou v tíme musel prísť na pitlane až dvakrát. Prepadol sa až na 8. miesto, no poriadne zabral a prepracoval sa na konečnú 5. pozíciu. „Nevedel som úplne jasne čo od týchto pretekov očakávať," povedal po pretekoch Richard Gonda. "Môj plán bol ustrážiť si 4. miesto, a ak by išlo všetko skvele, pokúšať sa zaútočiť na pódiové umiestnenie. So štartom som bol veľmi spokojný a všetko išlo podľa plánu. Bohužiaľ sme pokazili zástavku v boxoch, ktorá ma stála cenné pozície, no nakoniec sa mi podarilo vrátiť sa na 5. pozíciu, s ktorou som spokojný."
V druhej kvalifikácii sa náš mladý talentovaný pretekár sústredil na svoje rezervy. Podarilo sa mu zlepšiť svoj čas, opäť tak štartoval zo 4. miesta. Druhé preteky na 45 minút s dvoma povinnými zastávkami sa pre neho začali naozaj výborne. Dostal sa nielen pred Rosenqvista, ale aj pred Nigela Merkela (6. vo Formule Renault 3,5 2013). Viedol známy Mirko Bortolotti (šampión F2, talianskej F3 a víťaz Renault Mégane Trophy). Richard s ním dokázal držať tempo až do prvej zastávky. Počas nej mu vymenili zadné pneumatiky, pričom vtedy tretí Rosenqvist vymenil len predné a z boxov tak vyšiel tesne za ním. Po návrate na trať však Richard bojoval s balansom monopostu, pretože zvolená stratégia mala priniesť výhodu v poslednom treťom stinte po výmene predných kolies. V súboji s Rosenqvistom však Richard urobil chybu, dostal šmyk a zostal stáť v štrku. „Druhé preteky pre mňa začali fantasticky. Mrzí ma však, že som pokazil možnosť postaviť sa na pódium. No aj toto sa počas pretekov stáva. Môj tím odviedol skvelú prácu a po celý čas som bol veľmi spokojný. Veľmi ma teší, že som ukázal dobrú rýchlosť, a že mám na to získavať pódiové umiestnenia. Potrebujem však odjazdiť ešte zopár pretekov a získať trochu viac skúseností s takýmto formátom pretekov, pretože to je moja najväčšia nevýhoda oproti špičkovej konkurencii. Celý víkend Acceleration a v šampionáte FA1 hodnotím veľmi pozitívne. Vidieť, že to má obrovský potenciál a skvelú myšlienku. Na záver by som sa chcel poďakovať mojej rodine a partnerom za takúto skvelú príležitosť!"
Race Pro Media