BMW 218d Gran Tourer 2,0 TwinPower Turbo
Iná káva servírovaná v bavorskom štýle: Niekedy sa v živote vypláca ísť odvážne proti prúdu - no je to aj prípad chýrnej nemeckej automobilky BMW? Kým väčšina svetovo uznávaných značiek sa v súčasnosti orientuje na crossovery, nemecká automobilka prichádza s MPV - presnejšie jednopriestorovým 7-miestnym automobilom na dlhé trasy. V prípade radu 2 je to prvé MPV legendárnej značky a prvé BMW výlučne s predným pohonom.
Ortodoxní fanúšikovia značky BMW budú zrejme protestovať proti vstupu mníchovskej značky do prostredia, kde sa tradičný výrobca automobilov športového strihu podľa nich nehodí. Na druhej strane bude zaujímavé sledovať vývoj predaja modelu, ktorý sa vymyká dlhoročnej tradícii. Priestranný, praktický interiér by mal podľa predstáv výrobcu prilákať k uznávanej značke nových zákazníkov.
Spredu je na BMW 218d všetko ako má byť: tradičné „ľadvinky" pred chladičom, svetlomety s takzvanými anjelskými očami; z profilu sa však mníchovská dvojka až veľmi nápadne podobá na model Kia Carens.
V kabíne je prvý pocit správne „bavorácky" - prístrojový panel sa snaží posádku objímať, ako je to u BMW zvykom. Obrazovka multimediálneho systému iDrive je umiestnená v správnej výške, volant má akurátny priemer, optimálny tvar i hrúbku venca. Ergonómia je prvotriedna.
Sklamaním sú však predné sedadlá, ktoré sú plytké a úzke, takže i subtílny muž sa dotýka stehnami ich okrajov. Nehovoriac o dobre živených jedincoch. Inak sú vyhrievané v troch stupňoch. Sedenie na zadných sedadlách je vcelku uspokojivé. Tie sa dajú jednoducho sklápať páčkami z batožinového priestoru, kde sú v podlahe ukryté ďalšie sedadlá pre šiesteho a siedmeho pasažiera.
Základný objem kufra 468 litrov poskytne BMW radu 2 po sklopení sedadiel v druhom a treťom rade dostatočný priestor (1 510 litrov) na uloženie batožiny. Piate dvere sa ovládajú elektricky. K dispozícii je tiež bezdotykové otváranie / zatváranie kufra - stačí pohyb nohou pod nárazníkom a senzory zareagujú.
Predná časť dvojdielnej sklenej strechy sa dá vyklápať. Medzi prednými sedadlami je kruhový ovládač niekoľkých potrebných funkcií: média, rádio, telefón, navigácia a úvodné menu. Pri neúmyselnom vybočení z jazdného pruhu upozornia vodiča na nebezpečenstvo citeľné vibrácie na volante.
Importér nám poskytol na test verziu s dvojlitrovým dieselovým 4-valcovým motorom TwinPower Turbo. Je pomerne dobre odhlučnený, na pedál plynu reaguje okamžite, ale v režime EKO je zrýchlenie iba priemerné. Športovo zameraným šoférom teda odporúčame využiť režim Sport, kým rozvážne naladení vodiči majú k dispozícii menej dynamický režim Normal.
Počas testovania sme zvolili s naladeným ekonomickým režimom pokojnú jazdu. S aktivovaným tempomatom dokáže BMW 218d Gran Tourer 2,0 TwinPower Turbo jazdiť rýchlosťou 100 km/h priebežne za 4,3 litra, na diaľnici (130 km/h) za prijateľných 5,7 l a celkový priemer (vrátane mestskej premávky) nám ukázal displej 6,6 litra. V takomto režime je reálny dojazd 900 kilometrov. No kto si chce s týmto MPV užívať dynamický štýl jazdy, ten musí počítať s mierne vyššou priemernou spotrebou. Dojazd na jednu nádrž sa potom, logicky, primerane skráti.
Dvojlitrový turbodiesel 218d je štandardne spojený so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, v testovanom aute sme však mali osemstupňovú automatickú prevodovku (za príplatok), ktorá sa k rodinne zameranému automobilu hodí viac. V zákrute toto auto drží zvolenú stopu pomerne dobre, brzdy reagujú dostatočne účinne.
Netypické BMW výborne tlmí nerovnosti vozovky, v serpentínach poskytne istotu bezpečnej jazdy, no práve v zákrutách vodič pocíti absenciu nedostatočnej bočnej opory tela na sedadle. A navyše, pri jazde v zákrute prekážajú vodičovi vo výhľade šikmo dopredu široké predné stĺpiky karosérie. Nepomáhajú tu ani trojuholníkové okienka, ktorými sa konštruktéri snažili zlepšiť výhľad.
Rozdvojenie je však presne v úrovni pohľadu očí, čo vodičovi výrazne obmedzuje výhľad šikmo vpred. Naríklad aj pri vjazde na kruhový objazd. Hoci je jazda s dvojkovým bavorákom príjemná a bezpečná, nedokázali sme sa zbaviť dojmu, že toto nie je to pravé BMW, na ktoré sú fajnšmekri mníchovskej značky zvyknutí.
Technické údaje výrobcu auta
BMW 218d Gran Tourer 2,0
Objem motora (cm3) 1 995
Výkon (kW/k) 110/150
Krútiaci moment (Nm) 330
Max. rýchlosť (km/h) 205
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 9,3
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,4
(Skutočná spotreba pri teste 6,6)
Cena testovanej verzie 50 184 €
Najlacnejšia verzia 31 050 €
+ Výrazné plusy
Dobre utlmený podvozok, istota v zákrute
Úsporný dieselový motor, účinné brzdy
Variabilný, priestorný interiér
- Najväčšie mínusy
Široké stĺpiky A výrazne obmedzujú výhľad
Úzke sedáky predných sedadiel bez bočnej opory