Rallye de Tunisie: Africká klasika
Tradičná Rallye de Tunisia tento rok privítala štyridsať posádok automobilov a tri kamióny k tomu. Prekvapujúco práve v najťažšej súťažnej kategórii získali za volantom prevahu ženy nad mužmi. Po troch druhých miestach (2004, 2007, 2008) vo vytúžené víťazstvo dúfa Elisabete Jacinto (MAN TGS). Konkurentkou jej bude Luisa Trucco (Iveco Eurocargo). Zaujímavosťou je, že obe amazonky majú v posádke skúsených dakarských harcovníkov. Talianka Trucco už roky jazdí s krajanom Corradom Pattonom, k Portugalčanke Jacinto tento rok pribudol Belgičan Charly Gotlib. Proti tejto nežnej dvojici sa postavil len Francúz Hubert Molina (Renault Kerax).
V kategórii automobilov je kandidátov na stupne víťazov požehnane. Víťaz z Abu Dhabi Desert Challenge Leonid Novickij (BMW X3 CC) má za sebou silný tím, to isté však platí aj o Christianovi Lavieillovi (Proto Dessoude 05). Team Dessoude sa pokúša o víťazstvo na dvoch frontoch; kým Lavieille so špeciálom v triede T1 útočí na celkové prvenstvo, v triede produkčných vozidiel má francúzsky tím hneď trojicu posádok, vrátane Laurenta Rossa (Nissan Pathfinder), ktorý triumfoval v predchádzajúcej súťaži seriálu. S menším tímom, ale s rovnako vysokými ambíciami sa po ročnej prestávke vracia Eric Vigouroux (Chevrolet Silverado). Francúz žijúci v Kalifornii v súčasnosti pracuje na úplne novom vozidle, s ktorým (ak všetko pôjde podľa plánov) vyrazí na Dakar 2011.
Dvojica modrých bugín môže znamenať len jedno: Jean-Louis Schlesser je späť. Zanovitý zástanca afrických súťaží sa aj s novým tímovým kolegom Francoisom Lethierom do Afriky vracia po štyroch mesiacoch. Na Africa Eco Race táto dvojica vybojovala prvé a tretie miesto. O rôzne buggy nie je v štartovom poli núdza. Prím hrajú žlto-modré vozy tímu MD Rallye Sport, v jednom z nich Pascal Thomasse obhajuje štvrtú priečku. A po siedmych rokoch v „té-dvojkovej" Toyote do buggy presadol aj Ronan Chabot (SMG Buggy). O svoju vlastnú trofej sa pobije desiatka britských Wildcatov.
V kategórii motocyklov dokázala v posledných piatich rokoch zvíťaziť hneď štvorica na jazdcov. Medzi tridsiatimi troma sa však tento rok ocitol len jeden z nich - Marc Coma (KTM 690). Okrem silných „šesťsto deväťdesiatok" KTM v rukách Jamesa Westa či Jakuba Przygonskeho sa ho potrápiť chystajú aj agilné a stále úspešnejšie „štyristo päťdesiatky", ktorých hlavnými protagonistami sú David Casteu (Sherco 450 Rally), Helder Rodrigues (Yamaha 450 WRF) alebo Francisco Lopez (Aprilia 450 RXV). Medzi poltuctom quadov si najvyššie ciele kladie Poliak Rafal Sonik (Yamaha 700 Raptor).
1. etapa, Tunis - Douz
Prvomájový prológ na pláži sa z bezpečnostných dôvodov odjazdil len ako show pre divákov. Čas sa začal merať až v prvej etape z Tunisu do Douzu. Najrýchlejší čas na 180-kilometrovom meranom úseku plnom zákrut a lemovanom kaktusmi namerali Christianovi Lavieillovi. O tri minúty pomalší bol druhý Leonid Novickij a aj napriek nie práve ideálnej trati pre buggy, tretí dorazil Jean-Louis Schlesser. Štvrtý Eric Vigouroux mohol skončiť aj vyššie, šesť kilometrov pred cieľom však „spravil" defekt čo ho na pár minút zdržalo. Za piatym Mauriziom Tragliom (Nissan Pathfinder) sa zoradila štvorica bugín a do prvej desiatky sa vošiel aj Jerome Pelichet, najrýchlejší z armády Wildcatov.
V triede T2 sa zadarilo Rusom. Andrej Ivanov (Toyota LC 125) a Artem Varencov (Toyota LC 100) z tímu GeoRaid-RSG obsadili dvanáste, resp. trináste miesto. Laurent Rosso však strácal len minútu. Dvadsiatu tretiu priečku spoločnej klasifikácie obsadila Elisabete Jacinto a na druhého v kategórii kamiónov, Huberta Molinu získala takmer štvrťhodinový náskok.
V jednej stope nedávajú „slabšie" 450-ky vydýchnuť donedávna suverénnym KTM 690 a aj prvá etapa Tuniskej rally sa stala ich korisťou. Postaral sa o to Chaleco Lopez, ktorý o takmer dve minúty porazil mladého Jakuba Przygonskeho. Marc Coma stavil na istotu a bez zbytočného rizika si prišiel po tretí najlepší čas. Veľkú smolu mal hneď na úvod James West. Výlet do kaktusov znamenal zlomené zápästie a koniec v súťaži. Rafal Sonik potvrdil svoje ambície trinástym miestom celkovo, čiže prvým medzi quadmi.
2. etapa, Douz - Nekrif
Druhý súťažný deň ponúkol 288 meraných kilometrov a ani meter prejazdu. Prvá piesočná ochutnávka, kamenité technické úseky a šprint na záver - menu bolo skutočne pestré.
Druhé etapové víťazstvo si pripísal Lopez a to aj napriek zo záverečného úseku značne poničeným pneumatikám. Upevnil si tým celkové vedenie pred Helderom Rodriguesom. Portugalčan sedlajúci Yamahu, sa na druhú priečku dostal vďaka času hneď za Lopezom. Aj tretie miesto v etape pripadlo menšej kubatúre - David Casteu porazil Jakuba Przygonskeho a priblížil sa jeho tretiemu miestu celkovo. Nečakaný prepad poradím postihol Marca Comu. Naplánovaná výmena pneumatiky na servisnom bode stroskotala po tom, čo sa na dohodnuté miesto nedostavil servisný voz... Coma nabral 25-minútovú stratu, ktorú sa bude snažiť eliminovať z piateho miesta. Rafal Sonik sa nenechal spomaliť ani štrajkujúcimi prístrojmi a k svojmu náskoku na Dmitrija Pavlova (Honda TRX 700) pridal ďalších dvadsať minút.
Po prvom, trochu smolnom dni si v druhej etape náladu spravil Eric Vigouroux. Dokázal poraziť všetkých súperov a posunul sa na tretie miesto celkovo. Vedenia sa ujal v etape druhý Leonid Novickij, za ním figuroval Christian Lavieille. Prvá trojka sa po dvoch etapách natlačila do rozpätia jednej minúty a tridsiatich siedmych sekúnd. Jean-Louis Schlesser s ruským navigátorom Konstantinom Žilcovom sa na trati vyhýbali účastníkovi rally, ktorému nefungoval výstražný systém a pri tomto manévri „pichol" gumu. Štvrté miesto mu patrí v etape aj celkovo. Ronan Chabot si na nové vozidlo zvyká rýchlo, čo mu dopomohlo k piatemu miestu v druhom súťažnom dni. Napriek starostiam s technikou sa v čele Wildcat Trophy udržal Jerome Pelichet. Kým prvý deň sa v triede T2 radovali Rusi, druhý deň ich nahradili Francúzi. Z rodinnej dvojice bol v etape rýchlejší otec Joseph Rosso pred synom Laurentov, celkovo sú ich pozície obrátené. Trinástym najrýchlejším časom sa „pochlapila" Elisabete Jacinto a pohodlne si hovie na prvej priečke klasifikácie kamiónov.