Počasie podľa Mercedesu
V skúšobnom stredisku značky Mercedes-Benz v nemeckom Sindelfingene pribudli nové zariadenia. Vozidlá testujú v umelo vytvorených, doposiaľ nevídaných, aj extrémnych poveternostných podmienkach. Oproti reálnej prírode umožňujú nové zariadenia rýchlejšie testovanie, nie sú determinované ročným obdobím, ani miestom, kde v prírode extrémne podmienky reálne panujú.
Rovnaké podmienky dokážu vytvoriť opakovane kedykoľvek a umožniť tak presné merania a porovnávania. Prvým novým zariadením je tunel so studeným vzduchom, spôsobilý vytvárať teplotné podmienky od mínus 40 do plus 40 stupňov Celzia. Nový teplovzdušný tunel zasa ponúka na výber teploty v rozsahu od mínus 10 do plus 60 stupňov Celzia. Oba tunely dokážu vytvoriť podmienky, pri ktorých je vlhkosť vzduchu od 5 do 95 percent alebo intenzita slnečného žiarenia 200 až 1 200 Wattov na štvorcový meter.
Ďalším nástrojom vývoja nového teplovzdušného tunela je rozpálená vozovka. Takzvaná Hot Road (rozpálená cesta) sa dá nastaviť plynule v rozsahu od 50 do 70 stupňov Celzia. Dajú sa imitovať zrážky až do objemu 80 litrov na štvorcový meter, či snehové búrky s rýchlosťou vločiek do 200 km/h. Vďaka špeciálnym snímačom a účinnému odsávaciemu zariadeniu môžu byť v tuneloch náročným skúšobným programom bez problémov vystavené aj vozidlá s palivovými článkami a ďalšími alternatívnymi pohonmi.
Každý z oboch tunelov pritom využíva integrovanú dvojosovú skúšobnú valcovú stojku a umožňuje vyvinúť rýchlosti až do 265 km/h, čo vytvára možnosť odskúšať aj športové vozidlá. Stojka je vhodná i pre vozidlá s náhonom na všetky štyri kolesá a všetky triedy od malého Smarta až po dodávkový Sprinter. Mimochodom, v extrémnych prípadoch je možné vyvinúť napríklad snehové búrky s rýchlosťou 200 km/h - čo je sila orkánu. Človek pritom nedokáže stáť na mieste bez pomoci už pri rýchlostiach vetra okolo 100 km/h.
Nové zariadenia taktiež simulujú takmer všetky vplyvy prostredia pri najrôznejších jazdných situáciách: s čiastočnou záťažou alebo pod vysokou záťažou, pri najvyššej rýchlosti alebo v plazivom tempe zápchy, do kopca i z kopca - a to tak, aby sa získal maximálny výkon brzdového systému. Poveternostné vplyvy sa pritom dajú nastaviť takmer ľubovoľným spôsobom. Extrémna horúčava a extrémny chlad, suchý púštny vzduch aj vlhká klíma džungle, mrholenie aj búrlivý lejak, krupobitie aj snehová búrka, zatiahnutá obloha aj plné slnečné žiarenie...
Nové zariadenia umožňujú vopred optimalizovať novovyvinuté vozidlá alebo súčiastky na všetky poveternostné podmienky a skrátiť i zúžiť ich výber pre následné náročné testovanie v reálnych podmienkach.
Na prínos nových zariadení poukazuje vedúci vývoja bezpečnostných prvkov značky Mercedes Ulrich Mellinghoff:
„Nové klimatické aerodynamické tunely neslúžia ako náhrada za skúšky na cestách, dokážu však výrazne zredukovať ich množstvo a na ich začiatku budeme omnoho lepšie pripravení. Napríklad z 20 variantov krycieho plechu motora dokážeme už v klimatickom tuneli vylúčiť veľa z tých, ktoré neprinášajú požadovaný účinok. Praktické skúšky potom vykonáme už len s dvoma či tromi variantmi, ktoré sľubujú najlepší úspech. Už vopred si tak ušetríme zdĺhavé pokusy na cestách a napriek tomu budú naše prototypy výrazne zrelšie."
Dr. Thomas Weber, člen predstavenstva spoločnosti Daimler AG, zodpovedný za koncernový výskum a vývoj v Mercedes-Benz Cars:
„Dokonca ani v arktickej časti Švédska nepanujú v zime často také hlboké mrazy, aké by sme si želali pri našich skúšobných jazdách. Takisto sa nedokážeme pri skúšobných jazdách spoľahnúť ani na extrémne horúčavy v najsilnejšom lete, napríklad v neslávne známom Údolí smrti v Amerike. V našich nových klimatických aerodynamických tuneloch si sami môžeme vytvoriť akékoľvek požadované klimatické podmienky, kedykoľvek je to v priebehu roka potrebné. A to všetko s veľmi presnými intervalmi tolerancie, takže sa merania dajú kedykoľvek zopakovať. Toto sa pod holým nebom nedá nikdy dosiahnuť."
Značka Mercedes-Benz postavila oba nové klimatické aerodynamické tunely predovšetkým preto, aby účinnými metódami ešte viac zvýšila kvalitu svojich vozidiel. Tým sa však snahy o účinnosť vôbec nekončia. K obom klimatickým aerodynamickým tunelom patrí šesť prípravných komôr na prípravu prototypov na pokusy. Vozidlá sa tu môžu napríklad zachladiť predtým, ako ich novo vyvinutý, inteligentne skonštruovaný dopravný systém v priebehu 10 minút prevezie do veľkých klimatických aerodynamických tunelov. Dve zo šiestich prípravných komôr sú okrem toho akusticky izolované voči zvukom prichádzajúcim zvonka. Za týchto podmienok môžu inžinieri prísť na stopu napríklad cvakaniu alebo rušivým zvukom pri radení, ktoré sa prejavujú len za určitých poveternostných podmienok.
Výsledky z klimatických aerodynamických tunelov sa už potvrdzujú, ako ich dosiahli doteraz v reálnych testoch v extrémnych klimatických pásmach Zeme - v dubajskej alebo namíbijskej púšti, v horúčave Údolia smrti, v chlade a na snehu severného Švédska, v horúčave a pri vzdušnej vlhkosti tropickej džungle. Odteraz však tieto cestné skúšky nemusia začínať tak skoro, namiesto toho budú slúžiť vo všeobecnosti na potvrdenie skutočnosti. Pritom je tu ďalší vedľajší efekt: inžinieri a prototypy nemusia lietať tak často do odľahlých oblastí; nehovoriac o redukcii počtu testovacích kilometrov.