Peugeot RCZ 1,6e THP 200 k
Efektný a na dlhší čas nezabudnuteľný. Polemická otázka, či bolo Audi TT priamou inšpiráciou pri tvarovaní karosérie Peugeotu RCZ asi zostane nezodpovedaná. Je podobnosť týchto dvoch športiakov náhodná alebo úmyselná? A ktoré z týchto kupé je krajšie?
Faktom zostáva, že Peugeot RCZ s 19" čierne lakovanými hliníkovými kolesami je nádherný. A zadné sklo s dvojitým zaoblením i výsuvný spojler na zadnej kapote - ovládaný tlačidlom medzi sedadlami - sú pozoruhodné detaily, ktoré umocňujú nevšedný dojem z tohto unikátu na našich cestách. Nehovoriac o poriadne vyklenutých blatníkoch, ktoré vytvárajú masívne oblúky nad kolesami. Pri každom pohľade do vonkajšieho spätného zrkadla pripomínajú šoférovi silu a potenciál unikátneho modelu RCZ.
Luxusný interiér je špičkovo spracovaný, svojím elegantným dizajnom dokáže potešiť dušu, avšak reálne je len dvojmiestny, hoci vzadu nechýbajú tzv. núdzové sedadlá. Dostať sa však na ne, no najmä z nich (von z auta) je priam neprekonateľným problémom. Nehovoriac o tom, že strop je vzadu prekliato nízko a dospelý človek nemá miesto ani na nohy.
Pre šoféra je nepríjemný odlesk reproduktorov a pozdĺžneho ventilačného otvoru na prednom skle, čo zrejme spôsobuje svetlé čalúnenie prístrojového panelu. V čiernej farbe by bol zrejme menej nápadný. Priemer volantu, ktorý je v spodnom kruhu skosený, nám pripadal zbytočne veľký. Tým skôr, že na volante nie sú žiadne ovládacie prvky. Prínosom je dvojzónová klimatizácia. Medzi prednými sedadlami je nastaviteľná lakťová opierka.
Celkovo je ergonómia prvotriedna, v kruhových prístrojoch sa rýchlo zorientujete. Šesť rýchlostných stupňov sa zaraďuje krátkou pákou - v kulise s krátkymi a presnými dráhami - naozaj precízne. Predné športové sedadlá s integrovanými opierkami hlavy znesú i prísnejšie kritériá. Sú výborne anatomicky tvarované, vyhrievané, elektricky nastaviteľné a sedadlo šoféra má dve pamäte nastavenia.
Veľké dvere sa otvárajú takmer do pravého uhla, lenže v stiesnených pomeroch na parkovisku je vystupovanie z auta sťažené, lebo dvere sú doslova obrovské a keď blízko pri vašom parkuje iné auto, nedokážete ich otvoriť viac ako v 30°uhle.
Príjemne prekvapuje pomerne veľký batožinový priestor s objemom 321 litrov - po sklopení zadných sedadiel až 639 l. Zadné a predné parkovacie senzory (za príplatok) informujú vodiča o prekážke na palubnom monitore graficky i zvukovo. K športovému imidžu auta patria hliníkové strešné oblúky, zadné sklo s dvojitým zaoblením, ako aj pedále a prahy dverí z hliníka.
Za príplatok 1 500 € môžete mať čiernu karbónovú strechu, za ďalších 900 € xenónové svetlá a natáčacie reflektory (AFS) s automatickým výškovým nastavením svetlometov. Na testovanom Peugeote RCZ sme mali 19" čierne hliníkové disky (+500 €) s nízkoprofilovými pneumatikami 235/40.
Pri ostrom prejazde zákruty eliminuje tvrdý podvozok akékoľvek nakláňanie vozidla, takže v športovom sedadle šofér dobre cíti, čo sa deje a môže presne a včas reagovať. Nedotáčavosť je minimálna a pretáčavosť prakticky nehrozí - pokiaľ šofér rešpektuje zákony fyziky.
Brzdy reagujú dostatočne ostro, zrýchlenie je nekompromisné a RCZ bez protestov akceleruje aj na šestke už od 1 700 otáčok. Spoločné dielo Peugeotu a BMW - preplňovaný motor THP s objemom len 1,6 litra - sa skutočne vydarilo a do kupé RCZ jednoznačne pasuje.
Krútiaci moment sa v režime overboost dokáže pri 1 700 otáčkach zvýšiť z 255 na 275 Nm. Turboefekt prakticky nepocítite, odozva na stlačenie plynového pedálu je nečakane rýchla. Každé pridanie otáčok motora sa prejaví v nádhernom zvuku, ktorý prenikne do kabíny.
RCZ rozhodne nie je zrodená len na efekt, ale majiteľovi i pasažierovi na vedľajšom sedadle prináša skutočne nezabudnuteľné zážitky z jazdy. Športových nadšencov istotne nevyvedie z miery ani priemerná spotreba 9 litrov, no ak sme jazdili po rovine s tempomatom, pri stovke sme priebežnú spotrebu udržali na 6 litroch a na diaľnici (130 km/h) na 8 litroch.
Začiatkom mája 2011 sme testovali dieselový RCZ, teraz sme ochutnali športovejšiu benzínovú verziu. Môžeme teda porovnávať. Apetít dvojlitrového dieselového agregátu s turbom sa uskromnil s hodnotou 7,3 litra - hoci sme naplno vychutnávali razantný športový štýl. Pri rýchlosti 100 km/h sme zaznamenali na rovine, s aktivovaným tempomatom, len 4,5 litra, na diaľnici (130 km/h) len 5,5 litra. Napokon sme v kombinovanom režime dosiahli priemernú spotrebu 6,8 litra a na jednu nádrž paliva sme absolvovali takmer 900 kilometrov, čo je na športovo ladené auto výborný výsledok.
S benzínovým motorom bol dojazd 600 km a priemerná spotreba približne o 1,5 litra väčšia. Ale pôžitok z rýdzo športovej jazdy bol s benzínovou verziou predsa len výraznejší.
Základné údaje testovaného auta
Peugeot RCZ 1,6e THP 200 k
Objem motora (cm3) 1 598
Výkon (kW/k) 147/200
Krútiaci moment (Nm) 255
Max. rýchlosť (km/h) 235
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 7,5
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 6,9
Cena testovanej verzie 38 260 €
Najlacnejšia verzia 26 850 €
+ Plusy
Atraktívny dizajn, veľmi dobré jazdné vlastnosti
Výkonný motor s pekným zvukom
Presné radenie, účinné brzdy
- Mínusy
Nepríjemné odlesky na prednom skle
Na parkovisku sťažujú vystupovanie veľké dvere