Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

Quo vadis Cross country?

Thursday, 14. 02. 2008 - 00:05, Michal Kostka   

Quo vadis Cross country?Po známych udalostiach, ktoré viedli k zrušeniu jubilejného tridsiateho ročníka Dakarskej rally, zavládlo na scéne cross country rallies napätie a očakávanie, ako sa bude situácia vyvíjať. Prvé špekulácie a dohady sa objavili bezprostredne po ohlásenom zrušení Dakaru, rozoberali sa viaceré varianty dakarskej budúcnosti. Posádky v snahe využiť pripravenú techniku a splniť si záväzky voči sponzorom, sa začali obzerať po vhodnej náhrade.

Prvou súťažou sezóny sa tak stáva Saudi Arabia Hail Baja, úvodné podujatie FIA Baja Cupu. Účasť je pri tretej edícii piesočnej baji slušná. Na štarte sa objavilo takmer 50 vozidiel, prevažne z oblasti Perzského zálivu. Významným hráčom pôsobiacim na medzinárodnej scéne je však len Nasser Saleh Al-Attiyah, zatupujúci tím X-Raid na BMW X3. Seriál súťaží Baja v poslednom čase predstavuje bojové pole hlavne pre súkromných jazdcov, továrenské tímy sa objavujú už len sporadicky. Ľuďom z FIA nemožno uprieť snahu oživiť scénu CCR. Na jazyk sa však tlačí otázka, či na to idú zo správneho konca. Stávkou na istotu sú aj v tomto roku súťaže v Taliansku, Španielsku a Portugalsku, ktoré si za uplynulé roky vybudovali slušné renomé. Stredoeurópskych súťažiacich, ale aj fanúšikov, zas potešilo zaradenie Hungarian Baja do kalendára FIA, o ktoré sa Maďari dlho a usilovne snažili. Maďarská baja reprezentuje akúsi náhradu za dávno zrušenú Grécku baju, ktorá svojho času oslovila len talianske posádky a v roku 2004 sa pre malý záujem vôbec nekonala, hoci bola zapísaná v kalendári. Stredná a východná Európa v súčasnosti prežíva prudký rozmach CCR scény, o čom svedčí aj počet posádok z Rumunska, Lotyšska, Litvy a Ruska, ktoré sa mali zúčastniť tohtoročného Dakaru. Je len pochopiteľné, že FIA sa snaží získať vplyv v tomto regióne. Otázniky vyvolávajú zvyšné dve tohtoročné súťaže a to Hail Baja v Saudskoarabskom kráľovstve a Baja GB vo Veľkej Británii. Záujem dostať aspoň jednu súťaž Baja Cupu do exotického prostredia už v minulosti FIA mala. Katarská Baja v roku 2005 sa však nestretla s takmer žiadnym ohlasom. V Saudskej Arábii sa organizátori snažia o vytvorenie čo najlepších podmienok pre súťažiacich, s cieľom prilákať ďalšie posádky na nasledujúci ročník. Významnou devízou je aj piesočný terén, ktorý v porovnateľnej miere žiadna iná súťaž Baja cupu poskytnúť nemôže. Najväčšiu rolu však zrejme hrajú finančné prostriedky a tých majú ropní šejkovia dostatok. Práve finančné zabezpečenie a podpora zo strany štátu zrejme zohrali svoju rolu pri zaradení Baja GB do kalendára FIA, hneď po prvom roku svojej existencie. Kým preteky na juhu Európy a tiež v Maďarsku hostia niekoľko desiatok zahraničných posádok, Hail Baja a Baja GB sú obsadzované prevažne domácimi jazdcami. Ak však vo FIA stabilizujú kalendár a podporia jednotlivé podujatia aj mediálne, môže sa cross country baja scéna naďalej rozvíjať a naberať na vážnosti.



Jazdcov túžiacich po adekvátnej náhrade za Dakar by mohla uspokojiť Tuniská rally, konajúca sa na prelome apríla a mája. Po zrušení Dakaru vycítili ľudia v NPO (Neveu Pelletier Organisation) príležitosť prilákať do Tuniska množstvo dakarských účastníkov. Stephane Clair, nový generálny riaditeľ NPO, avizoval niekoľko zásadných noviniek a zmien. Najväčším lákadlom sa nepochybne stalo predĺženie trasy súťaže za hranice Tuniska. Na území Tuniska a Líbye čaká účastníkov od 24. apríla do 3. mája deväť púštnych etáp, ktoré by mali dostatočne preveriť ich schopnosti a možnosti. Tuniská rally by sa tak mohla stať najväčšou a najvýznamnejšou piesočnou rally v sezóne. Mohla by, keby...



Keby sa na scéne neobjavila ASO (Amaury Sport Organisation) s nečakane rýchlym riešením ako nahradiť Dakar. Už v priebehu januára sa objavili správy, ktoré avizovali vznik prvej súťaže pod značkou Dakar Series. Miestom jej konania malo byť Maďarsko a Rumunsko. Dohady sa zmenili na skutočnosť začiatkom februára, keď Etienne Lavigne ohlásil vznik Central Europe Rally. ASO sa snaží udržať si záujemcov o Dakar a tým aj zdroj nezanedbateľných príjmov. Central Europe Rally bude súťažou len pre pozvané posádky, prednosť majú samozrejme účastníci zrušeného Dakaru, ktorí naviac nebudú musieť platiť štartovné. To znie dobre, v čom je teda problém? Problém je v termíne konania súťaže. Jej koniec je naplánovaný na 26. apríla, teda v čase už prebiehajúcej Tuniskej rally. Posádky sa tak dostávajú do nezávideniahodnej situácie, keď si budú musieť vybrať, ktorej súťaži dajú prednosť. Saharský piesok je veľké plus pre NPO. Ušetrené tisíce eur zas pre ASO. NPO ponúklo zvýhodnené štartovné pre nováčikov a bezplatnú prepravu servisného boxu pre prvých 30 prihlásených motorkárov. Súčasťou Tuniskej rally budú aj „sprievodné“ akcie Enduro Cup a Tunisia Desert Tracking. Obe sú určené pre motoristických priaznivcov, ktorí si chcú na vlastnej koži vyskúšať jazdu v náročnom teréne s pocitom, že v prípade problémov bude o nich postarané. ASO ťaží zo sily značky Dakar, ktorá sama o sebe priťahuje značnú mediálnu pozornosť. NPO však nehádže uterák do ringu. Tuniskú rally bude sledovať 60 novinárov priamo na trase, dvadsaťčlenný TV tím pripraví desiatky hodín reportáží, webová stránka súťaže denne ponúkne obsiahle písomné aj obrazové spravodajstvo.



Nakoniec však nemusí byť rozhodnutie, ktorej súťaže sa zúčastniť, až také ťažké, ako dokazuje príklad Davida Casteua. Ten sa vyjadril, že ho viac láka piesok a osobne by dal prednosť Tuniskej rally. Továrenský tím KTM sa však rozhodol pre účasť na Central Europe Rally a Casteu, jeden z top jazdcov podporovaných priamo fabrikou, toto rozhodnutie rešpektuje. Za tímových jazdcov bude zrejme rozhodovať vedenie tímu a sponzori, súkromníci budú sami sebe radcom a pánom. V rozhodovaní by im mohla pomôcť aj čerstvá informácia o mieste konania Dakaru 2009. Patrice Clerc a Etienne Lavigne predstavili Argentínu a Čile ako krajiny, kde sa v januári 2009, síce s ročným oneskorením ale predsa len, uskutoční tridsiaty ročník dakarskej rally. Južná Amerika je pomerne vzdialený kontinent a náklady na prepravu rozhodne nebudú malé. To môže paradoxne zvýhodniť NPO oproti ASO. Ak jazdec vie, že jeho finančné prostriedky nebudú stačiť na pokrytie nákladov Dakaru 2009, nemusí sa tak báť prípadnej straty „kreditu“ u ASO pri svojej neúčasti na súťaži Dakar series. Tuniská rally by tak mohla získať ďalších súťažiacich a stať sa najväčšou a najvýznamnejšou piesočnou rally v sezóne. Mohla by, keby...



Keby si sama NPO situáciu neskomplikovala presunom rally na neskorší termín. V kalendári FIM je totiž v termíne od 4. do 11. mája zapísaná Sardegna Race Rally v Taliansku. A keďže pravidlá vravia, že medzi dvoma súťažami šampionátu musí byť minimálne 15 voľných dní dní, jeden musí z kola von. Vo svojom tlačovom vyhlásení zo začiatku februára, ubezpečila NPO stovku jazdcov na motocykloch a quadoch, desiatky posádok v autách a kamiónoch, že pre nich pripravuje výnimočnú súťaž. Čierny Peter však nateraz zostáva v rukách NPO a po vyškrtnutí Tuniskej rally z kalendára FIM sa odhlasovanie registrovaných posádok stáva reálnou hrozbou. Prijímanie prihlášok na Tuniskú rally končí 4. apríla, na Central Europe Rally 31. marca. Až potom bude jasné, kto bude víťazom prvej bitky ASO vs. FIA.

