Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

Novinky na Cross Country scéne

Monday, 08. 06. 2009 - 00:45, Michal Kostka   

Novinky na Cross Country scéneSpolu s predstavením trasy Dakaru 2010 prezentovali organizátori z ASO aj zmeny v technických predpisoch. Týkajú sa najmä postavenia amatérov, resp. posilnenia ich šancí v boji o predné priečky. V kategórii automobilov zaznamenali dieselové motory v posledných rokoch výraznú prevahu, preto budú môcť na Dakare 2010 posádky s atmosférickým benzínovým motorom zväčšiť priemer obmedzovača prietoku vzduchu z 32 mm na 34 mm. Podstatne dramatickejšie sú však zmeny v kategórii motocyklov. S účinnosťou od roku 2011 nebudú môcť na Dakare štartovať motocykle s objemom motora viac ako 450 cm3. Budúci rok ešte budú môcť majitelia silnejších motoriek (najmä KTM 690) svoje stroje využiť, ich výkon však bude obmedzený. Ako, to ešte nie je známe, o technické riešenie sa postarajú organizátori. Tento vývojový medzikrok sa však netýka profesionálov a poloprofesionálov (ich zoznam zverejní ASO neskôr), pre nich platí povinnosť štartovať na štyristopäťdesiatkách už v roku 2010.



Už na druhý deň uzrela svetlo sveta reakcia rakúskej KTM. Dominantná značka s patentom na víťazstvo už od roku 2001, oznámila koniec svojho pôsobenia na Dakare. V Južnej Amerike sa nebudú angažovať prostredníctvom továrenského ani žiadneho zákazníckeho tímu. Svoj záujem budú teraz smerovať na Svetový šampionát a rôzne významné rally. „Každé športové odvetvie potrebuje zmeny a vylepšenia aby bolo zaujímavé, to si však vyžaduje svoj čas. V dielňach máme pripravené továrenské KTM 690 a ďalšie pre asi päťdesiatku zákazníckych tímov, stačí ich len skompletovať. Finančný dopad tohto rozhodnutia je pre nás enormný. Naviac sme nepríjemne prekvapení nedostatkom lojality ASO, najmä vzhľadom na naše úsilie pri podpore nového Dakaru po jeho zrušení v roku 2008“, uviedol športový poradca KTM, legendárny Heinz Kinigadner. Športový riaditeľ Winfried Kerschhaggl dodáva: „Súťaž v Južnej Amerike je pre nás históriou. Sústredíme sa na Svetový šampionát a budeme hľadať iné alternatívy. Možno sa čoskoro objavíme opäť na africkej pôde – späť ku koreňom!“ Okrem Rally Faraónov a Marockej Rallye, na ktorých KTM chýbať nebude, sa tak rodí obrovská šanca prilákať svetovú špičku na konkurečnú Africa Race.

Africa Eco Race 2010, ako znie celý názov druhého ročníka novej súťaže, odštartuje 27.12.2009 a po klasickej trase cez Španielsko, Maroko a Mauritániu skončí 10.1.2010 v senegalskom Dakare. Starý lišiak René Metge menuje tri hlavné dôvody, prečo sa rozhodnúť práve pre „jeho“ rally:
1. Afrika je nenahraditeľná - na tomto sa zhodnú mnohí jazdci, na čele s Jean-Louis Schlesserom a Jan de Rooyoym,
2. Cena - štartovné na Africa Race je zhruba o 10% nižšie ako na Dakare,
3. Dostupnosť - na celú súťaž od odchodu z Európy až do návratu stačia tri týždne.
Napriek nízkej účasti v premiérovom ročníku má Africa Race veľkú šancu získať na svoju stranu účastníkov, ktorým nevyhovuje juhoamerický Dakar. A že ich nie je málo.



V našich končinách to však pri Dakare nemajú iné súťaže ľahké a nezaujímajú sa o ne ani len média, nieto ešte sponzori. Pre české tímy tak zostáva prioritou Dakar. V roku 2010 sa schyľuje k napínavej bitke ohromných tímov so zastúpením naprieč všetkými kategóriami. Mnohočlennému KM Racingu s Macíkom, Macháčkom, Pabiškom, Randýskom a Jakešom bude konkurovať nemenej početný, novovzniknutý Czech Dakar Team. Zlúčením Off Road Centra Praha a MS-Rallytrucku sa v jednom tíme stretli Spáčil, Janeček, Bražina a tiež najúspešnejší český motorkár posledných rokov, Martin Macek. V úzkej spolupráci s Tatrou stavia Marek Spáčil dva ostré kamióny, spolu so súťažnou Toyotou by sa mali objaviť na Silk Way Rally, jedinej súťaži Dakar Series v tomto roku.

Ešte ďalej sa uprostred leta vyberie Josef Macháček. Nechal sa zlákať volaním austrálskej divočiny a svoje majstrovstvo bude dokazovať na Australasian Safari. Na 3500 kilometrov dlhej rally, konanej na území Západnej Austrálie, sa okrem päťnásobného dakarského šampióna predstaví ďalší známy debutant. Malá, blonďatá, odhodlaná, takmer nezničiteľná - to môže byť len Annie Seel. Spolu s desiatkami ďalších účastníkov odštartuje do tejto náročnej súťaže 1.8.2009 z Perthu, tí najšikovnejší a najšťastnejší ju ukončia 8.8.2009 v Kalgoorlie.



Ešte nie sme ani v polovici roka a Svetový pohár cross country rallies sa blíži k svojmu záveru. Na súťaže chudobný rok vyvrcholí po Abu Dhabi Desert Challenge a Rally de Tunisie, tretím podujatím na európskej pôde. O držiteľovi pohára je však v tejto chvíli už viac-menej rozhodnuté. Guerlain Chicherit má pred druhým Orlandom Terranovom náskok siedmich bodov, Argentínčan však v Portugalsku neštartuje. Tretí Yahya Al-Helei má šancu len teoretickú, jednotka tímu X-Raid tak môže ísť na istotu. Bojovať bude musieť najmä zo svojimi tímovými kolegami, ku ktorým sa prekvapujúco zaradil aj Nani Roma. Celkovo bude na štarte Rali Transiberico päť vozov BMW X3 CC. Súperiť s nimi bude stále jediné aktívne Mitsubishi Racing Lancer v rukách Carlosa Sousu. Staršie a veľmi úspešné Pajero Evolution MPR13 sa však objaví hneď v troch exemplároch (Nicolas Misslin, Rodolphe Deveaux, Guilherme Spinelli). Vypáliť rybník všetkým menovaným sa bude snažiť ambiciózny Boris Gadašin na Nissane so sedemlitrovým motorom Chevrolet. Ak vám vo výpočte favoritov chýba Volkswagen, tak je to preto, že wolfburský tím sa pripravuje na Rally dos Sertoes v Brazílii. Márne by ste na štartovej listine hľadali české či slovenské zastúpenie, rovnako tak absentujú aj Maďari a Poliaci.



Na záver jedna dobrá správa pre fanúšikov Pierra Lartiguea. Tento trojnásobný dakarský víťaz a držiteľ štyroch Svetových pohárov, sa vracia na súťažné trate. A to rovno so značkou, s ktorou vybojoval väčšinu svojich veľkých víťazstiev. Vďaka španielskemu tímu Tot Curses sa po cestách a necestách opäť preháňa Citroen! Dlho vyvíjaný prototyp na báze C4 sa prvýkrát v súťažnom nasadení predstavil prvý júnový víkend na treťom podniku španielskeho šampionátu. Pierre bol najrýchlejší na úvodnej super špeciálke, v prvom meranom úseku však stratil päť minút, keď sa motor prepol do núdzového režimu. Prepad do druhej desiatky na tak krátkej súťaži (3-krát 45 kilometrov) môže byť problémom, Lartigue však situáciu zvládol a zo stratou jednej minúty a trinástich sekúnd skončil nakoniec tretí. Tím sa teraz sústredí na čo najlepšiu prípravu na Baja Espana Aragon a potom na Dakar 2010.






Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri