Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

Peklo zvané Silk Way Rally odštartovalo

Saturday, 05. 09. 2009 - 10:57, Andrej Haverda   

Peklo zvané Silk Way Rally odštartovaloPo dvoch minuloročných podujatiach celoročného seriálu Dakar Series 2008 – Central Europe Rally a PAX Rally – odštartovalo včera ďalšie podujatie tohto adrenalínového dobrodružstva v krajinách strednej Ázie.

                                                                                                         

Dobrodruhov do tohto exotického teritória v oblasti Orientu priviedla medzinárodná súťaž pod názvom Silk Way Rally (Rallye Hodvábnej cesty), ktorá sa uskutoční v dňoch 5. – 13. septembra 2009. Pripomeňme, že založenie tohto podujatia inicioval prezident Turkménska Gurbanguly Berdymuchammedov a tento odvážny projekt našiel pochopenie a podporu aj u prezidentov Ruska Dimitrija Medvedeva a Kazachstanu Nursultana Nazarbajeva. K ďalším patrónom pripravovanej medzinárodnej súťaže patrí aj šéf známeho ruského dakarského tímu Kamaz Semion Jakubov. Vedúci predstaviteľ firmy, ktorá v súťaži kamiónov už roky patrí medzi lídrov klasického afrického i netradičného juhoamerického Dakaru, sa v spolupráci s nadnárodnou spoločnosťou A.S.O. (Amaury Sport Organisation) podieľa na realizácii rallye v strednej Ázii. Autori myšlienky priviesť špičkových svetových a európskych pretekárov do Orientu sa inšpirovali atmosférou pradávnej hodvábnej cesty.
                                                                                                 

TRAŤ
Celková dĺžka podujatia činí 4.352 kilometrov, z čoho 2.846 km napokon budú činiť merané špeciálky. Usporiadatelia na poslednú chvíľu pozmenili aj skladbu etapových miest. Ak nepočítame úvodnú terénnu super špeciálku v uliciach Kazane (alebo ak chcete, prológ), trasa povedie (v priebehu prvých štyroch etáp) po šotolinových stepných cestách. Druhá polovica rallye sa ponesie v znamení kamenia a piesku ako určujúceho povrchu. Samostatnou kapitolou sú dve záverečné etapy v púšti Karakum vrátane dunových polí, ktoré môžu štartové pole aj celkové poradie riadne preriediť. V cieľovom meste, turkménskej metropole Ašchabad, privítajú víťaza prezidenti všetkých hostiteľských štátov.

sobota, 5. septembra: Prológ v Kazani (2013 m)
nedeľa, 6. septembra: Kazaň – Buguruslan (479 km; 141 km špeciálka)
pondelok, 7. septembra: Buguruslan – Uralsk (547 km; 231 km špeciálka)
utorok, 8. septembra: Uralsk – Bejneu (878 km; 581 km špeciálka)
streda, 9. septembra: Bejneu – Žanaozen (480 km; 425 km špeciálka)
štvrtok, 10. septembra: Žanaozen – Turkmenbaši (698 km; 514 km špeciálka)
piatok, 11. septembra: Turkmenbaši – Balkanabad (418 km; 345 km špeciálka)
sobota, 12. septembra: Balkanabad – Darvaza (572 km; 458 km špeciálka)
nedeľa, 13. septembra: Darvaza – Ašchabad (280 km; 151 km špeciálka)
                                                                                                      
                                                                                                       
KONKURENCIA
Dvadsaťjeden strojov medzi kamiónmi, zato väčšinou s príslušníkmi úzkej svetovej špičky, sa včera postavilo na štart tohto podujatia, najprestížnejšieho tohtoročného zápolenia cross country, hneď po tradičnom Dakare.

Hneď osmičku kamiónov nasadil domáci Kamaz. Dva kamióny má na štarte Iveco, jeden Liaz, štyri Mercedes, tri MAN, jeden stroj nasadil DAF a dva mala mať Tatra. Kamaz bol na štarte farebne rozdelený na dve ekipy: jedna v továrenských farbách so šesticou strojov a jedna vo farbách Turkménska s dvoma kamiónmi.
                                                                                                  

So štartovým číslom 200 zišiel zo štartovej rampy Rastam Minnichanov, premiér tatárskej republiky, jedného z partnerov súťaže. Minnichanov, mimochodom tiež kvalitný autokrosový jazdec, sa doposiaľ za volantom Kamazu objavoval pravidelne pri dubajskej Desert Challenge. Trojica elitných továrenských pilotov, teda Vladimír Čagin, Fidarus Kabirov a Ilgizar Mardejev boli na štarte tiež, a to so štartovými číslami, 204, 201 a 207. K ním však riaditeľ tímu Semion Jakubov (áno, tiež riaditeľ Silk Way Rally) postavil akúsi „kamazovskú juniorku“, teda mladých pilotov nastupujúcej generácie, ktorí sa zatiaľ buď podieľali na účasti modrého tímu na menších súťažiach v Rusku, alebo štartovali už na Dakare v úlohách spolujazdcov. Tými sú Eduard Nikolajev (doterajší spolujazdec Čagina) a Ajrat Mardejev (syn Ilgizara Mardejeva). V úlohách spolujazdcov mali možnosť nasávať skúsenosti od slávnych kolegov za volantmi, ktorí by dakarskými vavrínmi mohli dláždiť ulice. Dvojicu pilotov Kamazu v ekipe zvanej Car Sport of Turkmenistan tvoria predovšetkým mená Gurbanbendi Danatorov a Isa Mammedov.

Zaujímavé bude tiež nasadenie rôznych evolúcií ruskej techniky: premiér Minnichanov a člen juniorky Ajrat Mardejev štartujú so starším typom 4911 s motorom umiestneným vpredu, zatiaľ čo ostatní by mali mať k dispozícii novší variant kit Kamaz 4326, vrátane turkménskych posádok.
                                                                                                     

Presile Rusov sa postavili dve posádky tímu De Rooy. Zatiaľ čo syn Gérard prisľúbil účasť dávno (č.202), jeho otec Jan potvrdil až ako posledný. Stajňa nasadí do pretekov dva rýchle „špeciály“ Iveco Trakker, vzniknuté stavebnicovou prestavbou stávajúcich kamiónov Ginaf/DAF. Zatiaľ čo Jan pôjde s vozidlom, s ktorým vyhral januárovú rallye Africa Race, pre Gérarda tím postavil úplne nový „špeciál“ s upraveným zavesením náprav. Stajňa De Rooy je zastúpená ešte prostredníctvom staršieho kamióna DAF, predaného španielskemu tímu Epsilon. S týmto truckom odštartoval Španiel Joseph Adua.

Českú konkurenciu, tradične schopnú zasiahnuť do boja v absolútnej špičke, tvorí dvojica pilotov Martin Macík so „špeciálom“ Liaz (č.206), s ktorým štartoval na poslednom Dakare aj Baja Espaňa, a Marek Spáčil s novým kamiónom Tatra (č.208). Pole kopřivnických kamiónov sa teda vo svetových súťažiach rozrastá. (Mareka Spáčila však v preteku napokon neuvidíme – kvôli technickým problémom sa nestihol dostaviť do miesta administratívnych i technických prehliadok a štartu – pozn. autora.) Tretím českým kamiónom na trati bude upravený „špeciál“ Tatra 815 4×4 s Alešom Lopraisom za volantom, ktorého túžba napraviť si reputáciu z posledného Dakaru je určite veľká. Spoločne s ním sa v kabíne zídu aj Milan Holáň a Jaro Miškolci, jediný Slovák v štartovej listine.
                                                                                              

V triede automobilov sú jednoznačnými favoritmi automobily nemeckého koncernu Volkswagen s Juhoafričanom De Villiersom, Španielom Sainzom, Katarčanom Al Attiyahom a Američanom Millerom za volantmi. Z papierových predpokladov sa veľmi vysoko môžu dostať aj Česi Miroslav Zapletal s Tomášom Ouředníčkom, ktorí na Dakare vydobyli fantastické 7. miesto absolútnej klasifikácie a zachránili japonského výrobcu Mitsubishi pred totálnym debaklom (všetky jeho „ostré“ automobily skončili v poli porazených alebo vypadli z pretekov). Zaujímať nás bude aj ďalší český dvojlístok: Jiří Janeček s Dušanom Kunovským. Janeček získal na poslednom Dakare celkové 52. miesto, avšak vo svojej triede (T2) bol deviaty a medzi nováčikmi dokonca piaty (to ešte s Viktorom Chytkom, ktorý sa z pracovných dôvodov Silk Way Rally nemohol zúčastniť).

Držíme teda všetkým českým posádkam palce!
                                                                                                  

PREHĽAD ČESKÝCH A SLOVENSKÝCH ÚČASTNÍKOV, ŠTARTUJÚCICH V „OSTROM“ PRETEKU SILK WAY RALLY 2009

AUTOMOBILY:

č. 106 – Miroslav Zapletal/Tomáš Ouředníček (CZ/Mitsubishi L200 EVO; OFFROADSPORT CZ)
č. 117 – Jiří Janeček/Dušan Kunovský (CZ/Toyota Landcruiser 120; Czech Dakar Team)

KAMIÓNY:
č. 203 – Aleš Loprais/Milan Holáň/Jaro Miškolci (CZ/SK Tatra 815 4×4; Loprais Tatra Team)
č. 206 – Martin Macík/Martin Macík jr./Josef Kalina (CZ/Liaz 111.154; KM Racing Team)
č. 208 – Marek Spáčil/Radomír Smolka/Míla Janáček (CZ/Tatra 815 4×4; Czech Dakar Team)






Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri