Audi A3 2,0 TDI Ambiente DPF
Tretia generácia A3 má tretieho do partie: Najprv sa tretia generácia Audi A3 predstavila ako trojdverový hatchback a päťdverový Sportback, do tretice prišla aj na slovenský trh v podobe štvordverového sedanu. Teda básnik by túto skutočnosť vyjadril metaforicky - že tretia generácia A3 má tretieho do partie. Hoci, pravdu povediac, v našich končinách si tento druh karosérie obľúbilo iba málo motoristov - väčšina svetovej produkcie sedanov smeruje do Číny a USA - ale keď už existuje, tak prečo ho neponúknuť aj na Slovensku?
Importér nám poskytol na zvyčajný test verziu s dieselovým motorom 2,0 TDI a s vybavením Ambiente. Na dĺžku meria takmer 4,5 metra a navonok vyzerá nenápadne. Interiér neprináša zásadné zmeny, pôsobí však vzdušne a upravene, jednotlivé ovládače sú rozmiestnené intuitívne. Výnimkou je ovládanie rádia netradične na tuneli medzi prednými sedadlami. V nadväznosti na ovládanie rádia prostredníctvom kotúča medzi prednými sedadlami, kde sú tiež ovládače navigácie, informačného systému a telefónu, je to však celkom prínosné. Takže jednotlivé stanice môže pohodlne vyhľadávať aj spolujazdec.
Vyhrievané predné sedadlá sa tvária ako anatomické, no sedák je pre dlhonohých krátky a pre silnejšie postavy úzky. Toto by mal výrobca prehodnotiť, lebo čo môže vyhovovať Číňanom, to nemusí uspokojiť nároky vysokých Európanov. Ideálny nie je ani výhľad dozadu za vozidlo - sťažuje ho vysoká zadná časť karosérie. Cúvacie senzory v oboch nárazníkoch sú teda plne opodstatnené.
Osvetlenie kruhových prístrojov sa dá regulovať reostatom, medzi otáčkomerom (vľavo) a rýchlomerom je obsiahly informačný displej s údajmi o spotrebe, dojazde, teplote, prejazdenom čase, priemernej rýchlosti atď. V strede prístrojového panelu je elektricky vysúvateľný sedempalcový farebný displej s vysokým rozlíšením, , kde sa zobrazujú rozhlasové stanice, slúži aj pre navigáciu (kvalitné trojdimenzionálne zobrazenie mapy) a telefón. Koho vysunutý monitor vyrušuje, môže si ho tlačidlom skryť, inak sa zasúva po vypnutí motora. Medzi prednými sedadlami je spomínaný kruhový ovládač na manipuláciu s navigáciou, telefónom, rádiom a médiami. Tu prejdete aj do menu. Na malej páčke pod volantom sa nachádza ovládanie tempomatu, ktoré je maximálne jednoduché.
Dobre sú riešené bodové svetlá pod stropom; ak ho má spolujazdec rozsvietené, vodiča to v noci vôbec neruší. Pod otváracou sklenou strechou je posuvná clona, páčili sa nám efektné kruhové vetracie otvory na prístrojovej doske. Objem batožinového priestoru je dostačujúcich 425 litrov.
Motor nás v priebehu testovania zaujal decentným zvukovým prejavom; zásluhou kultivovaného chodu je v kabíne nevšedne ticho a to aj pri jazde na diaľnici. V nízkych otáčkach motor prakticky nepočujete. Zároveň je prekvapujúco úsporný: pri rýchlosti 100 km/h bola priebežná spotreba na 6. rýchlostný stupeň s aktivovaným tempomatom len 4,4 litra, na diaľnici pri 130 km/h vystúpila na 5,3 litra a napokon sme dosiahli aj celkovú priemernú spotrebu v kombinovanom režime len 5,3 litra na 100 km. V redakcii sme sa zhodli, že jazdnými vlastnosťami patrí sedan Audi A3 s predným pohonom medzi veľmi dobré autá segmentu C.
Priestorová reprodukcia hudby je vďaka 14 vysoko výkonným reproduktorom Bang & Olufsen Sound System (vrátane centrálneho v palubnej doske a subwoofera v priestore pre rezervné koleso) mimoriadne kvalitná; exkluzívne kryty reproduktorov s hliníkovými prvkami a LED osvetlenie predných reproduktorov hlbokých tónov majú dokonalý dizajn. Hlasitosť hudby sa plynule prispôsobuje úrovni hluku vozidla i pozadia, ktorý zachytáva špeciálny mikrofón.
Hoci na dĺžku meria sedan Audi A3 takmer 4,5 metra, dá sa s ním celkom dobre manévrovať aj v stiesnenom priestore. Pri jazde v zákrute sme sa mohli spoľahnúť na stabilný podvozok, radiacou pákou sa menia rýchlostné stupne naozaj lahodne a celá jazda aj na dlhej trase je veľmi príjemná. Tlačidlom pri ovládačoch komfortnej duálnej klimatizácie si vodič môže zvoliť režim Comfort, Auto, Dynamic, Individual alebo Efficiency. Samozrejmosťou je indikátor radenia rýchlostných stupňov, ktorý vás naviguje smerom nahor i nadol, pričom číslica odporúčaného rýchlostného stupňa svieti na zeleno. Nechýba ani dobre fungujúci systém stop&start.
Brzdový systém s antiblokovacím systémom ABS, spolupracuje s elektronickým rozdelením brzdnej sily EBV, hydraulickým brzdovým asistentom a využíva dvojstupňovú charakteristiku posilňovača brzdnej sily. Systém rekuperácie pri dobiehaní a brzdení pomocou inteligentnej regulácie elektrického napätia generátora premieňa kinetickú energiu na elektrickú. Táto energia sa akumuluje v batérii a pri následnom zrýchlení odľahčuje generátor a šetrí až 3% paliva.
Vstrekovací systém Common Rail pracuje so štyrmi vstrekovacími dýzami a je charakteristický excelentným výkonom, komfortom jazdy a výbornou akustikou motora. Maximálny krútiaci moment 320 Nm dosahuje pri 1 750 otáčkach a z 0 na 100 km/h akceleruje za 8,7 sekundy. V kombinácii s manuálnou prevodovkou spotrebuje tento agregát (podľa výrobcu) 4,1 l/100 km a dosahuje kombinované emisie CO2 len 107 g/km.
Adaptívny systém tlmenia s individuálnym výberom nastavenia charakteristiky podvozka (Auto/Komfort/Sport) sa nastavuje prostredníctvom systému Audi drive select; v závislosti od štýlu jazdy zlepšuje komfort a dynamiku jazdy pomocou regulácie tlmičov vrátane športového podvozka (o 15 mm nižší ako dynamický podvozok). Tento systém sa však dá objednať len v kombinácii s motorom s výkonom od 110 kW (150 k) a so športovým podvozkom.
Údaje výrobcu o testovanom aute
Audi A3 2,0 TDI
Objem motora (cm3) 1 968
Výkon (kW/k) 110/150
Krútiaci moment (Nm) 320
Max. rýchlosť (km/h) 220
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 8,7
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,1
(Skutočná spotreba pri teste 5,3)
Cena testovanej verzie 29 320 €
Najlacnejšia verzia 23 000 €
+ Výrazné plusy
Odhlučnenie interiéru pri bežných rýchlostiach
Priaznivá spotreba v rôznych režimoch
Ovládateľnosť a stabilita v zákrutách
- Najväčšie mínusy
Krátky sedák predných sedadiel