Prototypy sa vracajú, Fox má premiéru
Nákladné automobily sa po dvadsaťročnej pauze objavia v novo rozdelených podkategóriách ako sériové (Production Truck) a prototypy (Super Production Truck). Po tragickej nehode extra výkonného dvojmotorového monštra DAF TurboTwin, keď v roku 1988 zahynul navigátor posádky Kees van Loevezijn, bola trieda prototypov zakázaná. Teraz nepôjde však o nekontrolovateľné monštrá z prvej dekády existencie rallye. Kamióny budú mať v prototypovej kategórii ďaleko väčší priestor pre technické úpravy. Pôjde napríklad o posunutie motora smerom k ťažisku vozidla, ďalšie zvýšenie jeho výkonu, voľné tlmenie, nové hmotnostné limity atď. Loprais Tatra Team už v okolí Senice testoval nový „špeciál“, ktorý bude o vavríny bojovať práve v novovytvorenej triede. Stajňa sa vracia k systému trojčlennej posádky - bronzové duo z posledného ročníka Aleša Lopraisa (vodič) a Petra Gilara (mechanik) doplní v úlohe navigátora Ladislav Lála.
Ťažisko ich kamióna bude vďaka povolenej vzdialenosti medzi osou
prednej nápravy a priečnou osou zotrvačníka o ďalších
Veľkým prekvapením je návrat
Josefa Kaliny, legendárneho navigátora a osobnosti, ktorá má veľkú zásluhu
na tom, že české značky Tatra a LIAZ na štarte Dakaru nechýbajú už od roku
1985. „Ani sa mi to nechce vysloviť,“ uvádza samotný Josef Kalina. „Takto
neuveriteľne ma ‚Dakar‘ zostarol! Veď keď som sa ním začal zaoberať, mal ešte
len šesť rokov. Úplné bábo.“ Josefa Kalinu sme boli zvyknutí vídať na
navigátorskej sedačke v kabíne kopřivnických tatroviek, ale tentoraz je
všetko inak: vôbec po prvýkrát v histórii pôjde v zostave
s Martinom Macíkom za „liazácky“ tím. Títo dvaja muži predstavia na
„Dakare“ štvrtú českú značku v celej histórii: po LIAZe, Tatre (a
motocykli Jawa) vstupuje na scénu Fox. Ako rýchla asistencia ich
s nákladom najnutnejších súčiastok bude v závese prenasledovať Liazka
s Marekom Spáčilom za volantom, ktorého navigátorom bude dlhoročný
účastník Jiří Žák. Sprievodné vozidlo LIAZ s jednoznačne asistenčným
úmyslom budú tvoriť Jiří Čáp, Jan Bervic a debutant Martin Kolomý.
„Jednotkou“ tímu bude ten kamión, ktorý si povedie lepšie v Maroku. V
„ostrom“ preteku by malo štartovať až sedem českých kamiónov! Popri dvoch
tatrovkách Loprais Teamu, Foxe a Liazke z Macíkovej Tedom stajne
a ďalších dvoch Tatrách z dielne Tomáša Tomečka by sa mal predstaviť
aj trojlístok Robert Randýsek – Zdeněk Pořízek – Petr Zábranský na trucku MAN
TG-A 4×4 stajne OFFROADSPORT CZ. Slovenský Environ Servis Moto Team zvažuje
nasadiť ako rýchly servisný kamión dvojnápravovú Tatru 815.
Najskôr sa zdalo že z niekdajšieho východného bloku si po kamiónových značkách LIAZ (1985), Tatra (1986), Jelcz (1987), Star (1988) a Kamaz (1990) premiéru odbije aj ukrajinský KRAZ. Ten má v Afrike určité komerčné záujmy. Avizovaný štart kamiónov typu 5 133 BE 4×4 bol ohlásený už na rok 2004, no riaditeľ automobilky Sergej Sazonov napokon akcii „zelenú“ nedal. Továreň načrtla určitú víziu možnej účasti, uvidíme či sa jej to podarí v rokoch 2009 alebo 2010.