Ďalšie „konflikty“ pritom hrozia aj v súvislosti s ostatnými súťažami FIA World Cupu. Koncom mája bude Portugalsko hostiť Rally Vodafone Transibérico, druhú súťaž sezóny. O Portugalsku a Španielsku sa však hovorí aj ako o mieste konanie druhého podujatia Dakar series. CCR scéna je na Pyrenejskom polostrove veľmi silná, domáce posádky navyše ušetria na transporte techniky. Ani pre posádky zo zvyšku Európy nie sú tieto preteky nedostupné a pri rozumnom štartovnom by sa mohli objaviť na oboch. Samozrejme, ak nedôjde ku termínovej kolízii.



Por Las Pampas konajúca sa v Čile aj Argentíne má svoju tradíciu a môže slúžiť ako predobraz Dakaru 2009. Rýchle úseky rozľahlých plání, zasnežené cesty namotané na svahoch Ánd, ale aj náročné piesočné úseky v najvyprahnutejšej púšti sveta. To všetko môže ponúknuť územie Južnej Ameriky. Charakteristická je však aj nízka účasť zámorských posádok. Pravidelne nasadzuje svojich jazdcov len KTM a s občasnými prestávkami aj Mitsubishi. V roku 2007 sa vo všetkých troch kategóriách postavilo na štart spolu len 40 posádok. S umiestnením Dakaru do toho istého prostredia, môže toto číslo ešte klesnúť, ak sa posádky rozhodnú uprednostniť súťaž z dielne ASO. Rozhodnú sa organizátori Por Las Pampas ponúknuť svoje služby ASO a nechajú sa vyradiť z kalendára FIA? Alebo sa pokúsia aspoň o zmenu termínu na skorší? Zostať pri pôvodnom pláne sa v tejto chvíli javí ako samovražda. Posledná tretina roka je totiž priam nabitá súťažami, ktoré sú roztrúsené po celom svete. V septembri sa okrem Por Las Pampas (FIA World Cup, FIM World Championship) koná aj Baja GB vo Veľkej Británii (FIA Baja Cup), na začiatku októbra Pharaons Rally v Egypte (FIM WCH), na jeho konci zas Desert Challenge v Spojených arabských emirátoch (FIA WC, FIM WCH) a v úvode novembra ešte Baja Portalegre v Portugalsku (FIA Baja Cup). Príliš veľa cestovania, ktoré si môže dovoliť príliš málo pretekárov. Koniec roka naviac býva zasvätený posledným prípravám na Dakar. Všetky tieto okolnosti vyvolávajú značnú neistotu ohľadom tohtoročného kalendára.



Je tu však jedna súťaž, ktorá zostáva akoby mimo diania a pritom zo súčasnej situácii vyťažila asi najviac. Transorientale Rally. Súťaž, ktorú organizuje mimoriadne skúsený veterán René Metge, povedie z Petrohradu do Pekingu a účastníkom ponúkne 10.000 km dlhú trať na území Ruska, Kazachstanu a Číny. Množstvo posádok krátko po zrušení Dakaru poslalo prihlášku práve na túto rally, medzi nimi aj náš Jaro Katriňák, ktorý tak konečne bude môcť využiť potenciál novej KTM 690. Februárová tlačová konferencia v Holandsku potvrdila obrovský záujem tamojších pretekárov o diaľkové súťaže. Zástupcovia tímov Ginaf Rally Power, MAN, Eurotech, de Rooy či Dakarsport, tiež Hans Bekx, Henk Knuiman, Eric Verhoef a mnohí ďalší boli unesení prezentáciou trasy a zábermi, ktoré René Metge priniesol so svojej zatiaľ poslednej cesty. Z možných účastníkov súťaže sa najviac angažuje tím Kamaz, ktorý sa do Ruska snaží prilákať špičku kategórie kamiónov. Transorientale Rally by tak mohla naplniť sen všetkých milovníkov týchto impozantných pretekárskych strojov.

Otázok okolo tohtoročnej sezóny CCR neustále pribúda. Bude FIA bojovať o zachovanie svojho Svetového pohára CCR, alebo sa sústredí na ďalší rozvoj Baja Cupu, ktorému (zatiaľ) ASO priamo nekonkuruje? Pohltí ASO organizátorov doterajších súťaží, alebo ich nekompromisne vytlačí zo spoločného pieskoviska? Bude Dakar ešte niekedy súťažou pre amatérov s možnou účasťou profesionálov, alebo sa definitívne stane „offroadovou efjednotkou“? Na zodpovedanie nielen týchto otázok bude treba ešte veľa času. Jedno je však isté. Stojíme na prahu novej éry.



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri