Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

Rali Transiberico: Drastické portugalské sito

Saturday, 27. 06. 2009 - 00:00, Michal Kostka   

Rali Transiberico: Drastické portugalské sitoO držiteľovi Svetového pohára sa rozhodlo v troch súťažiach, po Abu Dhabi Desert Challenge a Rallye de Tunisie sa sezóna už po troch mesiacoch skončila v Portugalsku na Rali Transiberico. Rýchle a úzke portugalské trate sa stali pohrebiskom nádejí mnohých favoritov, z víťazstva sa napokon tešil Guerlain Chicherit. Týmto triumfom si zabezpečil zisk prvého Svetového pohára vo svojej kariére.



Štyri dni, osem meraných úsekov a takmer 1300 ostrých kilometrov – to sú kľúčové čísla Rali Transiberico 2009. Do prológu odštartovalo 45 posádok v medzinárodnej klasifikácii a najrýchlejší bol nováčik v tíme X-Raid, Nani Roma. Treburský tím prológ doslova ovládol, za Romom v tradičných farbách Repsolu, sa zoradili Filipe Campos, Miguel Barbosa a Guerlain Chicherit, všetci na X3 CC. Na piatom mieste ich istil súkromník Ricardo Leal Dos Santos na staršej X5 CC. Z vedenia sa však Roma tešil len krátko, už v druhej SS ho odstavila porucha elektriky a s penalizáciou 42 hodín sa usadil na chvoste pelotónu. Podobný priebeh mal pre Romu aj tretí súťažný deň - kým prvú špeciálku vyhral, druhú nedokončil. Po štyroch dňoch ukončil posledný podnik Svetového pohára na poslednom tridsiatom mieste.



Prvým odpadlíkom z radov bavorákov bol Ricardo Leal Dos Santos s X5. Z tretieho meraného úseku ho rovno do depa poslalo štrajkujúce turbo, ktoré sa napriek snahe mechanikov nepodarilo opraviť. Pre Portugalčana tak rally skončila už po prvom súťažnom dni. Obhajca portugalského titulu Filipe Campos, sa po Romových problémoch vyšvihol do čela klasifikácie a vydržal tam celé dva dni. V piatom meranom úseku však trafil peň stromu, poškodil zavesenie kolesa aj tlmič. Sobotu strávil Campos len v servise, na súťažné trate sa vrátil až v nedeľu aby vyhral poslednú SS súťaže. Celkovo skončil dvadsiaty piaty. Rovnako sa nedarilo aj Miguelovi Barbosovi s ďalšou súkromnou X3. Na trati vydržal len o jednu rýchlostku viac ako Campos, v šiestej spravil kotrmelec a odstúpil z druhého miesta priebežne.



Podstatne lepšie sa darilo ďalšiemu z domácich jazdcov za volantom BMW. Bernardo Moniz de Maia, tímový kolega Filipe Camposa, rozhodne nepatrí medzi najrýchlejších jazdcov na scéne. Jeho silnou stránkou je však spoľahlivosť a vyrovnanosť výkonov. V každom z ôsmich meraných úsekov bol medzi desiatkou najrýchlejších a hoci bol najlepšie piaty, celkovo mu vďaka problémom súperov patrilo krásne tretie miesto. Na stupňoch víťazov doplnil Guerlaina Chicherita, ktorý sa konečne učí jazdiť hlavou. Rýchlosť tomuto mladému Francúzovi rozhodne nechýba, po niekoľkých haváriách však nadišiel čas skrotiť jeho dravosť. Touto úlohou bola poverená Tina Thorner a zvládla ju na jednotku. Po prvých dvoch dňoch sa zmiešaná francúzsko-švédska posádka pozerala na chrbát o 20 rokov staršieho a skúsenejšieho Camposa. Po jeho odstúpení sa s pohodlným náskokom usadila na čele a udržala ho až do cieľa. V nedeľu však bol X-Raid len malý krôčik od absolútneho fiaska. Posledné dva merané úseky absolvoval Chicherit takpovediac na dojazd po tom, čo sa na jeho vozidle objavili problémy so vstrekovaním. Voz však dopravil do cieľa celý a funkčný a v tíme Svena Quandta mohli sláviť zisk druhého Svetového pohára v rade a tretieho celkovo (2008 Nasser Al-Attiyah, 2004 Khalifa Al Mutaiwei).



Životný výsledok na domácej pôde vybojoval Helder Oliveira na Nissane Pathfinder. Podobne ako Moniz de Maia vsadil na rovnomernosť výkonov a po problémoch mnohých jazdcov pred ním sa na konci tretieho dňa prebojoval na fantastické druhé miesto celkovo. Keďže na prvého Chicherita strácal viac ako hodinu, v nedeľu sa sústredil na bezchybnú jazdu, vďaka ktorej za sebou udržal tretieho de Maiu. Veľký Pathfinder bol zároveň najlepším vozom s benzínovým motorom a Oliveira sa ziskom jedenástich bodov dostal na zdieľanú štvrtú priečku (spolu s Christianom Lavieillom) hodnotenia Svetového pohára FIA.



Mitsubishi síce ukončilo svoj cross country program, ich vozy však jazdia ďalej. Zatiaľ stále jediný Racing Lancer pilotoval Carlos Sousa, prológ mu však veľmi nevyšiel. Strata 58 sekúnd ho zrazila na 22. miesto a v ďalšej špeciálke musel hltať prach mnohých pomalších posádok pred sebou. Postupne sa prebojoval na tretiu priečku, iróniou osudu však skončil v rovnakej chvíli ako Campos. Takisto ako jeho veľký súper, aj on poškodil zavesenie kolesa, piatu špeciálku nedokončil a bolo po nádejach na dobrý výsledok. V nedeľu si napravil chuť aspoň víťazstvom v predposlednej SS, celkovo skončil dvadsiaty šiesty, osem minút za Camposom. V blízkej budúcnosti sa jeho Lancer dočká dramatickej zmeny, nový diesel z produkcie Mitsubishi bude nahradený jeho overeným benzínovým predchodcom.



Z konfrontácie staršieho Pajera MPR13 a nového Racing Lanceru vyšlo napokon lepšie legendárne Pajero. Na Transibericu štartovali hneď tri - dva vo francúzskom tíme JMB Racing pilotované Nicolasom Misslinom a Rodolphe Deveauxom, a jeden v brazílskych národných farbách hrdo prezentoval Guilherme Spinelli. V prvých troch SS sa zhodne umiestnili v poradí Misslin, Spinelli, Deveaux, v štvrtej ich bolo už o jedného menej. Nicolas Misslin hodil búdu a s ošklbaným vozom ukončil piatkové dianie v depe. Post najlepšieho Pajera zaujal Guilherme Spinelli, ale len na jednu SS. Na rozdiel od iných ho nevyradila technická porucha či jazdecká chyba, ale choroba. Vysoké horúčky a nevoľnosť ho po dvoch dňoch poslali domov z piateho miesta.



V sobotu sa do bojov opäť zapojil Misslin a v zvyšných štyroch SS si vždy vybojoval miesto medzi štvoricou najrýchlejších. Celkovo sa zaradil k smoliarom na konci klasifikácie, konkrétne na pozíciu s číslom dvadsať štyri, hneď pred Camposa a Sousu. Jeho tímový kolega Rodolphe Deveaux sa v ôsmich SS hneď štyrikrát nedostal ani do desiatky najrýchlejších, napriek tomu mu na konci súťaže patrila priečka číslo štyri. Obaja jazdci tímu JMB Racing majú už v tímových garážach k dispozícii Racing Lancery, ktoré čakajú na zástavbu overeného benzínového motoru.



Smolu a zaváhania favoritov naplno zužitkovali domáci jazdci, v prvej desiatke celkového hodnotenia sa ich objavilo hneď pol tucta. Piaty skončil Jose Dinis Lucas na dieselovom Pajere, šiesty Lino Carapeta na nezničiteľnom QT Wildcat, siedmy bol Fernando André s Renaultom Megane a napokon na deviatke sa ocitla najrýchlejšia T2 (Mitsubishi Pajero) v rukách Pedra Silva Nunesa. Na ôsmom a desiatom mieste figurovali posádky z Ruska, menovite Alexander Mironenko (Nissan Navara Overdrive) a Artem Varencov (Toyota Land Cruiser 100). Artem Varencov a Guerlain Chicherit ako jediní absolvovali všetky tri štarty Svetového pohára a to im dopomohlo k víťazstvám. Kým Francúz slávil celkový triumf, Rus sa radoval z víťazstva v klasifikácii produkčných vozidiel T2. Boj o titul s ním zvádzal Yahya Al Helei so Spojených arabských emirátov. Arabský jazdec si pri prvom štarte v Európe dokonca trúfal na zisk Svetového pohára absolútne. To sa mu však mohlo podariť len ak by v Portugalsku získal aspoň desať bodov a zároveň by Chicherit nebodoval. Ani silný Nissan Patrol mu nepomohol získať vytúženú trofej a rovnako ako pred rokom ukončil sezónu s trinástimi bodmi. Po roku tak v hodnotení T2 uhájil druhú priečku a v absolútnom sa posunul zo šiesteho na tretie miesto.



Zo 45 posádok medzinárodnej klasifikácie sa ich do cieľa dostalo o celú jednu tretinu menej. Medzi odpadlíkmi boli aj obaja zástupcovia ruského tímu G-Force Motorsport. Ich cesta do Portugalska bola dobrodružnejšia než súťaž samotná. Najprv nedostal víza jeden z ich mechanikov, potom nepustili cez hranice ich tímový kamión. Zdržanie doháňali nepretržitou jazdou cez celú Európu, za volantom sa striedali všetci členovia tímu, vrátane súťažných pilotov. Únava si počas súťaže vyžiadala svoju daň a ako Boris Gadašin (Proto G-Force), tak aj Alexej Denisov (Nissan Patrol) podľahli úmorným teplám a súťaž nedokončili.



Kým väčšina národných cross country šampionátov sa ešte len blíži k svojej polovici, Svetový pohár dospel už k svojmu záveru. Pre rok 2009 sa v absolútnom hodnotení jeho držiteľom stal Guerlain Chicherit, titulom najúspešnejšieho spolujazdca sa môže pochváliť Tina Thorner, najlepším tímom je v tomto roku bezkonkurenčný X-Raid GmbH. V kategórii T2 všetkých svojich súperov porazil Artem Varencov, Nissan vďaka nemu získal titul medzi výrobcami produkčných vozidiel. V klasifikácii vozidiel s jednou poháňanou nápravou štartoval jedine Pascal Thomasse viac ako len raz a víťazstvo mu nemal kto zobrať. Zároveň s ním slávil aj tím MD Rallye Sport.






Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri