Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Rally  »  Národné šampionáty  »  Slovensko

O novinkách a zmenách s predsedom Rally komisie SAMŠ

Friday, 01. 02. 2019 - 12:00, Ľuboš Kašický   

O novinkách a zmenách s predsedom Rally komisie SAMŠ

Sezóna MSR 2019 už klope na dvere a my sme preto vyspovedali aj RNDr. Gabrielu Szczeczinovú, ktorá nám odpovedala na naše otázky. Jej odpovede vás určite budú zaujímať.

 

Hneď pri prvom letmom pohľade fanúšikov slovenského rely športu teší, že nám pribudli podujatia a súťažné dni. Už počas posledného marcového víkendu začína sezóna na „Valaške“ vo Valašskom Meziříčí.

GS: - "Áno, pribudli nám do kalendára dve nové súťaže a hneď dve sa budú jazdiť aj v zahraničí – na Morave. Sezónu odštartujeme novou súťažou vo Valašskom Meziříčí, kde sa súbežne bude jazdiť MČR a tiež prvýkrát aj seriál FIA European Rally Trophy - Central. Vďaka tomuto prestížnemu zaradeniu musí byť dĺžka tratí minimálne 150 km a ovplyvní to aj poradie štartujúcich posádok, keď ako prvé budú štartovať posádky z Európskej rely trofeje. Chvíľu sme zvažovali zaradenie tejto súťaže, no motivoval nás fakt, aby sme mali dostatočný počet súťaží v MSR. Valašská súťaž sa bude jazdiť na dva súťažné dni, čím sa zvýšil počet súťažných dní. Aj z toho dôvodu sme sa rozhodli upraviť pravidlo o škrtaní výsledkov. Prvýkrát to teda bude tak, že pri jedenástich súťažných dňoch sa budú škrtať až tri súťažné dni. Pri desiatich dňoch škrtneme dva súťažné dni a pri deviatich a menej súťažných dňoch sa škrtne jeden."

Tibor Szabosi;c30i2978-10.jpg

Druhým novým podnikom je súťaž vo Veľkom Krtíši. Čo by sme mohli povedať o tejto súťaži?

GS: - "Je to región, kde sa v minulosti rely súťaže jazdili a pre pamätníkov Veľký Krtíš nie je neznámy pojem. V tejto časti Slovenska sú pekné trate a preto veríme, že sa aj organizátorovi podarí nájsť niečo také, čo zaujme posádky aj divákov. My sa tešíme, že je tu nový organizátor a veľmi mu držíme prsty, aby sa podujatie podarilo. Naozaj by sme boli radi, keby sme na Slovensku mali taký počet organizátorov, aby sme si mohli z nich vyberať. Tak, ako to bolo kedysi pred dvadsiatimi rokmi. Dnes sa však zmenila doba a všetko je náročnejšie. Zmenila sa legislatíva na ochranu životného prostredia. Niekedy sme mali kvalitné súťažné trate, no dnes sa cesty upravujú, modernizujú a strácajú svoj charakter potrebný pre zaradenie medzi rýchlostné skúšky. Pre vysoké priemerné rýchlosti sú vlastne nepoužiteľné. A to nevravím o finančných nákladoch. Takže každému novej súťaži sa tešíme."

Team;rh201812650.jpg

Pozrime sa tiež na zmeny v technických predpisoch. Pribudli nové skupiny a tiež máme novú triedu. Môžeme sa pokúsiť priblížiť tieto zmeny fanúšikom?

GS: - "Po viacročnom zvažovaní sme sa prvýkrát rozhodli vytvoriť podmienky pre štart vozidiel nazývaných vo všeobecnosti PROTO. Tie sa u nás pôjdu ako SRC (Slovak Rally Car), ako ich nazval Technický výbor SAMŠ. Skupina SRC (Proto) bude zaradená do Triedy 11. Pre tento typ vozidiel je vytvorený a zverejnený v Národnom technickom poriadku na webovej stránke SAMŠ aj nový technický predpis a dúfame, že sa nám v tejto skupine zúčastnia vozidlá nielen zo Slovenska, ale aj z iných štátov, kde jazdia. Príležitosť štartovať je totiž pre tieto vozidlá dosť obmedzená.

Ďalšia zmena je aj možnosť štartu v MSR pre vozidlá skupiny F a P s objemom nad 2000ccm, ktoré sme zaradili do triede 11. Doteraz tieto autá boli len do objemu 2000ccm a nemohli štartovať ani v SRP, kde je objem obmedzený do 2000ccm. Štartovať mohli iba v RRP. Seriál Regionálneho Rally Pohára sme však pre sezónu 2019 nevypísali, takže sme sa rozhodli umožniť štart takýmto vozidlám, ak by takéto boli. V prípade ak by sa v priebehu tejto sezóny objavil väčší počet áut, tak im v budúcej sezóne vieme vytvoriť samostatnú triedu. Dnes to však odhadnúť nevieme.

Už niekoľko rokov tu bola na pretrase aj trieda 12. Tá je vytvorená pre dieselové vozidlá, ktoré boli v minulosti zaraďované rôznym spôsobom. Najprv podľa toho do akých skupín patrili a neskôr sme ich dali spolu do triedy 5, kde boli okrem iných vozidiel aj „áčka“ a „enká“ dieselové. Teraz sme pre nich vytvorili samostatnú triedu. Je trochu problém tieto autá vhodne zaradiť. Majú turbo, preto niekedy sa zaradzujú podľa svojho prepočítaného objemu. Myslím však, že ich zaradenie podľa nominálneho objemu je spravodlivejšie – aj keď tiež nie optimálne. Asi naozaj si zaslúžia samostatnú triedu. Doteraz ich však bolo málo. Preto sme sa tomu bránili. Teraz to vyzerá, že by ich malo byť dosť a tak dostali samostatnú triedu."

Tibor Szabosi;asf-5703-3.jpg

Z kalendára sa nám vytratil Regionálny Rally Pohár. Prečo nie je vypísaný RRP na sezónu 2019?

GS: - "RRP tu funguje už tri roky. Žiaľ, nerozbehol sa nám tak, ako sme pôvodne očakávali. Nevznikli samostatné súťaže, ktoré by Regionálny Rally Pohár usporiadali, a stále boli len k niečomu priradené. Navyše s nízkou účasťou. Zvažovali sme preto čo s tým, keďže nám chýbajú organizátori. Nevypísali sme síce seriál na tento rok, no v ročenke sme ponechali čiastočne upravený predpis pre organizovanie RRP a na školení organizátorov MSR (koncom februára) budeme s nimi jednať o možnosti pripojenia RRP k ich podujatiam MSR, ak to bude možné. Budeme sa teda snažiť, aby RRP žilo ďalej, aj keď sme pre tento rok seriál nevypísali."

V závere minulej sezóny zviedli Koči a Grzyb rovný súboj pri ktorom hrozilo, že obaja budú mať absolútne rovnaký počet bodov aj umiestnení. Bol toto dôvod na zavedenie bodového koeficientu v poslednom súťažnom dni sezóny?

GS: - "Nie. To s tým nesúvisí. Prichádzame s tým preto, lebo v posledných dvoch rokoch na záverečnú súťaž sezóny vyštartovalo málo posádok (cca 23-25). Zvažovali sme dlhšie ako to vyriešiť, aby tí, čo už majú uzavretú klasifikáciu súťaž nevynechávali. Rozhodli sa preto bodovo zvýhodniť posledný súťažný deň. Posádky tak dostanú podľa koeficientu 1,5 viacej bodov. Nie je to náš výmysel, ale používa sa to aj v iných krajinách, kde asi rovnako pociťujú nedostatok štartujúcich posádok v závere sezóny."

Tibor Szabosi;asf-4690-4.jpg

K významným zmenám však dochádza aj šampionáte historických vozidiel. Prosím, povedzte nám k akým a prečo.

GS: - "Už niekoľko rokov nás v Rally komisii trápila tiež problematika historických vozidiel. V porovnaní s inými štátmi, kde počet historických vozidiel stále narastá, to u nás stagnovalo. Bolo nám to veľmi ľúto, lebo niektoré historické autá sú skutočne pekné a zaujímavé. Pritom na Slovensku je veľa ľudí, ktorých tieto autá zaujímavú. Žiaľ, na našich súťažiach MSR sme sa s nimi veľmi stretnúť nemohli. Snáď len v ojedinelých prípadoch. Dlho sa nám to nedarilo rozbehnúť a tak dúfame, že v tomto roku sa to konečne prelomí. Podarilo sa nám dohodnúť s Technickým výborom SAMŠ a Výborom pre rozvoj historického športu vypísanie dvoch nových kategórií v Majstrovstvách historických vozidiel. Trošku sme posunuli hranicu v kategórii HK5, až do roku 1996. Tu môžu štartovať vozidlá skupín N, A, Kit car, WRC aj skupín B. Pravdaže s výnimkami uvedenými v Prílohe K. Zaradené môžu byť existujúce autá, ale aj novopostavené, musia však zodpovedať Prílohe J a homologačnému listu zo svojej doby. Kategória HK4 je určená pre historické automobily, ktoré sú v súlade s Prílohou K, avšak podľa nového predpisu majú určité úľavy. Veríme teda, že sa nám na tratiach v nadchádzajúcej sezóne konečne objavia ďalšie zaujímavé autá, ktoré tu na Slovensku máme. Kategória HK4 a HK5 bude však hodnotená len v samotnej kategórii a nebude sa počítať do absolútneho poradia, keďže tieto autá nemusia spĺňať predpisy FIA pre historické vozidlá."

Tibor Szabosi;c30i8563-23.jpg

Toľko slová predsedu Rally komisie, RNDr. Gabriely Szczeczinovej. Verím, že boli zaujímavé a podnetné a ďakujem Vám za rozhovor.

GS: - "Aj ja ďakujem a chcem zaželať všetkých súťažným posádkam, organizátorom, fanúšikom a všetkým, ktorí sa s nami na novú sezónu tešia veľa šťastných a úspešných kilometrov a čo najviac radosti z pretekania."

Zhováral sa Ľuboš Kašický



Diskusia k článku

Najnovšie galérie

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri