Renault Kadjar 1,6 dCi Energy 130 4WD Bose
Kadjar zaťal hneď od štartu vysoko: Slovenský importér značky Renault nám na test poskytol Kadjar s najdrahším stupňom výbavy Bose, ktorý je v predaji len s najsilnejším naftovým motorom a s pohonom všetkých kolies. Pripojovanie pohonu zadnej nápravy rieši elektromagnetická spojka. Už štandardná verzia Zen za 18 990 € je však nadpriemerne vybavená (skromnejšia základná verzia Life bude v predaji od septembra 2015). Kadjar Zen kúpite už s dvojzónovou klimatizáciou, dažďovým a svetelným senzorom, tempomatom s obmedzovačom rýchlosti, 17" hliníkovými kolesami, diódovými zadnými svetlami a denným svietením, ako aj s koženým volantom a elektricky ovládanými oknami na všetkých dverách.
S modelom Kadjar (vyslov Kadžar) rozšíril Renault svoju ponuku v segmente SUV: k veľkému SUV Koleos a crossoveru Captur, ktorý je k dispozícii len s pohonom na prednú nápravu, pridal auto na platforme populárneho Nissanu Qashqai. Kadjar je k dispozícii s predným pohonom alebo 4WD. Francúzska automobilka tak ešte viac vychádza v ústrety tým, ktorí požadujú crossover namiesto auta s klasickou karosériou.
Údajne až dve tretiny dielcov má Kadjar totožnú s Qashqaiom; napríklad tlačidlá bezkľúčového otvárania vozidla na vonkajších kľučkách dverí, rovnako aj ovládanie bočných okien na dverách, kde však zostalo dotykové automatické zatváranie len u vodiča. Zásluhou otvárania dverí takmer do pravého uhla sa do Kadjaru pohodlne nastupuje (i vystupuje z neho). Ako je u Renaultu zvykom, aj tento model má hlboké a pohodlné predné sedadlá, pričom testovaná verzia Bose ich mala vyhrievané. Vzadu majú štyria dospelí pasažieri dostatok miesta vo všetkých smeroch.
Batožinový priestor poskytuje nadpriemerný objem 472 litrov, ale pre niekoho môže byť nevýhodou vysoká nakladacia hrana. Naopak, výhodou je, že piate dvere sa otvoria dostatočne vysoko, takže pri nakladaní v daždi chránia batožinu i človeka. Načim tiež vyzdvihnúť jednoduchý systém sklápania zadných sedadiel potiahnutím páčky na oboch bokoch batožinového priestoru. Zadné sedadlá sa dajú zložiť takmer do roviny - bez rušivého schodu. Potom je objem kufra 1 478 litrov.
Pri otváraní prednej kapoty sme si všimli, že je neprimerane ťažká, takže útle ženské rúčky by ju zdvihli len s veľkou námahou. Navyše ju nepodopierajú tlmiče. Tenká tyčka ju síce udrží, ale počas jazdy nie je tyčka dostatočne izolovaná od motora, takže zvyčajne je poriadne horúca.
Duálna klimatizácia pracuje príjemne a s dostatočným účinkom aj v horúcom dni. Zaujímavé je grafické spracovanie prístrojového panelu (otáčkomer, stav paliva, teplota motora); rýchlomer je digitálny a dobre čitateľný, pri ňom sa nachádza nenápadný indikátor radenia. Na volante sú tlačidlá tempomatu, telefónu a informačného systému, na satelite pod volantom vpravo je ovládanie rádia.
Osvedčený preplňovaný dieselový agregát 1,6 dCi je pri verzii Bose spojený výhradne so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Na stredovej konzole je kruhový ovládač troch režimov jazdy (2WD / Auto / Lock). Počas testovania sme mali nastavené automatické pripájanie zadného pohonu, no v reálnych podmienkach sme takmer stopercentne jazdili len s predným pohonom. Režim 4x4 príde vhod zrejme v zimných podmienkach (dážď, sneh, blato).
Kadjar Bose zrýchľuje z pokoja na stovku za 10,5 sekundy, verzia Zen s predným pohonom je rýchlejšia (9,9 s). Hoci motor 1,6 dCi bez problémov zvláda aj nízke otáčky a je úsporný, zrýchľovať sa mu v tomto pásme príliš nechce. Overili sme si, že podmienkou plynulej jazdy je prispôsobenie štýlu možnostiam malého motora, ktorý sa na dvojke nedokáže svižne rozbehnúť, až kým sa nedostanete nad 2 000 otáčok. Veru, neraz sme museli v mestskej premávke podradiť aj späť na jednotku. Samotné turbo má taktiež oneskorenú reakciu. Manuálna 6° prevodovka je týmto podmienkam zjavne prispôsobená, ponúka krátke prevody a tak si jednoducho musíte zvyknúť na charakter tohto crossoveru. Ak budete častejšie preraďovať jednotlivé rýchlostné stupne, zistíte, že motor je celkom priateľský, s pomerne rýchlymi a jasnými reakciami na zošliapnutie pedála akcelerátora. Medzi 2 000 - 3 000 otáčkami je pružnosť motora celkom uspokojivá.
Pri jazde v meste (s využitím systému stop&start) dosahoval testovaný Kadjar spotrebu okolo 7,5 l nafty na sto kilometrov, na diaľnici pri ustálenej rýchlosti 130 km/h to bolo na rovine príjemných 5,5 litra. Na okresných cestách sme sa dostali pri rýchlosti 100 km/h na hodnotu 4,4 litra. V kombinovanom režime bola priemerná spotreba 6,2 litra. Dojazd na jednu nádrž nám displej ukázal 950 km.
Podvozok vcelku dobre tlmí nerovnosti vozovky, avšak Kadjar priam vyzýva k pokojnej jazde. Je vhodný predovšetkým na dlhšie cesty a pokojným štýlom. Zvládne pritom aj rýchlejší prejazd zákruty a v teréne sme si vyskúšali, že pohon všetkých kolies pripojuje zadnú nápravu pohotovo a veľmi rýchlo. Navyše si môžete kruhovým ovládačom na stredovom paneli navoliť režim 4WD Lock, ktorý účinnejšie rozdelí točivý moment medzi obe nápravy.
Po vypnutí motora sa na displeji ukáže bilancia vašej jazdy, pričom ekonomický štýl odmení zobrazená vetvička. Príchodom Kadjaru dostávajú zákazníci francúzskej značky praktický crossover s osvedčenou technikou Nissanu Qashqai. Hoci systém pohonu všetkých kolies pracuje bezchybne, bežný zákazník tento bonus využije pravdepodobne len výnimočne - väčšine motoristov teda bude stačiť lacnejšia verzia Renaultu Kadjar s predným pohonom.
Technické údaje výrobcu auta
Auto Renault Kadjar 1,6 dCi
Objem motora (cm3) 1 598
Výkon (kW/k) 96/130
Krútiaci moment (Nm) 320
Max. rýchlosť (km/h) 190
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 10,5
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,9
(Skutočná spotreba pri teste 6,2)
Cena testovanej verzie 28 690 €
Najlacnejšia verzia 18 990 €
+ Výrazné plusy
Veľký vnútorný priestor vrátane kufra
Úsporný dieselový motor
Otváranie dverí do pravého uhla
- Najväčšie mínusy
Výrazné oneskorovanie turbodúchadla
Vyššia nakladacia hrana kufra
Ťažkú prednú kapotu nepodopierajú tlmiče