Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

Prototypy sa vracajú, Fox má premiéru

Friday, 19. 10. 2007 - 05:50, Andrej Haverda   

Prototypy sa vracajú, Fox má premiéru

Nákladné automobily sa po dvadsaťročnej pauze objavia v novo rozdelených podkategóriách ako sériové (Production Truck) a prototypy (Super Production Truck). Po tragickej nehode extra výkonného dvojmotorového monštra DAF TurboTwin, keď v roku 1988 zahynul navigátor posádky Kees van Loevezijn, bola trieda prototypov zakázaná. Teraz nepôjde však o nekontrolovateľné monštrá z prvej dekády existencie rallye. Kamióny budú mať v prototypovej kategórii ďaleko väčší priestor pre technické úpravy. Pôjde napríklad o posunutie motora smerom k ťažisku vozidla, ďalšie zvýšenie jeho výkonu, voľné tlmenie, nové hmotnostné limity atď. Loprais Tatra Team už v okolí Senice testoval nový „špeciál“, ktorý bude o vavríny bojovať práve v novovytvorenej triede. Stajňa sa vracia k systému trojčlennej posádky - bronzové duo z posledného ročníka Aleša Lopraisa (vodič) a Petra Gilara (mechanik) doplní v úlohe navigátora Ladislav Lála.


Ťažisko ich kamióna bude vďaka povolenej vzdialenosti medzi osou prednej nápravy a priečnou osou zotrvačníka o ďalších 40 centimetrov (od roku 2002 to doposiaľ bolo iba 100 cm) viac vzadu – zlepšia sa jazdné vlastnosti, v konečnom efekte aj vyššie jazdné priemery. Tatru sa podarilo odľahčiť (vďaka úplne novej nadstavbe, ktorú tvorí konštrukcia z oceľových profilov pokrytá ľahkými krytinami z karbónového kompozitu) o niekoľko stoviek kilogramov a zmenila sa tiež poloha a uloženie náhradných pneumatík v zadnej časti automobilu. „Cítime, že ideme správnou cestou k tomu byť na ‚Dakare‘ plne konkurencieschopní,“ hovorí Aleš Loprais. S rýchlym asistenčným truckom T 815 4×4 idúcim priamo v preteku (tretí najrýchlejší stroj z posledného „Dakaru“ dostal skriňovú nadstavbu a okrem najnutnejších súčiastok poskytne jazdcom aj zázemie v podobe miest na spanie), respektíve s ťažkou šesťkolesovou Tatrou by mali ísť Leo Loprais, Martin Kahánek, Petr Čapka, Milan Holáň a Miroslav Petr. Šesťnásobný dakarský šampión Karel Loprais sa opäť objaví za volantom press caru Nissan Navarra.    


Veľkým prekvapením je návrat Josefa Kaliny, legendárneho navigátora a osobnosti, ktorá má veľkú zásluhu na tom, že české značky Tatra a LIAZ na štarte Dakaru nechýbajú už od roku 1985. „Ani sa mi to nechce vysloviť,“ uvádza samotný Josef Kalina. „Takto neuveriteľne ma ‚Dakar‘ zostarol! Veď keď som sa ním začal zaoberať, mal ešte len šesť rokov. Úplné bábo.“ Josefa Kalinu sme boli zvyknutí vídať na navigátorskej sedačke v kabíne kopřivnických tatroviek, ale tentoraz je všetko inak: vôbec po prvýkrát v histórii pôjde v zostave s Martinom Macíkom za „liazácky“ tím. Títo dvaja muži predstavia na „Dakare“ štvrtú českú značku v celej histórii: po LIAZe, Tatre (a motocykli Jawa) vstupuje na scénu Fox. Ako rýchla asistencia ich s nákladom najnutnejších súčiastok bude v závese prenasledovať Liazka s Marekom Spáčilom za volantom, ktorého navigátorom bude dlhoročný účastník Jiří Žák. Sprievodné vozidlo LIAZ s jednoznačne asistenčným úmyslom budú tvoriť Jiří Čáp, Jan Bervic a debutant Martin Kolomý. „Jednotkou“ tímu bude ten kamión, ktorý si povedie lepšie v Maroku. V „ostrom“ preteku by malo štartovať až sedem českých kamiónov! Popri dvoch tatrovkách Loprais Teamu, Foxe a Liazke z Macíkovej Tedom stajne a ďalších dvoch Tatrách z dielne Tomáša Tomečka by sa mal predstaviť aj trojlístok Robert Randýsek – Zdeněk Pořízek – Petr Zábranský na trucku MAN TG-A 4×4 stajne OFFROADSPORT CZ. Slovenský Environ Servis Moto Team zvažuje nasadiť ako rýchly servisný kamión dvojnápravovú Tatru 815.  


Najskôr sa zdalo že z niekdajšieho východného bloku si po kamiónových značkách LIAZ (1985), Tatra (1986), Jelcz (1987), Star (1988) a Kamaz (1990) premiéru odbije aj ukrajinský KRAZ. Ten má v Afrike určité komerčné záujmy. Avizovaný štart kamiónov typu 5 133 BE 4×4 bol ohlásený už na rok 2004, no riaditeľ automobilky Sergej Sazonov napokon akcii „zelenú“ nedal. Továreň načrtla určitú víziu možnej účasti, uvidíme či sa jej to podarí v rokoch 2009 alebo 2010.


V každom prípade konkurencia sa v tejto kategórii opäť rozrastie, pribudne kvalitných, rýchlych a silných kamiónov s maximálnym profesionálnym zaistením. Na druhej strane sa v dôsledku ďalšieho rozmachu truckov bude jazdiť agresívnejšie. Úlohou asistenčných truckov už nie je len poskytovať okamžitý servis tým na špici, ale aj blokovať konkurenciu. Tento nie príliš športový ťah bude zrejme javom aj v ďalších ročníkoch. „Nutná je jazda na hrane, ktorá vyhovuje veľkým a silným hráčom,“ podotýka Aleš Loprais. „Tí disponujú druhým tímovým vozidlom, ktoré je vždy pripravené pomôcť prvému alebo kanibalizovať samo seba v jeho prospech, či ho v opačnom prípade zastúpiť. Som však veľmi rád, že kategória kamiónov prežíva technickú renesanciu a je rok od roka kvalitnejšia.“

Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri