Renault Clio 1,2 TCe GT
Športová návnada v rúchu baránka: Podľa označenia GT si môžete myslieť, že ide o športovú verziu modelu Clio. Trošku napodobňuje výsostne športový typ RS, ale chýba mu to podstatné: výkonný motor. Testované Clio GT má totiž pod prednou kapotou agregát s objemom 1,2 litra, čo už nevzbudzuje také dravé predstavy. I keď výkon 88 kW je súci aj na športovú jazdu. Takže ako?
Už sme naznačili, že na prvý pohľad sa podobá na Clio RS. Dokonca v podvedomí vnímame rukopis inžinierov z divízie Renault Sport. Nechýba špecifický dizajn nárazníkov, ani nápadné 17" kolesá s rozmerom pneumatík 205/45. Kým pre RS je charakteristická nápadná žltá farba, pre GT určili dizajnéri rovnako príťažlivú červenú alebo modrú farbu (obe za príplatok 650 €). Ako čerešnička na torte sú vpredu pod znakom Renault štylizované písmená GT.
Clio si zachovalo svoje zmyselné krivky, so zámerom očariť na prvý pohľad. Zrodilo sa z koncepčného vozidla De Zir, ktoré predstavili na parížskom autosalóne v októbri 2010. Do auta sa vstupuje po stlačení malého čierneho obdĺžnika na predných dverách. Podľa očakávania sú sedadlá i volant anatomicky tvarované. A zaslúžia si pochvalu. Na volante je ovládanie tempomatu, obuv sa dotýka hliníkových pedálov. Sťahovanie okien je elektrické, nechýba automatická duálna klimatizácia.
V testovanom aute sme mali automatickú 6° prevodovku, čo však mierne limitovalo chúťky na rýdzo športový štýl jazdy. Páčky pod volantom na sekvenčné ovládanie rýchlostí nám pripadali obrovské, ktovie prečo ich navrhli také veľké. Ale motor pod ich taktovkou každopádne oživne. Reproduktory Bass Reflex vo dverách spríjemňujú jazdu na dlhšej trase.
Renault Media Nav je moderný dotykový tablet na prístrojovej doske s intuitívnym ovládaním. Dotykom na obrazovku si môžete nastaviť 2D alebo 3D zobrazenie z vtáčej perspektívy, môžete si aktivovať i hlasové ovládanie navigačného systému. Výhodná je však dotyková navigácia. Ovládanie a zadávanie adresy je maximálne jednoduché.
Pre tých, ktorí sa radi hrajú s multimediálnym systémom, pripravil Renault svoj R-Link. Pod záložkou Služby sa nachádza aplikácia R-Sound Effect RS. Zásluhou tejto aplikácie sa dá realistickým spôsobom simulovať zvuk iného motora, než aký vozidlo skutočne poháňa, pričom zvukový prejav sa mení podľa rýchlosti a zrýchlenia.
K dispozícii je 7 rôznych vopred nastavených zvukov, avšak počuteľných len v interiéri auta: napríklad Renault 8 Gordini, Clio V6 alebo Nissan GT-R, či pretekárske auto budúcnosti. Ide, samozrejme, o hračku pre veľké deti (najskôr na pobavenie spolujazdcov), keďže nastavený zvuk počuť z reproduktorov len vnútri v kabíne. Samotný navigačný systém je spoľahlivý, prehľadný a na monitore sú aj ďalšie funkcie vrátane informácií o jazde, dojazde, spotrebe, ako aj nastavení rádia.
Popri atraktívnom dizajne považujeme za silný tromf Renaultu Clio GT jeho podvozok. Do vienka dostal tie najlepšie jazdné vlastnosti. Je náležite (ale nie nadmieru) tvrdý, tlmiče dobre pohlcujú nerovnosti, v zákrute spoľahlivo drží zvolenú stopu. Brzdy účinkujú dostatočne rýchlo a razantne.
Benzínový motor s turbodúchadlom, priamym vstrekovaním a variabilným časovaním nasávacích a výfukových ventilov poskytne svižnú jazdu, ale ambície na pretekárske zrýchľovanie zrejme nesplní. Ako náplasť je tu športové nastavenie, ktoré sa aktivuje tlačidlom RS Drive medzi prednými sedadlami. Vtedy sa prevodovka snaží držať motor vo vyšších otáčkach a dokonca aktívne podradí pri brzdení. Cúvanie uľahčuje kamera v znaku Renault na piatych dverách, avšak pri takomto umiestnení sa ľahko zašpiní a potom pri cúvaní toho veľa na monitore nevidieť.
Motor TCe 120 je ukážkou optimálneho spojenia výkonu a spotreby paliva. Reaguje svižne, má tichý chod a disponuje potenciálom 88 kW. Krútiaci moment 190 Nm poskytuje už od 1 750 otáčok a keďže spolupracuje s automatickou šesťstupňovou dvojspojkovou prevodovkou EDC, ktorá pružne preraďuje, spotreba benzínu i emisie CO2 sú na rovnakej úrovni ako pri motoroch s manuálnou prevodovkou.
Pochopiteľne, prevažne sme jazdili športovým štýlom, takže dojazd 400 kilometrov, ani priemerná spotreba v kombinovanom režime 8,3 litra nás veľmi nenadchli. No s Cliom GT sa dá jazdiť aj úsporne. Pri stovke na rovine za 5,7 litra, na diaľnici (130 km/h) za 7,5 litra. V oboch prípadoch s aktivovaným tempomatom.
Údaje výrobcu o testovanom aute
Renault Clio 1,2 TCe
Objem motora (cm3) 1 197
Výkon (kW/k) 88/120
Krútiaci moment (Nm) 190
Max. rýchlosť (km/h) 190
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 9,4
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 5,2
(Skutočná spotreba pri teste 8,3)
Cena testovanej verzie 15 190 €
Najlacnejšia verzia 8 888 €
+ Výrazné plusy
Výborne naladený podvozok, účinné brzdy
Anatomicky tvarované sedadlá
Multimediálny systém R-Link
- Najväčšie mínusy
Vyššia spotreba v porovnaní s výkonom
Kamera sa v daždivom počasí rýchlo zašpiní