O zaujímavú sezónu 2011 v SRP sa postaralo 55 posádok
Presne 176 kilometrov rýchlostných skúšok bolo v roku 2011 pripravených pre účastníkov Slovenského Rally Pohára. Aj keď je to o 12 km menej ako v roku 2010, počet jazdcov stúpol až na 55, čo značí i stúpajúcu tendenciu kvality týchto podujatí. Sezóna začala už v apríli na Rally Prešov, pokračovala májovou Rally Tríbeč, júlovou Rally Lubeník a zakončená bola v októbri na Rally Košice. Absolútnym víťazom sa stala posádka Haluška- Hnát, ktorá sa po dlhšej dobe opäť vrátila do kolotoča rally.
Rally Prešov
Prvou súťažou zaradenou do SRP bola v roku 2011 Rally Prešov. Jej 18. ročník sa uskutočnil v posledný aprílový víkend, v dňoch 29.- 30.4. vďaka Slovakia Rally System s.r.o, Prešov. Na posádky čakali štyri náročné rýchlostné skúšky na dvoch tratiach o dĺžke 39 km a celkovej dĺžke trate takmer 116 km. Prešovská rally bola po obmedzení účasti vozidiel nad 2000 ccm prvou v kalendári, tak sa očakávalo či sa to odrazí na počte štartujúcich. Na štart sa prekvapivo postavilo až 39 posádok, čo bolo napokon za celý ročník najvyššie číslo. Zle predpovede sa tak nepotvrdili.
Prvé rýchlostné skúšky patrili posádkam na dieslových vozidlách- Kysuckému s Dedečkom a Haluškovi s Hnátom. Aj keď Haluška sa po tretej RS dostal do vedenia, svoju pozíciu napokon kvôli jazdeckej chybe stratil. „Pri prejazde poslednou skúškou som neustrážil podvozok našej Ibizy a vytočil som hodiny, aké už dávno nie. Stratili sme tam veľa času a dali možnosť súperom na lepšie umiestnenie", povedal po pretekoch Prešovčan. Víťazstvo v absolútnom poradí i triede RP3 si tak zaslúžene odniesla breznianska posádka Maroš Kysucký- Peter Dedeček. Trieda RP1 patrila celú súťaž dvojici Jozef Kriška- Ján Bomba a trieda RP2 jednoznačne Jurajovi Kožejovi s Matúšom Majcherom.
Rally Tríbeč
Približne mesiac po Rally Prešov, v dňoch 20.- 21.5., sa posádky SRP presťahovali na západné Slovensko, do Topoľčian. Svoj návrat po 24 rokoch hlásala Rally Tríbeč. O jej organizáciu sa postaralo M.R.T. Slovakia, s.r.o. Do boja o najrýchlejšie zdolanie 34 kilometrov dlhej súťažnej trate sa prihlásilo 31 posádok, no odštartovalo ich len 25. Najväčšími adeptmi na víťazstvo boli samozrejme Kysucký a Haluška. Že rozhodovať sa nebude len medzi nimi ukázal hneď v prvej rýchlostnej skúške Jozef Kriška, ktorý zajazdil na svojej Fabii najrýchlejší čas. Táto RS však nebola jediná. Opakovalo sa to aj v ďalších dvoch. Rozhodnúť sa malo v poslednej, okruhovej, ktorá sa konala za dažďa. Nie všetky posádky si na preteky doniesli mokré pneumatiky, a tak nič nebolo isté. Keďže v tretej RS vypadol kvôli technickým problémom Kysucký, o prvé miesto napokon súperili Kriška s Haluškom.
Posledná skúška však prekvapivo patrila niekomu inému. Bol ním Rado Fabián na vozidle Renault Clio, ktorý pravdepodobne zvolil najlepšie pneumatiky i taktiku a svojim súperom nadelil „svetelné roky". Aj keď jeho dosiahnutý čas bol perfektný, na prvé miesto to nestačilo. To si vďaka náskoku z ostatných RS odniesla posádka Kriška- Bomba. Pre Fabiána to však znamenalo prvé miesto v triede RP3, výbornú druhú pozíciu v celkovom poradí a posun na tretie miesto v celkovom hodnotení sezóny hneď za Kriškom a Haluškom. Spomenúť treba aj výborné výkony posádky Kožej- Majcher, ktorá opäť vyhrala svoju triedu RP2.
Rally Lubeník
Začiatkom júla usporiadala obec Lubeník na čele s riaditeľom súťaže Marekom Podobníkom tretie podujatie SRP. Nieslo názov Beti Racing III. Rally Lubeník 2011 a jeho presný dátum konania bol 8.- 9.7. Súťaž sa uskutočnila za horúceho počasia na známych tratiach v okolí Revúcej a Lubeníka. Absolvovať štyri rýchlostné skúšky o celkovej dĺžke takmer 37 kilometrov sa rozhodlo 35 súťažných posádok.
„Sila" nového podvozku sa ukázala na časoch posádky Haluška- Hnát, ktorá bola počas celej rally o krok pred všetkými. Aj keď prvú RS prehrala v boji s Kriškom o jednu sekundu, v ďalších troch nedala nikomu šancu a stala sa celkovým víťazom. Dvojica Kriška- Bomba síce zajazdila aj v druhej rýchlostke výborný čas, no postretli ju problémy s prevodovkou, a tak musela z dobre rozbehnutej súťaže odstúpiť. Potešilo to však určite jej hlavných súperov, ktorými boli Peter Danielis s Adriánou Marinecovou a Marian Kekeňák so Zdenkom Bystránom. Práve tieto dve posádky sa totiž posunuli na druhé, respektíve tretie miesto v celkovom poradí. Smolu mal Maroš Kysucký, ktorý jazdil časy veľmi podobné tým Haluškovým, no kvôli oneskorenému príchodu do časovej kontroly bol penalizovaný 40 sekundami a skončil tak až na 9. mieste.
Na tomto podujatí bol prvýkrát v triede RP2 niekto rýchlejší ako Juraj Kožej. Jej víťazom sa stala posádka Ján Kováčik- Jozef Dobis, ktorá nadelila svojim súperom 20 sekúnd.
Rally Košice
Posledným podujatím v rámci SRP boli Rally Košice. Preteky sa konali v okolí Košíc v dňoch 13.- 15.10. Keďže do bodovania sa započítaval každý súťažný deň samostatne a bojovalo sa tým pádom až o 60 bodov, nikto nemal nič isté. Hlavný organizátor, Autoklub Košice, pripravil pre súťažné posádky dokopy 5 rýchlostných skúšok o dĺžke 66 kilometrov.
Na štart prvej RS sa v piatok ráno postavilo 29 dvojíc, ktoré za daždivého počasia nastupovali s cieľom obsadiť čo najlepšie pozície alebo sa len dobre povoziť. V nej zaznamenali najrýchlejší čas Jozef Kriška s Jánom Bombom, no tesne za nimi boli Maroš Kysucký s Petrom Dedečkom. Ďalšou RS mala byť Svinica, avšak po nehode jednej z posádok MSR bol na nej nariadený voľný prejazd. O víťazoch sa teda rozhodovalo v Slanci. Tam s náskokom 12 sekúnd pred svojimi súpermi zvíťazil Peter Danielis a stal sa aj víťazom prvého dňa. No jeho snaha dosiahnuť čo najlepší výsledok v druhý deň mierne stroskotala, keď približne dva kilometre pred cieľom havaroval. Posádke sa nič nestalo, prišla „len" o pár bodov do hodnotenia.
Víťazstvo v sobotňajších rýchlostných skúškach si podelili Kysucký a Haluška. Keďže Marošov náskok bol väčší, stal sa víťazom druhého dňa. Po sčítaní časov z oboch dní bola napokon dvojica Kysucký- Dedeček vyhlásená aj za víťaza celej Rally Košice. Titul však oslavoval niekto iný. Jeho meno už bolo spomínané viackrát, no len pre zosumarizovanie, absolútnym víťazom Slovenského Rally Pohára pre rok 2011 sa stala posádka Peter Haluška- Pavel Hnát jazdiaca na vozidle Seat Ibiza. „Začiatkom tohto roku sme v sebe nosili len túžbu vrátiť sa do rally. Po prvých pretekoch v Maďarsku sa nám podarilo zaobstarať si závoďák, ktorý ešte hodnú chvíľu plnohodnotným závoďákom nebol a ešte stále nie je. Chlapci z Jimmy cars na ňom odviedli kus práce. Že v SRP každá chyba znamená dramatický prepad aj v hodnotení, som sa presvedčil v Prešove, keď sme tak prišli o prvé miesto. Bolo by teda veľkou chybou ba až hazardom prísť na Košiciach o bodový náskok. Nemuseli sme však tlačiť na pílu, len sme vnímali súboje o vylepšenie pozícií ostatných posádok okolo nás. Víťaz môže byť len jeden a tým víťazom pre rok 2011 je Peter Haluška, Pavol Hnát a Jimmy cars rally team. Ďakujeme všetkým, ktorí nám pri našom snažení pomáhali, podporili nás a verili nám", povedal na záver sezóny jej víťaz.
Celkové zhodnotenie
Okrem Kysuckého a Halušku jazdila počas celého roka v triede RP3 výborné časy posádka Rudolf Domby - Roland Neugebauer. Svoju formu potvrdila v Košiciach tretím miestom. „Táto sezóna pre mňa začala výmenou spolujazdca. Katka otehotnela, a tak som oslovil Rolanda, ktorý bol na moje prekvapenie z návrhu nadšený. Odštartovali sme v Prešove a už tam naša priebežná tretia pozícia pred odstúpením hovorila o tom, že táto spolupráca bude precízna. Naším cieľom bolo počas sezóny dokončiť čím viac súťaží v celku a prejsť čím viac ostrých kilometrov. Najkrajším zážitkom pre mňa bola posledná súťaž, Rally Košice. V napínavých súbojoch a ťažkých podmienkach sa nám podarilo obsadiť tretie miesto, čo nás veľmi potešilo. Ukázali sme, že sme späť, a že sa tak ľahko nevzdávame", povedal Rudi po sezóne.
Štvrté miesto si z Košíc odnášala často spomínaná posádka Kriška- Bomba. Aj keď problémov mali počas sezóny dosť, podarilo sa im zvíťaziť v triede RP1. „Sme radi, že triede do 1400 sme získali titul a dokázali sme mútiť vodu aj v absolútnom poradí. Najviac sa nám páčilo na Rally Tríbeč, kde nám na mieru sadli rýchlostky. Vydarené boli aj Košice kde sme dostali defekt, no napokon sme aj tak dosiahli pekné štvrté miesto. Nedá sa to povedať o domácich pretekoch v Lubeníku, kde nám život skomplikovala jedna matka. Dúfam, že v nasledujúcej sezóne budeme stále patriť medzi vedúce posádky SRP a že ďalší rok 2013 budeme už v MSR", zhodnotil sezónu Dudo Kriška.
Jedným z dvoch jazdcov, ktorí v roku 2011 vystriedali dve súťažné vozidlá, je Pavol Cireň. Okrem dvoch áut vystriedal aj dvoch spolujazdcov, no rozhodnutie pravdepodobne padlo na spojenie Seatu Ibiza a Viliama Derďáka. Táto kombinácia priniesla posádke piate miesto v celoročnom hodnotení. „Sezóna 2011 bola našou prvou v rally. Išli sme do nej s cieľom skúsiť si, aké to je v sedadle súťažného auta a nechodiť už na preteky len ako diváci. Na začiatku roka sme ešte vôbec netušili koľko pretekov odštartujeme v rámci SRP a už vôbec sme nemali v pláne meniť počas sezóny súťažné auto. Štart na všetkých podujatiach nám priniesol cenné skúsenosti. Zistili sme ako to v rally funguje a čo všetko to obnáša. Najväčším sklamaním pre mňa bolo nedojazdenie Rally Lubeník, na ktorú sme sa najviac tešili. Všetky podujatia nám priniesli kopec nových skúseností a sme radi že sme sa ich mohli zúčastniť", zosumarizoval svoju sezónu aj Ciro.
V triede RP2 sme pri každej súťaži spomínali posádku Juraj Kožej- Matúš Majcher. Ich večnými súpermi boli Ján Kováčik a Kamil Švec. Aj keď Jano v Lubeníku vyhral, v Košiciach sa nepredstavil. „Tohto roku som odštartoval len na Rally Tríbeč a Rally Lubeník. Keby som ich mal hodnotiť, na prvom mieste by bola Rally Tríbeč. Keďže sme došli raz druhí a raz prví, so sezónou sme celkom spokojní", vyjadril sa Jano.
Svoju sezónu a súboje s Jurajom zhodnotil aj Kamil Švec. „Sezóna 2011 bola spočiatku dosť problémová, keďže sme začali s novým autom. V Prešove sa nám prehrieval motor, v Topoľčanoch sme mali problémy s poloosou, až prišla konečne Rally Lubeník, na ktorej sme si poriadne zajazdili. Záver nám však pokazila penalizácia, vďaka ktorej sme spadli za Juraja. V Lubeníku sme sa s ním od začiatku naťahovali a jazdili takmer identické časy, práve preto sa nám tam najviac páčilo. Rally Košice sme sa snažili ísť na istotu a čakať či Juraj urobí chybu, lebo len v tom prípade sme mohli vyhrať triedu RP2, no nestalo sa tak."
Sezóna 2011 sa teda skončila. Na rad prichádza menšia prestávka, ktorá bude ukončená v polovici apríla na Rally Prešov.
Zdenka Tamášová