Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

Rallye OiLibya de Tunisie: 11. etapa - Tretie víťazstvo pre Despresa, prvé pre Terranovu

Monday, 04. 05. 2009 - 00:33, Michal Kostka   

Rallye OiLibya de Tunisie: 11. etapa - Tretie víťazstvo pre Despresa, prvé pre TerranovuPosledná etapa Tuniskej rally, s dvoma meranými úsekmi vo forme okruhu okolo Nefty, bola svedkom už tretieho triumfu Cyrila Despresa na tejto súťaži. Do poslednej etapy nastupoval s náskokom štyroch minút a svojou jazdou nikoho nenechal na pochybách, že nehodlá oň prísť práve v poslednej etape. Cestu za celkovým víťazstvom mu uľahčilo aj drobné blúdenie Marca Comu hneď v prvom okruhu. V druhom zvolil Despres jazdu na istotu a s prehľadom kontroloval situáciu. Po jedenástich dňoch a desiatich odjazdených etapách, ukončil rally v čase tesne pod dvadsať deväť hodín a šesť minút pred druhým Marcom Comom.



Cyril Despres: „Som nesmierne šťastný aj preto, že práve tu som v roku 1998 štartoval na svojej prvej rally. Teraz, o pár rokov neskôr som stále tu, so skvelým motocyklom a tímom. Víťazstvo na tak technicky a navigačne náročnej trati je o to sladšie. Naše súboje s Marcom sú vždy veľmi tesné, tento rok mal až doteraz navrch on. KTM nás oboch nasadilo na všetky súťaže svetového šampionátu (pozn. autora: šesť súťaží v Spojených Arabských Emirátoch, Tunisku, Taliansku, Brazílii, Egypte a Maroku), prvú vyhral Marc, druhú ja a o tri týždne budeme bojovať znovu na Sardínii.“

Marc Coma: „Hoci sa mi nepodarilo zvíťaziť, dôležité je že som získal cenné body za druhé miesto. Som rád, že som sa mohol zúčastniť tejto rally, na motorke som sa cítil dobre a navigačne som to tiež zvládol. So svojimi jednástimi dňami a rôznorodým terénom to bola naozaj veľká a náročná súťaž. Rád by som sa poďakoval tímu za všetku odvedenú prácu. Návrat do Afriky je vždy výnimočný a tu v Tunisku mám mnoho priateľov, s ktorými sa rád stretávam.“



Ešte neľútostnejší a tesnejší súboj prebiehal medzi Franciscom ‘Chaleco‘ Lopezom a Jordi Viladomsom o posledné pódiové umiestnenie. V predchádzajúcej etape stratil Lopez šesť veľmi cenných minút, na poslednú si však pripravil dokonalú stratégiu. Španielskeho súpera nepustil z dohľadu, v správnej chvíli zaútočil a v cieli sa mohol radovať s bronzového umiestnenia s náskokom len trinásť sekúnd.

‘Chaleco‘ Lopez: „Bola to dobrá súťaž, bojoval som až do konca. Proti Južnej Amerike je to obrovský rozdiel, s výsledkom som spokojný. Páčil sa mi terén a veľmi som si to užil.“

V objemovej triede do 450 cm3 si skvele načasoval formu Olivier Pain. Od siedmej etapy neustále znižoval svoju stratu na vedúcich jazdcov, pravidelne sa umiestňoval v desiatke najrýchlejších, aby v závere využil problémy súperov a s pohodlným náskokom zvíťazil. Za ním sa umiestnil Bruno Da Costa a až tretí skončil líder z polčasu rally, Luca Manca. V rovnakej triede bojovala aj jediná žena v jednej stope, Virginie Premat. Obsadila štvrtú priečku a za sebou nechala ďalších piatich zástupcov mužského pokolenia.



Olivier Pain: „S výsledkom som spokojný. Víťazstvo v triede bolo mojím cieľom od samotného začiatku rally a to sa mi aj podarilo. Z pohľadu celkového hodnotenia som mohol skončiť aj lepšie, s mojou malou štyristopäťdesiatkou som sa však rozhodne nestratil. Tohtoročná edícia bola mimoriadne náročná - dlhé špeciálky a málo času na oddych. Ďalšie štarty budú závisieť od môjho rozpočtu, predsa len som súkromník.“

Bruno Da Costa: „Som rád, že už som v cieli. O dojazd som mal veľké obavy najmä v stredu, keď som roztrhol reťaz a prišiel o vedenie v triede. Súťaž bola náročná, na svojej štyristopäťdesiatke jazdím radšej technické pasáže ako tie rýchle. Navigačne sa cítim podstatne istejšie ako na mojej prvej rally pred troma rokmi v Maroku. Dokonca by som povedal, že som v tom našiel zaľúbenie.“

Luca Manca: „Ťažká, ale dobrá súťaž. Bol to môj druhý štart v Afrike, cítim že od minuloročného Egypta som sa výrazne zlepšil, hoci sa ešte musím poriadne zlepšiť v navigácii.“

Virginie Premat: „Mám obrovskú radosť - splnila som svoj cieľ doraziť do cieľa. Odteraz si už budem dávať vyššie méty. Získala som potrebnú istotu, tvrdo som na sebe zapracovala a bola som za to náležite odmenená. Teraz by som chcela absolvovať pár ďalších súťaží.“



Bolo by veľkým prekvapením, ak by došlo k nejakej zmene v klasifikácii quadov. Nič také sa však nestalo a systémom štart-cieľ si celkové víťazstvo vyjazdil Lionel Laine. Posledné dni odjazdil vo dvojici s Cameliou Liparoti, držiteľkou druhej priečky. Za dvoma strojmi KTM dokončil súťaž úradujúci svetový šampión Karim Dilou a posledným medzi quadmi a aj celkovo, bol problémami neustále stíhaný Vladimír Marugov.

Lionel Laine: „Prišiel som sem s úmyslom ujať sa vedenia v hodnotení svetového šampionátu. A ako čerešničku na torte som vybojoval víťazstvo medzi quadmi a KTM získalo prvé dve priečky. Musel som byť rozvážny. Mojou taktikou bolo vytvoriť si náskok a potom ho už len udržiavať. Aby sme si poistili Cameliine druhé miesto, odjazdili sme záver súťaže spolu. Ďalším bodom môjho programu je Sardínia, v Brazílii štartovať nebudem, svoje karty vyložím až v Egypte a Maroku.“

Camelia Liparoti: „Zopár problémov počas súťaže a kopa radosti dnes. Skončila som druhá pred majstrom sveta a to je pre mňa skutočne výnimočné.“



V kategórii automobilov spoznala Tuniská rally svojho štrnásteho víťaza a stal sa ním Orlando Terranova. Metronomicky presnou jazdou bez akéhokoľvek zaváhania si udržal svoje vedenie od druhej etapy až do samotného záveru. V deviatich odjazdených etapách si pripísal dve prvenstvá a ďalšie štyri umiestnenie v najrýchlejšej trojke. Na druhé miesto sa vďaka víťazstvu v piatej etape prekvapujúco dostal Christian Lavieille. V Tunisku už pred rokom vybojoval tretie miesto taktiež za volantom špeciálu Dessoude Proto, vtedy však nemusel súperiť s tak silným tímom ako X-Raid. Z troch vozov BMW sa do cieľa dostali dva a oba to dotiahli až na na pódium. Víťaz prvého podniku Svetového pohára Guerlain Chicherit, sa vďaka našťastnému odstúpeniu tímového kolegu Leonida Novického dostal na tretiu priečku.

Orlando Terranova: „Bola to dlhá a náročná rally s rôznorodým terénom. Zaútočili sme hneď na začiatku, naše vedenie sa nám podarilo udržať. Auto bolo skvelé, tím odviedol super prácu. Som nesmierne šťastný.“

Christian Lavieille: „Od začiatku nám bolo jasné, že bude veľmi ťažké dostať sa na stupne víťazov. Maratónska etapa nám umožnila získať mierny náskok. Arnaud odviedol bezchybnú prácu, tím pripravil perfektné auto. Nezastavili nás technické problémy ani navigačná chyba. Je ťažké súperiť s továrenským tímom, tento výsledok je pre nás veľmi povzbudzujúci.“

Guerlain Chicherit: „S výnimkou Leonidovej nehody to bol fantastický týždeň s úžasnými špeciálkami a mnohými prekvapeniami. Celkovo som veľmi spokojný. V aute sa cítim dobre a pomaly si zvykám aj na Tinino navigovanie v angličtine. Hoci sme nezvíťazili, získali sme body do hodnotenia Svetového pohára.“



Hneď za pódiom sa do prvej päťky prepracovali dve buggy s jednou poháňanou nápravou. Úspešnejší bol bronzový z Tuniskej rally pred dvoma rokmi, Pascal Thomasse s buggy tímu MD Rallye Sport. Piata priečka pripadla druhému najúspešnejšiemu pilotovi v histórii Tuniskej rally. Ten tu po prvý raz vyhral v roku 1998 a naposledy práve pred dvoma rokmi, celkovo má na konte päť víťazstiev z tejto tradičnej africkej súťaže.

Pascal Thomasse: „Poraziť Jean-Louisa je veľmi uspokojujúce, aj keď jazdí na novom, práve vyvíjanom aute. On je majster a hneď by som menil toto víťazstvo za zbierku jeho štartov.“

Jean-Louis Schlesser: „Je škoda, že nás takmer na hodinu zdržal pokazený zdvihák. Pri vývoji vozidla ideme správnym smerom, bude však treba zapracovať na prevodovke.



Po päťročnom pôste sa na scénu vrátil Nicolas Misslin a hneď je z toho šieste miesto, šestnásť minút pred obhajcom striebra spred roka, Ericom Vigourouxom. Samostatnú trofej pre vozy Bowler Wildcat vyhral celkovo ôsmy Jerome Pelichet, najlepším spomedzi produkčných vozidiel bol štrnásty Artem Varencov. Trieda T2 po Tuniskej rally prichádza o jednu zo svojich stálic, koniec svojej 23-ročnej kariéry ohlásil Christian Barbier. Výnimočné postavenie v štartovom poli mali dvaja zástupcovia hostiteľskej krajiny. Hend Chaouch, jediná žena za volantom, skončila na poslednej, dvadsiatej tretej priečke, Ludovic Leloup idúci sólo zas uzavrel prvú desiatku.

Jerome Pelichet: „Bola to skvelá súťaž, sme nadšení. Začínali sme s cieľom dostať sa do prvej desiatky, s ôsmym miestom sme viac než spokojní. S naším malým Bowlerom sme sa umiestnili hneď za „veľkými“ autami a navyše sme vyhrali Wildcat trofej.“

Artem Varencov: „Nebolo to zlé. Páčila sa mi rôznorodosť tratí. Naším cieľom je výhra v Svetovom pohári v triede T2, po Abu Dhabi a Tunisku sa chystáme aj na tretí a zároveň posledný tohtoročný podnik, Rali Transiberico.“



Do súťaže odštartovali štyri kamióny a všetky štyri sa objavili v cieli v Touzeri. Víťazom bol zaslúžene vyhlásený Alain Coquelle, druhý Frederic Coudereau zaostal len o tridsať osem minút. Poslednou klasifikovanou triedou bola trieda Open, jediným v cieli a teda jej víťazom sa stal Pierre Lachaume s Bowlerom.

Alain Coquelle: „V prvom rade som šťastný, že sme súťaž dokončili. Naviac to bola zábava a to je vždy bonus, hoci bolo niekedy zložité dostať kamión cez niektoré úseky.“

Dvadsiaty siedmy ročník Tuniskej rally je za nami, bol to ročník rôznorodý a náročný ako na navigáciu, tak aj na schopnosti vodičov, ročník ktorý ctil to najlepšie z tradícií klasických afrických rally.

Celkové poradie

Motocykle
1. Cyril Despres   KTM 690 Rally   28:53:26
2. Marc Coma   KTM 690 Rally   +0:05:57
3. Francisco Lopez   KTM 690 Rally   +0:53:17
4. Jordi Viladoms   KTM 690 Rally   +0:53:30
5. Pal Anders Ullevalseter   KTM 690 Rally   +1:22:43
...
9. Olivier Pain   Yamaha MTT1 450   +4:05:09   (1. v triede 450 cm3)
16. Lionel Laine   KTM 525 EXC   +13:03:39   (1. v triede quad)
18. Virginie Premat   Yamaha WRT 450   +21:22:48
26. Vladimir Marugov   Bombardier 650   +36:56:15

Automobily
1. Terranova/Palmeiro   BMW X3 CC   25:36:46
2. Lavieille/Debron   Proto Dessoude   +0:38:20
3. Chicherit/Thorner   BMW X3 CC   +0:54:23
4. Thomasse/Larroque    MD Buggy   +1:15:11
5. Schlesser/Forthomme   Schlesser Buggy   +1:47:10
...
8. Pelichet/Decre   Bowler Wildcat   +6:09:38   (víťaz Wildcat Trophy)
10. Ludovic Leloup   Toyota Land Cruiser   +9:48:49
14. Varencov/Jelagin   Toyota Land Cruiser   +15:00:18
23. Chaouch/Driss   Toyota Land Cruiser   +33:10:04

Kamióny - umiestnenie v celkovej klasifikácii
17. Coquelle/Becart/Lefevre   Renault Kerax   +19:33:49
18. Coudereau/Micquiaux/Kedzierski   MAN TGS   +21:12:18
21. Gonzalez/Cottret/Dominguez   MAN M2000   +29:26:53
24. Besnard/Lichtleuchter/Wisman   Mercedes 2635 AK  +35:43:16

Open
1. Lachaume/Malartre    Bowler Wildcat   43:07:18






Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri