Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

Rallye de Tunisie - konečne piesok! (2. časť)

Wednesday, 14. 05. 2008 - 00:37, Michal Kostka   

Rallye de Tunisie - konečne piesok! (2. časť)Pri predstavovaní trate označil Cyril Neveu piatu etapu za najkrajšiu v celej rally. Piesok, piesok a znovu piesok, to bol program na 29. apríla. Len prvých 20 km. meraného úseku tvorila pevná cesta, po nej prišlo na radu rozsiahle pole dún, na prvý pohľad takmer nekonečné. Po štarte v Idri a prekonaní 359 kilometrov čakal na posádky bivak opäť v Idri. Táto slučka mala byť prvou časťou maratónskej dvojetapy, počas ktorej nie je povolený servis v bivaku. Ultimátna skúška ľudí aj strojov, test schopnosti jazdiť rýchlo a šetriť pritom techniku. Po pár minútach od štartu už Ludivine Puy nemala techniku ktorú by mohla šetriť, jej KTM zachvátili plamene a rally sa pre ňu skončila. Horúce chvíle zažili Michel Marchini, Thierry Bethys aj Oscar Polli, všetci traja sa stali obeťou pádu, ich postavenie v hodnotení to však neovplyvnilo. Z týchto drobných zaváhaní vyťažil najviac Mathieu Serradori a sebe aj značke Beta doprial prvý etapový triumf. Doteraz najlepší výsledok pre KTM zabezpečil druhým miestom Alex Antor, 29-ročný bývalý lyžiar, reprezentant Andory na dvoch Olympiádach. V kategórii automobilov zaznamenal priebežný líder Orlando Terranova prvé etapové víťazstvo a pripísal si ďalších pár minút k dobru pred svojimi prenasledovateľmi. Holowczyk, Housieaux, Vigouroux, ale aj Benat Errandonea (SMG Buggy) a Maurizio Traglio (Nissan Pathfinder) vytrvalo dobiedzali a bojovali o svoje miesto v top 10. Dámska dvojica Florence Migraine-Bourgnon a Ludivine Marchand-Aune (Toyota) si v etape vybojovala 26. miesto, celkovo boli ešte o tri priečky vyššie. Pri svojej rally premiére s traťou srdnato bojoval aj Philippe de Korsak na jednomiestnej buggy, po piatich dňoch dňoch v Afrike mu patrila 30. priečka. Kamióny mali trať o čosi kratšiu, kvôli solisku opäť končili na druhom kontrolnom bode. A opäť to bol Tomáš Tomeček, kto si zapísal už po štvrtý raz najlepší čas.



Druhá časť maratónskej dvojetapy bola pripravená na posledný aprílový deň a zapotiť sa pri nej mali hlavne navigátori. Ráno však so sebou prinieslo nečakanú správu - etapa bola z bezpečnostných dôvodov zrušená! Niektorí z účastníkov boli stále na trati predchádzajúcej etapy a spolu s nimi aj zberný kamión prezývané „balé“ (z francúzskeho balai). Ten strávil celú noc na trati z jednoduchého, ale vážneho dôvodu – prevrátil sa na bok. Keďže organizátori mali k dispozícii len tento jeden kamión „balé“, štart ďalšej etapy bez potrebného zabezpečenia bol nemysliteľný. Celá etapa sa zmenila na spojovací úsek, zostávajúci účastníci Tuniskej rally sa presunuli do Sinawinu, posledného bivaku na Lýíbyjskom území. Tomáš Tomeček a Elisabete Jacinto sa na prosbu Cyrila Neveua vrátili na trasu utorňajšej etapy, aby pomohli dostať „balé“ späť na kolesá. Záchrannú akciu organizoval Cyril Neveu a neváhal pri tom priložiť ruku k dielu. Vďaka spoločnému úsiliu troch kamiónov (prítomný bol aj MAN v službách NPO) sa „balé“ čoskoro ocitlo v správnej polohe a rally mohla pokračovať ďalším súťažným dňom.



Siedmou etapou sa rally vrátila do Tuniska. V štvorhodinovom časovom limite určenom na prvý spojovací úsek bol započítaný aj čas potrebný na vybavenie colných formalít na hranici. Líbyjskí colníci boli pri odchode súťažnej kolóny z krajiny rovnako dôkladní ako pri jej vstupe a štart do meraného úseku sa tak o hodinu oddialil. Najrýchlejšie sa s traťou vysporiadal Juhoafričan Albert Hintenaus a daroval tak KTM prvý etapový triumf. Sedmička bola vôbec pre rakúsku značku pomerne priaznivá, do prvej päťky sa natlačila hneď štvorica jazdcov na nových 690-kách, len na tretiu priečku sa votrel Olivier Pain na Yamahe. Mladý Francúz, ktorý dva týždne predtým oslávil svoje dvadsiate siedme narodeniny, sa zároveň dostal do celkového vedenia. K tomu mu okrem vlastného výkonu pomohli aj technické problémy dovtedy prvého Marchiniho. Po dvoch tretinách meraného úseku to vzdal motor jeho Yamahy a smutný Marchini si balil kufre na cestu do Európy. Podobný osud, ale so šťastnejším koncom postihol aj Marca Cacchiarelliho, vedúceho jazdca quadov. Provizórna oprava mu umožnila doraziť do cieľa po asistenčnej trase, za čo si vyslúžil niekoľkohodinovú penalizáciu. Rovnako sa v etape (ne)darilo aj jeho jedinému zostávajúcemu konkurentovi Patrickovi Bockovi na quade Honda Rincon 650. Po Holowczykovi (prológ a 3. etapa) sa mohol z dvoch etapových triumfov radovať aj Housieaux. A hoci sa jeho celkové postavenie nezmenilo, z náskoku prvého Terranovu stiahol takmer 17 minút. Argentínčan mal mnoho dôvodov obávať sa o svoju líderskú pozíciu, v etape sa pred neho dostali aj Vigouroux, Lavieille, Monterde a Holowczyk. Boj o prvenstvo tak zďaleka nebol rozhodnutý, prvých päť jazdcov pribežného poradia sa zmestilo do rozpätia 45 minút. V triede T2 sa na štart siedmej etapy nepostavil ani jeden Pathfinder tímu Dessoude. Laurent Rosso, Jean-Pierre Strugo a Thomas Loussier sa stali obeťami technických problémov počas náročnej piatej etapy. Najlepším produkčným vozidlom bol dve etapy pred koncom Nissan Patrol posádky Andrej Ivanov/Alexej Kuzmič. Medzi kamiónmi bola situácia o poznanie jasnejšia, Tomeček navýšil svoj náskok o ďalšie desiatky minút a od Elisabete Jacinto ho delili už takmer 3 hodiny. Každá zo zvyšných šiestich posádok nazbierala počas predchádzajúcich dní mnoho trestných hodín a do bojov o prvenstvo nemala šancu zasiahnuť.



Na predposlednú etapu devätnástej Tuniskej rally nebude v dobrom spomínať Orlando Terranova. Práve v nej prišiel o svoju vedúcu pozíciu a šancu na víťazstvo. Tvrdý dopad po jednom zo skokov si odniesol chladič a maximálny čas v cieli zrazil Terranovu hlboko do poľa porazených. Pre Erica Vigourouxa tak svitla šanca na zisk túžobne očakávaného víťazstva. Proti však obe predné pneumatiky jeho Chevroletu a preto sa musel uspokojiť so štvrtým miestom v etape a druhým celkovo. Na vedúcu pozíciu si zasadol Dominique Housieaux a stačilo mu k tomu aj druhé miesto sa tímovým kolegom Monterdem. Trio Lavieille, Holowczyk, Errandonea doplnilo prvú šesticu klasifikovaných posádok a dobrým výsledkom sa na 15. priečke blysla aj ženská posádka Migraine-Bourgnon/Marchand-Aune. S pribúdajúcim počtom odstúpených posádok sa vpred vo výsledkovej listine posúvala ešte stále početná armáda Bowlerov. Zo štyroch desiatok vozidiel v cieli deviatej etapy patrilo Bowlerom deväť pozícií, pričom najpomalší z nich bol dvadsiaty tretí. Po Michelovi Marchinim v siedmej etape si Tuniská rally vybrala ďalšiu obeť z radu favoritov v jednej stope aj v tej ôsmej. Honda Thierryho Bethysa sa porúčala v záverečnom 30 kilometrovom okruhu okolo oázy Ksar Ghilane a podobne ako Terranova na štyroch kolesách, aj Bethys sa pripísal maximálny etapový čas. Víťazom predposlednej etapy sa stal Alex Antor pred Olivierom Painom. Tomu sa podarilo udržať za sebou všetkých protivníkov, ktorí by mohli ohroziť jeho vedúcu pozíciu. Marco Cacchiarelli sa tentoraz vyhol penalizáciám a o víťazstvo medzi quadmi by ho mohli pripraviť už len technické problémy. Len minimálne vzrušenie sa odohralo v kategórii kamiónov. Asi 15 km. pred cieľom signalizoval tlakomer Tomečkovej Tatry náhlu stratu tlaku. Dôvodom bola ľavá zadná pneumatika, jej výmena bola nevyhnutná. Strata 25 minút v etape však v celkovom hodnotení nič neznamenala a už len jeden deň delil Tomáša Tomečka od tretieho triumfu na africkej pôde v roli pilota. Predchádzajúce dve víťazstvá zaznamenal v rokoch 2005 a 2006 na Marockej rally, na súťaži ktorú takisto organizuje NPO.



Záverečný deň Tuniskej rally priniesol ďalšie osobné tragédie aj víťazstvá. Smutný zostal Oscar Polli (KTM), ktorý štartoval ako druhý jazdec priebežného poradia, s náskokom dvoch minút na Micheala Pisana (Yamaha). Dvakrát roztrhnutá reťaz pochovala aj tú najmenšiu šancu na pódium a Pollimu sa nakoniec ušla štrnásta priečka. Na trpký záver ôsmej etapy zabúdal Thierry Bethys dravou jazdou, vďaka ktorej sa mohol znovu radovať z etapového vavrínu. Olivier Pain s prehľadom kontroloval situáciu a ani desiate miesto v záverečnej etape ho nemohlo pripraviť o celkové víťazstvo. Na cieľovú rampu dorazil súčasne s Michaelom Pisanom, ktorému patrila druhá priečka a rovnako ako víťaz ju dosiahol v sedle Yamahy. So štartovým číslom tri vybojoval Stan Watt z Veľkej Británie bronz a zachránil česť značky KTM. Víťazom sa stal aj Gilles Tixador (KTM), hoci bol v cieli klasifikovaný na deviatej priečke. Z jazdcov v kategórii Enduro Cup si s traťou poradil najlepšie a naplno tak zúročil skúsenosti nazbierané počas predchádzajúcich trinástich štartov v Tunisku. Z poltucta quadov na štarte sa ich do ciela dostala jedna tretina, lepším z dvoch bol nakoniec Marco Cacchiarelli na Yamahe.



Dominique Housieaux a Eric Vigouroux - obaja Francúzi, obaja na vozidle s jednou poháňanou nápravou, obaja túžiaci vyhrať. Rozdiel medzi nimi predstavuje číslo dvanásť. Presne toľko sekúnd ich delilo pred poslednými 286 kilometrami Tuniskej rally. Väčší dôvod na radosť mal napokon starší z tejto dvojice, Dominique Housieaux, ktorý na tento okamih čakal dlhých 17 rokov. „Na cross country scéne pôsobím už od roku 1991 a toto je moje prvé víťazstvo a naviac vo Svetovom pohári. Iste si viete predstaviť aký som nesmierne šťastný,“ neskrýval nadšenie v cieli. Eric Vigouroux za horúca analyzoval výsledok: „Pred rokmi sme sa rozhodli pre americké vozidlo, zostali sme mu verní dodnes a toto druhé miesto je dôkazom správnosti našej voľby. Nepoznám žiadne iné vozidlo, ktoré by bolo tak konkurencieschopné a na jeho údržbu by pritom stačili dvaja mechanici, tak ako to bolo v prípade nášho malého tímu.“ Výsledky poslednej etapy postavenie v prvej desiatke vôbec nezmenili, tretia priačka tak definitívne zostala v rukách Christiana Lavieilla. S výsledkom bol spokojný: „Skončili sme tretí, no nebolo to ľahké. Bol to náročný týždeň, pre mňa osobne najmä kvôli smrti mojej matky.“ Pochvalne sa vyjadril na adresu svojho vozidla: „Všetky zlepšenia ktoré sme spravili sa ukázali byť správne, či už pri jazde v piesku alebo v úsekoch s ťavou trávou. Takisto sme zrýchlili. Stále je na čom pracovať, tím André Dessouda však odviedol perfektnú prácu.“ Naopak neúspechom skončilo vystúpenie oboch favorizovaných BMW X3, v cieli sa neobjavil Nobre ani Terranova. Na dvanástej priečke figurovalo prvé vozidlo triedy T2, Nissan Patrol s ruským duom Andrej Ivanov/Alexej Kuzmič na palube. Britské vozy Bowler sú vyhlásené svojou spoľahlivosťou a neuveriteľnou odolnosťou, čo znovu dokázali aj na Tuniskej rally. Hneď dva sa prebojovali až do prvej desiatky a počas deviatich dní vzdali len tri z pôvodne dvanástich. Na dvadsiatej prvej priečke ukončila svoju piesočnú púť dámska dvojica Florence Migraine-Bourgnon/Ludivine Marchand-Aune (Toyota CL 120), a hneď za nimi aj jediný sólo pilot Philippe de Korsak (SMG Buggy). Aj kategória kamiónov mala svojho smoliara dňa. O tretiu priečku prišiel Tom de Leeuw a mohol za to motor jeho MANu. Poslední štyria mohykáni dopravili svoje stroje až do Djerby a celkom zaslúžene sa z víťazstva radovala trojica Tomáš Tomeček/Vojta Morávek/Radek Smolka.



Po jedenástich dňoch sa tak skončila Tuniská rally, ktorú možno bez akýchkoľvek pochybností označiť za mimoriadne vydarenú súťaž. Priateľská atmosféra zo strany súťažiacich aj organizátorov, pocit súdržnosti a ochota pomôcť, pojmy ktoré sa z Dakaru už takmer vytratili, tu boli prítomné takpovediac na každom kroku. Je preto veľká škoda, že záujmy konkurenčnej ASO spôsobili značný odliv účastníkov, ktorí by za iných okolností na Tuniskej rally určite štartovali. Cyril Neveu a Stephane Clair na september plánujú Marockú rally, ktorá tento rok nie je súčasťou kalendára FIA ani FIM. V približne rovnakom termíne by sa mala v Južnej Amerike konať náhradná rally za zrušenú Por Las Pampas a nejaké projekty v rámci Dakar series chystá aj ASO. Nejasná situácia, ktorá sa na scéne Cross conutry rallies objavila otvára príliš mnoho otázok a na ich zodpovedenie si budeme musieť počkať.





Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri