Peugeot 508 SW 1,6 THP Allure
S francúzskym šarmom a citom pre detaily. Netradičným spôsobom vstúpil na automobilový trh Peugeot s modelom 508. Súčasne totiž dal do predaja sedan i kombi. Na tradičný test nám importér na našu žiadosť ochotne poskytol kombi a naším zámerom bolo preveriť verziu s malým benzínovým motorom 1,6 THP.
Bude stačiť malý motor vo veľkom aute s dĺžkou 4,8 m a hmotnosťou 1,4 tony svojím výkonom plniť aj zvýšené požiadavky? V tejto súvislosti načim poznamenať, že agregát disponuje 115 kW, teda 156 konskými silami. To už je pekný záprah. Navyše je k dispozícii 240 Nm krútiaceho momentu a výrobca sľubuje zrýchlenie z pokoja na stovku za 8,6 sekundy.
Najlepšou skúškou je jazda v reálnych podmienkach, a tak sme sa hneď rozbehli do premávky. Peugeot 508 vo verzii kombi už na prvý pohľad vzbudzuje rešpekt, no čoskoro zisťujeme, že ani predbiehanie v kolóne, ani zaparkovanie v mestských podmienkach nerobí problémy. Spojenie s motorom 1,6 THP sa ukázalo ako celkom predvídavé: s autom sa dá jazdiť úsporne a pritom pomerne svižne. Lev síce krátko zaváha, no potom sa rázne pustí do „lovu" - teda dostatočne akceleruje.
Avšak toto kombi nie je určené na rýchlostné preteky, skôr mu svedčí rozvážna jazda, ktorá môže mať - napríklad pri predbiehaní - aj náležitý švih. V praxi je potrebné zvyknúť si na jemnú prácu so spojkovým pedálom, inak bude auto pri rozjazde trošku poskakovať. Brzdy majú narastajúci účinok - pri ľahkom stlačení pedálu spomalia auto postupne, no ak pedál zošliapnete prudšie, zahryznú sa brzdové doštičky do oceľového kotúča s vervou a nasleduje razantnejšie spomalenie. Všimli sme si, že ľavý predný stĺpik šoférovi čiastočne prekáža vo výhľade.
Ak sa rozhodnete pre pokojný štýl jazdy, nemusíte takmer vôbec podraďovať - motor ochotne reaguje už pri 1 400 otáčkach. Stále má pekný zvuk a na 6. prevodovom stupni pri aktivovanom tempomate dokáže jazdiť po rovine rýchlosťou 100 km/h len za 5,4 litra Naturalu na 100 kilometrov. Keď sme na diaľnici ustálili rýchlosť na stabilných 130 km/h, spotreba sa zdvihla len nepatrne - na 6,4 litra. Svoj podiel na priaznivej spotrebe istotne zohráva, okrem dobre zostaveného motora, aj výborná aerodynamika auta.
V interiéri sa prejavuje len minimálny vnútorný hluk, odhlučnenie si žiada pochvalu, necítiť ani žiadne tvrdé nárazy pneumatík pri prejazde výtlkov. Náklony i nedotáčavosť sú však pri razantnom prejazde zákruty pomerne výrazné, aj keď šofér má vozidlo stále pod kontrolou. Príjemne nás prekvapil dojazd takmer 1 000 kilometrov na jednu nádrž, aj priemerná spotreba v kombinovanom režime - len 7 litrov.
Veľmi rýchlo sme si zvykli na tempomat, ktorého ovládanie sa presunulo z tradičného satelitu pod volantom k stredu volantu (okolo kruhu) a je maximálne jednoduché. Na ľavom ramene dobre tvarovaného volantu je otočný valček, ktorým sa obojsmerne menia údaje informačného displeja. Je tam aj kolískové tlačidlo na ovládanie hlasitosti rádia. Nad rádiom v strede panelu sú zasúvacie držiaky na nápoje - ich umiestnenie však nepovažujeme za veľmi šťastné, lebo plechovky rozptyľujú vodiča.
Naopak, prínosom sú skryté prvky na aerodynamickej karosérii, ako je ostrekovač čelného skla alebo anténa, takže sa nevytvárajú nežiaduce turbulencie. Vydarený dizajn dotvárajú aj svetlomety, ktoré majú pretiahnutý tvar, pod logom Peugeot (presunuli ho na kapotu motora) sú mierne vyklenuté lišty na mriežke chladiča a zaujímavý tvar majú i hmlovky. Predná časť sa dizajnérom skutočne mimoriadne vydarila...
Páčila sa nám tiež ergonómia interiéru a jeho variabilita. Objem kufra 560 litrov (v sedane 515 litrov) sa dá v kombi zväčšiť po sklopení zadných sedadiel na 1 598 litrov, čo je z hľadiska symboliky rovnaký číselný údaj ako objem motora. Veko kufra po odistení samo odskočí a otvorí sa nahor, na jeho zatvorenie stačí dotyk tlačidla. Zvonka sa veko otvára tlačidlom, umiestneným tradične v číslici nula v označení modelu 508 alebo diaľkovým ovládačom.
Francúzsky šarm a zmysel pre detail sa nezaprie ani vnútri auta. Tlačidlá na prístrojovom paneli sú dobre prístupné a logicky usporiadané. Ovládanie navigácie nájdete medzi prednými sedadlami. Tri menšie analógové ukazovatele nad kruhovými prístrojmi šoféra informujú o zásobe paliva v nádrži, teplote chladiacej kvapaliny a tiež o teplote oleja, čo je údaj, ktorý je v spojitosti s malým preplňovaným motorom určite vhodným doplnkom.
Do auta sa dostanete bez kľúča, stačí potiahnuť za kľučku dverí. Samozrejme, musíte mať vo vrecku ovládací modul. Štartuje sa tlačidlom a rovnakým spôsobom sa motor aj vypína. Auto zamknete, ak sa ľahko dotknete kľučky dverí. Parkovacia brzda je elektrická, pri rozjazde sa automaticky uvoľní.
Ku komfortu prispieva dotykové ovládanie okien, ako aj štvorzónová automatická klimatizácia (teda aj pre zadné sedadlá), doplnená o slnečné roletky pri zadných oknách. Pod sklenou strechou je clona, ktorá sa zroluje k zadnému sklu. Jej nastavenie do niekoľkých polôh je takisto elektrické.
Anatomicky tvarované predné sedadlá sú elektricky nastaviteľné, vyhrievané, s možnosťou predĺženia sedáku. Určite poskytujú veľkú mieru pohodlia, pritom dobre držia telo v zákrute a ani po dlhšej ceste v nich necítite únavu. Všimli sme si však málo odkladacích priestorov, najmä kapsy vo dverách majú len skromné rozmery, podobne aj schránka pred spolujazdcom.
Základné údaje testovaného auta
Peugeot 508 SW 1,6 THP
Objem motora (cm3) 1 598
Výkon (kW/k) 115/156
Krútiaci moment (Nm) 240
Max. rýchlosť (km/h) 220
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 8,6
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 6,5
Cena testovanej verzie 29 600 €
Najlacnejšia verzia 23 100 €
+ Plusy
Komfort jazdy, odhlučnenie kabíny
Priaznivá spotreba, výborné brzdy
Pohodlné ovládanie tempomatu
- Mínusy
Málo dimenzované odkladacie priehradky
Ľavý predný stĺpik čiastočne prekáža vo výhľade